Gazeta Sporturilor, iulie 1935 (nr. 1736-1766)

1935-07-01 / nr. 1736

ANUL XIU No. 1736 MS'bH ABONAMENTE Pe un an : • • * LEI 1000 Pe șase luni:................500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari. 2000 COTIDIANUL SPORTULUI ROMÂNESC Birourile : STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY No. 9 — BUCUREȘTI. Fondatori E. EMILIAN și E. MUNTEANU Director: AL. MUNTEANU Prim redactor: N. PAPA GHEOROH ® PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcție 3.26.60 Administrație 3.26.60 Redacție și Provincie 3.26.69 cu o frază: Bulgarii Atingem Cu articolul de față Punctul cel mai dificil al «conelurilor» noastre: Matchul Bulgaria — România. Pentru a fi mai expliciți trebuie să arătăm mai întăiu atmosfera, premergătoare matchului. Bulgarii jucaseră Duminică împotriva grecilor, câștigaseră la mare diferență, dar nu făcuseră impresie. Nici cei mai puțin cunoscători localnici nu erau prea încântați de jocul echipei. Cât privește pe cei obiectivi și neutri, matchul Grecia — Bulgaria le apărea ca aproape egal. Bulgarii au avut mai multă șansă și au atacat cu mai multă tragere de inimă. Dar scorul era exagerat. Așadar, în privința Bulgariei nici o grijă. Pe de altă parte, echipa României făcuse o Partidă satisfăcătoare și cu retușurile cari i s’au adus era de presupus că va merge și mai bine, încât, favorit pentru toată lumea și pentru toată Presa bulgară era România. Și rezultatul a fost victoria Bulgarei. Dar nu o victorie oarecare. Nu o victorie ca aceia repurtată de sârbi în fața românilor sau de bulgari în fața grecilor, ci o victorie categorică, o victorie în care realizatorul ei se dovedise mai bun sub absolut toate raporturile. E incontestabil că nivelul tehnic al jucătorilor români este superior celuia al bulgarilor. Dar în matchul acesta, bulgarii au fost net superiori și sub raportul tehnic. Echipa bulgară pe care am făzut-o de multe ori — a făcut Miercuri cel mai bun match din carieră. * Ei, și acum explicați rezumatul... In trista seară a înfrângerii — trebuie s’o mărturisim — am stat mai bine de o oră pentru a ne explica matchul. Ne-a fost imposibil. Jocul chipei noastre era inexplicabil. Dar — totuși — ce se întâmplase? Căci, ceva, fără îndoială, s'a întâmplat... Și vinovatul?«. Căci nu se poate accident fără factor determinant. Vinovatul cine este? Ne-am frământat, am căutat, dar n’am putut găsi Am găsit însă acasă confrații, cari interpretând fazele difuzate prin radio, au constatat că vinovatul era«. d. colonel Davila. * Pentru ce, adică, mai trebuia complicată problema? D. Davila iți asumase toată răspunderea. Echipa pierduse când nimeni nu se aștepta și când trebuia, după toate liniile, să câștige. Deci răspunzător este acela care și-a asumat răspunderea. Simplu ca bună ziua. Și d. Davila n’a fost cruțată adevărat. D. Davila trebuia să se gândească bine înainte de a accepta rolul de unic și direct răspunzător al isprăvilor echipei României la Sofia. Și e probabil că prevăzuse riscul. Dar că-1 îndepărtase printr’un calcul foarte just. Echipa noastră se comportase mult mai strălucit la antrenamentul cu factorul comun R. C. Strassbourg, decât Iugoslavia și Bulgaria. Pentru ce, deci, riscuri? Sofia e o sarcină ușoară. Nimic periculos. Aproape joc la sigur... Este singura slăbiciune a conducătorului echipei române pe care, de altfel, o selecționase o comisie specială, o ratificase biroul federal și o impusese admirativ aceleași ziare cari vntnră astăzi. Căci — toată lumea fusese de acord — nu a fost lucru ușor să se găsească o echipă în care raportul 8—3 să fie respectat și care să învingă cu el pe R. C. Strassbourg. Dar România a pierdut cu 6—4 in fața Bulgariei. Comisia de selecție «’a spălat (poate) pe mâini, biroul au fost foarte buni federal a constatat că n’a avut nici un rol de selecționare, iar confrații au uitat că propuseseră exact echipa care a pierdut. Vinovatul«, ne trebue un vinovat.