Gazeta Sporturilor, martie 1941 (nr. 145-167)

1941-03-09 / nr. 145

Director VIRGIL POPESCU Subdirector 9 Prim Redactor Mir <c & «a II IV. Papagheorahe Direcția și Ad Jia 3.26.69 Telefoane: Secretariat . . . 3.91.86 Tipografia . . . 3.26.60 ABONAMENTE 1 an........................... Lei OOQ 6 luni ........ 500 3 luni ........ t. 25o Ripensia a părăsit Timișoara ora la ora 12 cu simplonul Echipa timișoreană întinerită, posedă un realizator excepțional în tânărul centru înaintaș Kovács labacu va pica extrem stânga, TIMIȘOARA 7 (prin telefon). Echipa de football a clubului local Ripensia a părăsit azi Timișoara, cu Simplonul, la ora 12, îndreptându-se spre Capitală, unde Duminică întâlnește pe Unirea Tricolor, leaderul diviziei naționale A. ECHIPA TIMIȘOREANA, INTINERITA, VA FI O SURPRIZA PENTRU PUBLICUL BUCUREȘTEAN " Comportarea Ripensiei în primul match oficial al anului a fost cum nu se poate mai bună. Nu știm figura făcută de Gloria CFR in Capitală, în material cu UDR dar aci, în fața Ripensiei, gălățenii au jucat admirabil. De la acest match, ripensiștii s’au pregătit continu și cu foarte mare atenție în vederea partidei ce urmează să le deschidă din nou calea spre titlul național. Și la ultimul antrenament, echipa a mers atâta de bine, încât îndreptățește cele mai oiJumiste așteptări. KOVÁCS SIOMAN, DOUA TALENTE EXCEPȚIONALE Desigur că spectatorii bucureșteni își amintesc din toamnă de mijlocașul stânga al Ripensiei, Kovács. Între timp, acesta a devenit — Urmând drumul lui Ciolac — centru înaintaș, post în care dă un randament exceptional, nu e match în care el să nu înscrie cel puțin un goal. Suntem siguri că spectatorii bucureșteni vor fi plăcut surprinși de forma în care se găsește Kovács și n’ar fi exclus ca cel mai mult să fie surprinsă Unirea Tricolor... Un alt talent exceptional al Ripensiei este mijlocașul stânga Coman, fost la Universitatea din Cluj. Tânărul clujean s’a desvoltat mult ca fizic și posedă un simt al jocului care îl va impune foarte curând atenției generale. SUCIU NU VA JUCA? Un alt tânăr, introdus în prima echipă, extrema stângă Suciu și care a făcut o figură foarte bună în matchul cu Gloria CFR, probabil nu va fi introdus în echipă împotriva Unirii Tricolor. Conducerea clubului, cunoscându-i lipsa de experiență, are teamă ca jucătorul văzându-se în fața unui public atât de numeros, să nu se intimideze și să joace sub valoarea lui normală. Postul de aripă stânga ar urma să fie ocupat de Tabacu, deși aci se crede că prin înlocuirea lui Suciu s-ar comite o greșeală, el fiind net superior celui ce ar urma să-l înlocuiască. ECHIPA Ripensia va alinia deci în fața Unirii Tricolor formația de Dumineca trecută cu Tabacu în locul lui Suciu: Pavlovici, Oprean, Felecan I, Simatoc, Cotormani, Coman, Bindea, Andreescu, Kovács, Vodă, Tabacii. Aseară am primit din partea directoratului de Volley handball basketball următorul comunicat, întrucât în urma timpului ploios terenul Velodrom (Viforul Dacia), singurul teren apt de care se poate folosi Directoratul pentru reuniuni oficiale, a devenit impracticabil, ■activitatea oficială de Duminică 9 Martie a. c., la basket și Volleyball se suspendă. Laconic comunicat și deloc nimerit în aceste timpuri. Da a fost timp ploios dar Joi. In două zile nu se poate face un teren care în general nu ține prea multă apă? Să ne ierte cei ce susțin contrariu, dar am văzut acest teren practicabil chiar după o ploaie cu o zi înainte. Dar ce să-i faci când nu este bună voință? Ne miră de asemenea graba cu care directoratul a consimțit să