Gazeta Sporturilor, iunie 1939 (nr. 3138-3166)

1939-06-10 / nr. 3147

w*ZETA SPO'RTU» 8 LOR Pac«. 2-a Pe stadionul ANEF, in preasența a 35.000 spectatori K. S. Regele a primit salutul străjeriid" «Din munți, văi și câmpii», spunea poetul într’o poezie pătrioticâ. Din munți, văi și câmpii, repetăm noi, s’au adunat toți sportivii țării în București, orașul sortit de Dumnezeu drept sălaș pentru Vodă Carol II-lea, Voevodul culturii și sănătății românești. Din munții văi și câmpii s'au adunat ochii aceia aprigi, trupurile acelea oțelite care le-am văzut ori pe A. N. E. F. Tot din munți, văi și câmpii s’au strâns laolaltă munteanul cel iute la mânie, ardeleanul cel dârz și neînduplecat și moldoveanul dulce la vorbă, viteaz la fapte. Au venit în strae de munte, de mare sau câmpie. Toate la fel de frumoase, de românești. Dimineață a strigat buciumul, au cântat piepturi tinere de străjeri tineri. După amiază au strigat șoimienii aceia voinici, cu pieptul bombat și cu fața arsă fie de soarele mării, fie de cel al ogorului galben și darnic. Au strigat puternic și frumos: «Sănătate Majestate» ! De dimineață au defilat piepturi tinere, străjerii de astăzi, soldații de mâine. După amiază au defilat trupuri masive, obișnuite cu arma: soldații de astăzi. Amândouă semințe crude, născute pe pământ sănătos. Semințe care vor rodi așa cum rodește grâul în miezul zilelor de vară, cum se pârguește piersica sub raze de foc, sau cum se coace strugurele în apus de Cuptor dar în răsărit de toamnă cenușie și bogată. Trupurile vânjoase, arcuite semeț de aerul munților, trupurile stilate armonios de valurile mării, au dat omagiul lor tineresc și avântat Marelui înfăptuitor. Au curs valuri valuri «dragii mei șoimani de munte». Au pășit voios și dârz bronzați ai Pont-Euxinului, flăcăii Pașii repezi ai descendenților lui Ștefan Vodă cel Sfânt s’au îmbinat cu aceia ai lui Vodă Mihai pentru a intra în urbea lui Bucur, ciobanul cu fluier și oi, ctitorul orașului lui Vodă Carol II... Fiii Ardealului au dat mâna cu aceia ai Moldovei, aceștia cu cei ai Munteniei, iar muntenii cu cei ai lui Litovoi au căutat în sufletele lor Hora Unirii, cântecul înfrățirii și al patriotismului. , Au cântat munții — șoimii — apele, — fiii mării și au cântat într’un anumit fel și cerul. Cerul acela senin, azuriu, de primăvară care trece la vară, de strigăt către veselie și către verde crud de iarbă mătăsoasă. A fost cadru luminos pentru o festivitate care cerea lumină. SOARE MULT ȘI YOE BUNA A fost soare mult, pentru că piepturile cari ori au strigat «Sănătate»» se hrănesc cu soare. A fost entuziasm» pentru că tinerețea nu poate trăi, nu poate cere decât entuziasm. A fost, ori, multă voie bună. A fost eri mult entuziasm. Se sărbătoresc doar nouă ani de la restaurație. Adică nouă ani de atunci când pe Un plai așezat cuminte și verde la poalele unui munte frumos și mot. A coborât din adâncurile cerului, pe aripi făcute de om, un bărbat semeț, cu căutătura albastră în ochi, cu păr bălai, ca de holdă, pe pământul dac al strămoșilor noștri. Nouă ani s’au împlinit ori de când Modura cu ochi limpezi de țărancă curată și vrednică a întins ulciorul ospitalității, făcut din pământ românesc, mândrului flăcău de Domn. Nouă ani de temeinicie și consolidare națională sub conducerea Ctitorului culturii și sportului românesc. Și, normal, a fost entuziasm. Entuziasm care creștea pe măsură ce ora 4 se apropia, — ora venirii