Gazeta Sporturilor, aprilie 1941 (nr. 168-196)

1941-04-01 / nr. 168

ANUL XVI - Seria N, Na, H. Director VIRGIL POPESCU Subdirector O PAGINI sui o. Mircea PopI Prim Redactor N, PapagheorgheI Directa și Ad-ția 3.26.69 Telefoane. Secretariat . . . 5.91.86 Tipografia . ■ 3.26.601 Hfți, I Auriu» 1841 ABONAMENTE 1 an .............................. Lei 1OOO 6 luni..1.................... . 500 3 luni . ....... » 250 1JTSH Unirea Tricolr a capotat la Ploești Așa cum prevedeam în avant-cronica noastră de ori, material Mica- Sportul Studențesc a fost o frumoasă pagină de combativitate neîntreruptă și putem adăuga, de excelentă factură spectaculară. Firește, au fost și momente când estetica noțiunilor a cunoscut sincope, dar nota dominantă a fost aceea a spectaculozității. Rezultatul matchului, după noi, este FALS, și vom arăta îndată de ce. Un match egal ar fi fost în orice caz mai echitabil. Aceasta, bineînțeles, dacă vrem și putem să fim obiectivi. (Match frumos, arbitraj nefast, rezultat ireal... Ceea ce a caracterizat partida de «deschidere» a programului de ori de pe arena «Venus» a fost convingerea cu care adversarii și-au apărat șansele. Lucruri fooarte frumoase au fost reușite în câmp — mai ales de către oaspeți, și goaluri de bună factură, de către bucureșteni cari, într’adevăr, în fața porții, au știut să-și închege mult mai sigur acțiunile ofensive. Cu toate acestea rezultatul nouă nu ni se pare real. El nu corespunde raportului de forțe — așa cum aceste forțe s’au desfășurat ori — și nu numai neșansa pe deoparte și lipsa de MATURITATE a atacului brădenilor pe de altă parte, sunt factorii cari ar putea da explicația acestui rezultat tehnic infidel. Mai există un al treilea factor: arbitrul matchului Irimescu. D -sa a falsificat (voit sau involuntar, n’am putea-o spune — sperăm că involuntar) rezultatul partidei. S-A FALSIFICAT CHIAR DIN PRIMUL MINUT AL JOCULUI CÂND A ACORDAT SPORTULUI STUDENȚESC UN GOAL DINTR’UN OFFSIDE CU DESĂVÂRȘIRE SĂRITOR IN OCHI, AL LUI GICA POPESCU. D. Irimescu a mai refuzat și a doua jumătate a reprizei a doua un unsprezece metri cu care trebuia penalizat, un indiscutabil hands ca careul bucureștenilor, «Mica» a fost privată astfel de cel puțin un punct în clasament, pe care-l putea realiza printr’un rezultat de egalitate — iar Sportul Studentesc a fost gratificat cu o victație foarte parițial justificată. A fost offsiere domnule Irimescu ' Se poate spune într’adevăr că oaspeții «au fost luați prin surprindere». De la centrul terenului mingea a fost schimbată grăbit până la Gică Popescu, — acesta se găseșt însă mult prea vizibil în poziție de ofside — și joacă mingea. Arbitrul nu penalizează și iiefănescu-Cauciuc, venit între timp în apropierea porții înscrie destul de puternic. Reacțiunea «Micei» este concretiz.ata printr'o foarte tru in afișă acțiune a lui Marian — rămasă însă nefructificată, prin lipsa de proptitudine a micuțului său coleg de pe extrema dreaptă Pop IV. Marian reintrat în posesia mingii o trimite lui Cociuban II care execută una din acele atât de mult gustate «deschideri» de aripă. Chereșlădeanu «taie» terenul și drumul lui Duce reușind să tragă apoi din plină viteză în plină poartă... A prins însă Ghenea printr’un plonjeon ireproșabil. Răspund bucureștenii printr'o fază de mare emoție în careul echipei