Gazeta Sporturilor, octombrie 1937 (nr. 2545-2575)

1937-10-01 / nr. 2545

ABONAMENT Bi Pe un au . • • t « < i « I • • « LEI 796 :,8? rochia. ........ • 4 in frantier di in slavi plinit Sportul românesc a parcurs o ascensiune uluitoare. Deia manîfcsisri cBscure, ghemuite pe maidane sau jji localuri improprii, manifestările sportive au ajuns la noi la dimensiuni grandioase. Matchurile internaționale de football totalizează asistențe de zeci de mii de spectatori. Atletismul a dat cu prilejul Balcaniadei un strălucit examen de popularitate. Rugbyul își mărește zi de zi asistențele. Boxul pare, deasemeni pornit pe calea rezultatelor frumoase din trecut. Iată o ascensiune care nu se poate contesta. Din păcate însă, ascensiunea aceasta este gâtuită de lipsa unui stadion care să deservească — in orice timp — progresul sportului românesc. Se apropie iarna. Toate sporturile vor intra deci, in șomaj. Și chiar in cursul verii. Rugbyul este obligat să-și tânjească existența departe, la șosea. Atletismul are foarte rare ocazii de molestare. Ciclism pe pistă, nu se poate face. Nu avem piste. Motociclism nu se poate face. Automobilism, dcasau v ni. Natația este obligată să-și transporte existența dela un bazin, la altul. Iarna, in lipsa unui bazin acoperit, sucombă. . .cum Iar sportul românesc, din pricina acestei lacune esențiale — un mare, un confortabil și bine Înzestrat stadion Olympic — Își ar până cu ani de zile nouile progrese, spre limita pe care valoarea sa indicată s’ar cădea să o atingă curând. ""*1 r,T- “ ■ 1 Un stadion... . ■ ,.. ■ . u , ■; __ Un mare stadion, cum nu există la noi, cum ar trebui să i se dăruiască sportului românesc, este Imperativul zilei. Se va găsi un nume Mieros care să Înlesnească această operă necesară, pentru care se găsesc — slavă Domnului!.. — suficiente mijloace. Noi credem că da. COTIDIANUL SPORTULUI Birourile» STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY No. 2. Directori-i fondatorii . EMUJAN «l . MUNTEANU Director: AL. MUNTEANU ROMANESC - BUCUREȘTI Prin Redactori N. PAPA GHEORGHE PUBLICITATEA DUPĂ TARIF ( Direcția.................0.26.60. Administrația . . . 3.86.60 Echipa națională formată reprezintă adevărata valoare a rugbyului român Mărculescu și Damian singurii indisponibili utili Biuroul federal a format cu mare grijă echipa națională. România B,Ungaria BDacă între F. R. F. A. și Venus intervine un acord ■ matchal se va disputa la Cluj sau în alt centru provincial In cursul zilei de azi se va ști dacă la toamnă se va disputa un match România B. Ungaria B. Angajarea acestui match este funcție de un acord cu gruparea Venus. Federația maghiară având un angajament cu Venus, F. R. F. A. își poate asigura jocul, numai dacă Venus își dă consimțământul. In cazul când discuțiunile dintre F.R.F.A. și Venus se vor termina cu un acord — lucru mai mult decât probabil — matchul România B. — Ungaria B. se va juca la Cluj sau intr’alt centru provincial. Jucătorii au fost urmăriți la matchuri și antrenamente iar vizita medicală făcută de d. Lt. dr. Traian Dumitrescu a însemnat un considerent principal în selecțiune. Pentru că vorbim de această vizită medicală găsim util să reproducem o declarație a d-lui dr. Dumitrescu, făcută după terminarea vizitei: «Mi-ați prezentat un lot de jucători, ca nu nu lasă nimic de dorit din punct de vedere medicalo-sportiv. Ași dori să găsesc aceași sănătate și condiție fizică și la alte federațiuni. In adevăr acest examen confirmă influența binefăcătoare a rugbyului asupra dezvoltărei organismului». In sărăcia și greutățile prin care trece rugbyul, aceste constatări ale domnului dr. Dumitrescu, au însemnat un elogiu menit să dea curaj celor ce se zbat pentru promovarea rugbyului. Biuroul federal a alcătuit un lot de 21 jucători, cari reprezintă cele mai bune elemente ce se găsesc azi in rugbyul român. Dacă am căuta să găsim câteva lipsuri cu siguranță că ele s’ar mărgini la Damian și Mărculescu. Primul este reținut de examene iar secundul neactivând de 3 săptămâni, nu s’a prezentat nici la vizita medicală și nici la antrenamente. Se spune însă că în realitate și pe acesta îl rețin