Majestății Sale. Muzica regimentului «Mihai Viteazul» s’a așezat în marginea terenului. Patru fără două minute... fără un minut... patru! Cu o precizie regală, Majestatea Sa Regele Carol II-lea, însoțit de Marele Voevod Mihai și Prințul moștenitor al Greciei, Paul, descind din mașină. Uralele se înfrățesc în vacarm. — «Ura ! Ura ! Ura ! Tribunele și peluzele gem din încheeturi: omagiul mulțimii. Majestatea Sa este întâmpinat de d. George Plagino, președintele Uniunii Federațiilor de Sport din România. Lângă muzica militară, așezate dealungul pistei din fața tribunei, comitetele tuturor federațiilor primesc cu steagul ridicat pe Voevodul sportului românesc. Majestatea Sa le trece în revistă și, zâmbind, se îndreaptă spre tribuna regală. Odată cu ultimele acorduri ale Imnului Regal, încep din nou urale. Nesfârșite, Spenckerul a anunțat că școala de jandarmi din Timișoara va executa o serie de cântece și dansuri nationale. Sunt multi, bănățenii aceștia. Au pornit-o spre centrul terenului cu pași cadentaji militari. Ca la o comandă invizibilă s-au oprit brusc, și-au îndreptat brațele de ardeleni dârzi spre azurul cerului și au strigat: «Sănătate». «Sănătate» răspunde ecoul, așezat în ■nP.1 nv*» ca trfnimp S’au culcat în formă de semicerc și «îi zic b bănățeancă». Cântecul lor, nu este unul, din acela, refugiat. Este domol, pare mai mult o rugă îndreptată spre cer, sau poate spre pământul care-i hrănește. Și, deodată, pe neașteptate, din ropotele lor, au răsărit niște spiriduși cu zurzălăi. Bat pământul cu furie, dar estetic. Iar de parcă ar fi apucați, dar, sunt sigur, salturile lor ar fi invidiate și de un ilustru saltimbac. Tropăcesc, țipă, incontinu, neobosit, dar totuși estetic. Ce minune ascunde picioarele astea repezi ca o hivră de veselie sau mulțumire? Nu, călușașarii nu pot să simbolizeze decât slava pe care vor să o aducă rodului prin cântece și veselie. «Uite așa, așa, așa Trăiască Majestatea Sa». Sonitură care pornește ,la răstimpuri din piepturi obișnuite cu munca dar și cu hora, cu efortul, dar și cu bucurie. Au terminat și timișorenii, toți laolaltă, încing niște hore de mai mare dragul. S’au resfirat în cerculețe mici și acolo «zic pe legea lor».. Multe, foarte multe aplauze... Speakeru! intră din nou în acțiune și anunță o demonstrație de gimnastică care va fi făcută de studenții A. N. E. F.-ului. Sub comanda d-lui profesor V. Roșală, studenții s’au aliniat și încep exercițiile. Comandă energică, execuție excelentă. In mijlocul terenului sunt aduse o «capră și un «cal». La început sunt sărite mai rar, apoi din ce în ce mai repede. La un moment dat ai impresia că o morișcă a fost așezată pe fiecare din aceste instrumente de gimnastică, care se învârtește uluitor de repede. Admirabilă demonstrație de gimnastică. PROBE DE ATLETISM Urmează o prezentare originală și extrem de plăcută a federației de atletism. Se vor disputa trei probe: 5000 m„ 80 m. (fete) și ștafeta 800 x 400 x 200 x Contenesc cu greutate abea atunci când speakerul anunță demonstrația de gimnastică ritmică pe care o vor face studentele A. N. E. F.-ului, sub conducerea d-nei Popovici. Din centrul peluzei, apar un grup de fete. In pas ritmic, calcă ușor, în acordurile unui vals bătrânesc. Vals bătrânesc și în față avem numai tinerețe! Totuși ce bine se potrivesc! Acum s’au aplecat, au agitat parterele aceleaș mici și albe în asemuire de sburat de fluture și au făcut un salt: Sberlin și elegant de pasăre nefugărită. Aplauze multe și meritate. A fost o armonie de mișcări elegante și grațioase. 