Gazeta Sporturilor, ianuarie 1934 (nr. 1284-1292)

1934-01-02 / nr. 1284

■GAZETA SPORTURILOR» și altumii ani la Franța . Deși au trecut câteva bune săptămâni de la jucarea matchului Anglia—Franța, federația franceză nu a primit cota ce i se cuventa din rețeta realizată. . Fapt care face obiectul unui interesant litigiu între aceste două federații și dă loc la ironii amuzante ale presei franceze, la adresa Insularilor. , «Englezii sunt oameni foarte de treabă, dar au un prea desvoltat simț al comerțului»... scrie «FOOTBAlL». «Când vin la noi să joace un match internațional, nu uită niciodată să se vorbească din vreme de chestiunea indemnizației și să o reclame fără cea mai mică întârziere. «Uzul este ca echipele să aștepte sfârșitul matchului pentru a trece pe la cassă. «Englezii fac această operație — cu o grijă prevăzătoare — la pauză. «La matchul Franța — Anglia, casierul federației fraceze, d. Pallaudin, era foarte neliniștit în privința manierei după care să procedeze pentru a intra în posesia cotei ce se cuvenia federației franceze. Câțiva oficiali francezi, «familiarizați» cu moravurile engleze, l'au liniștit. . — Nu fii impacientat. Aici în Anglia, lucrurile merg foarte simplu. Înainte de a se termina prima repriză vei cunoaște de acum cifra exactă a rețetei și cel mai târziu la pauză, colegul d-tale britanic va veni să-ți predea un cec reprezentând cota ce ni se cuvine. Și va fi chiar atât de amabil să-ți dea toate explicațiile ce vei dori. «Asigurat de colegii săi, d. Pallaudin a plecat la Londra, foarte radios. La repriză nu a văzut pe nimeni să-i ofere cecul. La sfârșit, cu atât mai puțin. Era înconjurat de toate amabilitățile, dar despre rețetă nimic. A trecut și banchetul fără ca d. Pallaudin să fi obținut cea mai mică informație. A făcut atunci o aluzie discretă... — «Al Rețeta?... încă nu ne-am ocupat de ea. Nu știm încă. Vă vom scrie !... «Și d. Pallaudin s’a întors la Paris fără să cunoască cifra exactă a rețetei, iar banii, nu i-a primit până astăzi»... Federația franceză va reclama drepturile sale. Și probabil Anglia își va reaminti că trebue să satisfacă obligațiile ce are. Dar maniera, oricât, nu e tocmai elegantă... Czinczer la un pas de linșare —00“ 1 Ecourile care ne-au parvenit în legătură cu matchul C. A. O. — R. C. Strassbourg cuprind o serie de amănunte interesante. Jucătorii C. A. O-ului, surmenați probabil de cele două matchuri anterioare și de călătoria obositoare (1253 km. în două zile) au intrat foarte enervați pe teren. Czinczer a făcut două gafe cari au costat două goaluri. După pauză, C. A. O. a căutat cu orice preț să salveze matchul. Jocul a degenerat, brutalitățile violente s-au produs de ambele părți. încordarea a culminat când Czinczer — probabil ca să-și repare gafele — a avut o eșire violentă față de un înaintaș advers, Keller. Indignat peste măsură, publicul a invadat terenul și cu multă, foarte multă greutate, poliția a reușit să oprească galeria, pornită să-l linșeze pe năvalnicul nostru internațional. Czinczer s’a ales doar cu câțiva pumni îndesați în înghesuială. Și cu o lecție care-i va servi în viitor. . f. ft. pleacă în rranța O altă echipă românească este pe cale să realizeze un turneu în Franța. C. F. R.-ul, pentru care deplasările întâmpină mult mai pufine dificultăți decât întâlnesc celelalte grupări mai puțin feroviare, tratează o serie de matchuri care să-i asigure — în iarna aceasta — un turneu de câteva matchuri în Franța. Până în prezent, tratativele au dat rezultate bune. Ceferiștii sunt în posesia a două angajamente; Un macht la Tours la 14 ianuarie și unul la Cherbourg la 21 ianuarie. Realizarea acestui turneu este condiționată de reușita celorlalte tratative în curs. ".v.Wviv VASILE CHIROIU „Football“ despre C. A.O. . Excelentul hebdomadar francez «Fooball» publică următoarele aprecieri măgulitoare la adresa C. A. O.