Gazeta Sporturilor, martie 1935 (nr. 1616-1646)

1935-03-01 / nr. 1616

ANUL XIII no. 1616 ABONAMENTE Pe un an . . LEI 1000 Pe șase luni........................................................500 institutiuni, Cluburi și Proprietari..... 2000 COTIDIANUL SPORTULUI ROMÂNESC Birourile Fondatori: E. EMILIAN și E. MUNTEANU STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY Director: AL. MUNTEANU No. 2. — BUCUREȘTI. Prim redactor:N. PAPA GHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcție 3.26.60 Telefon : Administrație 3.26.60 Redacție și Provincie 11.26.69 "{ O încălcare injustă -xox- Vocabularul sportului românesc a dublat câteva cuvinte cu subînțelesuri de cari nu se mai pot debara salie. Când spui Costel, subînțelegi deCând spui Bârsu, subînțelegi mâncare. Când spui chibii, îl presupu pe Teodoru. In ordinea aceasta de idei, când spui rugby, subînțelegi clavicule sparte, matchuri cu spectatori puțini, greutăți materiale și șosea. Căci toatea acestea sunt strâns legate de rugby. Iar rugbyul este cantonat la șosea. Cu rare excepții, terenul de la șosea găzduește Duminică matchuri de rugby, disputate, însemnate, dar ignorate. Căci foarte, puțini spectatori, din miile de spectatori cari invadează tribunele terenurilor de football, se rătăcesc spre «Arcul de Triumf», nimerind — întâmplător — pe arena pe care rugbyul bucureștean trăește o activitate laborioasă, dar discretă. Foarte discretă. Izolarea aceasta a anemiat bugetele grupărilor de rugby, abandonându-le în grija exclusivă și discreționară a câtorva suporteri. Din acest punct de vedere, situația este inacceptabilă. Dar faptul că footballul a decretat terenul de la șosea «tabu», cantonându-se pe arenele centrale a avut și o bună consecință pentru rugby: i-a cedat în exclusivă utilizare, terenul U. F. S. R. S’a statornicit astfel aproape oficial că footballul a fost limitat la terenurile grupărilor plus O. N. E. F.R), iar terenul U. F. S. R. a fost atribuit — în exclusivă utilizarea rugbyului. Și fletul, rugbyul își trage la șosea sarăzbund uneori spre limanul occidental al turneurilor victorioase, sau resemnându-se cu mediocritatea activității campionatului, din fiecare Duminică. Aproape nimeni nu s-a gândit să îmbrâncească rugbyul din țarcul în care se sufocă oficial, ozonul unei subvenționări, înlesnindu-i Dar absolut nimeni, nu s’a gândit să-l expropieze de la șosea, între rugby și football rămânând o izolare aproape definitivă. Terenurile însă, trebuesc menajate. Mai ales acum. De aceia gândindu-se la iarba care le va atenua în primăvară căderile inevitabile din matchurile nasurilor rupte și a claviculelor sparte, rugbyștii n’au început încă antrenamentul. Sau, nu l-au început la șosea. S’au pomenit insă, cu vizita neanunțată, neașteptată și injustă a echipelor de football, cari — menajându-și terenurile lor — au venit la șosea să se antreneze, să calce terenul și să-l facă gloduros. Macabi —■ care are teren — s’a antrenat la șosea. Juventus, de asemeni, Herdan, de asemeni. O veritabilă invazie de echipe, proprietare toate de terenuri, cari — lăsându-și arenele să se zvânte încet — au populat terenurile de rugby, provocând rugbyului singura daună care i se putea provoca: deteriorarea terenului. Hotărâți să și apere «proprietatea», rugbyștii au anunțat convingătoare măsuri de apărare. Nu le împărtășim Dar atitudinea echipelor de football nu e justă. Izolat la șosea, rugbyul nu poate fi dăunat în singurul privilegiu care i-a fost acordat terenul. De aceia, imediata izolare dintre football și rugby trebue neapărat instaurată. Fără avertismente, și fără represalii 1 George Fulga Vrabia mălai