brădene. Zăinescu a trecut mingea lui Gică Popescu și acesta e pe linia de 16 singur în fața portarului... Acesta se precipită însă și plonjează... cu picioarele înainte. Era singura posibilitate de a paraliza intenția de shot a lui Gică Popescu — și a reușit s-o paralizeze!... Ștefănescu-Cauciuc are un frumos shot «lela distanță — însă mingea depășește în înălțime bara transversală. D. Manolescu este întotdeauna aproape, ori indecis ori inoportun în decizii. De aceea jocul suferă cele mai multe penalizări greșite, avantajează pe Sportul Studențesc. Noi credem că aceasta a fost o simplă coincidență. La București Sportul Studențesc a învins Mica 2-1 (2-0) Intr’un match în care raportul de față pretindea pentru oaspeți cel puțin un rezultat de egalitate D. Irimescu a făcut probabil cel mai slab arbitraj al campionatului de primăvară Zăinescu în ii-■ Din ce în ce mai interesant, campionatul Diviziei Nationale A, a avut Duminică o etapă tare, presărată cu surprize. Venis în drum spre șefia clasamentului Încă o Duminecă în care footballul românesc a cucerit succese frumoase. Mai ales la București succesul a fost asigurat de cuplajul de pe arena din Splaiu. A fost acolo multă lume — peste 12.000 sepetatori iar vremea pnimăvăratică a ajutat mult la reușita întâlnirilor. Și dacă machurile n’au corespuns pe tot parcursul lor, vina o poartă desigur numai caracterul rotualului, joc prin excelență inegal. SPORTUL SfidENTESC a cucerit o victorie discutabilă și penibilă. Bucureștenii au jucat slab, destânat, de altfel exact cum au jucat și adversarii lor. MICA a dovedit încă o dată că nu știe să joace în deplasare. Totuși un rezultat de egalitate, ar fi fost normal si material s-ar fi terminat fară câștigător dacă d. Toni Irimescu n’ar fi arbitrat atât de prost, ca să nu spunem altfel. In acest match s’a jucat frumos numai în primele 30 minute In material al doilea al cuplajului V Venus a învins la scor pe F. C.Craiova. Scorul se explică atât prin superioritatea Venusului cât și prin slăbiciunea Craiovenilor. S’au întâlnit două echipe atât de diferite ca valoare, încât material n'a putut fi frumos decât prin jocul prestat numai de una dintre echipe. Scorul putea fi mai mare dacă Venus — spre sfârșit — nu sar fi jucat în loc să joace. Prin această victorie Venus — cu un match mai puțin jucat — se apropie cu mult de leader mai ales că Unirea Tricolor a pierdut la Ploești. Înfrângerea aceasta a leaderilor — deloc scontata — a început să le încurce socotelile. Si cum Unirea Tricolor mai are matchuri grele in provincie, nu mai poate fi prea sigură de campionat. Se spune că vântul ar avea o oarecare vină în această înfrângere. Dar se știe precis că Petrescu a jucat slab și a fost din nou brutal. Spre primul loc mai merge cu pași grăbiți și Ripensia, care, după înfrângerea inexplicabilă de săptămâna trecută, și-a revenit și a învins printr’un joc frumos Universitatea. Rapid, după cum ne informează corespondentul nostru, a cedat, intenționat un punct Gloriei C. F. R. Este un fapt urât pe care-l veștejim cu toată energia-La Arad, Gloria a câștigat două puncte în dauna U. D. R.