-ului: «La Cherbourg, «Stella» a primit pe românii de la C. A. Oradea, cari au câștigat cu 5—1. Această formație a cărei tehnică a ajuns la un punct foarte desvoltat de perfecțiune, a produs o impresie considerabilă. Marele său turneu se anunță din nou fructuos și foarte fericit intenționate au fost cluburile cari și-au asigurat participarea sa». tainilor lui «ni li Paris ( Continuare din pag, la) După această scurtă incursiune în domeniul pugilistic, trecem în cel al footballului și începem prin a ne ocupa de PLAGA TURNEELOR Pe care din conducătorii de echipe străine, i-am întâlnit aci, se plâng că au fost încurcați în contracte nenorocite. La moda este contractul în care indemnizația figurează sub formă de participare la încasări. Având un astfel de contract, Kispest, a primit pentru un match susținut la Paris, INTR’O DUMINECA SUMA DE LEI 700 FRANCI, 5000 LEI). In trei zile de Crăciun, după ce nu jucase o săptămână, C. A. O. a primit 11000 de franci, de unde anul trecut C. A. O. și Ripensia primiseră pentru trei zile de sărbători cel puțin 30000 de franci. Glanzman care este un fel de consilier financiar al C. A. O.-ului îmi spunea el: «Cred că noi și mai ales Crișana, vom bate recordurile de deficit». Cazul «Crișanei» este într'adevăr bizar. Echipa e de aproape o lună în Franța și a încasat în 3 matchuri 9500 de franci. De Crăciun a jucat la Paris PENTRU 1500 DE FRAN(10000 lei), să poată continua turneul — fiind ambițioși — Crișana Tită la următoarea tranL-a vândut pe Variassy, clubului I. C. Fives de la Lille. Crișana primește în schimb: 5000 de franci francezi sumă fixă și două matchuri la Lille pentru 12000 de franci. In total deci, Variassy a fost vândut pentru 17000 și două înfrângeri ale Crișanei, care va pierde sigur jocurile de la Lille. In viitor FRFA, dacă nu vrea să aibe cluburi falite, nu ar face rău dacă s ar ocupa de chestiunea turneelor. Atât din punct de vedere sportiv cât și sub raportul financiar. Situația nu este grea numai în football. Nokeyul pe ghiață care atrăgea ICOoO—30000 de spectatori, nu mai atrage decât foarte puțini. CA LA LUPTELE GRECOROMANE Om «ingenios» Dickson s’a gândit la o posibilitate de economie. In loc să aducă echipe canadiene, a importat 21 de jucători, cărora le dă în fiecare Duminecă nume de circumstanță. Ba sunt des français volants», ba li se zice: «Ies etoiles de la glace» sau chiar: «echipa internațională a Franței». Și în felul acesta s’a ajuns acolo unde au fost aduse la noi luptele greco-romane, în care nu mai era loc de atâția campioni de circumstanță. Ca c’est Paris!... LIS FOOTBALL Argentina sau Brazilia la București Un senzațional proect din inițiativă particulară Matchul va avea loc după campionatul mondial Din sorginte demnă de încredere deținem senzaționala știre că cercuri particulare — o alianță între două din grupările noastre fruntașe — au luat inițiativa organizării, cu orice preț, a unei întâlniri internaționale care să iasă cu totul din comun. Să constitue chiar cel mai mare eveniment footballistic al nostru. Este vorba anume, de angajarea echipei naționale a Argentinei pentru un match — în cursul lunnei iulie — la București. Sau, în cazul când tratativele cu Argentina ar întâlni dificultăți de neînvins, aducerea la București a echipei naționale braziliene. UN PROCENT CU MARI ȘANSE DE REUȘITA ? Proectul acesta — care la prima vedere nu inspiră seriozitate —* 1 are însă foarte mulți sorți de reușită. Atât Argentina cât și Brazilia joacă la 10 iulie și respectiv la 17 iulie, contra echipei naționale iugoslave, primul match la Belgrad, secundul la Zagreb. Matchurile — angajate de acum — se vor juca după epuizarea campionatului mondial. Cele două faimoase echipe sud americane, sunt deci libere în Iulie. Or tocmai acest argument cată a fi speculat de cei cari au Preconizat și cari vor să pună pe picioare acest proect. TRATATIVE PE DOUA FRONTURI Se vor angaja tratative — pe cale particulară — cu Argentina și Brazilia. Cu deosebirea