Gazeta Sporturilor, mai 1941 (nr. 197-227)

1941-05-01 / nr. 197

Director VIRGIL. POPESCU Aspecte actuale ingrijoratoare din foot-ballul românesc Maturitatea unui sport poate fi dovedită sub două raporturi: al calității și al popularității. Când ambele condițiuni sunt îndeplinite, sportul consderat se află pe drumul sigur al progresului. In această situație îmbucurătoare s’a găsit mulți ani de-a rândul foot-ball-ul românesc. Mai mult chiar, atunci când alte sporturi duceau o existență fantomatică, football-ul însemna enorm atât ca spectacol prin ce mile de mii de suporteri, cât și ca îndeletnicire prin î—800 de grupări afiliate, care activau în competițiile oficialei. Deja o vreme însă observațiile noastre duminicale converg spre alte constatări, de astă dată mai puțin fericite. Neîndoelnic, calitatea tehnică a soccerului nostru a scăzut în proporții care ne dau de gândit. Cele mai mari grupări, sala foot-ballului românesc până acum, nu mult în urmă, traversează o perioadă de criză care, prelungită, ar însemna quasi-dispariția foot-ballului nostru. Deasemeni, numărul spectatorilor scade vizibil, lucru ce nu trebue pus atât în sarcin lor de concentrare obligatorii luncă trebue atribuit spectacolului de slabă calitate furnizat de echipele noastre divizionare. Explicații s'ar găsi de sfide. In primul rând absența nemotivată a instructorilor tehnici ai football-ului: antrenorii. Desigur un factor decisiv în evoluția progresivă a unui soccer. Felul cum s'au precizat datele acestei problem noi ne obligă să ne gândim cu de o la iubită melancolie la celebra școală de antrenori care a funcționat acum vreo doi ani pe lângă F. R. F. A. O altă explicație poate fi oferită de felul (sau felurile în care a fost organizată divizia națională A, Ne ’rien îiii ta aminte că tocmai când se ajunsese la o formulă satisfăcătoare, diverși domni oficiali s'au grăbit să-i aducă o serie de modificări destinate a răspândi pe o scară mai întinsă foot-ball-ul prin introducerea unor grupări sau repreentative de orașe cu joc de slabă calitate. Această formulă amenință însă soccerul românesc cu o serie de dezavantaje dintre care cel mai însemnat era scăderea clasei de joc a marilor echipe prin contaminare cu dura calitate a grupărilor miciatural, oficialii noștri de atunci au afirmat că nivelarea tehnică se va produce de jos în sus și nu invers Timpul i-a contrazis, după cum am făcut-o și oamenii de bună credință Roadele le vedem și suportăm astăzi. Acestea ar fi explicațiile posibile ale crizei noastre foot-ballistice. La acestea se mai adaugă o sumedenie de alte considerente, aparent mai puțin importante. Intre altele, competițiile inutile cum ar fi Cupa României a cărui disputare aduce profituri materiale uneia sau două grupări de frunte și diferite serioase grupărilor mici. Constatările noastre, rezultate dintr'o observație critică regulată și metodică a tuturor manifestărilor foot-ballistice din țară ,se opresc aici. Pe un plan superior de analiză ele merg mai departe și se opresc la eterna problemă a conducerii sportive și a mijloacelor materiale prin care aceasta poate acționa. S’a spus o vreme — și cu insistență — că foot-ball-ul produce venituri importante. Se verifică astăzi că, dacă foot-ball-ul a adus odinioară s beneficii bănești frumoase SE, POATE conchide că foot ball-ul POATE aduce venituri dar de aici nu decurge nici o obligație pentru acest sport. Ca și celelalte sporturi, foot-ball-ul trece prin etape de desvoltare sau regres în care banul TREBUIE să fie un CARBURANT permanent și în nici un caz o SURSA de BENEFICII. Cazul actual: altădată grupările divizioenare, aproape toate, aveau o frumoasă situație financiară. Și football-ul era în