examenele, pe lângă lipsa unei condiții fizice perfecte. In ce privește C. Popescu, acesta nu a fost selecționat din cauza situației financiare a turneului, care nu permite deplasarea a doi taloneuri, și atunci a fost preferat cel mai rutinat. In afară de aceste mici discuțiuni, nu se poate face nici o altă obiecțiune asupra selecționării. Conform programului și șanselor, la Paris vom avea <de susținut trei partide: Olanda, Franța și Italia. Comitetul federal a dat mandat d-lor: Caracostea, Tănăsescu, V. Ioan și Ghimpețeanu, de alcătui echipa la aceste matchuri, condiția jucătorilor, condiție dupe ce poate fi modificată de voiaj și regim. Francezii se pregătesc intens pentru campionatul european de rugby. In clișeul nostru o fază a matchului amical JJt L. Perpignan Carcassonne Culisele Un confrate care găsește nod în papură întregei lumi, a publicat pe ultima sa pagină — deci, la loc de mare cinste — un comentariu al campionatului polonez, de football. Sub titlul: «Un record original», confratele se miră că gruparea poloneză «COMB» a ajuns în coada clasamentului, jucând 18 matchuri, pierzându-le pe toate 18, nemarcând niciun goal și primind în fiecare match, câte 3 goaluri. In total, 54 de goaluri. Situația este originală. Mai ales când (ocupându-te, cum face confratele, de noduri in papura altora) habar nu ai de unde provine această situație. Pentru noi insă, situația este foarte simplă. Dovadă că in «GAZETA SPORTURILOR» din 3 Septembrie, deci aproape acum o lună, noi am explicat astfel, această situație originală: «Lanterna o deține Domb, care este condamnat la retrogradare, din cauză că la un match, portarul echipei adverse a fost «cumpărat». Pentru această manoperă, Domb a fost descalificat și condamnat să piardă toate matchurile cu scorul de 3-0». Iată adevărata situație, explicată de noi, acum o lună. Echipa poloneză Domb are într-adevăr un record original. Se află în coada clasamentului, aite 18 matchuri pierdute, 54 de goaluri primite și niciun goal dat. Dar situația aceasta nu a fost realizată pe teren. Nu este vorba de «18 matchuri susținute», cum afirmă confratele. Este vorba de o condamnare dictată de Federația polonă, pentru delictul echipei Domb, de-a fi cumpărat într-un match portarul echipei adverse. Situația clubului Domb — originală, e drept — nu este deci, acela pe care o crede confratele cu noduri in papura noastră. Probabil trisă că in Polonia, confratele nu are redacții speciale, cum are in restul lumii. Ca, de pildă la Belgrad unde — deși anunță că are redacție specială — a avut un trimis special să vadă matchul România — Iugoslavia. Că n’are redacții speciale in toată lumea, înțelegem. Se întâmplă. Să aibe trimis special într’o capitală străină unde pretinde că are redacție speciala, înțelegem. Se întâmplă. Să nu citească ziarele străine, înțelegem. Se întâmplă. Dar, să nu citească ziarele românești e mai puțin de înțeles. Din această cauză i se întâmplă ce i s’a întâmplat acum cu recordul echipei Domic, iar acum câtva timp cu ciclistul Jean Aerts pe care din belgian l-a făcut francez... * Echipa națională de rugby pleacă Luni dimineața la Paris, unde va juca matchurile campionatul pentru de rugby al Europei. Printre cei cari pleacă, sunt cătina cari nu sunt in relatiuni tocmai intime cu limba lui Moliere. Consecință: emoții, înarmări discrete cu dicționare și lecții pregătitoare de limbă franceză. Doar Ghiță Fântâneanu, care a mai fost la Paris, are un aer calm. — Eu știu franțuzește. N’am nicio grijă-Pentru a se putea verifica cunoștințele lui Ghiță Fântâneanu în materie de limbă franceză, vom da câteva exemple. La hotel, acum un an, voind cafea cu lapte cu cornuri, Fântâneanu a comandat: — <Une café au lait, avec des Cornichons...». Iar când i s-a adus cafeaua cu zahăr bucăți, a explodat întâi o franceză care a impus admirație: __ «Donnez moi sucre pissé!..». Castor Reprezentativa pugilistică a Ungariei la Timișoara D. Adalbert Bleyer, reprezentantul regionalei F. R. Box, Banat, este de incă acum 2 săptămâni in tratative inaintate pentru organizarea unui match de box România — Ungaria la Timișoara. In prezent se