Gazeta Sporturilor, octombrie 1940 (nr. 1-25)

1940-10-14 / nr. 8

ANUL XVII — Seria II. — No. Director VIRGIL POPGSCUI Subdirector M I r c e a Pop Prim Redactor Papagheorghe Telefoane: 3 26.68 și 3.26.69 Str. Anghel Saligny 2 ABONAMENTE l an................................... Lei lOOO ® uni................................ „ 500 3 Juni............................. „ 250 O A $i M ENI Bilanț STITUTII Am vrea să limpezim mai bine poziția noastră față de oficialitatea sportivă. In numerele trecute ale Gazetei Sporturilor am scris destul de clar că ne interesează mai puțin instituțiile în sine, dar că ne preocupăm îndeosebi de oameni. Situația aceasta vrem s’o explicăm. Instituția poate fi bună sau rea, după cum a fost înființată în grabă sau pe îndelete, cu intenții bune sau rele. Și sau auzut cazuri în care o instituție parazitară sau hibridă a dat rezultate bune, in timp ce instituții bine intenționate au dus la rezultate contrarii, fiintr unul Din celalt caz, totul se datorește numai oamenilor. Cei buni au reușit să orienteze în bine instrumente greșite, cei răi au deviat de la drumul drept așezăminte folositoare. In cazul nostru nu putem vorbi despre instituții rău constituite. Pornind de la grupare și trecând prin ligi, districte și federații, ajungem pe o cale firească la Uniunea Federațiilor Sportive din România. Instituției în sine i-am putea reproșa o prea mare și complicată și ratificare. Spre exemplu nu vedem utilitatea ligilor administrative atâta vreme cât există districte. De asemenea credem că unele federații n’au nici o rațiune de existentă. Spre exemplu avem prea multe federații care se ocupă cu sporturile de iarnă, în timp ce federația de atletism, care ar trebui să fie cea mai importantă, își împarte egal subvențiile cu acestea. Nu s ar putea ocupa o singură federație cu bob-ul, ski-ul, patinajul și hockey-ul la ghiață? Dar toate acestea sunt chestiuni de amănunt. Revenind asupra miezului lucrurilor, ajungem tot la oameni. După cum unii președinți de cluburi confundă președinția cu vătăfia, tot așa președinții de foruri sportive își închipue că grupările sunt în serviciul districtelor, ligilor sau al federațiilor și nu tocmai dimpotrivă. Mergând mai departe, vom găsi aceeaș mentalitate, la UFSR, care numai rareori își motivează frumoasa ei rațiune de existență. Veți recunoaște cu toții, chiar și dumneavoastră, domnilor oficiali, că funcțiunea de oficial implică noțiunile de sacrificiu, de modestie, de muncă dezinteresată, de cinste și de curățenie sufletească. Și că pe plan național, această funcțiune nu poate avea decât o singură finalitate: românism cu orice preț. Ce a realizat până acum oficialitatea noastră pe cele două planuri? In ordinea sportivă: bătăi și înjurături între oficiali, procese de calomnie, dueluri, înfrângeri cu răsunet internațional, o clasă cu totul scăzută a sportului, cercetări de către Parchet a gestiunilor, o atmosferă de tarabă și de bâteiu, afaceri necurat, târg„Rî fin^YîîitP'o ^"mbtesíöhal'isau furate la masa verde, depravarea tineretului pintru profecie«» zare prematură și excesivă ... . . , In ordinea hațterală, încurajarea elementelor minoritare, in special a celor ungurești, ridicarea la rangul de oficial a jidanilor jidanilor, desconsiderarea grupărilor românești și a ținut românismul etc., etc. .... coll ..,,,,,,1. Tot ce s a realizat pozitiv se datorește numai întâmplării sau impusului spre progres al neamului nostru care are atâtea calități natua . Iată pentru ce noi cerem debarcarea autorilor tuturor acestor neame,noi cerem calm și fără răutate. Ii cunoaștem de multi ani semnărm de mult activitatea și știm că se vor crampona pe actualele poziții. Da le promitem ca nu vom fi