Gazeta Sporturilor, mai 1932 (nr. 1052-1063)

1932-05-04 / nr. 1052

Pe un an ABONAMENTE .................................. LEI 1000 Pe șase luni...................................................500 Telefon redacție: 325/35 șl 340/0. Telefon provincie: 77/65._________ Apare în fiecare LUNI, MIERCURI și VINERI Birourile I STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY,2. — BUCUREȘTI I. Directorii: EMIL EMILIAN și E. MUNTEANU. Secretar de redacție : N. PAPAGHEORGHE. PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Telefon administrație : 325/35 și 346/0. Telefon provincie: 77/65. FI: MCA MOMENT ISTORIC 00« BRAȘOV 29.—„O gravă încă&care s’a petrecut aseară cu ocazia unui match de football între echipele I. A. R. și C. F. R. din localitate. „Matchul, după cerința ambelor echipe, a fost arbitrat de Loebel. In primul mi-temps, jocul se menținea egal. „In al doilea mi-temps, echipa C. F. R. a început să-și domine adversarul, ceea ce a determinat o vie îngrijorare în rândurile celor de la I. f. R. „La un moment dat, d. inginer Florescu, directorul sportiv al echipei I. A. R. a intrat pe teren și a luat la bătae pe arbitrul Loebel. „In ajutorul acestuia au sărit jucătorii Stroeck și Vaida, cari la rândul lor au fost bătuți crunt de publicul simpatizând cu echipa I. A. R. „Aceasta a determinat eșirea din pasivitate și a simpatizanților cu echipa C. F. R., cari înarmați cu scânduri și lemne rupte din tribună au pornit la un înverșunat atac. „Cu această ocazie, a fost rănit grav și d. Macay, conducătorul echipei C. F. R. „S’a deschis imediat, după ce spiritele au fost potolite, o anchetă care a stabilit că încăerarea a fost provocată de conducătorii I. A. R.-ului. S’au operat mai multe arestări, iar răniți au fost internați la spital”. Cunoșteam până astăzi, fără să cred, pe de-antregul, scandalurile pârlagiilor uruguieni. Le apreciam temperamentul. Le urmăream cu legitimi curiozitate salturile de la cel mai deplin calm la jocurile de revolver. Și așteptam fără nici o șansă de realizare, fenomene care să mă transporte peste ocean, pentru ca să pot gusta spectacolul unic al unor pasiuni impresionante. ...Fără să-mi închipui că pentru o astfel de trufanda, n’am nevoe să citesc ceia ce se întâmplă la Montevideo. Și n’am nevoe să aștept, cu improbabilitățile firești de înfăptuire un voiaj de câteva zeci de mii de kilometri peste uscat și peste apă. Căci iată, în Vinerea mare, Brașovul a fost teatrul unor discuții în fața cărora, argumentele uruguagem, rămân un veritabil spanic. Ceiace a fost la Brașov, este greu de precizat. Citatul de mai sus, extras dintr-un cotidian care i-a acordat importanța de fapt divers, neputând fi luat, drept raport oficial. Că a fost scandal însă, e cert. Că un arbitru, solicitat de comun acord de două cluburi, a fost luat la bătae de „directorul sportiv” (cum spune relatarea cotidianului) al uneia dintre echipe, este tot atât de cert. Ca și faptul, că după încercarea de intervenție impăcălitoare a doi jucători, s’a încins o bătae, cu scânduri rupte din tribună, bătae soldată cu intervenția poliției și arestările extrasportive ale câtorva gentlemani locali. Paralel cu investigațiile polițienești deschise imediat, ancheta forurilor sportive — fiindcă probabil se va deschide o astfel de anchetă — va stabili în amănunte ceea ce s’a petrecut la Brașov. O anticipare, este deci inutilă. Pe ceiace posedăm până acum însă, câteva observații nu sunt de prisos. Cu atât mai mult, cu cât în materie