Gazeta Sporturilor, iulie 1938 (nr. 2810-2840)

1938-07-01 / nr. 2810

TA 2h Dt ANUL XV. — Nr. 2810 DIRECTORI FONDATORI E. EMÍLIÁN și E. MUNTEANl DIRECTORI AL. MUNTEANU DIRECTORIN PAPAGHEORGHE Proprietatea: GAZETA SPORTURILOR S. A. înscris în reg. public. Tribunalul Ilfov Secția I com. No. 9.769/1938 BIUROURU.E Strada Anghel Saligny No. 2 București COTIDIANUL PlAKIM DHCIRE$II-CIRNAUTI PERFECTAT PENTRU 10 IULIE SI CERNĂUȚI Din dine va fi alcătuit „1í-le Capitale. Am anunțat zilele trecute că reprezentativa Capitalei va juca un match amical cu cea a Cernăuților. Putem anunța că jocul este quasi perfectat. In ședința de astă seară a Districtului București se va perfecta partida pentru data de 10 iulie la Cernăuți. In ceea ce privește componența H ului bucureștean, mai mult decât probabil că va fi o combinată Sp. Studențesc — Unirea Tricolor — Juventus, adică aceeaș echipă care a jucat la Istambul in cadrul turneului din iarna aceasta. Echipa de juniori a Bucureștilor trebue alcătuită cu multe grile .Duminecă se dispută la București la finala «Cupei Unirea», între reprezentativele de juniori ale Bucureștiului și Oradiei. Districtul București ca deținător al trofeului ține cu tot dinadinsul să păstreze Cupa și anul acesta. Cu toate că sezonul este înaintat, iar pregătirile au fost întrerupte pentru un timp, comisiunea districtuală fiind pusă în situațiunea de a forma o cât mai bună echipă, care să servească replica arădenilor, va forma teamul reprezentativ al Capitalei, bazându-se mai multe pe lotul vechilor selecționabili. In rândurile ce urmează vom indica preferințele noastre pentru alcătuirea echipei Capitalei. Un post pentru care toată lumea este de acord este acela de portar. Tânărul jucător al Turciei, Ionescu Stefan întrunește sufragiile unanime. Patru candidați cu șanse regulate vedem pentru perechea de fundași .Aceștia sunt: Petrescu (Unirea Tricolor) Sitaru (Socec Lafayette), Birghilescu (Colțea) și Nicu Virgil (Sportul Studențesc). Primii doui au cele mai mari șanse de a fi selecționați. Rămâne numai cazul, când Petrescu va fi indisponibil din cauza jocului Unirea Tricolor — UDR. In această situație va trebui să se aleagă între Birghilescu și Nicu Virgil. Linia de mijlocași este partea cea mai delicată a echipei, deoarece, cunoscând valoarea aripelor orădene, cu greu se vor putea găsi în actuala situațiune jucătorii care să inspire încrederea pentru posturile de mijlocași de margine. Pentru postul de mijlocaș centru sunt două candidați: Flamaropol (Gloria) și Anghelache (Unirea Tricolor). Noi îl preferăm pe primul, preconizând că Anghelache să joace mijlocaș dreapta. Ca mijlocaș stânga indicăm în ordine pe Popescu Tudor (Unirea Tricolor) și Ungurenu (Sportul Studențesc) ca mijlocași mai pot intra în vederile selecționerilor Părălescu (Unirea Tricolor) și Răsoiu (STB). Linia de atac o vedem în culori mai roze. Pe aripă dreaptă, în cazul când jucătorii Unirei Tricolor vor fi disponibili, îl vedem pe Lulu Moisilescu, înlocuitor de reușită este Marin Măndreanu (Ion Dărlău). Inter dreapta titular sigur este Ion Dumitrescu (Unirea Tricolor). Ca centru poate activa, dacă se va simți în bune condițiuni Cornel Niculescu (Olympia). Cu acelaș ---------------——____________________ (Continuare în pag.ul a) In cursul zilei de er! a sosit o telegramă la FRFA, din partea arbitrului ceh Pfitzner, în care face cunoscut forului nostru de specialitate că va sosi in Capitală Sâmbătă 2 Iulie la ora 10 cu avionul din Praga. N. K. — Cunoscutul arbitru ceh conduce matchul F. C. Rapid—Újpest din cadrul Cupei Europei Centrale și este cunoscut publiului bucreștean de anul trecut, când a condus jocul Venus — Újpest tot din cadrul CEC- ului. PF117NER