« Căci footballul nostru e bun, e mai bun decât cel din Bulgaria... Daține un vinovat... Și cine altul putea fi vinovatul, altul decât d. Davila? înc Nu vrem să-l apărăm pe d. Davila, căci d. Davila nu are nevoie de apărare. Dar am vrea să se pună capăt sălbăticiei cu care sunt executați la noi oameni de inimă, oameni cari au făcut și vor face multe pentru sport. De ce am pierdut la Sofia? Am pierdut fiindcă echipa noastră, echipa care a fost considerată de toată lumea drept quintesența footballului adevărat românesc, sa desmințit. Nu a jucat la Sofia cum jucase la București. A fost întrecută de adversar. Și aici e cazul să facem o paranteză. La noi nu se acceptă înfrângerea. Victorie, numai victorie... De ce? E publicul nostru atât de tânăr? Nu. Și atunci?... Ni se va obiecta: «Nu este adevărat. Publicul nostru acceptă și înfrângerea. Dar dela un adversar mai bun. Nu dela Bulgaria. O înfrângere dela aceasta este intolerabilă.» Și atunci se revine la ceia ce am susținut și susținem încă: Balcaniada este o cursă, doar o cursă, pentru footballul românesc. Avantagiile pe cari le poți avea de pe urma ei? Posibilitatea unui succes material și poate moral, odată în patru ani când se organizează la București. In ceilalți trei ani, numai riscuri. Ca acela de la Atena și ca acela din Sofia. Pentru că la Atena, — s’a văzut — grecii n’au mai fost ei Iar 1a Sofia bulgarii n’au mai fost cel pe care îi știți. Au fost alții. Cine a fost la Sofia știe ce a însemnat pentru orice echipă handicapul de a juca în fața publicului bulgar și în (dez) organizarea federației bulgare, bine intenționată, zeloasă, dar inexpertă, nerutinată, fără mijloacele necesare(Continuare în Pa0- 3-a) Balcaniada de la Sofia Matchul România-Bulgaria privit cu sinceritate Un rezultat care nu poate fi explicat decât Cehoslovacia posedă o nouă atletă de mare clasă PRAGA 29 (Intersport). Cu ocazia campionatelor femenine ale Cehoslovaciei disputate la Praga, s-a remarcat o nouă atletă. Este vorba de Pekarova care a reușit să câștige nu mai puțin de patru campionate. Iată și performanțele obținute de Pekarova: 200 m. 20 s.9, lungime: 5 m. 12, greutate: 12 m. 52 și suliță 38 m. 70. Noua campioană a Cehoslovaciei este o atletă complectă, fiind una din speranțele atletismului femenin. turneul Atleților americani in Europa Itinerariul a fost fixat. Teamul american va lua parte la campionatele universitare NEW YORK 29 (Intersport). — Federația americană de atletism a aprobat turneul atleților americani în Europa, stabilind in acelaș timp și itinerariul acestei călătorii. Iată orașele in care vor concura atleții americanii: Stockholm 24—26 Iulie; Oslo 1—2 August;Ik\ Amsterdam 10—11 August; Praga 12—15 August; Budapesta 16—20 August. In capitala Ungariei, studenții americani vor lua parte la campionatele mondiale universitare* PAGINI 3 LEI -------—---------«494=-----------^ 2022 Apărarea are cuvântul... Cum explică d. col. Davila, înfrângerile României la Sofia la sfârșit s’a terminat. Din ultimele lupte ale Balcaniadei n’au mai rămas decât câteva răbufniri polemice întârziate și fără ecou. Ca un tun care-și descarcă muniția, după semnarea armistițiului. Două săptămâni însă, de la Sofia la București Balcaniada a prins lumea ca într’un năvod, în care înfrângerile echipei noastre naționale au provocat zvâcniri de