de football, progresele sunt deja un timp, rare. Și fiindcă ceia ce a încins până la răsfiert acum câteva zile calmul de veacuri al sportivilor brașoveni, este un indiscutabil progres. Ne despărțeau de uruguaieni, două lucruri: calitatea joculi și galeria Am fost la Montevideo. Ne-am încercat timiditatea în fața maeștrilor de acolo. Am pierdut. Și ne-am întors, sperând într’o ameliorare care să răscumpere tot ceea ce avansasem. Timp de un an, n’am constatat însă nimic. Sau aproape nimic. Și când eram pe punctul să disperăm, să credem că toate maidemer-urile pe care le suportasem peste Atlantic, fuseseră inutile, scandalul de la Brașov, dovedește că una din superioritățile uruguaiene a căzut. ___________GEORGE FUGA (Continuare în pag. IV-a). Reforme Patru arbitri de linie Newcastle a câștigat Cupa Angliei. Finala e fapt consumat. Un incident a supraviețuit însă marii întâlniri de la Wembley. Și anume: e vorba de cel de al doilea punct al matchului, goalul marcat de Newcastle după ce Arsenal conducea cu 1-0. Publicul la match și presa după, au protestat vehement, căci, centrarea care a permis lui Allen să egaleze s'a produs balonul fiind în OUT evident. Mai tragic nici nu se poate, ca, într'o finală de importanța celei de la Wembley, să se marcheze un asemenea punct și arbitrul să-l recunoască. Alea fad la est... și Newcastle a rămas «cupwinner». Senzațional e filmul cinematografic al finalei. Poziția de out a balonului e clară. Totuși nu poate fi vorba de o revenire,de o reluare, căci, nicăeri mai mult ca înpotriva footballului, nu e mai respectat principiul suveranității arbitrului. Totuși englezii, oameni practici vor să profite de acest incident și fin să evite repetarea lui, lucru care ar însemna și pe viitor falsificarea rezultatelor. Competințele din Anglia vor să folosească această împrejurare ca să provoace o reformă. La congresul International Boardului urmează să se legifereze un principiu de mare însemnătate practică. Aceștia au convingerea că un arbitru central, trebue să se bucure de concursul a patru arbitri de linie, câte doi pe fiecare lăture a terenului. In felul acesta incidente ca acel de la Wembley, nu se vor mai putea repeta. Reforma e bună. Practic ea va însemna o ameliorare a arbitrajului, care a suferit și suferă încă de lipsa de concurs a linesmenilor. Căci, oricâtă bunăvoință ar avea conducătorul unui match, el nu poate urmări prea strict faze cari se petrec departe de el și pe spații foarte mici. Inovația proedată e de cea mai bună intenție. Păcat că ea nu s-a produs înainte de tragicul Incident din finala Cupei Angliei. TIR Un specialist german în Capitală In cursul călătoriei în Capitala Germaniei, dt. col. Virgil Bădulescu a angajat un mare specialist german care se va ocupa cu organizarea tirului în România. Specialistul berlinez va fi în țară la 10 Mai și va lua contact cu organele respective ale C. N. E. F-ului, de sub preșidentia d-lui George Plagino, după care se va ocupa de câmpurile de tir din țară. 6 PAGINI 6 LEI UN PROEOT SENZAȚIONAL Zilele trecute, a avut loc pe autodromul de la Montlhéry, o interesantă dispută între un avion și un automobil. Mașina sburătoare, pilotată de Michel Doret, unul din așii aviației franceze, a dispus într-o cursă de viteză, de automobilul condus de faimosul Louis Chiron. Primul pilota un Devoitin, iar secundar un Bar gatti de 2 I. 300 cu compresor. înainte de întrecere, se credea că avionul va depăși larg posibilitățile automobilului. Realitatea