Gazeta Sporturilor, decembrie 1934 (nr. 1528-1556)

1934-12-01 / nr. 1528

ABONAMENTE Pe un an .*••••■ LEI 1000 Pe șase luni ......................500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari:.... 2000 MARE COTIDIAN SPORTIV Birourile : STRADA INGINER ANCHEL SAEIGNY No. «. — BUCUREȘTI. Fondatori: E. EMILIAN și E. MUNTEANU Director*. AL. MUNTEANU Prim redactor: N. PAPAGHEORGHE PUBLICITATEA ) DUPĂ TARIF ( Direcție 3.26.60 Telefon Administrație 3.2&60 ) Redacție și Provincie 3.26.69 O INJUSTIȚIE... Povestea este simplă. . În campionatul regional de box amator, finala a opus pe Sandu Ștefan lui Constantin Tutoianu. Matchul s-a disputat în limitele categoriei minime. Și, se pare, Sandu Ștefan și-a asigurat la limită o minimă victorie, suficientă pentru a-și însuși titlul de campion regional. Deși minimă însă, categoria minimă — ca și toate celelalte categorii — impune un minimum de vârstă pentru chiriașii de un an cu titlurile de campion. Și, cum Tutoianu nu se putea resemna cu titlul platonic de finalist învins, a descălicat în hârțoagele tuturor primăriilor și a reușit să descopere că Sandu Ștefan nu are minimul de vârstă impus de regulament. Nu are încă 16 ani. După victoria la puncte a campionului, învinsul a reușit deci să pregătească învingătorului o inevitabilă înfrângere prin k. o.... la masa verde, impunând o injustă și regulamentară detronare a lui Sandu Ștefan. „Federația română de blox" a fost sesizată. Comitetul a înscris cazul pe ordinea de zi a primei sale ședințe. Iar Marțea trecută, Cristache Negoiță urma să prezinte comitetului zapisul doveditor al vârstei elevului său. Maestrul său Jean Constantinescu, nu s'a prezentat. Consecințele sunt deci inevitabile: Cristache Negoiță va fi suspendat. Este indiscutabil stabilit astăzi —mulțumită acestui caz — ce îi, timp ce femeile își micșorează vârsta bărbații și-o măresc. Iar Sandu Ștefan, încoronat campion regional prin câteva victorii succesive, va fi detronat din cauza câtorva luni care-i lipsesc, pentru a avea vârsta impusă de regulament. Asta este tot. Povestea este simplă. Pe canavaua ei însă trebuesc brodate câteva considerații cari se cer neapărat subliniate, pentru a clarifica complet cazul acesta simplu, dar cu complicate excrescențe de injustiție sportivă. Așadar, campionul regional aviator Sandu Ștefan nu are vârsta cerută de regulament. Ar fi fost mai grav dacă n’ar fi avut calități. Regulamentul însă impune numai limite de vârstă. Calitățile nu-l interesează. Pentru acest motiv,urmează să fie deposedat de titlu. ■ Cristache Negoiță, maestrul campionului, va fi de asemenea sancționat, fiindcă „a indus în eroare comisiunea de organizare a campionatelor", înscriind un boxeur care nu are vârsta regulamentară. Sancțiunea nu este injustă. Credem însă că ar trebui extinsă. Căci, dacă Negoiță trebue pedepsit fiindcă a prezentat în campionate un boxeur sub 16 ani, trebue în orice caz sancționat și acela care a liberat licență unui boxeur care nu îndeplinea prima condițiune regulamentară: vârsta. Și în sfârșit, ultimul capitol al dosarului acesta pornit pe sancțiuni multiple, injuste și incomplete. Nu discutăm utilitatea ca un campion să aibe cel puțin 16 ani, deși ne-am putea întreba: dece 16 și nu 15? Sau, dece 15 și nu 13, la categoriile mici? Inspirat nu știm de cine, regulamentul a impus minimul acesta de vârstă pentru toate categoriile. Din această cauză, noul campion regional la categoria minimă, Sandu Ștefan, va trebui să piardă beneficiul câtorva victorii succesive, al unei trude de un an întreg de antrenament și sârguință, răsplata firească a unor calități pe cari și le-a retușat cu muncă și cu grijă. Dacă