Gazeta Sporturilor, septembrie 1937 (nr. 2515-2544)

1937-09-01 / nr. 2515

ABONAMENTE) Pe mi ou. , . a « I •<•»•• • lain 700 Pe șase luni ... a ...... . ■ 860 Institution!) Cluburi șl Proprietari . • 8000 Ca număr rechin........................... • 4 COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Birourile, STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY No. 2. BUCUREȘTI Directori-Fondatorii : EMUJAN și B. MUNTEANU Director: Al. MUNTEANU Prim Redactori N. PAPA GHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcția ..... 8.80.001 TELEFON Administrația . . . 3.26.60. Redacția..............3.6.69. Nu se poate spune că din partea noastră comisia de selecție n’a beneficiat de cea mai mare solicitudine, iar de multe ori am primit chiar reproșuri pentru sprijinul excesiv pe care l-am acordat acestui for. Am fost întotdeauna de părere că acei cari compun comisia de selecție au cele mai bune intențiuni, și dacă sunt împrejurări în cari dau greș, vina nu este a lor și nu avem dreptul să-i acuzăm de neglijență. Călăuziți de deviza, tot omul e supus greșelii, am trecut cu vedere multe amănunte, din cari alții au făcut grele capete de acuzare. Iată,ne însă în situațiunea să adresăm un reproș aspru, dacă nu chiar acuzații comisiei de selecție, într un moment când toată lumea — chiar cei mai teribili acuzatori de ere — sunt dispuși să treacă cu vederea. Am fost distânși că matchul Liga de Vest—Liga de Sud are un scop unic: să lămurească definitiv pe selecționeari și să înlesnească alcătuirea echipei naționale pentru matchul de la Belgrad. Dacă ni se cerea părerea, spuneam fără înconjur că nu era nevoie nici de această lămurire în plus. După noi, fără să fi avut mandate de selecționeari, respectiv fără să fi avut obligația legală de a urmări vreme mai îndelungată forma și posibilitățile jucătorilor, puteam ușor stabili că în moșuitul de față se impune echipa: Sadowski Sfera, Felecan Vintilă, Iuhasz, Rafinski Bindea, Schwartz Baratki, Bodola. Dobai. Echipă mai bună nu se poate alcătui, iar Dobai trebue menținut în echipă pentru că lipsit de formă cum este, nu are un pretendent superior pentru postul său. La fel de luminați eram asupra rezervelor: Pavlovici și Iordăchescu pentru postul de portar, Chiroiu pentru cel de fundaș, Nagy pentru că joacă în oricare post al liniei de mijlocaș și Ploeșteanu, care poate ocupa orice post în linia de atac. Titulari și rezerve îi puteam desemna chiar înaintea matchului între ligi. Constatăm insă cu regret că onorata comisie de selecție nu numai că nu s’a pronunțat înainte de finala Cupei Carol II, dar și după această partidă a rămas nedumirită și a hotărât un nou match de trial la Timișoara. In limbaj practic un match de trial înseamnă jucători din toate unghiurile țării, adunați inutil la Timișoara, comisia de selecție transportată în plen la fața locului și pentru vistieria federației 100.000 de lei cheltuiți inutil. Nimeni nu ne va putea convinge că la Timișoara se va schimba ceva din cele preconizate de noi în rândurile de mai sus Ce scop are matchul de la Timișoara cu trei zile înaintea jocului cu Iugoslavia, și aceasta împotriva unui adversar care nu va avea nimic de pierdut? Noi nu vedem sensul matchului de Joi și mai puțin a amânării pentru Joi a operației alcătuirii definitive a echipei naționale. Echipa se putea forma Duminecă, iar Joi să fi făcut un simplu antrenament de condiție fizică. Va descoperi oare Comisia câteva talente noi, va găsi o soluție nouă pentru postul de extrem stânga, singurul în discuție după noi? Nimic din toate acestea și numai bani cheltuiți de pomană. Nu vrem să facem socoteala simplistă că cu cei aproape trei sute de mii de lei cheltuiți cu deplasările comisiei de selecție se puteau întreține doi antrenori la cluburi cu elemente talentate, dar va trebui să facem și această socoteală, din moment ce în clipa în care echipa națională se desemnează aproape singură, se mai fixează un match de selecție la trei zile interval de matchul de la Belgrad. Greșeala cu matchul de la Timișoara condamnă definitiv regimul comisiei de selecție. Lis comisiei de selecție Istoria se repetă:.