desmeticire, resemnări grele sau viforoase explozii de revoltă și nemulțumire. Două săptămâni footballul românesc a trăit sub tensiunea aceasta de înaltă frecvență. Sperând victorii, încremenind în fața relatărilor radiofonice «*• IxyputȘSlor noastre la Sofia și răbufnind apoi în incriminări, în invective și explicații de savantlâc footballistic. Ecou al acestei derute generale, presa s’a lăsat prinsă în acelaș năvod de dezolare și a lansat explicații diverse pentru înfrângerile de la Sofia. Am putut afla astfel — după războiu — câți viteji ar fi putut să câștige Balcaniada, dacă li s’ar fi dat comanda unică a echipei. Ni s’au făcut fel de fel de teorii și de argumentări. De la considerațiuni tehnice, dela argumente strict sportive, până la lecții de... strategie militară. S’a vorbit de modificările pe cari trebuia să le suporte echipa după matchul cu Iuoslavia, de pulsul care trebuia impus apărării, de înlocuirea lui Crețeanu, de atacuride asalturi, de unghiuri moarte și de «vâlcelele eroilor»... Un întreg arsenal de argumente diverse, semnate și destul de convingătoare cu un «leit—motiv» ca o emblemă a puzderiei acesteia de incriminări , vinovat este colonelul Davila. Mărturisit, sau nu, obiectivul bombardamentului acesta polemic a fost d. col. Davila! O parte dintre ziare au lăsat să se subînțeleagă ținta aceasta. N’au precizat-o. Câțiva, au identificat-o. Iar alții, au însoțit-o de expresiuni de grădinărie autentică, transformând-o în varză, în ridichi, în castravete și făcând din zarzavaturile acestea principalul argument de convingere a culpabilității d-lui col. Davila. Nu vom relua aici toate acuzațiunile aduse. Se cunosc. Și nu vom lua apărarea d-lui col. Davila. A făcut-o ponderat și convingător, d. Mario Gebauer, într’un articol publicat în «Gazeta Sporturilor» de acum câteva zile. Am crezut însă că după viforoase acuzațiuni aduse d-lui col. Davila, cuvântul acestuia trebuia să fie cunoscut, ca o ultimă netezire a unui proces în care președintele «Biroului federal» și al «comisiei de selecție» a fost învestit cu rolul de acuzat. Acuzații au întotdeauna dreptul să se explice. Mai ales, când au ce să spună. De aceia, l-am vizitat ori pe d. col. Davila. De aceia i-am solicitat ori câteva minute pentru o convorbire de lămuriri. De aceia — după ce noi înșine am avut câteva critici pentru echipa de la Sofia — am colectat aici principalele explicațiuni ale d-lui col Davila și le-am L-am găsit pe d. col. Davila la Federație. O introducere scurtă și protocolară. D. col. Davila rezistă. Este împotriva interviewului. Are chiar o explozie categorică. Nu am nimic de explicat.« Noi insistăm. Profesiunea ne-a ajustat această îndârjire incurabilă. Argumente... contra argumente... și in sfârșit, capitularea. D. col. Davila a acceptat. Ne instalăm în camera de ședință a «Biroului Federal». Singuri. O pauză introductivă,, și interogatoriul începe inevitabil: — Cred că știți ce mă interesează. D. col. Davila IP^^ste. Un zâmbet alb și^plictisft 1)mîs«’ -------O noiuă pauză.Și declarațiunile d.lui col. Dabija încep să curgă repede: — ’Jiu să fac dela început o precizare. Mi s’au atribuit declarațiuni false. De aceia, vă rog să notați această afirmațiune răspicată: sunt pentru naționalizarea echipei noastre reprezentative. Tjucrul acesta nu este un deziderat, o simplă și platonică dorință. Este un imperativ, pentru înfăptuirea căruia supt de când am luat în mână cârmuirea F. R. F. R. Socot însă că naționalizarea aceasta nu se poate face dintr’o dată. Noi, aici, nu suntem prestidigitatori să putem scoate din pălărie 1 nume cu «eseu» cari să ne asigure victorii internaționale. Vor veni și aceste 11 nume. Dar vor trebui pregătite !... De aceia, când s’a pus problema echipei noastre pentru Balcaniada de la Sofia, am cerut cea mai bună echipă reprezentativă. Am spus tă x Echipa n’a putut fi o pauză. D. col. Davilla își inventariază gândurile și este gata să continue. O nouă întrebare însă, a impune o subită schimbare de direcție: — După matchul cu Iugoslavia, echipa noastră nu necesita modificări ?... — Ba da!.