ai'bih'ul materiului Uj pest — f. C. Rapid sosește Sâmbătă cu avionul la București ÚJPEST a sosit éri la Sighișoara Echipa maghiară a făcut un prim antrenament SIGHIȘOARA 29 (Prin telefon). In cursul zilei de astăzi, a sosit în localitate, formația pestană Újpest, care, după cum se știe, înfruntă Duminecă la București, în cadrul cupei Europei Centrale, pe F. C. Rapid. Fruntașii districtului și toți jucătorii grupărilor au făcut o frumoasă primire pestanilor. D-lui Langhfelder, conducătorul caravanei pestane, i s-a precizat că are la dispoziție, din partea cluburilor, toate cele necesare pentru pregătiri și antrenamente. Chiar în cursul acestei zile, Újpest a făcut un ușor antrenament de des morțire sub conducerea lui Zsengeller. La Sighișoara Újpest nu va rămâne decât până Vineri. Fusese proiectat ca abia Sâmbătă să plece spre București, cu rapidul Ardeal. S'a revenit, găsindu-se că ar fi obositor ca să călătorească tocmai în ajunul matehului. Lotul care a sosit la Sighișoara este format din 16 persoane: 13 jucători, un antrenor și doi conducători. Matchul Benny Lynch— Jurich contramandat GLASCOW 29. — Benny Lynch a pierdut dreptul de a lupta pentru titlul de campion mondial la categoria muscă contra americanului Jack Jurich, deoarece boxeurul englez a depășit azi la cântat greutatea maximală a categoriei muscă cu 3 și 1ui kg. • Matchul programat pentru astă seară, a fost contramandat. La 15 Septembrie încep antrenamentele pentru Balcaniada de la Sofia Primii 3 clasați la probele disputate în campionatele naționale de zilele trecute au fost luați în considerație la selecționarea trăgătorilor ce vor alcătui fotul pentru Balcaniadă. Toți acești trăgători vor începe antrenamentul la 13 Septembrie, cu materialul stus la dispoziție de federație. Sunt clasați pentru lot următorii trăgători: N. hahovary, Manole Stroici, Geo Mirea, V. Crișan, P. Moscu, Stoian, Călinești, N. Polixu-Micșunești, Dr. M. Balș, Em. V. Boemhis și Ed. Grant. Mike Jacobs luptă pentru al treiea si Joi Lei ■ Viitorul adversar al negrului va fi insă Han Baer „Afacerea’’ Schmeling pare a fi înmormântată- Niciodată, un match atât de important n’a avut o durată așa de scurtă; niciodată până acum nu s’a discutat atât de mult înaintea disputei și atât de puțin după consumarea ci. mic JUEL0U,S Schmeling este tot în spital, unde bucură de o supraveghere dintreele mai atente; starea sa este satsfăcătoare. Zilele trecute, ambasadorul Germaniei în Statele Unite, Hans Dieckhoff a venit în mode pres din Washington pentru a-l vizita. Cu această ocazie Schmeling s-a ridicat din pat și a conversat cu Dieckhoff timp de mai multe ore. Radiografiile rănilor germanului au fost comunicate astăzi ziariștilor de către Mike Jacobs. Toți acei care se pricep văd și afirmă că Schmeling nu are nimic Mike Jacobs, nu rămâne inactiv și de câteva zile a început o campanie destinată să facă atmosferă unei a treia dispute Joe Louis — Schmeling. El declară tuturor și peste tot că germanul va fi complect restabilit peste două luni și că va putea urca din nou treptele ringului. Cu toate acestea toată Lunea este de acord că este cu neputință ca un al treilea match să aibe ion. FARR, BAER SAU... Organizatorul Mike Jacobs examinează în momentul de față mai multe oferte dintre cele mai interesante dintre care una emană «din partea unui oarecare Armand Vincent. Acesta afirmă că poate garanta lui joc Louis o bursă de 200.000 dolari dacă el consimte să-și apere titlul în Septembrie la Londra în fața lui Tommy Farr. Pe de altă parte organizatorii Expoziției Mondiale care își va deschide porțile în vara viitoare la San Francisco, oferă un million de dolari negrului, pentru a-și pune titlul în joc. Dacă matchul