Gazeta Sporturilor, ianuarie 1938 (nr. 2635-2661)

1938-01-01 / nr. 2635

ABONAMENTE: Pe an un........................... LEI 700 Pe șase luni ........................ » 350 Instatiuni, Cluburi și Proprietari . • 2000 Un număr vechiu........................... • 4 COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC Birourile: STRADA INGINER ANGHEL SALIGNY No. 2. BUCUREȘTI Directori-Fondatori : EMILIAN și E. MUNTEANU Director: AL. MUNTEANU Prin Redactori N. PAPAGHEORGHI I PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcția . . . . . 4.20.60, Administrația . . . 3.26.60, Redact» • •• • . 3.26.64. ( Anul 1938, a plecat de mult de pe an$ meleaguri și după un drum greu și lung — a durat doar un an de zile — s’a apropiat de noi. Fără nici un fel de delegație, am plecat în numele sportivilor să-l întâmpin pe noul an, ca să aflu cu un ceas mai devreme ce surprize rezervă sportivilor. L-am găsit la bariera orașului, unde aștepta noaptea de 31 Decembrie, ca să-și facă apariția triumfală în Capitală. Mic de tot și zgribulit de frig, abia l-am zărit. L-am salutat cu emfază, dar abia am putut înțelege răspunsul lui, abia articulat. La vârsta lui — încă nici nu se născuse — desigur că nu puteam avea pretenția să vorbească la fel ca un om matur. Cu toate acestea, după câteva clipe i s’a deslegat limba. Atât am așteptat ca să pornesc asaltul întrebărilor. — Dacă-mi permiți, o singură întrebare, dragul meu 1938. Matale te ocupi de sport? — Desigur. Venind încoace, spre voi, într’uic marș care a durat un an de zile, un Umi a făcut oare sport? — Bine, Bine, dar celelalte sporturi? — Sunt prea mic. Nu am avut încă timpul să le practic. Am jucat numai ping-pong, că mingea e foarte mică la jocul ăsta. PARIS 30.Prin telefon Profesorul Georges Leclerc ne-a informat cri telefonic că pensionarul său Toma Aurel a primit confirmarea din Anglia pentru cel de al patrulea match din acest sezon. In vederea acestui match Toma Aurel a Început un intens antrenament la sau — Dar ceva proecte, ai adus? — Proecte? Nu am avut încă timpul să le formez, deoarece, nu știu ce prinde pe la voi. In orice caz am câteva idei, cari cred că sunt grozave. — S’auzim... — Să-ți vorbesc întâi despre football, că la voi ăsta e sportul cel mai important. Aș vrea să-ți... formulez câteva idei, dar verbul a «formula» e rudă prea apropiată cu «formulele» cari v-au amărât anul trecut. Aș avea însă alte propuneri. De pildă, pentru marcarea goalurilor, am o idee genială. Barele să nu mai fie fixe. Să fie mobile și puse în legătură cu un dispozitiv electric. Jucătorii vor avea la picioare un buton, ca astfel să poată mișca barele în direcția shotului, nu shotul în direcția barelor, cum era anul trecut. Odată cu ziua nașterii mele, adică din prima zi a anului 1938, fiecare jucător va putea marca în orice moment va voi. Principalul e să nu producă un scurt circuit, căci astfel barele vor rămâne țepene. — Care e avantajul acestei invenții ? — Observ că nu ai prea mult spirit de observație. Inovația aceasta n’am adus-o ca să mângâi orgoliul jucătorilor, dându-le posibilitatea să marcheze. Am făcut acest tulu în tovărășia colegului său Gheorghe Covaci. Georges Leclerc ne-a comunicat aseară telefonic că în telegrama primită din Londra nu se specifică care anume Benny Lynda sau Johnny King va fi adversarul lui Toma. Organizatorii au cerut buxeurului român asentimed Incheem un nou an. Pe înățările timpului se va depune în curând un nou bob de mărgrele, din care — ca dintr’o împletire de ape — vom încerca să stabilim aici, principalele aspecte. Nu vom face un bilanț. Socoteala aceasta contabilă impune efre Și date complete. N’avem nici datele la îndemână, nici spaține necesare pentru o socoteală care impune caznă multă fai multă hârtie. Vom face o simplă excurs unu pe itinerariul unui an de sport. Și vom opri experința la fecare cottură în dreptul căreia a