totdeauna liniștiți ca acum. Virgil Popescu sau a senacelor cari au sus ■ tennisul nu ambalează masseii Prima zi a Cupei Câmărașescu Schmidt a învins cu ușurință pe Burac. Matchul Botez- M. Viziru întrerupt la egalitate Au trecut zeci de ani de când se dispută această Cupă cu sacrificiile cu toate dezamăgirile nu renunță la idealul lor, am putea spune la himera lor, fiindcă un ideal tot mai poate fi uneori realizat pe când dorința lor se pare că întâlnește zidul opac al massei refractare la ideea îmbrățișării acestui sport,mai nobil mult decât nobilul sport. Absenți Sportul scump este al vostru amatori, voiajați prin toate ungherele honell care ați aplaudat la Wimbledon pe Perry și Crawford la Roland-Garos, pe Lacoste și Cochet la Piot-Weiss și Rio** Weiss pe n— - ----" ojo? " de «tocăneala» Mitraliere albe, iar acum competința și sfaturile voastre pot fi foarte prețioasă, căutate. Aplauzele și aprecierile, când veți binevoi să le acordați vor valora însotit, dar se pare că ați devenit blazați. Nu vă mai interesează clasa minoră a sportului românesc și ați strălucit printro absență nejustificată. Jucători de toate zilele vă place când la campionatele clubului vostru terenurile sunt tivite de dunga multicoloră a spectatorilor ce vă p»care merită să te văzuți și care știți prea bine că aveți mult de învățat. Absenți nemotivați. Tineret pentru care se face toată propaganda către care se îndreaptă toată dragostea și speranța noastră nu au răspuns la chemare. Căutăm mâhniți motivul și nu-l putem afla. Intrarea gratuității în exclusivitate pentru a nu vă împărți preferințele, idolul vostru pe program și totuși ați lipsit. Ce mai doriți ? Să vă plătim... ca spectatori profesioniști poate... _ . SPECTATORUL IN DILEMA Daca organizatorii nu se pun de acord asupra jucării laolaltă, spectatorul __________nu are dreptul sa-i creadă pe amândoi și să stea acasă? Cum am devenit campion mondial de Joe Louis Aveam patru ani împliniți, când tatăl meu, Sam Baron, pașnic cultivator de tutun în Alamba^ — a trecut în lumea drepților, lăsândumă pe mine, cu încă șapte frați, in grija bietei noastre mame. După anul de doliu, aceasta a acceptat să fie dusă în fața altarului de vecinul nostru Pat Brooks, cari avea și el vreo șapte copii, așa că eram cu toții «numai» cincisprezece copii. Desigur că noului nostru tată îi venea cam peste mânecă sa hrănească atâtea guri, aceasta din simplul motiv că.... nu avea de unde. Și într’o zi a auzit Pat Brooks că la Detroit se poate câștiga ușor. o bucată de pâine. Și-a vândut imediat ferma, ne-a încurcat pe toți intro căruță și iată-ne... orășeni. Vânzător de țiață la Detroit... Tata și patru frați de-ai mei, au găsit de lucru la uzinele Ford. Eu eram prea mic — 11 ani — și nu aveam voie să lucrez în fabrică, așa că am acceptat bucuros sa ajut un vecin, distribuitor de ghiață, la munca sa de xiesfe zi, deși mama era îngrijorată din cauza blocurilor de ghiață pe cari le ridicam zilnic. Sunt sigur că munca depusă la cărarea acelor blocuri de ghiață, m’a desvoltat și mi-a dat forța de care dispun astăzi Doi ani mai târziu, eram angajat în uzinele Ford, alături de tata și frații mei. Frecventând cluburile sportive Intr’o zi l-am cunoscut pe d. John Roxborough, fratele singurului senator negru din Statele Unite. «Mister John» — cum îl numeamnoi, cei tineri — era un om bogat și bun. Avea în Detroit un cămin îndeplinit, oricând frații săi de culoare, aflați în nevoe, pe care-i pjuta. Bun jucător de basket-ball, Roxborough, fondase trei cluburi de sportive, frecventate mai mult de negri.La unul din cluburi, asistam pe seară la niște matchuri pligolistice de antrenamente. Statura mea atletică, a atras atenția d-lui Roxborough