Max Baer — Joe Louis, va putea fi pus pe picioare este mai mult ca sigur că se va disputa la Chicago, deoarece la New York n’ar prezenta un mare interes fiindcă în acest oraș Louis a făcut odată K. O. pe Baer. Examinând cu atenție situația actuală, nu este greu de observat că în momentul de față Joe Louis, nu are adversari de talia sa. De acea, credem că a sosit momentul propice pentru a se începe în lumea veche o vânătoare după o „speranță albă”. SPORTULUI ROMANESC UJPFST: Echipa caracteristică pentru Cupa Europei Centrale Cupa Europei Centrale este o competiție care atrage massele. Are această competiție un specific care atrage, care explică marile afluențe. Numai astfel se explică cum s’a putut întâmpla ca stadionul din Splaiul Independenței să fie Duminecă plin până la refuz. Tot astfel se va explica și asaltul pe care-l va da Publicul Duminecă 3 Iulie stadionului din Giulești. Echipele românești în Cupa Europei Centrale, deschid sportivilor aceleiași largi orizonturi ca matchurile inter-țări. Újpest un mare campion Oaspetele de Duminecă al Capitalei Va fi de rândul acesta puternicul «unsprezece» pestan Újpest. Újpest este o veche cunoștință a sportivilor bucureșteni. A mai evoluat pe terenurile noastre în nenumărate ocazii, lăsând totdeauna (Continuare în pag. 111) Câteva din vedetele echipei Újpest. De sus în jos: Koslag,, Szengeller, Szikley, Kocsis și pustay, PUBLICITATEA DUPĂ TARIF j Direcția : . . . . 3.26.60 TELEFON I Administrația . » 3.26.61 Redacția .... 3.26.9 Primul ecou al eșecului de la loulouse COMITETUL FEDERAL DE LA 18 IULIE VA DECIDE: unui unui selecționeur unic campionatului de juniori Slabele performanțe înregistrate de naționala noastră în ultimile jocuri disputate au arătat oficialilor FRFA că este necesară o cât mai grabnică intervenție pentru ridicarea standardului footballului românesc Cum în această direcție s’a făcut atât de puțin până acum, este cert că federația are la dispoziție o sumedenie de mijloace a căror eficacitate a fost verificată în alte țări. Viitorul program de lucru a și fost întocmit și va căpăta o formă definitivă după viitoarea ședință a Comitetului federal, care va avea loc probabil la 18 iulie. Din acest program, care ne-a fost făcut cunoscut—cu multă gentilețe — de către un important oficial, spicuim următoarele patru puncte de bază: 1. Federația de football va angaja, din străinătate, un antrenor de prima mărime care va face un fel de control la toate grupările din țară, care aVm posibilitate de a angaja un antrenor, ha fiecare dintre aceste grupări va «cf»la câteva zile, lăsând apoi directivele de urmat până la viitoarea vizită. 2. Se va rezolva, pentru la toamnă, chestiunea întrebuințării jucătorilor cetățeni străini in echipele de campionat. In felul acesta se va pune punct unei chestiuni despre care s'au spus multe dar nu s'a făcut nimic până acum. 3. Grupările din Divizia A si B pot fi obligate să participe cu echipe de juniori la un campionat. 4. Se va desemna un selecționeur unic, care va circula — ca și antrenorul federal — în toată țara cu scopul de a observa jucătorii talentați. Dacă, va fi descoperit un jucător care dovedește talent, federația va interveni pe lângă gruparea respectivă — în ipoteza că aceasta este lipsită de posibilități — pentru a ceda jucătorul unui club important, unde să se poată desvolta. Îin schema acestui program putem trage concluzii din cele mai fericite. Rămâne însă de văzut dacă va fi aplicat și, mai ales, cum va fi aplicat. Căci fără o competență și atentă intervenție nici noul program de lucru — atât de frumos pe hârtie — nu va da roadele așteptate „Va fi posibil lui F.C. Milano să refacă handicapul ?...” ...se întreabă „Gazzetta dolle