100. Se dă plecarea la 1500 metri, la care iau parte cunoscuții noștri atleți Dinu Cristea, Manea, Radu Ioniță și Ahmet. «Dinu» e mai bun fondist decât deun reportaj de TUDOR VOI «IA R»și VICTOR COSTIN POPESCU mifondist, Ioniță e mai bun demifondist decât fondist și acesta din urmă va câșiga cursa unei tactici deloc lipsită de inteligență. Clasamentul. 1. Radu Ioniță în 4 min. 14 sec. 2. Dinu Cristea în 4 min. 19 sec. 5. Ahmet în 4 min. 21 sec. La 80 metri fete, învingătoarea a ieșit d-ra Sebeș, în timpul li sec. 5/10, urmată de d-ra Rodica Riegler, în timpul de 11 sec. 5/10. In sfârșit, ștafeta, după o luptă viu disputată, a revenit clubului Venus, în timpul de 3 min. 40 sec, urmat de clubul Viforul Dacia, în timpul de 3 min. 40 sec. 6/10. Ultima manifestație sportivă este una de handball oferită de două echipe românești din care se va selecționa echipa României pentru matchul cu Suedia. A luat minimum de timp și a avut maximum de succes, începe defilarea. Muzica Reg. 6 Mihaiu Viteazul își face apariția la capătul pistei. Statul major al Uniunii Federațiilor Sportive deschide parada sporturilor. In frunte de George Plagino, președintele este1 acestui înalt for și proaspăt senator, urmat fiind de d-nii Mihail Sava, general Iacobici, general Gabriel Marinescu, Dorel Davila, Al. Cantuniari, V. Canarache, Neagu Boerescu și membrii biroului central al Uniunii. In pas elastic urmează studentele și studenții Academiei Naționale de Educație Fizică, conduși de d. asistent V. Rosala. Iată și federațiile de specialitate cu delegațiile cluburilor afiliate. Defilarea decurge în ordine alfabetică, astfel că fruntea revine Federației de atletism, care este condusă de lt. col. adj. Emil Pălăngeanu. Vin cluburile Stadiul Român, câștigătoarea Cupei Regele Carol IIIunde se disting Eugen Stoian, atletii Dinu Cristea, Ion Manea, Ahmet Schuller. In ordine vin secțiunile de atletism ale Venusului, cu sumedenia de juniori care au făcut gloria clubului, Victoria, P. B. Viforul Dacia (care prezintă un număr impresionant de atleți bine echipat,Sectiunea Reg. 1 <’Käukeri, etc. CURG VALURILE DE ATLETI Federația de basket și volley, condusă de d. Petre Anghelescu, lasă o impresie foarte bună. Cluburile cu echipamentul lor colorat provoacă aplauze la scenă deschisă. Remarcăm grupările Start Club, campion national, St. Studențesc, Aurora Telefoane, Iureș Club, Hai Hai, Bonaparte, V. Dacia, A-C.T etc. Federația de bob, condusă de dt. col. Roman, nu se simte bine vara. Prezintă totuși curagioșii membrii ai echipajelor românești în echipamentul de iarnă. Federația Română de Box, în frunte cu d. av. Cantuniari, defilează cu toți campionii țării. Lumea recunoaște cu ușurință în fruntea coloanei pe Toma Aurel și Lucian Popescu. Apoi, în rândul următor pe Șerbănescu, Gorun și mulți alti campioni actuali și viitori. CICLIȘTII D-LUI CANARACHE Federația de ciclism a d-lui Vasile Canarache defilează așa cum șade bine cicliștilor, pe biciclete. Sunt aliniate toate cluburile afiliate, cu tricourile lor colorate. Lipsesc numai vedetele pe care vom avea plăcerea să le admirăm ceva mai târziu. Apariție plăcută prilejuește Federația equestră Cu un rând de amazoane grațioase și o serie de călăreți în echipament de concurs. Au venit însă fără cai, probabil ca să menajeze pista stadionului. AVALANȘA