■ Turul ciclist al Ungariei periclitat BUDAPESTA. — Ziarul „Nemzed Sport” publică astăzi următorul articol: Ministerul de interne vrea să amâne turul ciclist al Ungariei. Mai mulți prefecți de poliție din orașele pe unde trece itinerariul turului, au cerut BUlor tilor iUp noarcăbinarea 1iborariului. J . Federația maghiară de ciclism a protestat la ministerul comunicaților, accentuând că ocolirea orașelor ar compromite total Turul. La aceasta întâmpinare a Federației n’a venit insă răspuns, însăi o nouă p imire pe 1ste zi acasă competiție. Ministerul de interne — cu o săptămână înaintea trecperei Turului — a înștiințat federația de ciclism, că „din cauzza rațiunilor superioare de stat” nu poate apr ba inima lui prima' a Turului și cere o propunere referitoare la schimbările anumitor păți ale» 1incrariului. Forurile compeente cred că pentru realizarea acestor shhimbări ar fi necesară amânarea concursului. Organizatorii Turului sunt in cea mai mare dilemă. Amânarea ar fi o catastrofă adevărată. Toate legăturile străine ale ciclismului ungar ar fi pierdute. Presa sportivă va caracteriza aceasta procedură ca barbară, fiindcă numai barbarii reiu asupra initației cu 3 zile înaintea competiției. . Hotelurile din provincie, care au fost închiriate pentru participanții Turului, vor înainta o mulțime de procese de despăgubiri federației, iar concurenții străini se vor abține pe viitor, de a participa la un concurs sportiv din Ungaria. , fî Sub patronajul Suveranului O mare cursă ciclista a Micii înțelegeri te -a desfasura In luna sentamărie Se cunosc greutățile întâmpinae de președintele federației de ciclism annci când a pornit la realizarea turului României, ediția 1937. După ce totul fusese pus la cale, rămânând nesoluționată doar problema b anei alergări, federata de elevi s’a găsit și în fața refuzului conducătorilor stadionului „Principele Carol” de a pune la dispoziție stadionul pentru sosirea alergătorilor in ultima etapă. Acest refuz însemna pentru F. R. S. C. o pagubă de câteva sute de mii lei și, implicit, neputința organzării competiției. In consecință, d. V.Canarache, inițiatorul Turului României și cel căruia i-a fost concesionat pe timp de 8 ani dreptul de a organiza alergarea, s’a văzut nevoit să amine cu un an organizarea alergării. In locul Turului României federația de ciclism a acordat însă asociației sportive «Jandarmeria», de sub preșidenția d-lui general Barbu Părâianu, dreptul de a organiza o cursă ciclistă de mare anvergură. Credem a ști că se va desfășura în Septembrie o alergare ciclistă cu participarea cehilor și a iugoslavilor. (Jandarmeria a solicitat și a obținut Patronajul M. S. Regeiul pentru această frumoasă competiția nesportivă, care se va desfășura sub semnul simbolic al prieteniei statelor din Mica înțelegere. Germania a învins Italia la box cu 6-1 TRIEST. In fața unei asistențe de 10.000 spectatori, s-a disputat aseară matchul de box amator Italia — Germania. Germania a învins cu 10-6. Matchtal România-Jugoslavia va fi radiodifuzat Se va transmite ultimul sfert de oră din prima repriză și toată repriza doua Societatea de Radiodifuziune a luat o nouă inițiativă care dovedește spiritul de mare sportivitate a celor cari conduc postul de radio. Matchul Jugoslavia — România se va bucura de o difuzare radiofonică amplă, astfel că fiecare sportiv va putea urmări toate peripețiile matchului. CUM SE VA DESFĂȘURĂ DIFUZAREA «In vederea radiodifuzări matchului va pleca la Budapesta speacherul postului de radio d. Radu Vasilescu. Societatea noastră de radio s’a pus de acord cu societatea de telefoane și societatea de radio din Belgrad, astfel încât radiodifuzarea să poată decurge în mod perfect. Matchul începe la Belgrad la ora 17 adică ora 18 la noi. Radiodifuzarea matchului va începe la ora 17,30 și va continua până la ora 18,45. Respectiv se va difuza ultimul sfert de oră al primei reprize, aspectele și comentariile din și desfășurarea integrală a pauza reprizei secunde. Difuzarea matchului a fost introdusă în programul oficial întocmit pentru săptămâna aceasta de Radio România și Radio București. O drastică punere la punct a Ligei de Vest după aprecierile fl jgi ing. Codreanu de la sfârșitul finalei de Duminecă 0 declarație a d-lui Liviu Iuga. Atacurile pross timișorene Se știe că la sfârșitul matchului Liga de Vest — Liga de Sud, d. ing. N. Codreanu predând cupa învingătorilor a socotit oportun să facă o seamă de aprecieri la adresa jocului furnizat de învingători. Deși tot Publicul era mulțumit de comportarea echipei învingătoare, d. ing. N. Codreanu a făcut o mică disertație asupra cavalerismului și temperamentului, acordând jucătorilor epitetul de brute... RĂSPUNSUL LIGEI DE VEST D, Liviu luga președintele Ligii de Vest sesizat de