Gazeta Sporturilor, octombrie 1938 (nr. 2902-2932)

1938-10-27 / nr. 2928

ANUL XV, Nr. 8928 FONDATOR: L EMILIAN și E. MUNTEANU Proprietatea: GAZETA SPORTURILOR S. A înscris în reg. public. Tribunalul Ilfov Secția I corn, sub No. 282/1936 BLUROURIST: Strada Anghel Saligny No. 2 București Cazul Morejon azul a devenit cam așa: boxul românesc, care de luni de zile nu mai reușește să aibe o reuniune cu lumea, a reușit acum două zile să aibe «un caz». Iată și cum a devenit cazul: Există de un an în Capitală, sub poliglota oblăduire a «Federației române de box», un fel de reclamă ambulantă a cremei Schmoll. Un individ gloduros, de meserie negru și de naționalitate boxeur. Se numește Morejon. De aproape opt luni, d. Morejon nu are angajamente. Cum însă a descoperit probabil în mahalalele Capitalei o recoltă de palmieri cu hrană gratuită de banane și nuci de cocos, nu s’a mai despărțit de paza urbei noastre. A rămas să-și plimbe mai departe tăciunele feții, tăiată între buze de marama dinților, și să trăiască aici, din recolta palmierilor pe cari numai el îi cunoaște. Până aici, nimic anormal. S’a întâmplat însă că un om cumsecade, cu principii de sport și cu bani, s’a lăsat convins să finanțeze organizarea unei gale de box. Iată unde începe «cazul». Fiindcă este un adevărat «caz» să poată fi găsit cineva care să-și riște (se poate citi, să-și piardă) banii, într’o organizare de box, acum, în preajma iernii. Fapt este, că s’a găsit. S’au semnat contracte, s’au dat avansuri, s’au făcut afișe, s’au pus bilete în vânzare (dacă s'or ivi amatori) și din cazua aceasta generală a eșit gala Miéii Coculescu — Cheo Moreson. O gală pe care ploaia, care nici toamna nu se astâmpără să strice organizările de box, a amânat-o de Sâmbăta trecută, pentru Sâmbăta viitoare. Exceptând ploaia, nimic nu mai putea împiedica —, în mod normal — gala aceasta. Repetări, în mod normal. Fiindcă Sa găsit totuș altceva decât ploaia, care este pe cale să împiedice reuniunea Mielu Coculescu — Cheo Morejon. «Cazul» s’a întâmplat într’o... cafenea. Nu pe ring. Nu la Federație, sau într’o sală de antrenament. La cafenea... Nervos fiindcă, probabil, nu-i plăcuse cafeaua, boxeurul Morejon a fost nedeferent cu un oficial al «Federației române de box» care — enervat probabil de calitatea Schwarzului — i-a răspuns demn și autoritar. Și iată cazul. Influent, oficialul insultat la cafenea a obținut suspendarea lui Morejon. Morejon va trebui să digereze această sancțiune. Nu are ce să facă. Păgubașul acestui «caz» însă nu este nici oficialul, cu blazonul turtit la Cafenea de nedeferența boxeurului Morejon, nici boxeurul Morejon. Ci,... organizatorul, care și-a investit banii în gala de Sâmbătă și care se vede în imposibilitate de a ciupi ceva din banii avansați, fiindcă Morejon — care a fost suspendat — nu va mai putea boxa. Iată cazul. Are dreptate oficialul?.. Desigur. Oficialii au dreptate din oficiu. Trebuia să fie suspendat Morejon?.. Desigur. Fiindcă la cafenea, în palmieri sau călare pe struț, boxeurii trebue să fie deferenți cu oficialii. Dar ce vină are organizatorul, pentru a plăti el singur oalele sparte ale acestei încurcături de cafenea?... Și totuș, organizatorul este singurul păgubaș. Soluția, pentru a evita paguba aceasta nedreaptă, este la mintea cocoșului: suspendarea lui Moreton să înceapă după reuniunea de Sâmbătă seara. Se va găsi însă, la F. R. Box cocoșul la mintea căruia să bată soluția aceasta?.. Așteptăm cu un real interes. George Fulga 6 Pagini COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC O dată în istoria footballului modern Azi: MATCHUL ANFILIA-CONTINENT pe stadionul Highbury din Londra Formațiile celor două echipe. — Arbitrul. — Un pronostic O zi mare puutin football... Se împlinesc astăzi 75 de ani de când, într’o tavernă din „Great Queen Street” a luat ființă „Football Association”. De când, footballul