și... fără teama — m’am pomenit să-mi dau pe ring. Nu prea știam box, dar.. am fovit puternic omul din față. Probabil ca loviturile mele au făcut impresie, căci a doua zi, am fost din nou în ring.r Vedetă» cut Curând devenisem foarte cunosprintre membrii cluburilor d-lui Roxborough. Snopisem în bătăi toți membrii clubului, cari aveau pretenția că știu ceva box, astfel că eram privit cu admirație de către aceștia. Eram foarte mândru și mă consideram vedetă«Mister John» se interesează de mine ■ ■ [UNK] «Mister John» a început să se intereseze de mine și cum aflase ce viață modestă duceam, m’a luat pe lângă el. Un an de zile, nam făcut nimic, decât să mă antrenez și... sa mănânc bine. Campion amator al Americei După un an de regim bun, binefăcătorul meu m’a înscris în campionatele amatoare ale Americei. Și aciu’am desmințit speranței« puse in mine, am câștigat titlul de campion amator semi-greu al Americei, într’o manieră care mi-a adus elogiile întregei prese. Era in Aprilie 1934 și aveam de ani. Se «naște» Joe Louis . Imediat «Mister John» mi-a angajat un profesor veritabil de box, pe Jack Blackbourn, fost mare vedetă în patru categorii: ușoară, mijlocie, semi-grea și grea. «Jackie” m’a pregătit cu minuțiozitate și mi-a scos o licență de profesionist, sub pseudonimul JOE LOUISCâștigând match după match, am devenit campionul de astăzi. Singurul care ar regreta celebritatea mea de astăzi ar fi tatăl meu — cultivatorul de tutun Sam Barow — căruia desigur i-ar fi plăcut să mi se spună BAROW, nu LOUIS... Sport și biserică Asociația sportivă CĂRĂMIDARII DE JOS ne roagă să intervenim la districtul de volley și basket-ball București să nu mai programeze matchuri Dumineca dimineața, în timpul liturghiei. Despre această chestiune noi am scris în primele noastre numere, iar problema nu se pune numai pentru aceste sporturi. Să sperăm însă că dreptele doleanțe ale grupării mai sus amintite vor fi în curând satisfăcute. Doi albii italieni vor fi accora. Sunt îndeajuns de cunoscute isprăvile atletice ale lui Lanzi Reviacqua. Atleți de valoare deosebibilă, ei au adus în acest an multe victorii atletismului italian. Și nu numai în acest an, campioni naționali în lrecodmani și nenumărate rânduri, Lanzi și Beviacqua au dus și peste graniți faima atletică a Italiei. Pentru gloria pe care au dăruit-o prin sport țării, Lazio și Beviacqua vor fi primiți de președintele comitetului olimpic italan, care voește să cunoască îndeaproape și să-i felicite pentru frumoasele lor biruinți Hai Hai se reorganizează Echipa cu ascensiunea cea mai rapidă în Volleyballul femenin, echipa care într-un timp întrunea toate simpatiile publicului spectator, a fost eliminată din actualul campionat. A fost un act oficial următor celor două reprezentări pe care Hai Haiul a fost silit să le facă. Intr- adevăr Hai Halul a ținut întotdeauna la o atmosferă cât mai plăcută în echipă. Deaceia nu a avut niciodată jucătoare multe, nu a avut decât strictul necesar. Dar dacă acest fapt a favorizat condiția morală, a făcut ca atunci când se iveau defecțiuni, echipa să sufere In toamna aceasta defecțiunile au fost mai numeroase și atunci Hai Hai nu a mai putut prezenta nici un fel de echipă. Rezultatul a fost eliminarea. Pentru simpatizanții echipei alb-corai dăm, însă acum o veste bună. Hai Hai nu va părăsi Volleyballul. Se va reorganiza și va porni din nou la lucru. Va face în schimb multe modificări în formație. Din echipa veche vor rămâne numai trei jucătoare: ROSETTE FURLUNGEANU, ATTI NEGULESCU și LINA LASCU, iar celelalte trei locuri vor fi ocupate de jucătoare tinere, dintre care pe unele le-am putut urmări în campionatele interșcolare în echipa Notre- Dame. Deocamdată întreg lotul