alocuțiunea ținută de d. ing. Codreanu într’un moment oarecum solemn la predarea trofeului, a ținut să facă următoarea declarație: «Liga de Vest respinge cuvintele insolite ale d-lui ing. N. Codreanu, cuvinte carie nu pot avea la bază decât sentimente de clubman. Liga de Vest nu a ajuns și speră că nu va ajunge să primească lecții de sportivitate de la d. ing. Codreanu». PRESA TIMIȘOREANĂ PROTESTEAZĂ ENERGIC ȘI CERE SANCȚIUNI TIMIȘOARA 30 (Prin telefon). Presa locală se ocupă pe larg de eșirea neașteptată a d-lui ing. Codreanu, care a făcut aprecieri uluitoare după matchul între Liga de Vest și Liga de Sud. Presa bănățeană înfierează cuvintele d-lui ing. Codreanu și Precizează că pentru prima oară în analele sportului românesc se întâmplă ceea ce a provocat președintele comisiei Cupei României. In pag. II la Matchurile de la Cernăuți de Petre Steinbach M. S. Regele și Voevodul Mihei urmărind cursele de automobile de la Sinaia Matchurile importante de football sunt comentate colt c u colț. Se vorbește de match, de tribună, de spectatori, de jucători, de ce e, de ce nu e, de tot... Și totuși, deși s’ar putea crede că in felul acesta sunt epuizate absolut toate subiectele pe cari le poate oferi un match de football, a mai rămas unul. Unul singur, neabordat până acum, dar plin de interes și de pitoresc . Nu este vorba nici de match, nici de jucători, nici de control, nici de spectatori, nici de tribună. Este vorba de... «sub tribună», care oferă perspective cu adevărat ispititoare. Un oficial al «Federației române de football se lasă întotdeauna ispitit numai de acest detaliu al matchurilor de football. Jocul nu-l mai încântă. Jucătorii nu-l mai preocupă. Spectatorii îl lasă rece. Il interesează numai «sub tribuna». Urmărește jocul câtva timp, și apoi dispare în umbra labirintului de sub tribună. Un confrate, care a observat pasiunea aceasta curioasă a oficialului, a venit Duminică să-mi atragă atenția: — Hai să-l vedem sub tribună. — Dar ce face acolo?... — Hai că este interesant. Ne-am dus. Proptit de un stâlp, oficialul privea în sus. Atent, roșu, transpirat. Mai mult, își lăsa din când în când privirea în jos, își freca mâinile și decreta mulțumit. — Bravo... Foarte frumos. Ca și când ar fi văzut o fază spectaculoasă de joc. Când ne-am apropiat, ne-a privit cu vădită nemulțumire: — Ce căutați aici. Apoi, s’a răzgândit. A devenit conciliabil. — Ei haide. Dar, să nu mai spuneți la nimeni... I-am luat locul, lângă stâlp, și am privit în sus să văd ce aplaudă. N’aș putea spune dacă priveliștea aceasta poate să înlocuiască spectancolul plăcut al unui match de football. Un lucru însă, este absolut sigur. De Duminică, nu mai viu în tribuna Venusului, cu... femei. Mai alea vara, când căldura impune o îmbrăcăminte cât mai lejeră... * Vizitele Ripensiei JR*tip în Capitală prilejuesc întotdeauna xB v smatchuri frumoasa și— o zarvă în importantă culisei« F* «Teatrului Cărăbuși. Apariția lui Bindea (mai ales) are asupra unei brunete baletiste cu accent ardelenesc, o înrâurire foarte scomotoasă. Schwartz are deasemeni victorii, în culise. i Intre acești doi ofensivi donjuani există o veche rivalitate pe care de cele mai multe ori o câștigă... Bindea, Schwartz însă, găsește întotdeauna o replică, cu care... să egaleze situația. " La ultima vizită a Ripensiei, Bindea a repurtat obișnuita sa victorie sentimentală... în culisele Cărăbușului. Victima a fost, cu acest prilej, o blondă pătrime de vedetă. După spectacol, la Colorado, cei doi... îndrăgostiți și-au oficializat prietenia cu numeroase sticle de șampanie (rămase neplătite). Pentru a-și epata victima, Bindea îi povestea rece. „ — Am fost la Viena, la Budapesta, în Italia, în Franța, Germania.. — Nu-i vorbi de țări!... l-a întrerupt. Schwartz, deja o masă vecină, N'o interesează țările. — Dar despre ce să-i vorbesc? — Despre hoteluri.... Castor Cupa M. S. Regelui va fi expusa înaintea Jocurilor Balcanice ..................Tifui—raiiuni si Federația Română de atletism a intrat ori în posesia Cupei donată de M. S. Regele Carol II pentru țara care va întruni cele mai multe puncte în clasamentul general. Cupa H- 8. Regelui este un splendid trofeu care va fi expus la Biroul C. I. T. împreună cu celelalte premii și cupe cu care vor fi îmestrate probele Jocurilor Balcanice. ^1’— „3 Cele trei speranțe ale atletismului românesc la aruncări , de la stânga spre dreapta Hodol (suliță), Gurău (greutate) și Petre Havaiot (disci).