și-a găsit rostul unei conduceri care să-l ordoneze, să-i dea o ținută gospodărească, să-l p mească pe drumul unei popularizări pe care niciun alt sport nu i-o va putea întrece. Aniversarea aceasta la care se cădea să ia parte toate conducerile footballului de pe continent, a fost limitată la proporțiie unei festivități gastronomice: un banchet cu menit copios și cu discursuri mai mult ,sau mai puțin digestive. Propunerea englesilor a realizat un supliment de festivitate ce va rămâne ca „o dată” in istoria footballului: întâlnirea dintre echipa reprezentativă a Angliei și echipa reprezentativă a Continentului. La Highbury pe faimosul stadion al nu mai puțin faimosului Arsenal, „11-le” Continentului va alinia astăzi în fața reprezentanților Angliei o școală de football inpusă de prezența în echipă a 6 jucători italieni. Nu va fi un match propriu zis. O întâlnire cu învingător aproape sigur — Anglia — și cu un învins pentru a cărui glorie se vor găsi desigur numeroase scuze. Va fi astăzi, la Londra, ceva mai mult decât un match. Un examen pe urma căruia, 85.000 de spectatori— la atât se anticipează asistența — și tot ceia ce are Europa mai blazonat în materie de tehnică footballistică, vor avea să decreteze un promovat: școala britanică de football, sau pe cea continentală. Va învinge Anglia?,„ Probabil, Condițiunile matchului — după cum se va vedea mai jos — sunt favorabile însă că replica pe care o va da Continentul nu va fi fără temeiu. Căci, cu toate condițiunile puțin favorabile în care va fi prezentat footballul continental, cele 11 tricouri albastre cu steaua Fifei vor fi purtate astăzi de „11 nume” mari, la alcătuirea cărora loc.Dădui italian „La squadra maravignosa”, câștigătoarea ultimului campiomit momiul, a contribuit cu șase jucători. Încă o dată, deci, nu va fi astăzi la Londra un simplu match. Un match de o importanță epocală, dar redus — ca proporție — la dimensiunile unei întâlniri al cărei unic scor să fie rezultatulîntâlnirea Anglia — Continent, de astăzi este un examen. Și un prilej unic de sărbătorire festivă a forului care a gospodărit de la început cariera footballului, și care îi poartă și astăzi grija ameliorărilor regulamentare-In tradiționalul „hip-hip hurra” ce va fi strigat astăzi, deci, atu se va găsi doar urări pentru cele două echipe, ci pentru football în general, de la a cărui oficială gospodărire se împlinesc astăzi trei pătrimi de secol: (Everton), Goulden (West. ham), Roges (Everton). După cum se poate vedea, formația a suferit două modificări,impuse probabil de examenul matchului cu Țara Galilor. Mijlocașul centru Cuîlis, care fusese anunțat indisponibil și al cărui loc fusese luat de Copping, a reaparut în formația Copping a trecut mijlocaș stânga, iar goang a fost scos La inanintare, Robinson — un debutant — a fost deasemeni lăsat pe tușe. Locul său a foste<lat. lui Goulden, iar inter dreapta a fost introdus Hali. In genere — după cum s’a văzut și din excelentul articol al d-lui Marcel Rossini, apărut în revista pariziană „FOOTBALL” și reprodus și de noi, echipa Angliei a fost întinerită. Operațiunea aceasta, cu efecte bune posibile, dar și cu riscuri, nu a fost încercată în rândurile apărării, care cuprinde doar nume veihi și verificate. La înaintare insă, trei nume noui au fost chemate să întinerească vechiul atac bitanic și să-i aducă aportul unei eficacități întinerite. 1. Central înaintaș Lawton, succesorul faimosului Dean de la Everton, și revelația ultimului campionat al Angliei. 2- Extrema stângă Bryes, tot de la Everton și 3- Interul dreapta Hall (Tottenham),themat să înlocuiască un debutant — Robinson — la care se făcuse apel în primul moment. Conservatori în ceia ce privește apărarea, selecționerei englezi s’au dovedit deci de un liberalism curajiios la încântufirăirSmU* curata aceasta, în preajma unui match atât de important ar trebui să fie luată drept pildă de selecționerii noștri, tradiționaliști până la exasperare. 