căzut din cazul eforturilor de un an ale sportului românesc, baloturi frumoase de rezultate, rămase să stea de straje pe drumul ascensiunii noastre sportive. Nu se vor găsi în rândurile de mai jos, nici însemnări critice. La popasul unui an nou, tristețea pentru trecut nu are niciun sens. Vom enumera doar faptele mai importante și vom deschide porțile noului an cu nădejdea — mereu constantă în scrisul nostru,că viitorul va fi mai darnic cu sportul românesc, decât a reușit să fie un trecut, destul de generos și el... *• Activitate importantă, la football. Matchuri multe... Performanțe bune... experiență utilă... Un Compitet federal pălit de o subită și dezastruoasă flantropie a izbutit să pună peste umătul unei activtăți curate, cergia sa prăfuită a unei reforme prost inspirată. Susținută de toată lumea împotriva noastră care i-am ținut Piept de la început, reforma Dviziei naționale A, a sufocat existența campionatului național, a clătinat activitatea cătorva grupări și a terminat prin a-și câștiga dreptul la pensionare. Este sigur acum că reforma va fi abandonată. Footballul își va regăsi, deci, respirația normală și va putea să pornească din nou pe drumul unei ascensiuni din care s-a oprs o reformă care întâmpină astăzi, numai ostilități... Echipa națională a avut o activitate lungă și fructuoasă. Exceptând turneul baltic, din pricina căruia sa iscat un proces federal de discuții tari, «11-le» nostru național a întâlnit reprezentativele Suediei (2—2), Belgiei(2—1), Cehoslovaciei (1—1),Iugoslaviei (1—2), Poloniei (4—2) și Ungariei B( 0-3). In afară de înfrângerea suferită în fața Iugoslaviei (o înfrângere slujită pentru echipa iugoslavă de un noroc proverbial) și de înfrângerea din matchul cu Ungaria B, (care a însemnat pentru noi o simplă experiență), aceste matchuri ale echipui pentru unul din cele două nume propuse. Leclerc, In numele lui Toma Aurel și-a trimis telegrafic asentimentul. Drept bursă, Toma Aurel va primi o sumă de 400 lire sterline (320.000 lei). Programul pe care Național Sporting Clubul tl presei nationale au adus rezultate excepțional de bune: 2-1-2 cu Suedia, 2—1 cu Belgia și 1—1 cu Cehoslovacia au rămas înscrise, cu litere de sărbătoare în cartea existenței footballului nostru. Anul 1937 a mai adus o bună realizare pentru football: acceptarea Românei în Cupa Europei centrale a amatorilor. Faptul acesta a prilejuit echipei Venus un debut de frumos augur pe care echipa campioană a anului viitor îl va putea duce și mai sus. * 1 în Boxul a avut deasemeni o activitate frumoasă. In tară, mai puțin, in străinătate însă, cu o amploare al cărei răsunet a slujt frumos si est ghil sportului românesc. După victorii răsunătoare în Europa, admirabilul nostru campion Toma Aurel a ajuns in America, izbutind și pe ringurile new yorkeze câteva performante la înălțimea reputatei sale Paralel cu activitatea lui Toma Aurel, echipa națională amatoare a avut deasemeni o activitate frumoasă. In campionatele Europei, cari au avut loc la TVP*--»* " a ajuns până în semifnală. Iar Osca a mers până în finală, fiind învins mai mult de juriu decât de italianul Sergo, care i-a luat titlul de campion european. *în Ciclismul a primit o lovitură importantă prin neorganizarea Turului României, a cărui popularitate nu mai are nevoe de subrineri. In străinătate însă, cicliștii români au avut o activitate laborioasă. Tudose ne-a furnizat emoții puternice în Turul Ungariei, ajungând în capul clasamentului după primele două etape. Turul Poloniei și cursa Varna- Sofa au fost deasemeni prilejuri de afirmare pentru reprezentanții ciclsmului românesc. * Automobilismul și motociclismul au trăit prin importanța a două organizări: Marele Premiu Bucugătește spectatorilor săi* este într’adevăr fantastic. Vor fi prezentați selectului public londonez cei mai buni boxeuri, iar ca adversari vor fi angajate cei mai buni europeni. Reuniunea