-ului, care s’a prezentat cu o echipă mult slăbită. Rezultatele de ieri n’au adus schimbări prea mari in clasament. Niciuna dintre echipe n’a făcut salturi care să-i asigure locul și pentru etapele viitoare. In general s’a jucat binișor, iar publicul a venit în număr mare De asemenea — cu excepția d-lui Toni Irimescu — arbitrii au fost la înălțime. Mai ales d. Stoenescu-Ploești, arbitrul matchului Venus —Craiova, a condus fără greșală. Ne pare bine că arbitrii tineri puși de curând la treabă corespund încrederii pe care C. C. A. a pus-o în ei. V. P. Duce e un jucător cerebral, a salvat cu capul goalul lui Pop IV... O fază grea la poarta lui Ghenea. David execută o lovitură liberă dein 3‘tui. (una din puținele lovituri libere care au fost acordate oaspeților) — și balonul ajunge la Pop IV ere, de pe aripă, trimite foarte precis în spațiul de 7 m... Nu e goal totuși: Duce a salvat în instanță supremă cu capul!... Un hands bătut de la 30 m. de Cociuban NI eapărat de Ghenea. Clasamentul diviziei nationale ü II. Tricolor 17 14 0 3 44:14 28 O clipă mai târziu Cociuban 11 stopează in aer cu piciorul, drept un balon și «trage» cu stângul. Din nou Ghened — în frumoasă formă , îi dejoacă intențiile. (Continuare *w pag. 6-a) Ripensia 17 11 3 3 44î:19 25 Venus 16* 11 3 2 50:19 25 Rapid 16 9 3 4 37:22 21 Sp. Studențesc 16 8 2 6 37:32 18 U. D. R. 16 7 4 5 43:28 IS Mica 17 9 0 8 34:29 16 FC Craiova !7 5 3 9 28:49 13 FC Ploești 17 6 1 10 34:37 13 Gloria 17 5 2 10 23:37 12 Universitateta 16 5 1 10 22:40 11 Gloria CFR 17 2 4 11 14:33 8 FC Brăila 15 2 1 12 20:63 5 CROSUL LCONlbCI. «un mare succes Aproape 150 de concurenți la start ROmAN din nou învingător ST. Am schimbat din cadrul crosurilor de până acum și odată cu el și inițiativa regiei. S’a alergat prin împrejurimile șoselei Jianu iar gândul organizării acestei reuniuni a revenit harnicei Leonida. Trofeul pus în joc a stârnit multe ambiții, iar numărul record al începătorilor a uimit pur și simplu căci e o adevărată minune să vezi aliniați la start șaptezeci de concurenți, mulți dintre ei alergând intâia dată. Această fericită invazie a pus la grea încercare mai ales pe oficiali, tot atât de puțini ca și altădată, înfruntând brav aceleași lipsuri ca și până acum. Leonida — organizatoarea — și Sf. Român — câștigătorul — și-au împărțit frățește laudele succesului, ale marelui succes de ieri. Pentru elevii pe cari îi așteaptă două Duminici consecutive de efort, crosul de eri a fost un ultim și foarte bun examen. In general ziua de eri a fost rodnică. Se cuvine pentru aceasta să mulțumim tinereții mai întâi, apoi vremii și grupărilor. TINEREȚEA TA E VIAȚA Și nu numai viața ci și marile bucurii atletice. Am văzut eri tineri echipați la întâmplare, cu chiloți prea lungi și maiouri prea scurte, cu pantofi împrumutați sau cam rupți, dar toți cu o dorință a concursului cum rar întâlnim. Sprinturi pe ultimele zeci de metri, nu corecte și estetice pentru un tehnician, dar pline de energie, de adolescență pentru noi. Seniorii au fost atât de puțini că aproape s’au simțit stingheri în acest vulcan de tinerețe. Iar începătorii, ascultând îndemnul nostru sau al lor lăuntric, ne-au dăruit eri minunea a nouăzeci de înscrieri și nădejdea în viitor a mult așteptatei sute de alergători. N’au lipsit nici talentele. Despre Bănciulescu de pildă, credem că poate fi nu numai un bun gazetar, ci și un bun atlet. Nume noui ne surîd mulțumite de a ne fi mulțumit și pe noi. Am vrea să scrim despre toți, dar teama de a nu nedresități