16.006 LEI PRIMA In cazul unei victorii, jucătorii vor primi o primă de 20 de lire. Aproximativ, 16.000 de lei nu reprezino primă importanță, când la noi au fost matchuri de campionat — hotărîtoare, e drept!... — în care s-au oferit jucătorilor, stimulente de lei 20.000, în caz de victorie. TOȚI ARBITRII SUNT ENGLEZI dughezi, dar deservește Litereseid footballului continental, ai cărui jucători se găsesc la sfârșitul lunei Octombrie la sfârșit de sezon. Deci, la capătul resurselor fizice. In plus, evenimentele politice internaționale au fost stavilă, împotriva unei selecționări perfecte. Jucătorii cehi n’au fost utilizabili. Din patru jucători unguri, Comitetul de selecție al Fifei n’a avut la dispoziție decât unul singur: pie Szengeller. In felul acesta, selecția a fost stânjenită, iar selecționeurii s’au strănut s’asigure omogenitatea formației. O omogenitate pe care un singur match de pregătire cu Olanda B și o ședință de teorie tehnică, nu i-o puteau furniza. Intențiunea de a se realiza această omogenitate a condus la formația care va apăra astăzi prestigiul footballului continental. Echipa Continentului nu contează pe încrederea întregei prese continentale- Germanii fac rezerve mari în privința fundașilor, cari — după cum remarca și d. Marcel Rossini au făcut partide slabe în ultimele matchuri ale echipei pentru care joacă. . .... Ziarele franceze, ca și cele elvețiene au deasemeni reticențe.Chiar ziarele italiene — deși formația continentului a făcut aprel ia 6i din componenții faimoasei „Sugadra Azura” — sunt incomplet satisfăcute. Rezervele acestea sunt desigur, justificate; in principiu, alte nume ar fi trebuit să figureze în formația care va intra astăzi pe arena Arsenalului, ca reprezentantă a footballului continental. Și’n plus, un singur match de pregătire — întâlnirea de Duminecă, cu Olanda B — n’a putut să injecteze echipei omogenitatea de care are neapărată nevoe. — Eu, a spus d. Victoria Pozzo, am avut nevoe de trei luni, să pregătesc echipa care a câștigat pentru Italia campionatul mondial”. Vor putea să găsească reprezentanții Continentului, într’un singur match de pregătire, ceia ce a izbutit „Squadra azura” să-și apropie în trei luni de antrenament... E greu de răspuns. Deși, apărarea imediată a echipei continentale este alcăuită din italieni, mijlocașul centru și centrul înaintaș sunt tot jucători italieni mojlocașii de margine sunt germani, etc. Iată de ce, marele semn de întrebare care drapează rezultatul întâi(Continuare în pagina 4-a) Cei trei ambtri ai matchului Anglia- Continent, sunt englezi. La centru va funcționa Mr. A. J. Yewell, care a condus impecabil acum șase luni, finala Cupei Angliei. Ca arbtri de margine vor funcționa d-nii S. L. Cark și A. N. Mec. Așadar, trei englezi. Conducătorii soolballului Continental n’au protestat împotriva delegării celor trei arbitri englezi. O datorie de elementară curtoazie i-a oprit deja aceasta. Ziarele din Occident insă, cari nu erau ținute să respecte această îndatorire de politețe au făcut rezerve în privința arbitrajului, înărturisindu-și mirarea că cel puțin arbitrii de margine n’au fost safț.iși de pe Continent, sau din Scoția. ieuruanive. nun > i — - - -• feț Jewell, arbitul matchului de astăzi, se antrenează după toate regulie artei. Echipa Angliei Ca de obiceiu reprezentativa Angliei a fost alcătuită simplu, la timp, în liniște .Nu s’au făcut discuții mari, nu s’au făcut sugestii de echipe, nu s’au făcut critici la adresa echipei alcătuită.. S’a impus echipei un ixam,en prealabil, întâlnirea cu Țara Galilor. Și presa a sirimit apoi — in mod oficial — confirmarea selecției in privirila cpreia ziarele de pe Continent s au scris mult mai multe coloani decât ziarele britanice. Următorii 11 jucători vor apare astăzi pe stadionul Highburry