Sport“ Presa Hallana despre matchul de la București Emiie au sosit ziarele italiene cari se ocupă de matchul Ripeno si a—Milano. In general, presa italiană se arată surprinsă de rezultat, dar se grăbește să recunoască Ripensia a meritat victoria, că MILANO A JUCAT CONTRA SOARELUI... «Corriere della Sera», sub titlul «I7n Milano incomplet învins la București» scrie, între altele: „Inuma, repriză, unsprezecele „roșii-negru” ai jucat contra soarelui ceace a diminuat randamentul tehnic al echipei. Totuși Milano începe partida sth la, ospicii foarte promițătoare și portarul supensiei, in zi extraordinară, a respins mai multe shoturi. In minutul 27, un shot puternic al lui Boffy lovește bara transversală. Unsprezecele român pornește apoi la atac și Milano este, dezorientat în timp ce Ilipensia marchează, în patru minute, trei goaluri”. Iar mai departe: „Prima parte a jocului se termină cu 3-0 pentru Iuipensia, cari, în afară de avantajul cuerut, s'a arătat mai complectă în jocul de apărare”. Ziarul mai relevă apoi penalty-ul ratat de Marcu — ceace alte ziare italiene trec cu vederea... S AU ZĂPĂCIT! «La Stampa» scrie următoarele: «Roși-negri»! cari o bună jumătate de oră reușiseră să țină piept adversarului, s'axi zăpăcit complect la primul goal înscris de români. Acest goal a fost ca un duș rece pentru milanezi, cari au rămas literalmente dezorientați, astfel că românii au mai înscris la interval de d minute alte două goaluri. După cel de al treilea goal, Milano s-a lansat cu energie la contraatac, dar eforturile sale nu au parvenit să aducă o modificare a rezultatului. In partea doua a jocului «roșinegrii» se reculeg și jocul se desfășoară aproape constant în câmpul advers, dar din cauza indeciziei și inpreciziei shotului, nu reușește să bată apărarea adversă. Echipa română, încurajată de rezultatul obținut în prima repriză, se apără admirabil. Publicul, care a fost foarte numeros (la aproape HOMO spectatori) și care vedea puține șanse echipei sale, a fost entuziasmat de joc și de echipa italiană.Aceasta a jucat, efectiv, rău cu excepția lui Capri Antonini și Cassio. Dar înaintarea aț țt acceptă, mult prea înceată pentru a bate viguroasa apărare a adversarilor. ș. «Publicul s’a comportat foarte cavalerește și au gratificat pe milanezi cu o vibrantă manifestație de simpatie. Echipa română s’a arătat un unsprezece de primul ordin și victoria ei a fost meritată». SOMNUL MILANEZILOR Ia sfârșit, «Gazzetta della Sport», sub titlul «opt minute de somn ale roși-negrilor» scrie următoarele: „Echipa din Milano, așteptată cu extraordinară curiozitate de publicul din Capitala română, care l-a făcut o caldă manifestație de simpatie la intrarea la arenă, a deziluzionat: „La începutul ostilităților, echipa milaneză a părut mai omogenă și mai tehnică decât adversarul său, reușind să-și asume majoritatea inițiativelor. Dar a lipsit pentru afirmarea acestei superiorități decizia atacului Prea multe tergiversuri și acțiuni prea încete pentru a derula sevțetul defensiv român — care a alcătuit apărarea echipei naționale române la cupa mondială. „Apoi, câteva minute de somn și de dezordine în sectoarele defensivă ale „roși-negrilor”, au permis celui mai celebru dintre atacanții români, lui Dobay să creeze admirabile situații de goal, realizate prin shoturi puternice de centrul atacant Marcu în minutele 31 și 31 și încheiate cu o strălucită acțiune personală de acelaș Dobay în minutul 37- „Cu acest handicap de puncte, echipa milaneză a încercat o mare depresiune, cari nu i-au mai permis să reacționeze cu destulă hotărîre, pentru a putea derula extraordinara apărare a adversarului. „Totuși, după pauză, Milano a trecut la contrată« cu multă energie și cu dorința