așa cere regulamentul, să piardă. Dar, de ce să beneficieze de încrederea aceasta un învins? De ce să fie înlocuit în titlul de campion Sandu Ștefan cu Constantin Tutoianu învinsul său din finală? Fiindcă Tutoianu are vârstă regulamentară? Fiindcă are câteva luni mai mult decât un copil care deși mai mic, l-a învins, snopindu-i aspirațiile de campion și blocându-i un drum pentru care nu are încă suficientă pregătire? Vârsta impune campionii? Dar atunci, Pavelescu ar trebui să fie campion național la toate categoriile, pe viață. Iar Gorun, nu are drept la titlul pe care-l deține. Există, în boxul românesc, o drone de „cocoși" mai bătrâni decât el. Mai puțin pregătiți, mai poticniți și mai puțin verificați, dar mai bătrâni. Titlurile însă se câștigă prin victorii, nu prin procese de vârstă. Tutoianu a fost învins. A pierdut deci dreptul la titlu. Sandu Ștefan va fi detronat. Dar Tutoianu n’are niciun drept la acest titlu, pe cale de-ai reveni prin moștenire. In mod logic, just și echitabil, titlul de campion regional la categoria minimă, trebue să rămână vacant!.... George Fulga Comitetul International Olympic s’a imit PARIS 29 Untersport) — Comitetul International Olimpic, s’a întrunit la Paris și ține ședințe sub președinția belgianului Anspach. ’ Cu această ocazie se discută și chestia amatorismului. Deși nici o decizie oficială nu a fost luată în această chestie, se crede, că regulamentul amatorilor, va fi modificat, adică va fi ușurat. Instalațiile de la Garnisch-Partenkirchen întrec pe cele de la Lake Placid o vizită pe șantierul unde se construesc stadioanele olympiadei sporturilor de iarnă din 1936 BERLIN. 28. (Coresp. part.) — Președintele comitetului organizator al celei de-a IV-a olympiade de sporturi de iarnă, d. dr. Karl von Halt, a invitat pe ziariști la Garnisch Partenkirchen la o vizită a instalațiilor sportive, unde se va desfășura olimpiada sporturilor de iarnă din 1936. Au luat parte, în afară de numeroși gazetari, câteva personalități proeminente ale sportului german, precum și reprezentanți ai guvernului. Terenul pentru probele de patinaj S’a făcut mai întâia o vizită la lacul Rieser, unde se construește terenul pentru probele de patinaj. Aci va fi amenajată o pistă de ghiață de 70 metri lungime. S’a trecut apoi la urma olimpică de bob, care de la campionatele mondiale din 1934, n’a mai suferit nici o modificare. Acum, urma este complect răscolită. Se construesc 27 boxe pentru boburi și celelalte dependințe necesare, după cele mai noui percepte ale arhitecturii moderne. Stadionul pentru patinaj artistic O impresie profundă face stadionul pentru patinaj artistic. Ce s’a realizat aci înseamnă o capo-d’operă artistică. Nu numai, instalațiile pur sportive ale acestui stadion, ci tot ce s’a creiat acolo, vor uimi pe sportivi: terenul de ghiață 60X30 m. pentru matchurile de hockey, tribuna circulară pentru 8.000 persoane; vestiarele; camerele de baie; în sfârșit tot ce se află în incinta acestui stadion este executat de o manieră remarcabilă. Mașinile special instalate, asigură ghieții o consistență atât de mare, încât soarele cel mai arzător nu ar putea topi ghiața. Trambulina de sky Nu mult mai departe, se găsește trambulina pentru sky (vezi clișeul). Aci, la stadionul de sky, se lucrează zi și noapte pentru terminarea lucrărilor. In ambele laturi ale trambulinei se construesc tribune imense. " ' > . . .;• > . D. dr. Karl von Halt a dat explicațiile și a asigurat pe cei prezenți că toate lucrările vor fi terminate până ’n vara anului viitor. O. Hein . Trambulina Kiesky, în constrscței, Partenkirchen deîk Gsrnîsch Patru studente ale I. S. E. F.