cu procura de a apăra prodtigiul footballului britanic. Woodley (Chelsea). S prost on (T ottenlram), Hupyood (Arsenal). Willingham field), C ulii s (Hudders(Wolwerhampton), Copping (Arsenal). Matheivs (Stoke City), Hall (Tottenham), Hawton le prevede o asistență de 851Q0 spectatori Ziarele engleze n’au acordat maichului, elogiul unei publicități zgomotoase. Dimpotrivă, S’au ocupat mai mult de festivitatea aniversării celor 75 de ani pe cari îi împlinește „Football Association". De ce? Cu intențiunea probabilă de a bagateliza oarecum rezultatul care — la urma urmei — ar putea să contrazică certitudinea victoriei, care stăpânește cercurile sportive britanice. in schimb, spectatorii au mărturisit un interes maxim pentru marcă. Au epuizat cele 85.000 de locuri ae. Au epuizat cele 85.000 de locuri ale stadionului Highbucry, totalizând ximum de asistența ce se poate realiza pe arena Arsenalului. Matchul Anglia — Continent va avea deci chenar de asistență festivă. Tribuna oficială va găzdui tot ceia ce are Europa mai select, în materie de football, tehniceni, oficiali și ziariști . Continentul va fi reprezentat de întregul Stat major al Eil«* care a asistat și la materii de pregătire cu Olanda B de la Amsterdam: d-nii Rimes, Mauro, Bauwens, Lotsy, Pózzo, Schlicker, Gaston, Barreau,etc. MATCHUL VA FI RADIODIFUZAT Numeroși trimiși speciali ai posturilor de radio din Europa au sosit la Londra, pentru a transmite auditorilor respectivi, fazele epocalului match de la Highburry. Franța, Germania, Italia vor avea posibilitatea să vadă imaginativ aspectul matchului, difuzat de sprakeri consacrați. Deasemeni, toate mase cotidiane din Europa își vor avea trimiși speciali la Londra, un reportaj telefonic, iar în zilele ce vor urma ne va remite câteva reportagii menite să detaileze complect, aspectele epocalului match și, astăzi, de la Londra. ECHIPA CONTINENTULUI Data matchului Angle — Continent convine de a lnune jucătorilor .Gazeta Sporturilor“ va fi reprezentată de d. John Langenus In rând cu marile cotidiane din Occident, ziarul nostru va avea astăziun reprezentant la Londra, în persoană corespondentului său permanent d. John Langenus, arbitru de reputație mondială, incontestabil tehnician și publicist de mare suprafață. D. Langenus, ale cărui documentate articole au fost admirate în repetate rânduri în coloanele ziarului nostru, ne va transmite astă seară Matchul Anglia — Europa va fi retransmis prin radio de mai multe posturi europene, între altele de Londrei, Radio-Cité (Paris) posturile italiene și germane. „GAZETA SPORTURILOR" N EI REPREZENTATA LA MATCHUL DE AZI PRIN D. LANGENUS Mâine vom publica un reportaj telefonic din partea marelui specialist care este arbitrul belgian Joi 27 Octombrie 1938 ABONAMENT ?e un an .. . . . T. . Jf], LEI 1000 Pe șase luni.’. . • 500 nstituțiuni, Cluburi și Proprietari • 2000 Un număr vechi. 4 PUBLICITATEA DUPĂ TARIF Direcția . . . . . 3.29.60 TELEFON I Administrația : . 3.26.00 Redacția . . V. 3.26.69 Portarul superstițios. — Uste un trifoi și cu patru foi... I. !■.■».—■ !■ [UNK]!■ [UNK]. WSStaiTJl'g- I ' . .'.'JJ 11L.!JMK.*.'" J.' Eri s'a disputat pentru a doua oară PRIMA ZI A DECATHLON PJLUI NAȚIONAL. Ciabani conduce după 5 probe CONCURSUL CONTINUA ASTAZI Pe o vreme splendidă a început ieri pe Stadionul ANEF a doua ediție a primei părți a decatlonului național. Cu toată ploaia căzută timp de 5 zile asupra Capitalei, cerul deschizându-se de dimineață, soarele svântat terenul, iar la ora 16 când a oficialii FRA erau pe teren. Stadionul se prezenta minunat. In lipsa conducătorilor secțiunii de atletism a clubului Venus, inginer Mărăscu, vicepreședintele FRA și director al reuniunei decatlonului, împreună cu d. Popovici din FRA au hotărât a retrage organizarea clubului Venus și a-i organiza Federația Română de Atletism-FRA ar trebui ca altă dată să știe că nu trebue