a fost cu totul alta. Este adevărat că avionul a eșit învingător dar, diferența a fost minimă. Doret a realizat o medie orară de 208 klm., iar Chiron a mers cu o iuțeală mijlocie de 206 klm. pe oră. La sosire, diferența dintre avion și automobil nu a fost nici de 3 secunde. Originala întrecere de la Paris a avut influență și asupra sportivilor români. Eri după amiază se discuta într’un cerc de admirabili piloți civili, posibilitățile organizărei unei astfel de dispute. Inginerul Ionel Cociașu, fiind de față s’a declarat gata să încerce o cursă între Klem-ul său și un automobil de orice proveniență. Inginerul Jean Calceanu, care de asemenea participa la discuție, a emis ideia unei întâlniri Gheorge Nadu — Ionel Cociașu. Cei prezenți au fost de acord și rămăsese să se comunice și lui Nadu inițiativa organizării acestei întreceri. E probabil să asistăm în curând la o atât de originală încercare. Nu este exclus ca până la urmă încercarea să aibă loc pe velodrom. FOOTBALL Un match de antrenament la O. N. E. F. Formația echipei reprezentative a Austriei Mai sunt câteva zile până la matchul România-Austria pentru cupa Europei Centrale a amatorilor și preparativele oficiale se desfășoară încă într'un tempo accelerat. Natural dificultatea cea mai mare a momentului este alcătuirea formației care în împrejurările naționale, de față constitue o operație de care se leagă fără îndoială viitorul nostru în marea competițiune europeană. Faptul că s’au ivit câțiva jucători susceptibili de a fi selecționați și mai ales împrejurarea că ei n’au fost remarcați decât în preajma disputei cu Austria, constitue fără îndoială elemente ce trebuesc ținute în seamă, mai ales acum când mulți din jucătorii vechi ai echipei naționale sunt vădit eșiți din formă. MATCHUL DE ANTRENAMENT DE JOI S’aU făcut foarte multe supoziții asupra posibilităților unora sau altora. Nu s’a putut însă forma o opinie dominantă, care să ducă la alcătuirea din oficiu a formației naționale. Din această cauză, comisia de selecționare a hotărât să organizeze pentru Joi după amiază la O. N. E. F. un match de antrenament între eventuala echipă națională a României, contra unei formații combinate a Capitalei, in care să joace și câțiva din jucătorii susceptibili de a fi selecționați. Aceste echipe vor avea următoarele alcătuiri: ROMANIA, Pulock, Albu, Sfera, Stöcke, Steinbach, Stanoeff, Glantzmann, Covac, Sepi, Bodola și Cocsis. Capitala va fi o alcătuire adhoc, deoarece mulți din titulari sunt plecați în provincie cu prilejul sărbătorilor. In această echipă vor juca: Zauber și Lăpușneanu (luați în considerație și pentru selecționare), Tudor Ion, Lingner, Robe (și pentru selecționare), Fănescu, Strujka, Dumitrescu, Chiroiu Vasile, Colea, Chiroiu I și Baciu. Ca rezerve vor figura: Segall, Barbil II și Radu. Vogel, care a fost văzut în trei partide consecutive va fi apreciat în vederea selecționaării, fără să mai joace această partidă de antrenament. ECHIPA AUSTRIEI Echipa Austriei, alcătuită după o serie de antrenamente atent supravegheate, va veni în Capitală Sâmbătă la ora 14, prin Curtici. Ea va fi întâmpinată la graniță de un delegat al F. R. F. A. Austriacii vor juca în următoarea formație : Fiala (Rapid), Smolensky (Cric ket), Weiss (Hakoah), Galii (Admira), Pohann (Gramm), Kovar (Graz A. C.). Wazzek (Armee), Seiter (Cricket), Sobotka (Worwaerts), Heubrandner (Graz), Mcnth (Rapid). Rezerve: Krann (Armee), Purer (Admira). Echipa României nu va fi cunoscută decât