FOOTBAlLIȘTILOR Foarte aplaudată este Federația Română de football. Popularitate justificată de prezența în fruntea coloanei a d-lui General Gabriel Marinescu, președintele forului și a numeroaselor personalități cunoscute din lumea soccerului. Federația de football prezintă dealtfel un lot impresionant de cluburi. Are și cei mai mulți aderenți. Remarcăm decorații Juhar Sravlovici, Stanciu, întreaga es i a clubului Venus condusă de d. av. Eladescu și primită cu ropote dle aplauze, apoi cluburile Rapid, Juventus, Unirea Tricolor, Macabi, Monitorul Oficial, V. Dacia, Turda, Socec, Gloria, STB, Leonida, Militari, Av. Sportiv, Metalosport, Grivița Biruința, Cartea Românească, Sburătorii, Generala, Arsenal, Mihăiescu, Victoria, Stăruința, Carmen, Delea Veche, E. F. A. Norma, Vulturii Carpaților, Comro, etc. N’au lipsit componenții ligilor, conduși de silueta masivă a d-lui Bucur Bârsu, și nici cavalerii fluerului conduși de d. Denis Xifando. In urma coloanei au apărut membrii Asociației Asistența Universitară, asociație prezidată de d. General Gabriel Marinescu. Au defilat în echipamente uniforme albe, cu basca neagră, aproape 500 de studenți, care au adus salutul lor Simenului. GIMNASTICII Iată și coloanele Federației de Gimnastică, condusă de d. av. Gerota. Defilează clubul înainte și apoi în pas gimnastic membrii vechei grupări «Bukarester Turnverein». Clubul german din București a prezentat o secțiune feminină și una masculină. A urmat Macabi, în frunte cu d-na Weinberg Verea, care de asemenea face o impresie Coloana este încheiată de frumoasă, grupul compact al Școalei de Jandarmi din Oradea care defilează cu cei 800 de executanți. Federația Română de handball și tânărul ei președinte, Dan Simionescu Rîmniceanu, defilează cu cluburile: CFR, BTV, Vif. Dacia. Federația de Hockey pe ghiață, condusă de d. Dorel Davila, apare cu jucătorii în ținuta de match, cu pull-overe, cam groase pentru căldura de eli, dar cu Telefon Club-ul surâzător care defilează cu eșarfele de campioni. Mai vin cluburile Venus, Gloria și Metropola, fata și Federația de înnot, condus de d. Mihail Savu, cu cluburile Viforul Dacia, campion national de polo, Gloria, Metropola, etc. Un lot impresionant de atleti conduce d. Camil Manuilă, președintele Federației de lupte care are în urma sa toți campionii din Ardeal ai cluburilor U. D. R., C. S. Tg. Mureș, Jiul, etc. Luptătorii masivi fac o impresie deosebită. PATINAJ FARA PARTIMEURI... Federația de patinaj defilează cu d. Sehmettau în frunte și cu trei patineuri, iar Federația de pingpong are un lot select de jucătoare și jucători, între care se distinge campioana Angelica Adelstein. O surpriză plăcută furnizează tânăra Federație de popice, care au uită să defileze cu bile și firește, popice. ȘCOALA DE JANDARMI Se deschid larg porțile stadionului și pe iarba verde năvălesc cu pas triumfător cei 800 de ostași ai Asociației suortive ai «Școalei de Jandarmi Oradea». Pasul ostășesc, ținuta atletică și costumele în albastru și alb produc p excelentă impresie. Terenul e acoperit în întregime și la o comandă nevăzută, opt sute de flăcăi fac salutul la Suveran. Sănătate. O scurtă bătaie de gong și fanfara școlii începe un cântec melodios. Un acord încânta massele, iar altul trezește timpurile oțerite care încep în ritmul muzicii una din cele mai frumoase exhibiții ce ne-a fost dat să vedem: îmbinări armonioase, mișcări cadențate, exerciții