floare. Azi, grupările se bat în greutăți materiale, pe azi nu le mai pot soluționa ele sing jure, prin proprii mijloace. Dacă lucrurile stau astfel, cum stăm cu afirmația că foot ball-ul se poate întreține și desvolta singur? Fiindc ă nu produce bani întotdeauna!! Ajungând la constatarea, că inițiativa particulară nu mai poate redresa în nici un fel situația football-ului ajuns în pragul falimenului, se impune intervenția oficialității diriguitoare. Care are cuvântul! Subdirector Mircea Pop Prim Redactor N. Papagheorghe Pentru matchul de mâine Selecționata București B a fost alcătuită din cei mai buni jucători ce au intrat in prima combinată a Capitalei Oană a fost înlocuit cu Lulu Mihăilescu. Partida începe la ora 17 Așa după cum am anunțat în numărul de seri, Federația de football a prezentat pentru mâine un match a cărui valoare depășește net orice întâlnire dintre echipele de club, — oricum ar fi acestea. Ciocnirea dintre cele două selecțioante ale capitalei, — București A și București B, — promite, enorm prin faptul că ea va pune problmea celui mai bun «11». Și, indirect, a selecționabililor viitoarei echipe naționalile. Privită exclusiv prin această prismă, partida de mâine, de pe arena, Venus, capătă o rezonanță excepțională. Mai ales dacă se are în vedere faptul că, în aproape totalitatea lor, cele două combinate vor fi alcătuite de talentați și, a căror dorință de netă afirmare nu poate fi pusă în discuție. Echipa București . In numărul de ieri am anunțat că, prima selecționată a Capitalei a fost alcătuită. In reportajul care anunțam jocul de mâine prin am publicat și numele componentor ei. De astă dată, vom aduce la elinoștinta cetitorilor lotul reținut de district pentru alcătuirea selectionitei secunde a Capitalei. Inaint de a trece la nume, vom specifica însă că, notărirea inițială, de a se alcătui o combinată din jucători districtuali și ai echipelor de divizie B a căzut. D. col. Brezeanu a socotit că, e mult mai bine și natural, în favoarea reușitei depline a demonstrației ce se pregătește de federație, ca combinată București B să cuprindă cei mai buni jucători, rămași neselecționați în prima echipă, indiferent dacă activează în district, divizia A sau divizia A. Această hotărîre merită a fi subliniată deoarece ea contribue și mai mul la succesul întâlnirii : 15 JUCĂTORI Pentru alcătuirea echipei București B, după ce nu am spus mai sus, a fost reținut un tot de 15 jucători. Dintre aceștia, șapte sunt districtuali, șase din Divizia B și doi din divizia A Nominal. iată cine sunt aceștia. PORTARI: Constantinescu (Carmen) și Savu (Luceafărul). FUNDAȘI: Dragomirescu (Juventus), Marinescu (Unirea Tricolor), Catană (Olimpia). MIJLOCAȘI: Sîlivestru (Carmen), Turc (Carmen), Popescu (Carmen), Flamaropol (Juventus). ÎNAINTAȘI: Cornea (Distribuția), Jalny Dumitrescu (Unirea Tricolor), Bognațiu (Carmen), Barbaianii (Juventus), Bărbulescu (Juventus) și Nacîu (Juventus). Această enumerare de nume, pentru acei ce cunosc fooahallul bucureștean, nu numai prin divizia A, e suficientă ca să garanteze alcătuirea unei echipe redutabile. Capitalei cuprinde multe nume necunoscute spectatorilor întâlnirilor de divize A nu înseamnă ca echipa e slabă. Acestora le putem spune atât: majoritatea jucătorilor doar districtuali sunt luați de la Carmen, echipă care a făcut Miercurea trecută o partidă excepțională cu F. C. Pitești, în fața căruia a redat ghinionist, cu 1—0. Și acest punct a fost înscris tot de bucureșteni, in propria poartă. DANA IN LOCUL LUI LULU MIHAILESCU ht echipa A, s'a produs o neînsemnată defecțiune. Oană, care a suferit în ultimul match o entorsură nu va putea juca. El a fost înlocuit cu ex(Continuare în pag. 