se va desfășura după toate probabilitățile Joi 20 Ianuarie 1930 vești (onorat cu prezența lui S Ernst Heine, recordman mondial de viteză pe motocicletă) și Marele Premiu Brașov. * Putină activitate la Natație. In schimb, speranțe mari legate de talentul juniorului Kelemen, din Tg. Mureș, care se anunță cel mai bun junior din Europa. Ardeleanul a bătut toate recordurile naționale de la 200 emtri până la 1500 metri în tot liber. De câteori a intrat în apă, a bătut un record. Tot atât de promițător s’a arătat și Bekes (Tg. Mureș), un sprinter de mare valoare. Atletismul a atins culmea existenții sale cu Balcaniada, ale cărei proporții grandioase au putut fi admirate pe stadionul Principele Carol. Rezultatele sunt recente. Nu le mai amintim. Tot atât de recent este și răsunetul organizării, care a însemnat pentru sportul românesc un popas de grandioasă ținută, subliniat și de Suveran. Temisul nu ne permite constatări prea optimiste. Activitate redusă și rezultate mediocre. * La rugby, activitate importantă. In cadrul campionatului Europei, la Paris, echipa națională a făcut rezultate bune, reușind să (Continuare in pag. IV-a) (Continuare în pagina 2) Toma Aurelia boxa la Londra Adversarul: Johnny King sau Benny Lynch Iantasticul program al National Sporting Clubului din 20 ianuarie TOMA AUREL w not—crimwștenii Este un vechu obicei ca, la nărșit de an, după o activitate de 12 luni, să se stabilească câte un clasament pugilistic pe țara, continent și mondial Asupra celui din urmă sau pronunțat marile somități ale ringului, iar clasamentul, pe serii, al pugiliștilor români a văzut lumina zilei în coloanele ziarului nești". •. A rămas deci să trecem în revistă pe cei mai buni oameni ai Europei, continent care, pe noi, ne interesează în mod deosebit. Am stabilit deci, un clasament al celor mai proeminenți pugiliști ai continentului, clasament pe care il publicăm mai jos, fără a avea pretenția că el reprezintă perfecțiunea. Este o părere oarecum personală care poate foarte bine să nu oglindească, fără cusur, realitatea. Fluctuațiunile de formă ale boxeurilor cum și unele rezultate surpriză sunt două cauze care puteau foarte bine să influențeze asupra perfecțiunei acestui clasament. Dcastmenga tit duc sa consemnata ari că pentru noi rîți ar fi o surpriză dacă primele matchuri ale anului viitor ar sdruncina serios acest clasament. Inegalitatea boxeurilor, variația porloi punct fizice, de la om la om, condițiunile climaterice, nutriția, moralul sunt cauze care pot determina rezultate neașteptate,menite să intervertească ordinea în clasamentele cele mai judicioase și un interval de alte 12 luni nu este imposibil ca cei din coadă să treacă în frunte iar leader-ii să retrogradeze sau chiar să dispară din tablou. Dar eventualele revelații?? Nu pot ele să răstoarne tot și să calce în realizatori de tururi de forță? Stabirea unui clasament constitue o lucrare delicată în care părerea personală poate, să fie desmințită de primul eveniment, după cum nu este exclus să fie confirmată printr’o activitate de un an. Repetând că nu intenționăm să considerăm drept necriticabil clasamentul nostru, îl dăm publicității. / Iată-i: CATEGORIA MUSCA 1. Benny Lynch (Anglia). / 2. Jimmy Warnock (Angli/’ 3. Peter Kane (Anglia),,/ 4. Tinny Bostock (Ans^Rnța), 5. Valentin Angelitoyv* 6. Pierre Louis (FrftEaA 7. Tut Whalley (A^l\ 8. Pat Palmer (A^USg^ 9. Fortunato OrtegaTspjBRp^^^ HI. Etienne Legrand (Olanda). CATEGORIA COCOS « 1. AUREL TOMA (România). ■ 2. Johnny King (Anglia). TM 3. Balthazar Sangchili (Spania). 4. Ernst Weiss (Austria). 5. Poppy Decico (Franța). 6. Jackie Brown (Anglia). 7. Petit Biquet (Belgia). 8. ION SANDII (România). 9. George Bataille (Franța). 19. Werner Rietdorf (Germania). CATEGORIA PANA I. Maurice Holtzer (Franfa). (Continuare in pag. IV-a) Urarea d-lui George Plagino venerabilul președinte al U.F.S.R.