compuse o întreagă gamă de acțiuni fizice, într’o coeziune de inegalat. Opt sute de oameni, parcă ar fi unul singur. Alinierea este perfectă, comanda invizibilă mișcă această massă de oameni cu o baghetă magică. Avem impresia că vedem o armată de soldați de plumb, mișVii rugbyștii în frunte cu d. Gr. Caracostea. In capul coloanei este campionul național Sportul Studențesc, urmat de CFR, RCR și Stadiul Român, care este condus de d. Octav Ionescu. Federația de ski, condusă de d. col. Pălăngeanu și arh. Cicu, vino cată într’un minunat simultan de un resort miraculos. E cea mai frumoasă demonstrație pe care am văzut-o la noi în țară și pentru care inițiatorul — de ce oare a rămas anonim? — merită toate felicitările. Dar demonstrația nu s’a încheiat- Oamenii se adună la marginea terenului și încep o serie de piramide adevărată echilibristică. Apoi, la aceiași comandă invizibilă, coloanele se formează într-o serie de linii curbe, se centralizează pe mijlocul platoului și ca din punga cu minuni a unui uriaș din poveste, brodează terenul cu trupuri omenești blazonul M. S. Regelui Carol II. Iar în încheiere, inițialele Suveranului prind glas și ridică spre slavă omarul ostașilor. Trăiască Regele... Momentul e solemn. Lumea ascultă și în picioare, steagurile fâțâie peste mulțime, iar Suveranul bine dispus, mulțumește zâmbind. Flăcăii dela Oradea duc pe meleagurile lor zâmbetul Suveranului. E cea mai mare recompensă un lot de escrimeuri, iar Federația de ski condusă de d. comandor Pais defilează cu cluburile Dor de Ducă, Metropola, Grăniceri, etc. Urmează Federația română de tenis, condusă de d. George Poulief, cu cluburile T. C. R, Politehhnica, Doherty. Federația de tir cu d. Lahovary și în fine Federația de motociclism în frunte cu d. Cezar Popescu și un grup de piloți pe mașini de curse. Defilarea este încheiată de echipa națională hipică, care a câștigat recent premiul Națiunilor la concursul hipic de la Varșovia. Apariția mândrilor călăreți este subliniată cu numeroase aplauze. Discursul d-lui George Plagino MAJESTATE. Scurt este timpul care ni-] oferă ziua de 8 Iunie zi mare pentru noi în care este îngăduit tineretului sportiv din România de a se Prezintă în fata Majestătii Voastre înaltul ctitor, fondator și protector al sportului românesc, pentru a depune la picioarele Tronului, expresiunea eternei sale recunoștinți și devotament. Regretăm, că necesitățile programului, ne împiedică de a da toată amploarea cuvenită, demonstrațiunelor federațiunilor noastre de specialitate. Am dori totuși, și din tot sufletul, ca acest scurt timp, să ne fie suficient, pentru a putea oferi înfățișarea unei discipline mai mari, unui real progres, clădit pe dragostea și recunoștința nețărmurită, care o avem, pentru iubitul nostru Suveran. Progresul însă, există, grație dinamismului și activității desfășurate în decursul unui an și care apare în anuarul nostru sportiv, dovedind astfel activitatea crescândă, desfășurată de fiecare federațiune în parte și înregistrând succesele obținute în țară, și în străinătate de sportul românesc în decursul anului 1939. Cu mijloace mai multe ca în trecut, totuși modeste, față de desvoltarea prodigioasă a sportului românesc, federațiunele, grafie sufletului și muncii conducătorilor lor, au pășit la realizări, constituind un vădit progres, și contribuind în mod puternic la desvoltarea sporturilor în tară, și la cunoașterea României sportive, în