-ului aruncând sulița Sportul literar Pont' să țipe literații Cât popesc și-i ține gura Eu susțin că sportul este Frate ci« literatura. Dacă ai asistai la rugby, La un match sau un turneu, Faci literatură 'naltă ( aci asiști la un tesseu». . Fennisul te instruiește, tine madame» sau »demoisselle». Dacă trage cu racheta. Tot ce poartă e douvelle». La tupism e artă mare. De e tip sau e țipesă, în sfârșit întreg poporul Fuge ’ntr’una după o piesă». La un match de d’ox mai Live Unde doi se fac pilaf Capeți inspirație sumbră. Faci în gând un epitaf. Ce să mai vorbim de football, Dacă stai în galerie Și ai fost odată contra. Apoi asta-i tragedie. Unii spun despre arbitru Că a fost bun și că mai este... Iți revezi copilăria. Ți se spune o poveste. Cu vre-o patru sfinți și moaște Plus înjurături de mamă, Un vecin glumeț din fire Ți-a făcut o epigramă. Și de-i supărat pe tine, Să dispari să nu te vadă, Căci de te numești llie, Te transformă ’n Iliadă. Îngrozit de asistență, De arbitru, de teren. Mai privești odată n juruiți, li saluți, și fugi tea tren». A. NOL SONYA HENIE MĂRTURISEȘTE CA ESTE PROFESIONISTĂ -00- VIENA, 29. (Intersport). — Campioana mondială de patinaj artistic, Sonya Henie, trebuia să plece în America. Președintele federației internaționale de patinaj, Ulrich Salchow, a interzis însă această deplasare, fără să se cunoască substratul acestei deciziuni. Sonia Henie a destăinuit însă, într’un cerc intim substratul acestei hotărîri, în — Mi-a interzis să plec America, pentru că îi sunt datoare zece la sută din indemnizațiile mele de deplasare!». Declarația frumoasei campioane a stârnit, după cum era și de așteptat, o senzație enormă, în momentul când a fost făcută publică. Fiindcă ,tamicii”talentatei norvegiene au știut să păstreze foarte bine, discreția... Un scandal de mari proporții este iminent, dacă declarația Sonyei se va dovedi adevărată. Intr’adevăr, dacă destăinuirea este sinceră, înseamnă în primul rând, că amatorismul atât de căutat al faimoasei campioane este o legendă; și în al doilea rând, că președintele unei federații este părtaș la indemnizațiile pe sub mână ale unei «amatoare». Anchetele noastre De la Lwow la Balcaniadă „Nu sunt împotriva minoritarilor în echipa națională, ci contra maghiarilor“ ne declară d. Camil Petrescu In continuarea anchetei noastre, în ce privește problema echipei naționale, publicăm astăzi răspunsurile d-lui Camil Petrescu. Cunoscutul romancier care a împărțit — frățește — activitatea d-sale literară „Sunt pentru o echipă — Care cS e părerea dv. despre acțiunea de românizare? — Că echipa națională trebue românizată, nu mai încape îndoială pentru mine. Țin să precizez însă că eu nu sunt pentru o echipă PUR ROMANEASCA, ceea ce ar fi o inechitate și o imposibilitate de fapt, ci pentru o echipă AUTENTIC ROMANEASCA, adică să reprezinte structura României de azi. De altfel, nu sunt împotriva celorlalte elemente minoritare, ci numai împotriva «ehnopolului maghiarilor, cari falsifică reprezentativa românească. Cu cea sportivă (pe tărâmul căreia s’a manifestă viguros sub pseudonimul N. Grămătic) are concepții cari nu trebue trecute cu vederea, în ce privește această desbătută problemă, autentic romănească împotriva romanizării PE CALE EVOLUTIVA — Maniera în care trebue înfăptuită această acțiune? — Sunt cu hotărâre împotriva românizării, treptate. E o formulă periculoasă, absolut ineficace. Dacă am fi introdus limba românească în școli numai când ar fi fost în stare să exprime subtilitățile platonismului și azi am fi învățat în clasele primare și secundare tot în grecește. Introducerea românilor în echipă ,e un mijloc sigur de a le desvolta însușirile. — Ce trebue