« Aș fi întocmit următoarea linie de atac: Dobay, Schwartz, Bodola, Covaci, Georgescu. Introducerea lui Schwartz însă, ar fi mărit numărul minoritarilor din echipă de la 3, la 4. Căci în afară de Dobay, de Bodola și de Iuhasz (Covaci, după acte este român), ar fi intervenit Schwartz- uri, «Consiliul federal» îmi dase mandat precis: PENTRU NICI UN MOTIV, ECHIPA NU VA AVEA MAI MULT DE 3 MINORITARI. Tot de aceea nu l-am putut utiliza pe Feuerstein, pe Bürger sau mai ales pe Șepci, care cred că ar fi putut arăta mai mult decât Crețeanu. Iată deci, o primă explicație a Înfrângerilor de la Sofia: coloritul echipei: Cu 3 minoritari, pe un teteren străin, cu o galerie vrăjmașe și adversari excelenți, nu puteam câștiga. Am încercat și noi la Sofia, experiența făcută de Iugoslavia, la Balcaniada de« București. ""» Acum doi ani jvffoslatoii au venit la București cu doi rânduri într’un interview care , pentru pretențiunile coercitive ale confraților, poate fi intitulat: «Apărarea are cuvântul!«.». Nu vom însoți explicațiunile d-lui cel. Davila, de niciun comentariu. Repetăm: nu ne interesează aici decât explicațiunile. Declarațiunile d-lui cel. Davila vor lumina însă câteva lucruri păstrate până acum într’o penumbră voită și vor zdruncina — credem — câteva afirmațiuni pe cari l’au sprijinit până acum principalele argumente împotriva președintelui «Biroului federal». Și acum, apărarea are cuvântul tual: . Avem deocamdată o singură obligațiune ! Să aducem Cupa la București, pentru reabilitarea soccesului românesc peste graniță. La anul, peste doi, sau peste trei ani, cu o pregătire speciala vom putea-o câștiga și cu o echipă de români neaoși. La Sofia însă, nu putem câștiga decât cu cea mai bună echipă, independent de coloritul ei...». N’am fost ascultat. Trecând peste cererea mea, «CONSILIUL FEDERAL» a decis ca echipa de la Sofia minoritari. Am ripostat din nou: «Cu o astfel de echipă, numi iau răspunderea rezultatelor de la Sofia», și am demisionat, împreună cu toată «comisiunea de selecție» pe care o prezidez. «Consiliul federal» n’a capitulat. A menținut proporția a români și 3 minoritari. Mi-a acordat însă următoarea descărcare: «Veți merge la Sofia cu o astfel de echipă. Bacă învingem bine. Bacă nu, vom rămâne cu victoria de a fi avut in sfârșit o echipă într’adevăr națională». Nu mi s’a cerut deci o victorie cu orice preț. N’am fost ținut răspunzător pentru rezultate. Răspunderea aceasta și-a însușit-o «CONSILIUL FEDERAL». Mie mi s’a dat numai conducerea echipei. Am fost legat de mâini și de picioare și trimis la Sofia să înnot în bălțile de pe terenul Iunak- Legat astfel, înnecul era inevitabil modificată la Sofia minoritari. Rezultatul: au fost învinși de România (de cea mai bună reprezentativă a noastră, indiferent de coloritul ei), cu S-O. _____________George Fulga (Continuare în pag. II-a) i&m aval la Sofia mandat imperativ D. GOL. m DAVILA Luni 1 lull« 1933 Racing Club Narbonne Întâlnește azi reprezentativa „Carpați“ Al treilea match al lui Racing Club Narbonne, are loc azi pe terenul UFSR, la ora 18. Replica francezilor va fi furnizată de o combinată a Capitalei căreia pentru circumstanță i s'a dat numele