să dea organizarea unui club sportiv, — oricare ar fi el — a unei competițiuni cu caracter național, ci fie el prin comisiunea tehnică sau un organ al ei să-și ia răspunderea organizării. Trecând la partea sportivă trebue să recunoaștem că a fost la înălțime și cei 300 spectatori ai reuniunii au plecat mulțumiți de modul cum FRA a regisat. Ciabiani conduce cu un avantaj mic la lipsa lui Carol Krupka (Efsasun), care nu a vrut să mai stea la București încă 3 zile, pentru a lua parte la reeditarea concursului, atletul Vernisului Ciadiani conduce cu un avantaj de 100 puncte asupra celui de al doilea clasificat din Prima zi Gehard Marsberger (S. S. Gr. Br.). Rezultatele înregistrate de acești doi concurenți sunt dealtminteri ca și a celorlalți cu mult superioare acelora de Sâmbăta trecută, când probele s-au disputat pe ploaie. Ciaci ani este un atlet complect și muncitor, în caz de victorie finală rezultatul trebue să-l mulțumească- Mossberger a debutat în proba decatlonului făcând o frumoasă impresie. Bacă n’ar fi așa leneș, ar fi fost campion veritabil. Kreisel al treilea clasificat după ziua întâia, concurează frumos ca și Aurel Lupaș (Viforul Dacia), care cu tot fizicul care îl dezavantajează a făcut câteva rezultate foarte bune. In special la scriitura în lungime. Titus Moga era bolnav. In acest caz nu i se poate cerea mai mult, își verifica rezultatele în bine azi la partea doua a concursului, unde are câteva probe care il avantajeză. I Beju (Venus) ia parte destul de satisfăcător pentru un atlet debutant. Cine va câștiga După toate probabilitățile Cinci ani trebue să câștige, dar Mosberger va avea un cuvânt de spus. Poate face o surpriză. Pentru locul al treilea Moga se prezintă cu cele mai multe șanse are probe cari îl favorizează. Intre Kreisel și Lupan va fi o luptă strânsă pentru locul 4. Bejan dacă termină înseamnă că a concurat bine. PROBELE DE AZI începutul la ora 10 a. m. cu 110 metri garduri, Disc, Prăjină, Suliță, 1500 m. Sunt convocați a fi în juriu d-nii inginer Mărăscu, I. Baicu, C. Leoveanu, A. König, Th. Popovici, Kappies, Camil Morțun și Taeosian. CAM REZULTATUL TEHNIC DUPĂ PRIMA ZI 100 M. PLAT Seria I 1. Mosberger (S.S.G.S.B.) 122/10 2. Bejan (Venus) Seria H 1. Lupan (Viforul Dacia) 12* 2. Kreisel (S.S.G.S.B.) 122/0. Seria III 1. Ciociani (Venus) 12. 2. Moga (Viforul Dacia) 122/10 LUNGIME 1. Lupan (Viforul Dacia) 6.40. 2. Kreisel (S.S-G.S.B.) 6.81. 3. Ciaclani (Venus) 6.22. 4. Moga (Viforul Dacia) 5.97. 5. Mosberger (S-S.G.S.B.) 5-96. 6. Bejan (Venus) 5.90. GREUTATE 1- Ciaclani (Venus) 1240. 2. Mosberger (S-S.G,S.B.) 12.85. 3. Moga (Viforul Dacia) 1084. 4. Kreisol (S.S.Q.S.B-) 10.49 5. Bejan (Vaaus) 9-68. 6. Lupan (Viforul Dacia) 808. înălțime 1. Kreisel (S.S.G.S.B.) 1-64. (Continueirea în pagina 11) JURIUL F. G. Rapid și Ripensia vor alcătui baza echipei care va pleca In Orient Venuis are turneu inrajat In Occident si imenim este In Trasanji tu diferite centre stricte Prima preocupare a secretariatului general al federației în zilele viitoare va fi perfectarea contractului pentru turneul în Orient, al cărui program l’am anunțat la timp. E aproape sigur că se vor perfecta angajamente în Turcia, Grecia, Siria și Egipt. După cum s’a proectat din primul moment, turneul se va desfășura în regia cluburilor cari vor da jucători în echipa națională. Cum Venus are un turneu perfectat în Occident și Juventus duce tratative pentru angajarea câtorva matchuri, F. R. F. A. va încredința turneul în Orient echipelor F. C. Rapid și Ripensia. Cele două echipe divizionare se vor stabili asupra formației care urmează să joace două partide ca echipă națională. Amănuntele tehnice ale turneului urmează să fie stabilite de conducătorii celor două grupări cu prilejul întâlnirii care va avea loc la 6 Noembrie la Timișoara, când Ripensia întâlnește pe F. C. Rapid în cadrul Diviziei Naționale A.