că față de Brazilia, tratativele vor păstra rezerva eventualității angajării matchului cu Argentina. Care — fără îndoială — va fi preferată. Ceiace ar atrage sistarea tratativelor cu Brazilia. COINTERESAREA F. R. E. A. Toată «dibăcia» organizatorilor va fi să asigure participarea Romdolului la această organizare, pentru a avea la dispoziție echipa națională a României. O versiune foarte plauzibilă este și acela că federația își va însuși această inițiativă și va lua pe cont propriu organizarea acestui match. Vom ține în curent cititorii cu mersul tratativelor. Viitorul match al Crișanei PARIS 23 Dec. (Coresp. part.).— Viitorul match al «Crișanei» va avea loc în ziua de 7 Ianuarie la Montreuil, contra echipei C. A. Montreuil. Peter Fermer va fi antrenorul național Faimosul scoțian este disponibil la 1â Martie Chestiunea antrenorului național căzută un moment în desuetudinea cercurilor noastre oficiale revine pe primul plan în urma stadiului la care au ajuns tratativele angajate cu cei vizați să primească acest post. PETER FARMER De la început, de când a fost lansata această inițiativă, federația noastră și-a propus să apeleze neapărat la serviciile unui tactician. Și s-a fixat asupra scoțianului Peter Farmer și a englezului Griffits. Tratativele urmate cu acești doi faimoși antrenori, n'au dat rezultate concrete. Ambii erau angajați și în alte tratative și nu înclinau prea mult spre propunerea României. Iată însă că se ivește un fapt nou. Peter Farmer dă un răspuns precis. Nu, mai înțelege să alerge după mai mulți iepuri deodată și acceptă să trateze serios cu federația noastră. SCOȚIANUL este liber LA 15 MARTIE a trata în această contact cu Peter are mandat de direcție, a luat Farmer. Scoțianul i-a declarat că este disponibil la 15 Martie, dată la care ar urma să vină la București. Angajarea lui Peter Farmer este mai mult decât probabilă, ne mai fii tut de discutat decât chestiuni de ordin material. Și cum din acest punct de vedere oferta Rombolului nu este de disprețuit angajamentul este quasi-în Un reprezentant al Rombolului, care se află actualmente la Paris și ] cheiat, PETER FARMER (După «Daily Herald») NUMĂRUL VIITOR al «Gazetei Sporturilor» va »pare VINERI 5 IANUARIE, la orele obicinuite. Campionatul mondial de football la lau VAb«o—— Comisiunea de organizare a campionatului mondial de footbl. ne trimite spre publicare următoarea notă: Cu asentimentul autorităților internaționale — interesate materialmente la campionatul mondial de football — comisiunea de organizare a stabilit: a) Toate ziarele cotidiane principale din lume vor beneficia de o carte de presă pentru serviciul de reportaj al campionatului mondial. Această favoare este extinsă pentru ziarele sportive în general, sau ziarele speciale pentru jocul de football. b) Cartea de presa ese făi ă nici o taxă. Fiecare carte de presă va avea un număr de identificare și va fi semnată de autoritățile emitente. c) Cererea pentru obținerea acestei legitimații trebuie expediată comitetului organizator (Stadio del P. N. F.) înaintea lui 31 Martie 1934. După această dată toate cererile nu vor mai fi luate în considerare. d) Cererea trebuie semnată de directorul ziarului. Cererile parvenind din străinătate trebuesc înaintate federației naționale respective, care-și va da viza de autentificare. e) Agenții desemnați la controlul cartei de presă, vor putea pretinde posesorilor, cartea de identitate a ziarului pe care-1 reprezinta. Fără această legitimație, cartea de presă va fi retrasă și misă comitetului de organizare. Rezultate din străinătate KREUZLING Hungária — Kreuzling (Elveția) 3_0 (0-0). Cupa capitalelor balcanice România nu acceptă. Dar sârbii perseverează... O nouă propunere a federației din Zagreb ZAGREB (Prin telefon). — In cercurile federației de football iugoslave, inițiativa înființării unei competiții balcanice care să înglobeze reprezentativele balcanice — tot refuzul