visează...xox- Comisia de selecție există și nu existăm Repetăm o afirmație făcută în urmă cu două săptămâni și care a devenit actuală, datorită recentei ședințe a Biroului Federal. Mai precis, lucrările stau astfel: S’a format o comisie de selecție. Din fericire, alegerea a corespuns așteptărilor competente și se credea că forul nou format va începe activitatea. S’au făcut însă în var discuțiuni cari au Biroul Fededeterminat pe membrii comisiei de selecție să ceară să li se consfințească autonomia. Ca să ușureze sarcina Biroului, comisia a redactat un regulament de funcționare. La ultima ședință, regulamentul n’a fost discutat și s’a constatat că un asemenea act este de resortul Consiliului Federal. Nimic mai comod și Consiliul — care se va întruni, nu se știe când — va decide dacă se poate sau nu da creditul necesar comisiei de selecție... Deci, examinând obiectiv lucrurile, se poate spune că în momentul de față Comisia de selecție există și nu există... Situația este destul de comică, dar fiind vorba de o întârziere de două săptămâni, să sperăm că urmările nu vor fi prea grave. Ultima ședință a Biroului, au procurat însă membrilor o distracție servită de d. maior Al. Săvulescu. Vijeliosul pontif, care de la Atena încoace a păstrat o tăcere cât se poate de prudentă a sinit să părăsească... rezerva. Dar a fost nefericit inspirat, căci cu ce credeți că și-a făcut reintrarea în arena federală? Nici mai mult nici mai puțin, decât cu PROPUNEREA REÎNFIINȚĂRII POSTULUI DE SELECȚIONEUR UNIC. Mult, ținând seama de persoana care a făcut propunerea, vor refuza să creadă. Acesta este însă adevărul. D. maior AL Sav niesen, faimosul selecționenr de la Lwow și Atena, omul care în trei matchuri, a dărâmat tot ce s’a clădit ani de zile, care a făcut din reprezentarea noastră în Balcaniadă o tragi-comedie, omul care a provocat un scandal fără precedent și a cărui înăbușire a reclamat un record de abilitate, persoana cu toate aceste «însușiri», propune reînființarea postului pe care l-a ilustrat cum se știe. Există deci oameni cărora experiența nu se folosește la nimic. E mai trist însă că se găsesc și în posturi de conducere. D. maior Al. Săvilescu și-a făcut o socoteală simplă. In momentul în care se reînființează postul de selecționeur unic, cine altul îl poate ocupa decât un vechi «specialist...» ? Evident intervenția «pro domo» a fostului selecționeur a provocat ilaritate, iar noi ne gândim la vorba populară* vrabia mă mai visează... LIS. Italia a renunțat la organizarea olympiadei din 1940 -------xoxxc ROMA 27 (Rador). Se anunță oficial că guvernul italian a telegrafiat azi ministrului Italiei la Oslo, dându-i instrucțiuni să anunțe Comitetul international olimpic că Italia renunță la cererea sa ca jocurile olimpice din 1940 să se desfășoare la Roma. 4 PAGINI 3 LEI Revanșa matchului Franța-România se va juca în „Luna Bucureștilor“? Un senzațional precd al primăriei Capitalei Matchul va fi dotat cu o cupă „N. Titulescu Foarte curând — la 8 Mai — vor începe în capitală marile serbări populare organizate de primăria municipiului București sub denumirea de «Luna Bucureștilor». După cum am anunțat la vreme, edilii Capitalei au rezervat în programul acestei «luni a Bucureștilor» un important capitol pentru manifestările sportive. Vor fi evenimente în toate ramurile de activitate sportive — manifestări atletice, rugbyste, pugiliste. Dar punctul central al programului sportiv îl va constitui matchul de football. Care, după cum deasemeni am arătat, va fi de anvergură internațională. Intențiunile organizatorilor sunt însă atât de frumoase, încât putem anunța că matchul de football