pe vreunul ne face să premietm reveniri și să le cerem și lor acelaș lucru. ST. ROMAN LA A TREIA VICTORIE După cucerirea cupelor Sfetescu și Oct. Stoian, Stadiul în plin marș biruitor și-a mai îmbogățit vitrina cu trofee, adăugând celorlalte pe aceea a Leonidei. Echipele care au adus victoria de ieri a Stadiului sunt: ÎNCEPĂTORI: Ghement, Lupu, Apostol, Bănciulescu. JUNIORI: D-tru Gheorghe, Ghescu, Popescu, Stoian. (Continuare în pag. 2-a) Aspecte : „după amiază“ După desele și aventuroasele «deplasări» în Obor, doream un «program cuplat» pe splai, cum dorește un ocnaș libertatea, orbul vederea și proprietăreasa mea chiria pe Decembrie trecut. Și mult așteptatul «program cuplat» a venit eri, zâmbăreț și primăvăratic, în timp ce soarele își dăduse rendes-vous (pentru cei, în conflict cu limba lui Molière, se citește «randera»!) cu iarba de pe teren și spectatorii din tribune (ocazie minunată pentru bufetier de a bombarda tribunele cu sticle de limonada. După ce a așteptat o iarnă întreagă!). Se așteaptă «deschiderea» în șuete și etalări de toalete primăveratice. Sandu Mazilu, fost —■ și actualmente ex-venusist e elegant, surâzător și însoțit de o credință care e mai mult venusistă decât blondă. D. Leoveanu așteaptă nerăbdător rezultatul matchului... Venus-Craiova, în timp ce d. Titel Ursache — mai practic — s’a «camuflat» la bufet, unde ignorând Bradul și Craiova, preferă vinul de Drăgășani. «Actorii» din «prolog» își materializează diferența punctelor de vedere prin... culorile tricourilor. Ce e alb la bucureșteni, e negru la brădeni și viceversa Aceasta pune spectatorilor problema: zebra e neagră și are dungi albe, sau... viceversa? (Banc exclusivitate Teodoru Chibrit aud... Mutul de Manutanță.!) Lungul, fundașul brădenilor, nu e atât de lung, după cum ar părea după nume, în schimb e blond ca Lulu Nicolau și necăjit foc, căci... nici nu s’a pus bine pe picioare și..., e 2—0 pentru bucureșteni. La o ciocnie mai... «în forță» Ștefănescu-Cauciuc e «descleiat» la un picior și iese de pe teren. — Purgativ dacă ar fi luat, și tot n’ar fi «ieșit» atât de repede!... «filosofează» Chibrit. Brădenii cuceresc aplauze, bucureștenii puncte în clasament, iar Duce extrem de volubil, schimbă «Vamabilități» cu cei din peluză.Doamne, Tu care ești bun și mare, luminează presupușii Tăi și arată- Le că între SPORT și ȚIGANIE este o diferență ca dela păcătosul Continuare în pag. 6-a Scriameri că așteptăm deja acest joc mult dorita revoluție tehnică în footballul nostru care în ultima vreme începuse să dea semne de oboseală. Suntem fericiți că faptele nu ne-au desmințit și că Venus, pentru a doua oară în istoria footballului românesc, a reușit printr’un singur joc, să ridice la locul pe care îl merită cel mai popular sport al nostru. Eri, Venus a dovedit că este o echipă în adevăratul înțeles al cuvântului. Intr’o condiție fizică desăvârșită echipa din Splai ne-a făcut o demonstrație de football de înaltă clasă.Ceea ce a impresionat în mod deosebit, a fost felul în care Venusiștii s’au găsit. Toate passele ajungeau cu precizie acolo unde erau trimise fără ca vântul, destul de puternic, să denatureze jocul. Legătura între compartimente a funcționat ireproșabil. Punctele tari au fost fundașii și în Spliju Ce se joacă Duminica viitoare în Divizia Națională A BUCUREȘTI