reținut din experiența de la Lwow? — Pentru mine nu încape discuție că rezultatul dela Lwow e un real succes. Dealtfel am mai spus-o, Primele rezultate nu mă interesează. E prea mare și importantă opera de românizare, ca să ne uităm la menea fleacuri. O echipă pentru Atena — Ce echipă trebue întocmită pentru Balcaniadă? !Pentru Atena? Să vedem matehul de Duminică. Socot că Jiurdan, Chiroiu Albu, Robe, Eissenbeisser, Jidlola, Bindea, Covaci, Sepi, Rețea, Dobay n’ar fi o formulă prea rea. Rezerve: Crețeanu,Chendreanu, Vogi, Felecanu, Luculescu, Deheleanu, Sfera, Gain, David, Demetrovici, Fărcășanu, Szillard (ori Vogel) Song, S. Gruin. Am înscris mulți, căci cu vorba de 3 matchuri. E vorba de un regim alimentar, nou și am prevăzut din cauza asta rezerve, chiar și pentru posturile sigure. • Dar încă odată, nu va fi, nici disperare națională, dar să vom pieri <3 de inutila «Cupă». * După cum se vede, d. Camil Petrescu este pentru o echipa în care să fie reprezentat și elementul minoritar. Este însă împotriva românizării treptate. Vrea românizarea odată pentru totdeauna. Chiar dacă vom pierde și cupa balcanică. Desemnarea arbitrului român pentru Balcaniadă întâmpină dificultăți aș. 04 . Bulgarii cer pe d. Istrati, «Iugoslavii pe d. Xifando și pe d. C. Rădulescu Se știe că regulamentul Balcaniadei, prevede alegerea arbitrilor după norme foarte complicate. Respectiv fiecare țară este în drept, să-și manifeste dorințele pentru arbitrii diferitelor țări. Astfel România a acceptat pe Vasilievici (Iugoslavia), Doșef (Bulgaria) și Hagiopulos (Grecia). Preferințele celorlalte țări tind să determine o complicație pe cât de neașteptată, pe atât de originală. Insistăm asupra ei pentru că privește România, de foarte aproape. BULGARII, JUGOSLAVI ȘI GRECII IȘI MANIFESTA PREFERINȚE DIFERITE Comitetul Cupei Balcanilor, primind comunicările diferitelor țări, a făcut o constatare extrem de interesantă, în raport cu România. Astfel Grecia propune pe d. C. Rădulescu. Bulgaria s’a pronunțat pentru d. R. Istrati. în sfârșit iugoslavii preferă pe d. D. Xifando. COMITETUL IN MARE ÎNCURCĂTURĂ Comitetul Cupei Balcanilor a comunicat la F. R. F. A. situația de mai sus și a cerut sprijinul pentru rezolvarea situației, in bugetul Balcaniadei e prevăzut ca fiecare țară are dreptul la deplasarea unui arbitru. grecii Aston-Villa-Fortsmoutli 5-4 LONDRA 29 (Intersport)—A doua ediție a matchului Aston Villa—Portsmouth, întrerupt prima oară din cauza ceții a revenit după o luptă, mare echipei Aston Vila_________ Austria (Viena) a debutat excelent în Anglia Austria a dispus de Liverpool cu ü«© (o-o). Publicol eagles a făcut o frumoasă manifestație LONDRA 29 (Intersport). Eri s’a disputat la Liverpool, matchul dintre Austria (Viena) și puternica echipă locală Liverpool. In fața a 20.000 de spectatori austriacii au obținut un rezultat nesperat de bun. începutul jocului este caracterizat prin acțiuni puternice din partea localnicilor. Lesta, în mare formă, nu lasă însă pe atacanții englezi să tragă la poartă. Totuși după primele 15 minute de joc Liverpool pare câștigătorul matchului. Scorul nu poate fi însă deschis până la pauză.La reîncepere, vienezii forțează nota și în minutul 7, Viertel trage puternic la goal. Portarul respinge și balonul revine în câmp. Molzer profită și deschide scorul Urmează ofensiva engleză, fără rezultat însă. In minutul 18, o combinație Sindelar, Strok, Molzer, are drept urmare un nou punct, marcat de ultimul. Victoria echipei austriace a fost bine primită de publicul englez, care a aplaudat frumoasa performanță a oaspeților. A impresionat în special jocul lui Sesta, care în prima repriză a fost formidabil.