fac intervenții pentru facilitarea Intrării in țară a ungurilor, intervenții făcute prin O. E. T. R. Redacția..............3,26,69. Olul a Iași ii la IM ...dar a preferat să joace la București cu Venus la 9 Oct. Chinezul are două invitații: una de la București și alta de la Belgrad. Iugoslavii au făcut timișorenilor o propunere financiară interesantă pentru un match care s-ar fi disputat la 10 Octombrie- Chinezul ar fi trebuit să înlocuiască echipa Bucureștilor invitată la Belgrad. De altă parte, Chinezul a primit o invitație pentru 9 Octombrie la București, din partea Venusului. Date fiind relațiile dintre conducătorii Venusului și ai Chinezului, timișorenii au acceptat invitația de la București. La 9 Octombrie deci, Venus va întâlni Chinezul. „Gedania“ din Danzig iaii ui turnai in mmm Echipa de box a grupărei „Gedania” din Danzig va susține două matchuri în România in primele zile ale lunei Noembrie. i_! „ Boxeurii polonezi vor întâlni amatorii noștri la Ploești și Galați La Ploești ei vor fi oaspeții grupărei Prahova Box Club ,iar la Galați, ai Gloriei CFR. E posibil ca amatorii danzighezi să facă un al treilea match la Timișoara în compania amatorilor grupării C A. M. T. 1 «GEDANIA» VA PLECA APOI LA ISTANBUL Boxeurii polonezi după efectuarea turneului în România vor pleca la Istanbul unde vor boxa cu amatorii grupărei turce „Ismir”. D. I. Săvescu, care a perfectat matchul polonezilor în fosta capitală a Turciei, va face deplasarea împreună cu ei, la Istanbul. Gunrdig, campionul Germaniei, care la marathonul international de la Paris s'a clasat al 9-lea, în momentul intrării pe. Stadion , LA ȘAPIROGRAF Doamne, ce nenorocire E pe țărișoara asta. Din senin, așa, deodată. A căzut pe noi năpasta. E blestem sau e destinul Ce ne-a hărăzit urgia Care-a năpădit acuma Ca o hoardă, România. Toți românii’s pe jeratec. Și în marea disperare. Dau acatiste, fac slujbe Și mătănii la culcare. Chiar ateii din născare Cred acum în Dumnezeu. Bu se mai gândesc să aduca jertfe câte unui zeu. Dar nici jertfele acestea N’au făcut nici o scofală Nici un match nu se găsește Pentru echipa națională. * Bineînțeles că cei mai Dezolați din toată nația. Au fost cei de lângă «Forums. Știți, acolo-i federația. Federalii noștri harnici Nu au ezitat o clipă, S’au convins întâi de faptul De avem sau nu echipă. Iar apoi, într’o secundă, Ca la cinematograf, Au luat patru mii de coase, Plicuri și un șapirograf, S’au închis în cabinete. Ușile au rămas inerte, Și au început să tragă La șapirograf oferte. Primai care au vizat-o Evident, a fost Ungaria. Pe motiv că’n țara asta Nu mai bântuie malaria. Dar, nu știm din ce motive» Ungurii au refuzat. Federația nu se lasă Și se roagă, disperat. Ii imploră să nu lase Țara noastră fără un joc. Le promite că o să aibă Papricaș, gătit pe loc. Le promite că atuncea Toți o să vorbim «Nem, nem». Iar la indicere bagă Și un argument supremi lulișca și domnul Ianoș Nu mai pot, se perpelesc. Că le lasă gura apă După shotul unguresc. Ungurii ce se deșteapă La răspuns au adormit, Iară oficialii noștri N’au stat mult de s’au gândit Și-au trimes altă ofertă. De-astădată în Bulgaria. Neuităndu-se la faptul Dacă nici ei n’au malaria. Dar bulgarii refuzat-au, Fiindcă au și ei belele, De exemplu ’n luna asta, E cules de pătlăgele. Disperați că nici o țară Nu acceptă ca să vie, Oficialii fac ofertă Către splendida Turcie. Ca să-i epateze sigur Pe acei ce poartă feluri, S’au trimis, recomandate, Șaptezeci de palmaresuri. Dar din Turcia, nici o vesti N’a sosit, nici rea, nici bună. Că din Turcia o scrisoare Vine într’o... semilună. Au plecat multe oferte de folos, blestemăția A făcut ca nici o țară Să nu vie’n România. Dezolată, federația. A rămas toată pilaf, iar comisia de selecție Plânge pe șapirograf. 1. Noi ..................■■■■ TI—IHMIiyll Campionatele profesioniste de tennis ale Ungariei Azi începe campionatul internațional de tennis al profesioniștilor din Ungaria. La concurs vor participa — afară de antrenorii unguri — 4 germani, între ei și Goritschnigg, care s-a calificat pentru turul final la campionatele germane din Berlin, și un cehoslovac.