4-a) CONSTANTINESC SI GRECU (Sp Studențesc) SA (Rapid) Mult așteptam panica de rugby între Academia Comercială și Politehnică a devenit — în sfârșit — o realitate. Amânarea de până acum s-a datorat faptului că Directoratul de rugby, în frunte cu d. I. C. Petrescu, a depus toate sforțările pentru organizarea unui adevărat campionat inter-universitar. Acest lucru nereușind, — motivul principal fiind lipsa de suficiente elemente cunoscătoare ale acestui sport, din celelalte facutăți — proectatul campionat s'a redus la o dispută între Politehnică și Academia Comercială. Echipele vor disputa un joc dublu, adică tur și retur. Drept recompensă, echipa învingătoare își va însuși cupa ,,Nae Mărescu”. IN PERSPECTIVA UN JOC DE MARE CLASA. ECHIPELE NUMĂRĂ NU MAI PUȚIN DE 1« INTERNAȚIONALI ROMANI Puțin cunosc situația exactă din rugbyul românesc. Intotdeauna elementele de bază ale acestui sport au fost recrutate in marea lor majoritate din școli și universități. Și, in această direcție există o explicație logică. Rugbyul e un joc bărbătesc. Uneori excesul de bărbăție duce la un joc periculos. Ori pentru a evita un eventual accident se cere din partea jucătorului să aibe in tot timpul jocului o fînută cavalerească. O calitate care contează foarte mult în viata studentului și cu are se mândrește. Elita rugbyștilor se întâlnesc în această după amiază. Internaționali ca: Bănică Bârsan, Miky Ieremia, Solida Niculescu, Andrieș, Damian, Dudu Riegler, Ghica și alții sunt o chezășie că matebal va fi un rege sportiv din toate punctele de vedere. Pentru o mai bună edificare dăm formațiile echipelor: POLITEHNICA: Nik Ionescu, Popovici, Marinescu, Damian, Ghica, Popescu, Nelu Andrieș (căpitan), Diaconu, Atanasiu, Andrieș, Manu, Tranulis, Iotzu, Adam, Costescu. AC. COMERCIALA: Riegler, Volescu, Nicu Nicolau, Nelu Popa, Costi Sterian, Samson Nicolau, Corvătescu, Maru Nicolau, Ieremia, Solidu, Teodorescu, Turbure, (Negroponte), Sedey, Bârsan Ion, Matei Dumitrescu, Fănică Bârsan (căpitan). Echipele par de forțe sensibil egale. Un mic avantaj îl are PgH-tcl, care are o echipă mai bine sudată și o linie de treisferturi mult superioară Academiei. Formația Comercianților nu este definitivă. Se vor mai aduce unele modificări înainte de match de chiar șeful Sportului Academiei Comerciale de profesor universitar Longhin. UN INGINER INFORMAȚIA Comercianților Pare curios dar nș este. Proaspătul inginer COSTI STERIAN pentru motive speciale, de care nu avem cunoștiință. Fa înscris în anul £ al Academiei Comerciale. Așteptăm cu nerăbdare ciocnirea inginerului cu foștii lui colegi, cu atât mai mult cu cât în matchul de propagandă dintre echipele Naționale A și B de la Ploești Costi Sterian s’a arătat a fi în mare formă. ȘI O PRECIZARE Informația Academiei Comerciale figurează jucătorii: Bârsan, Sedey, Ieremia și Fănică Solidu Niculescu, licențiat al acestei Academii încă de acum câțiva ani. După regulament au drept de joc deoarece sunt înscriși la Doctorat. ARBITRUL Conducerea jocului a fost încredințată d-lui Vicenzio Fanella, actualmente cel mai bun arbitru. Numele său prezintă chezășia unei normale desfășurări a partidei. NICU NICOLAU Mare spectacol de rugby Politechnica- Academia Comercial Partida va avea loc pe vechiul teren U. F. S. R. (vis-a-vis de Ștrandul Kiselef). Cunoscutul arbitru de rugby, d. Vicenzio Fandîa va fluera începutul ostilităților la ora 17, în după amiaza acestei zile. Câștigătorul își va însuși cupa regretatului biâe Mărsscu ANDRIEȘ CU NT CU NICOLAU linist frumos Sportul românesc încrustează pe răbojul său încă o faptă menită să-i deschidă calea unei vieți mai drepte și unei înțelegeri mai călduroase. Este vorba de gestul cicliștilor cari au pus