manifestă de a reduce diferența de goaluri, astfel că a doua parte a jocului s’a desfășurat, în majoritate, la câmpul gazdelor. Din păcate, jocul milanezilor, caracterizat prin tehnică și o tenacitate, nu mai are acea preciziune tehnică neceară pentru a dezorganiza apărarea adversă care a fost mult ajutată de câțiva înaintași ai săi, veniți înapoi să-și apere rezultatul. (Continuure în pay- ill-a) m Viitorul antrenor federal In .III parte a ziarului nostru se găsesc astăzi primele informațiuni privitoare la hotărârile ce vor fi luate de comitetul federal din 18 iulie. Ca întotdeauna, informațiunile noastre sunt certe. Nu se poate pune în discuție veracitatea acestei știri. Nesigură, este doar întrunirea Comitetului federal. Dar chiar în ipoteza că supremul for al footballului românesc se va întruni cu o mică întârziere, discuția în hotărârilor pe cari se va lua își trează utilitatea. Cu o diferență cu timp de cât zile, aceste hotărâri își vor cerie importanța, și vor aduce footballu românesc îndrumările ce trebuesc apărat subliniate. Printre altele, Comitetul federal 18 Iulie, va decide angajarea u antrenor federal. Problema este veche. Utilitatea antrenorului acesta este și mai veche. Nouă este doar hotărârea angajării lui și normele cari vor fi respectate cu prilejul acestei angajări. «S’a crezut — au crezut în special cei câțiva antrenori interesați de acest punct de vedere — că antrenorul federal va fi recrutat din țară. Se și pusese in circulație un nume cunoscut, a cărui pricepere a dat numeroase examene și și-a câștigat numeroase certificate de promovare. Comitetul federal însă, nu se va lăsa condus de acest punct de vedere. Este stabilit ca viitorul antrenor federal să fie un profesionist strain. Este regretabil, desigur, că nu s-a putut găsi în țară un antrenor care să garanteze succesul întrebuințării sale, la conducerea antrenamentului oficial, Cu oarece are temeritate, s’ar putut face o încercare. Nu este exclus ca încercarea aceasta să îi dai roade bune. Comitetul federal însă a ținut probabil să răscumpere întârzierea cu care va pune în aplicare dezideratul acesta vechiu al footballului românesc, printr’un angajament care să asigure succesul reformei. Iată de ce, un mare antrenor străin ,al cărui nume rămâne să fie stabilit — va fi chemat să umple un gol, resimțit multă vreme. Iată un prim punct câștigat și pentru care — noi cari am militat atâta vreme atei avem motive să fim satisfăcuți. Comitetul federal din 18 iulie insă, va fixa — în principiu — și programul de activitate al antrenorului federal. Programul acesta nu se va limita, cum s’ar fi putut crede, la pregătirea echipei naționale și — eventual — la conducerea unei școli care să furnizeze o generație de buni antrenori autohtoni. Antrenorul federal va avea însărcinări mai importante. Mai largi. Nu va fi ținut în Capitală, la dispoziția Federației române de football. Va fi flotant. Va fi trimis să îndrumeze antrenamentul grupărilor din provincie. I se va da prilejul să ajute pregătirea grupărilor provinciale și să urmărească desvoltarea tinerelor speranțe ale footballului românesc, care — sub sugestiile antrenorului federal — vor putea fi transferate în efectivul marilor grupări, de unde vor putea ajunge ușor să primenească vechiul efectiv al echipei noastre naționale. Iată un capitol din programul viitorului antrenor federal a cărui utilitate nu mai are nevoe de elogii și care solicită neapărat o revenire. George Fulga Mp ti Nakfnrar juca la Budapesta CAMPIONUL mondial de tennis, americanul Budge și partenerul său la dublu, Mako, și-au anunțat sosirea la Budapesta. Americanii vor juca unele matchuri de exhibiție în zilele de 5—7 Iulie în Capitala Ungariei.