capitalelor federației române — prinde din ce în ce mai mult teren. Se știe despre ce este vorba. Federația iugoslavă a propus înființarea unei competițiuni denumită «cupa balcanică» (ca și competiția existentă), la care să participe echipele reprezentative ale capitalelor statelor balcanice: Belgrad, București, Sofia și Atena. Și, eventual, Istambulul și Tirana, dacă aceste două din urmă ar accepta să ia parte. Se știe deasemeni care a fost răspunsul României la oferta federației iugoslave. Un categoric NU. iată însă că Sârbii nu descurajează. Și reiau ofensiva pentru realizarea proectului. •Iugoslavii vor reînoi oferta inițială, cu următoarele adăugiri: a) Competiția să se desfășoare după sistemul tur și retur, iar matchurile să aibe loc in toate capitalele balcanice, așa cum s’a desfășurat cupa balcanică în prima ei ediție. b) Competiția să aibe loc ca un «lever de rideau» al matchurilor pentru «Batea nîadă» care va avea loc la Atena, în Decembrie 1934. Această nouă ofertă, însoțită de un lung referat care justifică rostul acestei competiții, va fi transmisă federațiilor interesate. Programul internațional al Iugoslaviei Federația Iugoslavă și-a întocmit calendarul internațional pe 1934, după cum urmează: București, 6 Mai: Jugoslavia — România. Belgrad 10 Iulie: Jugoslavia — Argentina. Zagreb, 17 Iulie: Jugoslavia — Brazilia. Belgrad, August: Jugoslavia — Polonia. Praga, Septembrie: Jugoslavia — Cehoslovacia. Atena. Decembrie: Jugoslavia — România. Atena, Decembrie: Jugoslavia — Grecia. Atena, Decembrie: Jugosalvia — Bulgaria. Interesant, în acest calendar, este că nu se pomenește nimic de campionatul mondial. S’au resemnat de pe acum sârbii! >П< Situația în cupa Europei Centrale Situația, până în prezent, în Cupa Europei Centrale, este următoarea: S'au jucat 6 matchuri. Două victorii ale Italiei contra Elveției, un succes al italienilor contra Cehoslovaciei și un altul contra Ungariei, o izbândă a Ungariei contra Elveției și în sfârșit, un match nul între Cehoslovacia și Austria. Italia este deci în fruntea clasamentului cu patru matchuri jucate și câștigate, urmată de Ungaria cu o victorie și o înfrângere, Austria cu un match nul, Cehoslovacia cu o înfrângere și un match nul și Elveția, cu trei înfrângeri. Situația Italiei pare deci, inexpugnabilă. [[ia nM ] victorii [rant PARIS, 2. (Prin telefon de a coresp. nostru). — Criașna a jucat Duminecă și Luni la Cherbourg nouă matchuri împotriva a două echipe locale. Luni, Crișana a întâlnit echipa pe care CAO a învins o cu 5—1. Crișana a realizat un scor mult mai mare. Duminecă Crișana a câștigat deasemeni la scor Crișana-Bas Normand 6-2 Matchul si a jucat Duminecă la Cherbourg. Echipa «Bas Normand» este cea mai bună din regiune. Ceia ce i’a împiedicat pe arădeni să domine categoric și să câștige la un scor care nu mai admite discuții. Crișana a câștigat cu 6—2. Crișana-Stella 7-0 Eri, Luni. Crișana a jucat contra echipei Stella, aceiași pe care CAO a învins-o acum câteva zile cu 5—1. Orădenii au făcut un joc excelent destul de spectaculos și mai ales foarte eficace. Punctele au fost marcate de Petea Vâlcov (4), Baratki, Cionca și Mureșan. Alton a suferit un accident la Cherbourg Internaționalul nostru nu va putea juca o lună PARIS, 28 Dec. (De la corespondentul nostru). — Cu prilejul matchului C. A. O. —«Stella» Cherbourg, internaționalul Venusului, Albu, a suferit un grav accident într-o busculadă. Albu are o contuziune foarte puternică la glezna piciorului stâng. Actualmente, venusistul se află în tratament la Paris. — Albu — în cel mai fericit caz — nu va putea juca o lună de acum înainte. Este foarte probabil, în cazul când starea piciorului îi va permite, ca Albu să fie retrimis în fără. In preajma balonului rotund Adunarea generală a districtului Craiova care urma să aibe loc în ziua de 31 Decembrie, s’a amânat în mod irevocabil pentru ziua de 11 Ianuarie 1934 orele 10 dim. * UN