străinătate. Pătrunși de însemnătatea timpurilor noi care le trăim, și cu ochii îndreptați numai spre Majestatea Voastră, înaltul nostru ctitor și îndrumător, mai încrezători ca oricând, în viitorul primei ctitorii a Majestătii Voastre, în vigoarea, vitalitatea, și viitorul Sportului românesc, rugăm pe bunul Dumnezeu, ca ani îndelungi, să călăuziți puternica noastră uniune, creiată de Majestatea Voastră, spre folosul iubitei noastre Patrii. In acest gând, care este al nostru, al tuturor, în numele sportului românesc. Vă zic, să trăiți Majestate. Să trăiască Alteța Sa Regală Marele Voevod Mihai de Alba Iulia. Vine ! mnișoara ! Marea parada a sporturilor s’a desfășurat într’o atmosferă înălțătoare Federația equestră M. S. Regele rostind discursul Federația română de sporturi nautice, prin reprezentantele sale femenine Cuvântarea M. 8. Regelui Ca în toți anii, sunt bucuros de a putea saluta în această zi pe reprezentantii sportului Țării și, în acelaș timp că pot, cu acest prilej, să le aduc unul turnirele Mitele pentru munca depusă în decursul anului ce a trecut. Sportul la noi începe să conteze, și-a serbat jubileul de 25 de ani și este în plină desvoltare. Totușș nu trebue ca vreunul dintre voi să crează că ne putem opri aci. Tot înainte va trebui să mergem, dar cu pas măsurat și cu pas și chiar. Nu pot să nu repet sportivi Ici, ceea ce le-am spus de mai multe ori: sportul nu este numai o întrecere, ci înainte de toate este o disciplină și o morală. A fi sportiv, nu înseamnă numaidecât a căștiga un premiul, ci ca să fi un adevărat sportiv trebuie să trăești oi morală de echitate și de iubire. Am speranța că pe zi ce trece sportul nostru va pricepe mai mult acest adevăr și că mafia lui, cu concursul tuturor, vom progresa și vom ajunge acolo unde trebuie. Amintiți-vă că numai printr’o muncă continuă și stăruitoare se poate ajumfse la rezultatul urmărit. Fac astăzi calda urare, ca în anii ce vin, sportul să progreseze și mai mult decât în trecut. Sănătate (Urale și ovațiuni acoperă cuvintele M. S. Regelui). SE ACORDA DISTINGII SPORTIVILOR ron. M. S. Regele a înmânat lui Lucian Popescu, Premiul Național al Sporturilor și tuturor decorațiM. S. Regele Carol I l a procede au executat salutul la Savadar apoi la împărțirea premiilor concursului «Marele Premiu al Aviației de Turism». Inginerul Lascu a primit 100.000 lei, com. Gherasim 60.000 lei, ing. Frimu și com. Tănăsescu 40.000 lei. Suveranul a primit apoi darurile străjerilor din ținuturile Bucegi, Dunărea de Jos, Marea, Nistru, Olt, Prut, Someș, Suceava și Timiș. Constantin Tudose a primit Cupa Restaurației, fiind primul clasat în concursul ciclist de la Vadul Crișului la București. Au mai fost premiați Nicolozzo și Mormocca. Impresionantă a fost apariția femeii Maria Modura, care a dat de băut Suveranului, în 1930, la Vadul Crișului. Sătenii din comuna Vadul Crișului au dăruit Suveranului un miel, caș și un cojoc, bogățiile regiunei unde a aterizat forțat Suveranul. M. S. Regele Carol II a primit apoi ștafetele străjerești ale granițelor care au adus pământ de la fruntarii. M. S. REGELE PĂRĂSEȘTE STADIONUL Intre timip, defilanții sau instalat în mijlocul stadionului anilor, Meritul Cultural pentru sport La ora 19.15, M. S. Regele Carol 11, Principele Paul și M. S. Marele Voevod Mihai au părăsit stadionul în uralele mulțimii. A APĂRUT Vila mist ROMANELE DETECTIVULUI BOB HAfIDY 64 pagini Nr. 15 lei Nr. 1