din cadrul «lunei Bucureștilor» va fi un eveniment de cea mai mare amploare. Căci iată ce a intervenit Există în capitală o asociație: «Jeunesse franco- roumaine». Reprezentanții acestei asociații au intrat în legătură cu reprezentanții municipiului și au făcut o interesantă propunere. Anume, primăria să invite echipa națională a Franței pentru un match la București. Propunerea era frumoasă, iar reprezentanții municipiului au acceptat-o cu entuziasm. Dar in momentul când au căutat s’o pună In primul rând, primăria a făcut o intervenție pe lângă marchizul d’Ormesson, ministrul plenipotențiar al Franței la București, pentru ca d.sa să intervină la rându-i pe lângă organele competente franceze. Ministrul Franței a promis tot concursul d-sale. Presupunând că insistențele marchizului ’Ormesson vor avea succes, va putea federația franceză să-și întrerupă campionatul și să perturbeze calendarul său international pentru a deplasa echipa Franței la București? Este o întrebare al cărei răspuns nu poate fi găsit atât de ușor. Ceea ce se poate spune cu certitudine este că un match Franța — România va avea totuși joc la București. Chiar dacă Franța nu va deplasa decât echipa B« CUPA «N. TITULESCU»^ In cazul când partida va avea loc, i se va da o amploare neobișnuită. D. Al. G. Donescu va stărui pe lângă d. Nicolae Titulescu să accepte patronajul acestei întâlniri și să ofere o cupă: «Cupa N- Titulescu», ca preț de dispută al celei de a doua întâlniri franco—române. •i» Proectul așa cum vor să-l pună în practică conducătorii primăriei Capitalei, este mai mult decât senzațional. Rămâne de văzut dacă el va putea fi realizat. O propunere seamă de greutăți insurmontabile. Treptat, cu concursul larg al câtorva personalități proeminente, aceste dificultăți au fost succesiv eliminate astfel că astăzi, putem afirma, proectul vinil match Franța — România este perfect realizabilă în practică, s’au lovit de o  intervenție a marchizului d’Ormesson D. N. TITULESCU Mutul lui Doculescu ca footballist -boxa făcut o serie de antrenamente sub supravegherea lui Dobo El La antrenamentele Juventusului este urmărit cu mult interes un nou jucător. O vedetă. Nu e vorba de vreo mare achiziție din Europa Centrală Nu e vorba măcar de vreun transfug român, revenit în țară, după o etapă de câțiva ani în rândurile unei echipe maghiare. Ci de o vedetă autohtonă. O vedetă care se bucură de o mare popularitate în rândurile sportivilor români. Și această vedetă nu este altul decât Mielu Coculescu. Vedeți, 1 nani exagerat cu nimic. O vedetă de calibru. Fostul campion național de box, după cum s’a anunțat, a abandonat boxul. Și a abordat cu entuziasmul și atențiunea de care a știut întotdeauna să dea dovadă în frumoasa lui carieră, footballul. D. Ștefan Brădoiu, subdirectorul ziarului «Universul», proaspăt membru în conducerea Juventusului, la îndreptat pe Doculescu pe drumul acestui sport. MMțelul se antrenează cu regularitate și — ni se spune — vădește frumoase aptitudini, iar Dobo, antrenorul lui, are cele mai bune speranțe. Admiratorii speră să-l vadă pe Doculescu atingând în footbalul cuimile pe cari le-a părăsit la box. * Trecerea lui Coculescu de la box la football. Prezintă în afară de partea pur senzațională a chestiunii și o latură instructivă. O experiență care va arăta întrucât este posibilă sau nu trecerea unui sportiv de la o ramură de sport la altă ramură cu totul distinctă. M. DOCULESCU Sandu Ion va deveni un campion cunoscut!.. ...a declarat Jeff Dickson —box PARIS 27. — Sandu Ion, boxeurul român recent sosit la Paris, a susținut primele sale 2 matchuri, cu un deosebit succes: pe Mattera