Rapid Unirea Tricolor Sp. Studențesc — Ploești REȘIȚA U. D. R. — Ripensia BRAILA FC Brăila — Venus BRAD Mica — Gloria CRAIOVA FC Craiova — Universitatea * Venus. In formă desăvârșită a zdrobit F. C. Craiova Venus-F. C. Craiova 7-1 (2-0) tripleta care au constituit elementul determinant al victoriei. Atracția deosebită a jocului au format-o cele opt goaluri, marcate toate în urma unor acțiuni frumoase. Nu a fost nici un goal întâmplător și tot ce a marcat Venus este rezultatul colaborării întregii înaintări. Despre FC Craiova se poate spune același lucru ca și despre pomul lăudat. Am văzut ori o echipă modestă, muncind din răsputeri să eu apere. Numai atât. Cât despre Albu, credem că nu are deloc motive să fie mulțumit de faptul că a constituit obiectul unui atât de mare interes. Căci, cu toată atenția noastră încordată, nu prea am reușit să vedem. STRAJA Acest jucător constitue un pericol permanent pentru footballiștii români. Cred că nu este inutil sa dăm tuturor jucătorilor următorul sfat cu caracter permanent: FERITI-VA DE STRAJA! ARBITRAJUL De mult nu ne-a fost dat să vedem un arbitraj atât de bun ca acela al domnului Stoenescu. Domnia sa a făcut o demonstrație de arbitraj și a dovedit că se mai găsesc și arbitrii buni. Am dori sa-l vedem arbitrând cât mai des, fiindcă un arbitru bun nu se găsește pe toate cărările, li adresăm cele mai sincere felicitări și ii urăm să aibă cât mai mulți imitatori. JOCUL Echipele intră pe teren în următoarele formații: VENUS, Budan, Sfera, Negre»” cm Cearughin, Lupaș, Brandabur», Iordache, Ploeșteanu, Humis, Fetea, Carciog, F. C. CRAIOVA: Bosneac, Stravu ja, Albu, George, Mani, Nistor, Horohi, Toth, Thierjung, Dunămunt, Niculescu. Jocul începe frumos, amândouă echipele jucând în forță. Venusiștii încep să încerce poarta lui Bosneac care se întrebuințează serios. In minutul 6, Humis expediază o bombă de la 30 m, pe care Bosneac o apără. Venus funcționează ireproșaoii și încheagă atacuri dese. In minutul 11, Petea, trage spre poartă, mingea se lovește de un funadiadvers, ajunge la Hums care de la 3 metri, trage cu putere în pieptul lui Bosneac. Acesta nu poate reține și lorrînche, cu talpa, împinge mingea ji o plasă, 1-0 pentru Venus. F. C. Craiova reacționează și in minutul 14 obține un corner, tu ceasta ocazie, Nistor ratează, cu «*• pul, un goal aproape făcut. Petea, ca în vremurile bune, acopere tel (Continuare în pag. 6-a) Sfera degajează Rezultatelelectrice F. C. Ploești — Unirea Tricolor 3:1 (2:0). Venus — Craiova 7:1 (2:0). Ripensia — Universitatea 5:1 (2:1). Sp. Studențesc — Mica 2:1 (2:0). Goria C. F. R. — Rapid 0:0. Gloria — U. D. R. 2:0 (1:0). Prima etapă de campionat la rugby Viforul 61 Vt. Dacia. Sportul Studențesc Roman învingători Sportul Studențesc conduce în clasament Favorizate de un timp minunat matchurile primei etape ale returului de campionat s’au consumat ori dând învingători pe favoriții Publicul s’a prezentat în număr mai puțin numeros. Iar materiul zilei dintre Viforul Dacia și C. F. R. nu a corespuns deloc. Arbitrajul a denaturat acest joc care în mod normal trebuia să fie un match frumos. Disciplina a avut de suferit de această dată, cauza principală a fost dând învingători pe favoriți VIFORUL DACIA - C. F. R. 12.0 (6:0) Pe Velodromul din Șos. Ștefan cel Mare Viforul Dacia în formație complectă cu trei rezerve, a întâlnit C. F. R.