nu se joace duminică. S’ar fi putut face o mică sforțare când se știe atât de bine cu câtă nerăbdare era așteptată reuniunea de duminică, în care nu mai puțin de 200 jucătoare și jucători sperau să poată face o mișcare. Dar fiindcă ne găsim în fața unui fapt împlinit, nu putem decât să așteptăm. Poate se vor îndura cei de sus, să înceapă în cealaltă duminică. Basket-Volley-Ball Activitatea de volley și basket, sistată Tribunele stadionului de la Garmisch-Partenkirchen în timpul concursurilor. SPORTUL, PREOCUPARE DE STAT Am stabilit într-un articol precedent raporturile existente între inițiativa particulară și inițiativa de stat în rezolvarea «problemei» sportive, considerată ca atare din momentul în care statele moderne ale continentului au refuzat să mai privească sportul sub unghiul minor al amuzantului sau distractivului. Sportul a devenit astfel un domeniu de preocupare al autorității const.Unite care-l Întrebuințează ca instrument de excepțională eficacitate în lupta de menținere a sănătății trupești și sufletești a rassei. "Am precizat că intervenția Statului în opera de îndrumare a sportului reclamă din partea acestuia, în realizarea obiectivului ce și-a fixat serioase sacrificii bănești. Ele pot să se urce la cifre considerabile pentru cei ce nu pot adânci valoarea sportului dar sunt absolut necesare. Cred că presa noastră sportivă comentând acest capitol a obosit în cursul desbaterilor procesului sportului la noi reliefând importanța factorului financiar. Inițiativei particulare nu i se pot cere acoperirile în bani pe cari i le pretinde o viață sportivă cu orizont. Inițiativa particulară a făcut față cerințelor unui sport de la care nu se aștepta nimeni la nimic. Când sportul se încadrează însă în procupările de realizare în Stat, e de la sine înțeles că orice operă constructivă nu poate fi durată fără un concurs pecuniar extrem de intens. Și sportul nu se poate face cu câteva milioane doar 6-7 cum s’ar crede la prima vedere. E nevoe care să mai invocăm zecile de miliarde care stau la fundamentul edificiului Sportului în Germania sau Italia? S’a răspândit la un moment dat părerea că sportul prin profesionalizare s’ar putea asemui unei instituții comerciale în care se învestesc mari capitaluri pentru ca acestea, ulterior, să fie recuperate aducând și suficiente beneficii. In felul acesta sportul ar fi un mecanism care s’ar putea să se întrețină singur, prin propriile lui mijloace. S’a dat și un exemplu: foot ball -ul care, la noi, timp de câțiva ani a beneficiat de o situație înfloritoare materială rulând milioane și reușind să î și asigure budgetul anual. O gravă eroare, după cum se poate constata astăzi! Mai produce foot-ball-ul aceleași milioane? Și cluburile în ce stare se găsesc azi la capitolul financiar? Sunt întrebări cari nu se mai poate răspunde cu optimismul masiv de altă dată. Ba mai mult chiar, se poate anticipa — și nu ne pare deloc bine — că multe vor fi cluburile care nu vor mai putea face față cheltuelilor. Atunci? Cine intervine pentru a remedia rău.Am idilizat exemplul foot-ball-ului pentru că fusese dat tocmai de acei ce, încurajați de faptul că aflaseră un sport care poate produce, se grăbiseră a generaliza o situație Să fim bine înțeleși. UNELE sporturi POT produce și deci se pot întreține singure. Am spus UNELE sporturi și nu TOATE sporturile. Și am precizat, pot produce, dar de aici nu decurge nici o OBLIGATIVITATE. E adevărat că un sport poate trece prin anumite epoci de oarecare prosperitate materială dar atât și nimic mai mult. Revenind la