l-a învins în repriza treia prin k. o, iar pe Tournois, la puncte. După ultimul an match. Sandy Ion a fost chemat de Jeff Dickson care i-a spus următoarele: — «Știu bine că nu-ți convine să boxezi în 4 reprize. Deocamdată însă acesta este felul în care vreau să te prezint publicului parizian. Ași fi putut să ți dau de la început un match tare, lansându-te cu reclamă. Am ales însă «alea a doua: să te ridici prin merite personale căci numai astfel publicul îți va fi favorabil. « Acesta este ultimul match pe care rai susținut aici în 4 reprize, de acum înainte ,voi boxa în 6 și 8 reprize. CAMPION CUNOSCUT întrebat de noi despre impresia lăsată de Sanda Ion, Jeff Dickson ne-a declarat: — «Sanda Ion ,va deveni un campion cunoscut. La Paris, categoria lui este foarte căutată. Dacă va fi destul de cuminte și va înțelege interesul lui, se va auzi până acolo departe la București despre isprăle sale de aici. Va trebui să stea însă la Paris cel puțin un an, încă din matchul cu Mattera, Sandu și-a luxat mâna stângă. La al doilea match a boxat cu mâna stricată. Un singur pumn și-a ajuns ținta în matchul cu Tournois, o stângă precisă care a spart arcnda francezului. Durerea pricinuită de lovitură însă l-a oprit pe Sandu să mai fie ofensiv, restul matchului n’a făcut decât să lupte în apărare. ANTRENAMENTUL Sandu se antrenează în sala «Palais des Sports» unde are mai mulți sparing-partneri decât la Leclerc. Antrenamentul său actual este shadow-boxing și coardă, antrenament va dura atâta Acest timp cât mâna stângă nu-i va fi vindecată» "'s- Drumul spre occident Printre acuzațiile serioase și neserioase cari s’au adus federației noastre de football, una a fost în mare măsură îndreptățită. Anume, acela că nu împinge activitatea ei internațională spre orizonturi occidentale, spre un contact cu footballul tare din Europa Centrală. Nu vom preciza aici, întrucât această acuzație a fost fondată. Vom merge mai departe chiar și vom susține că exponenții calificați ai Romboiului au încercat în repetate rânduri să împingă spre împlinirea acestui deziderat. Dar vom rămâne la constatarea că dezideratul s’a oprit întotdeauna la un pas de realizarea lui. Că, mereu, s’a opus insistențelor românești, o decizie care ne ignora. Acesta e faptul. Iar concluzia nu poate fi decât una, că insistențele noastre— cari, o știm, au existat — au fost insuficiente, șubrede. Pentru că, altă prezumție, acela că footballul nostru este desestimat, nu se poate pune. Am avut în prea multe rânduri dovada stimei de care ne bucurăm în străinătate, pentru ca să luăm in considerare acest argument. Așadar, activitatea federalilor noștri n’a fost eficace. Dar dezideratul a rămas. Și-a menținut amploarea. Se impune chiar cu mai multă pasiune ca în trecut. Or iată că se oferă un nou prilej pentru împlinirea lui. Cităm din «Patria». «Presa vieneză se ocupă de problema lărgirii cadrelor competițiunii. Cele patru țări participante, Austria, Italia, Cehoslovacia și Ungaria, sunt de acord asupra acestei chestiuni, propun însă diverse modalități pentru rezolvarea ei. Italia este de părere că Austria, Cehoslovacia și Ungaria să nu mai participe la competițiune decât cu câte 3 echipe, în locul cărora să fie admise 3 echipe elvețiene. Austria este de aceiași părere, însă cere ca și numărul participanților italieni să fie redus la 3. In cele 4 locuri rămase libere ar urma să fie cooptate: 2 echipe elvețiene, 1 echipă iugoslavă și una românească. Cu alte cuvinte, Comisiunea Cupei Europei Centrale DISCUTĂ eventualitatea înglobării României în această grandioasă competiție o discută, ceiace înseamnă că nu o găsește inadmisibilă. Rămâne