-ul. Echipele s-au aliniat în următoarele formații : VIFORUL DACIA : Jianu S., F. Calistrat, N. Nicolau, G. Vasilescu, M. Nicolau, I. Dobrescu, Traian Dtru, I. Nicolau, K. Kunzbauer, V. Anastasiade, T. Kranz, A. Sedey, P. Grigorescu, P. Scopilide, Fabio M. C. F. R. : Körner, Onțcă, Tenescu II, G. Sfetescu, State, Cocor, Popescu NI. Millea, Zamfir II, Teodorescu, Clinciu, N. Ionescu, Stănciulescu, Tenescn I. «LA POMUL LAUDAT SA NU MERGI CU SACUL MARE» Dela început se remarcă jocul nervos practicat de ambele echipe. Se fac greșeli din ambele părți. înaintarea Viforului scoate în balon grenada pe care Dobrescu în bună formă îl dă lui G. Vasilescu acesta transmite rapid lui Nicu Nicolescu care intră frumos dând lui Calistrat. Inutile atacurile treisferturilor și placajul lui Körner căci Juppy îl lasă pe joc marcând. Traian nu transformă. După 10 minute de joc confuz în care nu remarcăm decât o intrare a lui Marcu Nicolau care este promit oprit de Cocor, C. F. R.-ul încearcă jocul de picior urmărit însă Jianu și treisferturile galbenilor sunt la posturi și nu lasă nimic să treacă. înaintarea galbenilor ca și cea a C.F.R.-ului se dădu la joc de captillage care în afară că nu este spectaculos nu duce la nici un rezultat. Pe o frumoasă intrare din tușe al lui N. Ionescu, Țapu și Clinciu pornesc în dribling, ultimul ramasează și pornește cu ceilalți doi spre buturi, Jianu singur în fața a trei adversari, plachează clasic pe Clinciu și salvează astfel o încercare sigură. Două lovituri de pedeapsă sunt pătate de CFR în fața buturilor în mod inexplicabil. O nouă sarză pe trei sferturile Viforului Dacia aduc pe aceștia în poziția de a marca. Dobrescu dă lui Vasilescu, acesta face gaură, dă lui Nicu Nicolau care merge cu bronz lângă el crochetând armenul și marcheză lângă bară. Lipsa lui Covaci se face din ce în ce mai resimțită căci încercarea nu este transformată de Traian. Scorul este de 0:0 și Gogu Sfetescu mai ratează un drop-goal. La reîncepere Viforul Dacia joacă mai tare, C. F. R.-ul răspunde insă cu aceiaș monedă. Gogu Sfetescu «încue» câteva baloane, care utilizate pe trei sferturi ar fi putut da bune roade. M. Nicolau are două frumoase intrtări din care iese însângerat». Traian salvează împreună cu Jianu și N. Nicolau o fază critică jeuând pe Zamfir aproape de buturi. C. F. R.-ul merită «essai de penalizare însă arbitrul dă coupe franc și Antică ratează. Prin compensație arbitrul acordă două lovituri libere în contra Viforului Dacia pe o frumoasă intercepție a lui Dobrescu și pe un offside al lui I. Nicolau, însă CFR-ul le ratează. Nicu Nicolau are un frumos contraatac i se face obsrucție și tot el transformă lovitura de picior, dovedind că are și picior. La 99:0 Vasilescu are o gaură minunată, trece peste patru oameni și în fața fundașului deschide pe stânga în loc de dreapta unde avea întreaga înaintare. La fel este ratată o fază de Petre Grigorescu care nu dă drumul la balon. C.F.R.-ul are o frumoasă șarjă pe trei sferturi pe care Jianu o lămurește. Dobrescu salvează cu Nicolau o fază critică însă. Nicolau este prins offside. Gogu nu are însă «picior» și ratează. Mai sunt 5 minute și Calistrat este «trimis pe drum». Intrarea lui este o desfătare pentru spectator, sare. . (Continuare în pag. ll-al m