teza noastră, trebue să ne aducem aminte că Franța a alocat sportului pentru anul 1941 suma de 1 miliarde lei și miliarde lei pentru redresarea sportului francez, a unui sport care a existat și există într’adevăr. Sunt lucruri pe cari nu le putem trece cu vederea astăzi când suntem pe punctul de a se recunoaște sportului alte drepturi decât acelea pe care le-a avut în atât de mică măsură până acum. X1 hO h____________________________________ MÎRCEA POP Posibilități de realizare ce se năruiesc sub greutatea neînțelegerii Reportaj de VIRGIL LUDU Ne bucurasem, împreună cu dos., de dorul de viață atletică ivit deodată, cu un entuziasm ce nu poate fi învins, în atâtea orașe, într’atâtea coifuri de fard. Ne temeam însă ca aceste sincere elanuri, să nu iei frânte, ca până acum alte multe și entuziaste încercări spre mai bine. Dar iată că vești venite la directorat, ne anunță că s’a pășit la lucru. Lipsesc însă materiale, și terenuri, îndrumătorii s’au găsit în persoana profesorilor de educație fizică. Cu promisiunea directoratului pentru materiale, nu mai rămâne de rezolvat decât problema terenurilor. Și greutățile n’ar fi de nebiruit dacă oamenii ar voi să prețuiască sportul. Dar sunt atâția cari nu numai că nu-l înțeleg, dar îl disprețuesc chiar. Și credem, că astăzi, când sportul este pentru o națiune mai mult decât o forță, această atitudine nu-și are niciun sens. Tineretul trebue să facă sport, căci trebue să se pregătească și în felul acesta pentru vieață. Nădăjduind că mult datorita înțelegere a sportului nu va mai fi un deziderat, să trecem la știrile care ne-au sosit din atâtea orașe. CONSTANȚA. Scrie d. Sorin Beiu, pasionatul sportiv, care a primit de curând misiunea de a chema Constanța la vieață astetică. Știm că până azi, în această privință, nu s’a înfăptuit uimei: începutul va fi greu așadar, dar cu atât mai deplină va fi bucuria victoriei. Afară de Constănțenii veniți la București, să participe la campionat?, și de gruparea CFR de curând arȘistă, nu mai putem spune altceva despre orașul de pe țărmul mării. In iarna aceasta, elevii liceului teoretic au lucrat la sală sub conducerea d. prof. Matei. Sezonul atletic îi va găsi deci pregătiți. Nu vor lipsi materialele și nici concursurile. Și pentru ca totul să meargă bine, d. Sorin Beiu și-a și ales colaboratorii. Ei sunt profesorii de educație fizică Ion Ciocan, Francisc Matei, Ovidiu Gadidov și locotenentul din Marina Regală Gh. Măinescu. Tuturor le urăm din suflet, spor la lucru. DEVA. Nimeni n’a uitat încă pe tinerii de la Decideva care ne-au vizitat nu odată. Pentru atletismul școlar ei înseamnă mult. Și regretăm că ideea atât de frumoasă a reînvierii concursurilor dela Blaj, a suferit o amânare pe care am voi-o, cât mai scurtă. Scrisoarea de-acum a d-lui prof. Aslău cuprinde numărul materialelor necesare Devei. Cea de mâine ne va anunța rezultatele unei reuniuni tinerești, cu promițătoare rezultate. Așteptăm.... GIURGIU Crosurile aproape duminicale au făcut cunoscut lumii noastre atletice un oraș care se luptă să însemne ceva. Vizita din toamnă a juniorilor bucureșteni pare să fi trezit la Giurgiu mari ambiții și dorinți. Ar noi atleții din Giurgiu cronometre, discuri, suliță, dar mai ales pantofi cu cue și — dacă vor mai apare — buletine și manuale atletice. Ce ar mai tarea Giurgiu? Desigur luarea revanșei contra echipei de cros bucureștene. Pentru materiale și chiar cărți, promitem. Cât privește revanșa, să-i întrebăm pe bucureșteni... ORAȘUE Orașul lui Schuleri și al lui Savu va deveni, prin străduințele prof. Ion