după antrenamentul de Joi. SPORTURI DE IARNA Skieurii vor avea încă o trambulină Aportul C. N. E. F. în organizarea sportului particular D. colonel Rădulescu, directorul general al C. N. E. F. a invitat în țară pe arhitectul Lindgren, membru în asociația pentru propășirea skiului în Suedia și tehnician renumit în direcția construcțiilor regale din țara sa.Mâine oaspete C. N. E. F-ului și în acelaș timp al tuturor sportivilor români, sosește în Capitală pentru a se pune de acord cu dorința conducătorilor C. N. E. F.ului care va începe în curând construirea unei regionale sportive la munte, după exemplul celei de la Techirghiol. _____ . Tu... . -Vineri dimineață, întovărășit de d-nii colonel Bădulescu, Palangeanu și maiorul Hergot părăsesc Capitala în automobil, vizitând Sinaia, Predealul și Brașovul. Cu ocazia vizitărei Sinaiei nu-i exclus să fie primit în audiență de M. S. Regele Carol II, dacă va fi în acel timp acolo. La Predeal, arhitectul suedez vizitează platoul muntelui Clăbucetul Baiului și Valea Rășnoavei, unde ca specialist își va spune cuvântul autorizat în ce privește (Continuare. în vag. ll-a) Miercuri a Mai la crimea zilei Spakow a fost respins Câteva depeși particulare pe cari le-am înregistrat și noi, neau făcut să tragem concluzia că Spakow a fost admis în competiția europeană pentru titlul la categoria semi-grea abandonat de Pistulla și aceasta cu atât mai mult cu cât ziarele spaniole dădeau ca sigură angajarea unui match Spakow-Martinez de Alfara. Cum acesta din urma fusese înscis oficial în competiție de către federația spaniolă, concluzia la care am ajuns era perfect îndreptățită, mai ales că I. B. U. nu se prea grăbea să înștiințeze secretariatul F. R. B- ului, în ceea ce privește hotărârea comitetului de urgența în aceasta chestiune. Or, ultimul «L’Auto» sosit în Capitală, a înserat cu litere mărunte printre banalele informații pugiliste, că forul suprem al I. B. U-ului— Comitetul de urgență — a admis în competiție pe Adolf Heuser, campion al Germaniei la categoria semi-grea și pe Martinez de Alfara, campion al Spaniei la aceeași categorie. Iată așadar «rezolvată» și problema competiției europene, care lăsase loc atâtor speranțe, îndreptățite de forma excelentă a lui Spakow. Că S. B. U-ul a procedat așa, cum a procedat, nu poate mira pe nimeni. Ar fi mirat din contra, dacă forul de la Paris ar fi luat în considerare palmaresul lui Spakov și ar fi admis în competițiunea în care-i dă drept să figureze calitățile sale și prestigiul pe care i l-au creiat ultimele performanțe în Apus. Ceea ce miră însă și pe drept cuvânt, este acceptarea lui Martinez de Alfara care nu are decât un titlu, este spaniol. Faptul că a fost de două ori challenger al lui Pistulla nu trage cu nimic în balanță, cu atât mai mult cu cât un boxeur care n’a reușit în două rânduri să-și justifice veleitățile trebue exclus din oficiu pentru a se da prilej altora cu calități confirmate să încerce ceea ce nu a reușit fostul challenger. Admiterea germanului Heuser este însă perfect îndreptățită, deoarece acesta și-a câștigat încă în cursul matchurilor susținute în Statele Unite dreptul de a figura printre challengerii europeni la titlul semi-greu. Matchul dintre Heuser și Martinez de Alfara urmează să se dispute cel mai târziu până la 27 iunie. Este însă foarte probabil că matchul nu va avea loc până în cele din urmă, deoarece Heuser ține de multă vreme să-l întâlnească pe Alfara, în timp ce acesta a făcut tot ce i-a fost posibil