de «Carpați». In fapt este o combinată a cluburilor organizatoare. Matchul de azi, contează ca derby al turneului și pentru francezi, o ocazie de a așterne valul uitării peste înfrângerea suferită din partea Sportului Studențesc. In adevăr dacă reușesc astăzi să învingă selecționata ce li se opune, au toate scuzele pentru primul eșec. Victoria asupra Stadiului Român, nu o pot invoca drept reabilitare, din cauza slabei înaintări prezentată de roș albaștri. Partida de azi este deci cea mai importantă și jocul va fi din primul și până în ultimul moiment, o luptă dârză între două echipe, la fel de dornice de a-și însuși victoria. FORMAȚIILE ARUNCATE IN LUPTĂ Racing Club Narbonne, va alinia aceeași echipă care a reușit 19—0 împotriva Stadiului Român, adică: Fundaș: Berger. Treisferturi: Pignol, Raynaud, Lombard și Ponsaille. Mijlocași: Rodrigues și Gally. Linia III-a: Boyer, Ichié și Ribére. Linia a 11-a: Arbannas și Escalîre. « T . ry__ * .Reprezentativa Carpați, nu a fost încă formată. Comisiunea de selecție a convocat pentru azi la ora 17 pe terenul UFSR, următorul lot de jucători: Lole Korner, V. Grigorescu, A. Damian, Camil Ioan, C. Dinescu, C Florea, Buzoianu, C. Epure, Mărășescu, Nedelceanu, V. Anastasiade, S. Burlescu, Gică Dumitriu, G. Ionescu, G. Fântâneanu, Ilie Tarabega, Covaci, V. Niculescu, Ieremia I., Tudor Ioan, Bursan și Vespremeanu. Credem că cea mai bună echipă ce se poate alcătui din acest lot, este următoarea: Fundaș: Lee Korner. Treisferturi: C. Dinescu, A. Damian, Camil Ioan, și V. Grigorescu. Mijlocași: C. Florea și I. Buzoianu. Linia 111-a: Mărășescu, Covaci și V. Anastasiade. Linia II-a: S. Burlescu și Gică Dumitriu. Linia I-a: Gică Ionescu, Fântâneanu și Ilie Tarabega. In cazul în care Camil Ioan, se resimte de pe urma loviturei de acum două zile, linia de atac ar putea să ia înfățișarea următoarei C. Dinescu, A. Damian, G Florea și Tudor Ioan, iar Grigorescu urmând să treacă mijlocaș la deschidere. ȘANSELE ECHIPELOR înaintarea de azi, este cu mult superioară celei omise de Sta,!"" (Continuare in pag. 2-a) 931 or. « I Miliunii lui a ii piti li istanbul —— >■ [UNK] [UNK] I —■ ..._________ In ultimul moment aflăm, că Legația Turcă refuzând să acorde viza echipei românești, care ori urma să plece la Istanbul, conducătorii teamului nostru au fost puși în situația de a contramanda deplasarea. Deoarece toate intervențiile făcute pe lângă oficialitățile turcești au fost zadarnice, conducătorii clubului Viforul Dacia au intrat în legătură ,cu organizatorii meetingului, pentru că aceștia la rândul lor să facă cuvenitele demersuri pe lângă legația Turciei. In cazul când intervențiile vor avea succes, echipa de atletism, va părăsi țara in cursul săptămânii viitoare. Turneul dela Wimbledon Ultimele rezultate LONDRA 29 (Intersport).—Campionatele mondiale de tennis, dela Wimbledon simt în plină desfășurare. Din rezultatele înregistrate în primele zile, vom menționa eliminarea lui Borotra și forma excelentă a cehului Menzel, învingătorul «bascului sburător». Iată și rezultatele ultimilor dispute: SIMPLU DOMNI Perry—van Ryn 4—6, 6—1,6—3‘ 10—8, Menzel — Palmieri, 10—8, 6—3, 6—4 Crawford—Hecht, 11—9, 6-4, 6—8, 6-2, Wood-Williams, 6—3, 9—7, 6—3, Boussus—Gabrowitz, 8—6, 6—3, 6—4, Austin — Musgrave, 6—3, 6—0, 3-6, 6—3, Mc. Grath—Legeay 6—3,6—2,6 —4, Sharpe—Ștefani, 8—6, 3—6, 6—3, 75, 6—3, V. Cramm—Caska, 6—1, 8—6, 6-4. DOAMNE—(SIMPLU) Wills-Moody—Jarke, 6—3, 6—1, Cepkova—Cunningham, 6—3, 6—8, 6—4, Mathieu—Chuter, 6—3, 6—4, Scriven—Sheapheard 13—11, 6—3, lacob s— Conquerque 8—6, 6—4, Sperling—Horn 6—3, 6—0. Eri la Obor Unirea Trisolar intră pe teren