face antrenamente săptămânale și ne rezervă o surpriză pentru cupele de iarnă, în care va participa. Așteptăm cu toată încrederea.. Schmidt învinge ușor un jucător resemnat chert de vânt obosit pe teren, peste jucători Un match fără istoric, îndeplinind o simplă formalitate și având un singur scop — precizarea scopului cu care va învinge Schmidt — a reușit să ne distreze «stricto seosu». Burac, legat la ochi, a băgat mâna în tolbă și a scos -..o zi proastă. Departe de noi gândul că ar fi putut învinge, dar dragostea de culorile clubului său l-ar fi putut împinge să ia un set, tinerețea sa ambițioasă întrezărea speranța unui long-set și ca ultim rabat... spectacolul cerea mai multă vigoare și rezistență. Nu putem crede că Burac nu putea câștiga 4 jocuri într’un set. In alura de campion plictisit, făcea impresia că se reține pentru astăzi. Schmidt a învins ușor cu 6-3, 6-3, 6-2, când a vrut. Spre exemplu în setul III când Burac — întrunit] din puținele momente când nu «s’a jucat» — conducea cu 2-0, Schmidt a revenit puternic și a câștigat șase jocuri la rând. Bun, ca totdeauna, Bucu nu a arătat nimic extraordinar, fiind și el atras de somnolența lui Burac. Politehnicianul ne-a arătat câteva atacuri în contrepied bine pregătite și executate calm, degajat sigur. Smash bun — cu intermitență, un serviciu din în ce mai sigur și mai puternic. Backhandul și stopul mai ales jos și voie nepermis de slabe, în comparație cu restul gamei. Un jucător de clasă trebue să se desvolte armonic la acelaș nivel pentru ca adversarul să nu-i poată descoperi lacune ușor de speculat. Tinerețea lui Rurac îi dă dreptul să spere că se vor complecta și acestea, îi mai trebue voința Radu Suralcea (Continuare în pfig. lla) Matchul deschidere s’a disputat într’o atmosferă molatică de toamnă ce se așterne încet, foșnind fratern cu relicvele frunzelor de nuc și acalmia s-a întins purtată în a- Luni 14 Octomibr*üe 1940 Ripensia catfá rézül* . tatok răi* ItuiMl aftip* țărilor Na A cincea etapă a Diviziei Nationale A și ultima după vechiul program al campionatului național promite matchuri mai dârze, deși echipele socotite puternice nu se întâlnesc între ele ci au adversari situați în partea inferioară a clasamentului. Cu o singură excepție: partida Mica — Sportul Studențesc, partida care tranșează temporar problema locului al doilea al clasamentului. In ipoteza că Ripensia pierde în fața F. C. Brăilei, partida de la Brad capătă o semnificație specială, căci câștigătorul ei urmează să ocupe primul loc al clasamentului. Pentru etapa de azi cele mai importante matchuri sunt deci la Brad și Brăila,, unde se întâlnesc Mica cu Sportul Studențesc și F. C. Brăila cu Ripensia. Este însă și la București un match important pentru clasament, Unirea Tricolor — F. C. Ploești. Oborenii, în cazul că înving și cu condiția ca Ripensia să piardă, devin și ei candidați la primul loc al clasamentului Venusul și Rapidul datorită începutului prost sunt deocamdată pe planul al doilea. Etapa de azi le va servi, presupunând că vor câștiga, să îi ridice la locul trei și patru sau patru și cinci și abia din etapa viitoare să conteze în lupta pentru frunte. Restul echipelor vor căuta fiecare ~~ --v». -sAi——1 Să încercăm acum o serie de pronosticuri. In capitală, UNIREA TRICOLOR și RAPID sunt favoriți detașați. Avem însă impresia că pe teren lucrurile nu se vor petrece chiar așa de simplu. Oaspeții au făcut în cursul săpămânii antrenamente serioase ca totdeauna înaintea unei apariții în fața publicului bucureștean. Și la F. C. Ploești, reintră atât Alexandrescu, cât și Malița, ceea ce înseamnă că echipa și-ar putea regăsi «cheia» și ar putea opune mai mult decât o dârză rezistentă. Luptă mare Intre