până acum ca să evite această întâlnire. Lui Spakov nu-i rămâne să facă decât ceea ce a făcut Lucian Popescu, pentru că I. B. U-ul nuși prea pierde timpul sa se ocupe și de noi. Spania i mai aproape de Paris și Martinez de Alfara sună mai frumos decât Moti Spakov. ANCHETELE NOASTRE EXTERNE Ironia și cupa Dons SE PREPARA O REINTRARE SENZAȚIONALA. — LACOSTE VA REPREZENTA FRANȚA, CU TOATE CA, INTERVIEVAT, «MARELE RENÉ» DESMINTE. ------0000---- PARIS 27. — Dacă Jocurile Olympice sunt la ordinea zilei, nu e mai puțin adevărat că opinia publică sportivă de aci, se interesează de foarte aproape de Cupa Davis. Eliminatoriile marii probe temistice au început. Țările angajate sunt în toiul pregătirei sau al luptei propriu zise- care se deci ca aci chestiunea «Challenge Roundului» să fie de strictă actualitate. Toată lumea care se interesează de sportul alb, se întreabă dacă Franța pregătește ceva nou pentruca prețiosul trofeu să rămână la Paris, întrebarea e legitimă, căci nimeni nu ignorează pericolul ce reprezintă echipa engleză din anul acesta. ... .»i O REINTRARE SENZAȚIONALA’ Federația franceză de tennis se ocupă de marea finală. De pe acum Borotra, Cochet, Bernard și ceilalți se antrenează, iar specialiștii sunt concentrați în vederea găsirii unei noui formule de dublu. Cheia acestei probleme, este reintrare senzațională care se preagătește cu o discreție polițistă. Și anume, e vorba de René Lacoste, în nenumărate rânduri campion al Franței și al Angliei. După o informație care mi-a fost dată de o persoană bine plasată în lumea tennisului francez, Lacoste va reprezenta Franța în Cupa Da« «MARELE RÉNÉ» DESMINTE | Senzaționalul acestei reintrări constă în faptul că, întrebat de probabila sa participare la Cupa Davis, Lacoste a dat cea mai formulă desmințire. «Drive-mașina» Franței afirmă că retragerea sa din tennisul oficial e definitivă. «De altfel — spune Lacoste — nici afacerile nu-mi îngăduie să mai continui sportul care m’a pasionat». Toate aceste desmințiri... sunt, însă, la rândul lor desmințite... Cine se duce dimineața la Saint Cloud, poate vedea pe tânărul director al uzinelor Ilispano Luizal antrenându-se cu mult brio. Lacoste urmează un antrenament foarte rigid și schimbă câțiva parteneri în cursul unei ședințe. Toate acestea în ce scop ? E clar. Lacoste va fi chemat să reprezintă Franța în Cupa Davis. O reintrare senzațională care se pregătește cu mare discreție, în mister aproape. De ce atâta mister ? Nimeni nu poate răspunde la întrebare, mai ales că Jef Dickson, specialistul reintrărilor senzaționale și misterioase, nu e cu nimic amestecat în această afacere... Să fi* un mijloc de publicitate, o lansare abilă a finalei care va avea loc la Paris ? Să fie o rezervă a selecționeurilor pentru cazul când Lacoste nu va atinge forma cea mai bună . Greu de precizat. Un lucru e cert , reintrarea lui Lacoste va face ca marea probă să retrăiască clipele de glorie, când Franța a fost reprezentată de cei patru... mușchetari: Lacoste, Cochet, Borotra și Brugnon. LIS TENNIS Jucătorii români în Grecia In a doua jumătate a Tenei Mai se va ține la Atena un mare turneu internațional de tennis sub numele de campionatele internaționale ale Mediteranei orientale. La aceste campionate va participa și România, care va fi reprezentată prin <ona Schlosser și Botez. Competiția aceasta, pentru care se fac pregătiri intense în Grecia va avea printre alți concurenți pe celebrii frați Satori, cari reprezintă Japonia în cupa TTqvis.