numai ca federația noastră să știe cum să intervină pentru că această simplă discuție să se termine cu o decizie favorabilă. Rămâne ca reprezentanții «Rombolului» să găsească modalitatea să recomande în adevărata lui lumină footballul românesc și să-l impună comitetului care hotărăște: Iată de ce își au rostul lor constatările pe cari le făceam la începutul acestor rânduri și de ce suntem îndreptățiți să cerem pasiune și dragoste de interesele noastre, celor cari ne reprezintă in forurile internationale. Ion Vornic Tens învingător cu Australia In cursul unei reuniuni internaționale de natație, desfășurată la Melbourne în Australia, înnotătorul francez Jean Taris, de mai multe ori campion al Europei, a câștigat proba pe 440 yards handicap, în 5’10” 1/5, bătând cu 10 yards pe Hertford căruia îi dădea 7 secunde și cu distanță pe Simpson care primise un avans de 27 secunde. Clasamentul campionatului mondial de slalom ZUBRICH 27 (Rador) — In clasamentul mondial al concursului de ski, organizat de slalom-domni, Austria F. I. S. pentru ocupă primul loc, la distanță de ceilalți concurenți. Austria, față de Norvegia s-a dovedit mult mai pregătită cursele de coborâre și slalom, pentru Este just însă, cum observă ziarele elvețiene că, concurenți norvegieni sunt obosiți din cauza numeroaselor probe la cari au fost supuși în ultimul timp. Clasamentul este următorul: 1. Austria 9 minute, 31 secunde; 6. (La primii 3 concurenți). 2. Germania 9 min., 45 sec., 7. 3. Franța 10 min , 30 sec. 4. Elveția 11 min., 42 sec., 2. 5. Norvegia 12 min., 14 sec., 8. 6. Statele Unite 12 min., 52 sec. 7. Anglia. Concursul mondial de slalom a dovedit anul acesta că Germania a reușit să prezinte o echipă omogenă, cu elemente mult superioare ultimelor probe de până acum. Wiener Eisiaufverein- A. C. Klagenfurth 3 0 VIENA 27 (Rador) . Pentru campionatul austriac de hockey pe ghiață s-a jucat astăzi un match restantă între echipele W. E. V. și A. C. Klagenfurth. Vienezii au învins cu scorul 3-0 (10; 1-0; 1-0;). frattla a iiis SéIíh Ip ti ]]-] (IM) LYON 27 (Rador). — In vederea matchului international de rugby dintre echipele reprezentative ale Franței și Germaniei a avut loc aici un match de rugby cu caracter de selecționare. S’au întâlnit echipele: Franța și Selecționata orașului Lyon. Rezultatul acestei întâlniri a adus victoria echipei nationale, cu scorul de 33—3 (19-0). In urma acestui rezultat s-a selecționat următorul lot de jucători din care se va forma echipa Frantei pentru matchul de la 24 Martie contra Germaniei: Chaud, Celhay, Finat, Deslaux, Corderc, Vigneau, Servole, Bés, Bigot, Blond, Dupont, Camei, Dorrot, Danoy, Ainciart, Laurent, Remplațant Savy, Sahuc, Frettet, Eiissable, Olivier și Rochom. Campionatul italian ---------- r? Cea de a treia zi a turului final din campionatul italian de rugby, s’a desfășurat Duminică 24 Februarie cu următoarele rezultate: Amatori Rugby—Gr. U. F. Napoli 17:3. Bologna—Bersaglieri Milano 3:0. Roma Rugby—Grruppo Salario 19:0. Roma Rugby, 6 p.; Amatori Milano 5 p.; Bologna Sportiva 4 p.; Bersagliori Milano, 1 p. și G. U. F. Napoli și Grappo Salario 0 puncte. 0 ștafetă Ierusalim^București Un proect îndrăzneț După realizarea anualei ștafete Mărășești — București se proectează o ștafetă de la Ierusalim la București, care va trece prin Grecia, Bulgaria și România. Ștafeta va fi compusă dintr-o făclie care se va a prinde de la Sfântul Mormânt și sosirea se va face la București în Sâmbăta Mare (Noaptea indierei). Pentru a duce la bun sfârșit acest proect, inițiatorii au și pornit la lucru și speră să poată disține sprijinul autorităților in drept?