Mica și Sportul Studențesc e greu de indicat un învingător. Echipa din Brad, foarte puternică — dovadă locul ce deține în clasament și performanțele ce a realizat — este aproape imbatabilă pe teren propriu. Așa că suntem obligați să o instalăm favorită, deși Sportul Studentesc, revenit acum în formă, poate răsturna orice socoteli. Probabila victorie ripensistă între Ripensia și F. C. Brăila e oarecare diferență și timișorenii sunt di departe favoriți, cu toate că joacă în deplasare. In trecut, "brăilenii erau recunnscuți ca imbatabili pe teren propriu, dar cu echipa ce posedă azi, o victorie asupra Ripensiei ar însemna o surpriză de dimensiuni excepționale... Iată deci pentru ce nu credem, că ziua de azi va aduce un nou leader și Mica, Sportul Studențesc și Unirea Tricolor luptă numai pentru locul al doilea. Nu există dubiu Partida dintre Rapid și Gloria C. F. R. nu poate avea decât un învingător: echipa bucureșteană, care va căuta să răscumpere cât mai copios înfrângerea suferită în etapa trecută. Ordinea clasamentului etapei de azi Venusul, după victoria din fața Rapidului și-a regăsit complect calmul. Introducerea lui Fieraru în o dapă a fost salutară și, in fața F C Craiovei nu credem să aibă prea multe momente de dificultate, cu toate că craiovenii au reputația de greu de învins pe teren propriu Match echilibrat La Reșița este un match echilibrat, Iu care U. D. E. are șanse mai multe, numai fiindcă joacă pe teren propriu Va câștiga, dar numai la luptă, Gloria fiind azi o echipă omogenă și care își apără șansele cu puține altele. Iată acum clasamentul înaintea etapei de azi, v : Clasamentul Ripensia 4 3 1 0 12: 2 1 Sportul St. 4 3 U 1 IV: 8 6 ! Mica 4 3 0 1 12: 6 6 Unirea Tr. 4 3 « 1 7: 4 6 Venus 4 2 1 1 1«: 5 5 Rapid 4 2 1 1 14: 9 5 UDR 4 2 « 2 13: 9 4 Gloria CFR 4 1 1 2 7: 8 3 v Gloria 4 112 8:12 3 F. C. Ploești 4 1 0 2 6:12 2 FC. Craiova 4 0 1 3 7:15 1 F. C. Brăila 4 0 0 4 0:20 0 J u g osiavif!\l f?g a r i a In Cupa Dunării* ungurii conduc după ziua două! Puncec în formă slabă» In cadrul Cupei Dunărea s’au înregistrat «in următoarele rezultate: Asboth (Ungaria) — Puncee (Jugoslavia) 6-2, 6-3. 6-3. întrerupt, continuă astăzi. Gabory (Ungaria) — Mitici (Jugoslavia) 6-8, 6-3, 6-6, 6-1, 6-3. Astăzi va continua matchul dintre Asboth și Puncee, care se va termina probabil în favoarea ungurului, și partida dublu domni; Puncec-Mitici contra Asboth-Gabory. Momentan conduce Ungaria cu 2-1 și cum jocul Asboth — Puncee, în mod normal nu-i poate scăpa, se poate considera de Pe acum ca învingătoare. Boxeurul Aldo Spoldi învingător la New-York Fostul campion european la categoria ușoară, italianul Aldo Spoldi, se află actualmente în Statele Unite unde a cucerit o serie de victorii senzaționale. Astfel, acum câteva zile la New York, Spoldi a câștigat net la puncte asupra lui Joe Silva, un mijlociu clasat al 3-lea în clasamentul oficial al categoriei sale ȘERBANESCU, DOCULESCU și CIONOTU au primit contractele de la Berlin Lotul boxeurilor români, părăsește Capitala, Joi seara Intr’un număr precedent, am arătat că Vasile Șerbănescu, Mielu Doculescu și Constantin Cionoiu au primit o telegramă din Berlin, prin care un organizator le oferea câte un match pentru seara zilei de 20 ocotmbrie, fixându-le totdeodată — respectiv — următorii adversari: RICHARD VOGT, JOSEF BESELMAN și GUSTAV EDER. Căpătând din partea F. R. Boxului, autorizația de deplasare, boxerir ii români au răspuns afirmativ promotorului berlinez și au așteptat contractele. Acestea n’au întârziat să sosească și astfel matchurile de la Berlin au fost definitiv angajate. Plecarea boxeurilor noștri, spre capitala Marelui Reich a fost fixată pentru seara zilei de 17 Octombrie a. c.