Titian un centru atletic. Piedica cea mare este însă aci, crearea unui stadion, fiindcă trebue să știți, Orăștie nu are niciun teren de sport. Și credem că merită. Mai ales că nu putem spera, ca din nou curtea școlii să prilejuiască descoperirea vreunui atlet excepțional, așa cum odinioară ea patronase întrele aruncări ale unui viitor recordman național. PITEȘTI Pentru a păstra Negoiul, care este cu totul o grupare școlară, directoratul va interveni la minister. Căci, e trist, dar așa este, licienii dela Negoiul nu mai pot activa, gruparea lor fiind... particulară și orice activitate în afara școlii poate fi... subversivă. Ce argumente am putea noi invoca față de atâta severă neînțelegere? Sperăm că demersul DAG-ului va avea succes. Ar fi dureros de trist să se întâmple altfel... FAGARAȘ D. Ermil Roșală roagă directoratul pentru materialele promise: disc, sulițe, ciocan, cronometre, rulete. Activitatea va fi mai mult cu caracter școlar. Și ca și’n trecut, clevii făgărășeni vor arăta că le este drag atletismul și că acum când li se oferă putință de a-l practica vor face pentru el orice sacrificii. BRAȘOV Ia sfârșit de la Brașov s’a răspuns de către d. Căpățână la o adresă a directoratului. E vorba de pistele atletice. Două sunt bune și pot găzdui concursuri: Stadionul Municipal și terenul Olimpiei. Mai există încă două, dar ele sunt inutilizabile. Pot deveni însă, dacă se depun străduințe. Acestea sunt pistele liceului Șaguna și a uzinelor I. A. R. Amenajându-le, Brașovul stabilește un record, pe care-l râvnește de ani Bucureștiul: acela de a avea patru piste atletice. fierarui reintră mâine împotriva Gloriei C. F. înc. Venus a părăsit Capitala azi la ora 6:25 Venus joacă Duminecă la Galați cu Gloria CFR. Un match nu prea greu dar căruia campionii naționali îi dau toată atenția, căci pierzându-l, ies din cursa pentru titlu. Bucureștenii, au părăsit Capitala azi la ora 6,25, deplasând următorul lot: Budan, Ionescu-Crum, Negrescu, Brandabura, Cearaghin, Fieraru, Lupaș, fine, Ploeșteanu, Herescu, Humis, Petea, Iordache. Echipa ce probabil va fi opusă Gloriei CFR este următoarea: Budan-Ionescu-Crum, Negrescu Cearaghin, Fieraru, Lupaș-Ene, Pleoșteanu, Humîș, Petea, Iordache. al doilea Batch de handball între echipa germană și selecționata București Astăzi după amiază la orele 15,10, se va juca pe Velodrom o nouă partidă de handball între Echipa Germană și o selecționată bucureșteană, care este de fapt o combinată a cluburilor Viforul Dacia și CFR. Reprezentanții noștrii au de data aceasta o misiune mai grea ca Sâmbăta trecută, deoarece germanii vor prezenta o echipă mult mai puternică. Dacă nu vor ține balonul mult, dacă vor evita derblingul inutil și vor lansa cât mai mult aripile, deci desfășurând jocul, vor obține desigur un rezultat bun. Dacă din contră vor juca după calapodul vechi, nu vedem cum ar putea rezista in fața jocului variat al germanilor. Partida prezintă un interes deosebit pentru ai noștrii fiindcă au posibilitatea să mai învețe multe lucruri, de la niște handbaliști desăvârșiți. Suntem convinși ca vor lupta cu multă ardoare pentru a termina victorioși, însă fără a uita cele recomandate mai sus, înaintașii să caute cât mai mult să passeze în adâncime și să schimbe locurile între ei. Bucureștiul va prezenta probabil următoarea formație: Portar: Nichifor (VD) Senchea (Prahova). Fundași: Drăgan (CFR), Ștefanof (VD). Halfi: Hariton (VD), Leon Teodorescu (CFR), Traian (VD). Inaintaași: Georgiade (VD) Vulescu (VD), Covaci (CFR), Comănescu (VD), și Puiu Popescu (CFR). Rezerve: Prunescu (VSC), Lapușan (VD), Șincan (CFR) și Dionisie (VD). Jocul va fi condus de d. av. Manoles. £tít mai important matchuri si fondul vor fi filmate In ustl finalalor sonore . J.C. Subsecretariatul de Stat al Educației a trimis o adresă directoratului footballului în care arată că Oficiul Național Cinematografic și-a exprimat dorința să filmeze principalele manifestații sportive cari s« vor disputa, pentru a fi introduse în jurnalele sonore românești și roagă directoratul să-i anunțe cel puțin cu 2 zile înainte aceste evenimente sportive, pentru ca ONC să poată face pregătirile necesare filmării F. C. Craiova și F. C. Brăila pot câștiga mâine puncte prețioase La Reșița, U. D. R. va câștiga sigur Singurul favorit în deplasare. Venus Mâine se dispută în provincie a doua etapă Capitală și a campionatului național, etapă excepțional de importantă prin matchurile ce conține și consecințele ce rezultatele lor pot avea asupra înfățișării clasamentului. Afară de cele două jocuri din Capitală, se mai dispută în provincie următoarele patru matchuri : Galați: Gloria CFR — Venus. Craiova: FC Craiova — Sportul Studențesc. Brăila: FC Brăila — Mica, Reșița: UDR — FC Ploești. CODAȘII POT CÂȘTIGA PUNCTE PREȚIOASE E interesant că, în timp ce în Capitală leaderul dispută un match care îi poate periclita cum nu se poate mai mult situația în cazul unui eșec, în provincie, FC Craiova și FC Brăila, au posibilitatea să câștige puncte ce le vor fi cum nu se poate mai prețioase spre a scăpa de ultimele locuri. Intr’adevăr, craiovenii întâlnesc pe Sportul Studențesc, echipă care în prima etapă nu a fost programată. Bucureșteni susțin deci azi primul lor match oficial și încă în deplasare. E aceasta un handicap care contează ușurând sensibil situația craiovenilor, cari vor face tot posibilul pentru a se folosi cât mai bine de el. Reamintim că nici în toamnă studenții n’au câștigat deloc fără emoții. Oltenii au făcut atunci o figură frumoasă în Capitală și scorul final — 4-1 pentru Sportul Studențesc — nu arăta diferența reală dintre adversari, învinșii fiind mult mai aproape de învingători decât au arătat-o cifrele. Mâine se va juca la Craiova și deși gazdele sunt îndeobște la fel de ghinioniste pe teren propriu ca și în deplasare, credem că oaspeții vor avea de întâmpinat dificultăți mai mari decât în toamnă. In plus, trebue să socotim că F. C Craiova a făcut din toamnă și până azi progrese considerabile și— mai ales — că a achiziționat câțiva jucători cari îi întăresc sensibil formația.După părerea noastră, matchul de la Craiova promite să fie o luptă Clasamentul Diviziei Naționalei spectaculoasă din care gazdele vor eși învingătoare. La Brăila, FC Brăila joacă și ea primul match oficial al anului, în compania formației Mica din Brad. Localnicii și-au refăcut echipa promovând o serie de tinere talente din juniori și în plus beneficiază din nou de serviciile portarului ghiescu și înaintașului Oprea, Drădoi jucători de reală valoare. După informații din Brăila, echipa s’ar prezenta mult mai bine decât astă toamnă. S’ar putea deci întâmpla ca Mica să aibă o surpriză din cele mai neplăcute, fără îndo(Reportaj» în pag. IV-a) CONSTANTINESCU-GRECU (Sp. Studențesc) Unirea Tine. 13 12 0 1 36 : 8 2 Venus 13 9 2 2 40:17 2 Ripensia 13 8 3 2 34:16 1 Rapid 13 8 2 2 32:17 1 U. D. R. 13 6 3 4 37:22 1 SP. Stud. 12 6 0 6 29:28 1 Mica 13 6 0 7 24:22 1 «U» 13 5 1 7 21:27 11 F. C- Ploești 13 4 2 7 21:31 1 Craiova 13 3 2 8 23:40 Gloria 13 3 2 8 15:29 Gloria CFR 13 2 2 8 13:29 F. C. Brăila 13 2 11» 14:54 1 HUMIS (Venus)