MARE turneu de iarnă va avea loc la Praga în cursul lunei Ianuarie, în organizarea puternicului club ceh, Sparta. Vor participa: Slavia și Sparta din Cehoslovacia, Admira din Austria, D. F. C. Hungária și probabil Ferencvárosi. FEDERAȚIA amatoare de football a Austriei a împlinit la 23 Decembrie 1933, 10 ani dbia fondarea ei. Cu acest prilej a avut loc o mare festivitate la care au participat delegații tuturor cluburilor amatoare din Austria. • SPARTA din Praga va juca în Irlanda la 21 Ianuarie, la Belfast, cu o reprezentativă a Irlandei, și la 23 Ianuarie la Dublin cu reprezentativa orașului. * LA ÎNCEPUTUL lunei Martie, reprezentativa Vienei va juca la Brünn cu reprezentativa orașului Brünn. * LA ORAN, Újpest, campionul Ungariei va juca cu echipa Rocksay care este în turneu prin Africa de Nord. LA 24 și 25 ianuarie o reprezentativă a Ungariei (compusă din cluburile Atilla, Nemzeti și Somogy) va întâlni reprezentativa Portugaliei. Matchurile se vor disputa la Oporto.* CAMPION al Statelor Unite este puternicul club Chicago Bears, care se găsește în fruntea clasamentului numai la 2 puncte înaintea ceui de al 2-lea clasat New York Girants. * BILANȚUL internațional al Cehoslovaciei pe 1933 este următorul: A disputat 7 matcheri, a câștigat 3, a pierdut 3 și a terminat unul la egalitate : Cehoslovacia — Ungaria 0-2 Cehoslovacia — Austria 2-1 Italia — Cehoslovacia 2-0 Cehoslovacia — Franța 4-0 Jugoslavia — Cehostovacia 2-1 Austria — Cehoslovacia 3-3 Cehoslovacia — Polonia 2-1 | ! * KISPEST în turneu prin accident a călcat cu dreptul. Opus puternicului club Union Racing Dunkerque a învins cu 5-0 (2-0). * IN matchurile pentru eliminatoriile campionatului mondial de football, Italia va întâlni Grecia la 18 Martie la Milano.* IN GRUPA 4-a s'au fixat matchurile pentru campionatul mondial: la 15 Martie la Cairo Egipt — Palestina; la 18 Martie la Alexandria Turcia — Palestina; la 22 Martie la Cairo Egipt — Turcia. * A FOST angajat matchul Germania Ungaria, care urmează să s* joace la 14 Ianuarie, la Frankfurt. MATCHUL Spania— Portugalia, contând pentru eliminatoriul campionatului mondial, se va juca la 11 Martie la Madrid, sub arbitrajul belgianului M. Langeris. * ECHIPA Angliei a fost invitată să joace pe continent, contra Ungariei, Portugaliei, Norvegiei și Belgii. Anglia preferă însă să stea la ea acasă...* SORT CLUB din Belgrad a jucat la Amsterdam cu Ajax și a terminat 2—2. Aceiași echipă a jucat o zi mai târziu la Haga cu H. S. C. și a câștigat cu 4—2 (1—1). * LA 14 IANUARIE se joacă la Franckfourt, matchul Ungaria — Germania. Va arbitra belgianul Baert.• ORSI: faimosul internațional italian, a suferit un grav accident cu prilejul matchului Juventus—Lazio. Orsi vc. soma cel puțin șase luni. C. A. 0. deasemeni victorios PARIS. 2. (Prin telefon le la coresp. nostru). — CAO a jucat Duminecă la Ochello împotriva echipei locale F. C. Ohhello. Orădenii au făcut demonstrație, matchul fiind foarte spectaculos datorită numărului mare de goluri marcate. . Pentru orădeni au marcat Bodola (3), Iîonay, Glanczman, Covaci și Remmer. Anglia a invitat Germania și Italia Urmând o inexplicabilă schimbare în politica ei internațională, federația engleză, după ce a găzduit echipele naționale ale Austriei Franței, a făcut o... gentilă invitași fle Germaniei și Italiei. Italia va avea ca adversar Scoția și-și va juca matchul său la Glasgow. Germania va întâlni Anglia, la Birmingham, deoarece — s-a constatat — un match între echipa Angliei și o echipă de pe continent nu poate asigura rețeta, la Londra. 93 de jucători extrădați de M. L Sz. Un bilanț al extrădărilor de jucători unguri, a dat pentru anul 1933 un record. Nouăzeci și trei jucători au plecat în străinătate. 41 în Franța. 21 în Cehoslovacia. 8 în Elveția. 5 în Austria. 5 în Belgia. 3 în Italia. 3 în Portugalia. Câte 1 în Polonia, Germania, Jugoslavia, România (Baratky), Bulgaria, Luxemburg și Uruguay.