mână de la mână—conducători și alergători— pentru a repara,din sărăcia lor, velodromul de la Bella. Fapta aceasta frumoasă are un înțeles adânc mai ales acum când se pune problema amatorizării: Iată niște oameni îndrăgostiți de sportul lor, cari nu numai că nu vor să aibă câștiguri materiale după urma lui, dar dau mult din puținul lor pentru a-i salva existența. Faptă frumoasă și în acelaș timp un exemplu. Ne plângem de atâta vreme ca n’avem terenuri și piste de atletism, sau că acelea pe care le avem sunt în stare proastă. Și-au dres vreodată atleții pistele pe care aleargă cu ațâta hărnicie și drag ? Terenurile districtuale de football nu sunt nici ele tocmai bune In ultimii cinci ani însă nu ma văzut decât un singur club care și a scos jucătorii pentru a plivi păramida și pietronele de pe teren. Exemplul cicliștilor nu trebue uitat, deoarece cuprinde în el — o dovadă înnaltă de cinstită și emoționantă sportivitate. V. P. Direcția și Ad-fia 3.26.69 Telefoane: Secretariat. . . 5.91. Tipografia ."'‘PT . 3.26.1 ..................... rABONAMENT B 1 an • • • • Lai 1QÍ 6lunl.VVv*V „ m UN MATCH DESCHIS Așa că, oricare ar fi valoarea primei selecționate, nu se poate spune că aceasta va avea în București un adversar ușor. Faptul că formația secundă a 3iuni. __ „„ a Matchul Weiss - Lucian Popescu a fost perfectat El se va disputa la 11 Mai la Viena VI E.fA, 29. — După tratative indeluțlate, st a silit că Lucian Popescu, campionul României tegeria pană, să-și pună Attel în joc. Lucian Popescu a declarat din proprie iitîțîntînă că-șii va pune titlul în joc contra tui Ernest Weiss (Viena). întâlnirea va avea loc la 17 Mai pe arena Encselmantn din Viena. . In caz de victorie, Weiss își ia angajamentul să lupte contra italianului Bondavalli până la 5 Iulie. stela ca- Marginale Când materialele atletice sunt... metalice In dorința de a ajuta, grupările mici, Federația de Atletism a adus din Germania un însemnat stoc de materiale atletice, stoc pe care a și început să-i împarte celor în drept. In cursul zilei de ar, am aflat să s'a decis a i se trimite secției de atletism din gruparea U. D. R. (Uzinele metalurgice și Domeniile Reșița) următoarele materiale: cuie, o greutate, un ciocan, și o Prăjină metalică... ...Cu alte cuvinte, se trimite vin la... cramă!... Colo-Colo.. Ați auzit de Colo-Colo? Pariez că nu E o echipă de foot ball din orașul Santiago, statul Chili, și e antrenată de Platko, fostul antrenor al Venusului; prezența lui Platko la Santiago, s'a făcut simțită. Echipa Colo-Colo a, umblat de colo, colo, prin apartamentele clasamentului și de la locul 18 a ajuns a locul 3. Un coleg de redacție care îmi povestea cele de mai sus s'a apucat să-mi citească matchurile pe care le-a câștigat Colo-Colo de când e antrenată de Platko: — Colo-Colo—Martinica 1-1, Colo- Colo—S. A. Star 3-2, Colo-Colo—San Io 5-2, Colo-Colo.. Am ascultat răbdător vreun sfert de oră, până ce l-am întrerupt violent: — Dar mai dă-o 'ncolo de Colo- Colo... Colegul m’a ascultat și a tăcut. (Dacă făcea altfel, acum avea un ochiu COLo rat... O altitudine cu bucluc Din cauza climatului special de la Brad, venusiștii nu au putut respira la voie, Duminică, și... au fost înfrânți... ...Nu-i nimic Seara, după aflarea rezultatului , au respirat uniriștii și pentru ei... §i respirau atât de ușurați]... Pumnul lui Abe Simon Joe Louis a acceptat să-și pună din nou titlul în joc, în fața lui Abe Simon, un tânăr despre care se spune că are un pumn excepțional... ...O avea el un pumn, f Rrpritutl excepțional, dar Joe are doar... Ah, arbitriii! Ziarele anunță că arbitrul iugoslav Bezant s'a retras din viața sportivă. ...Un cunoscut jucător divizionar, reflecta citind știrea de mai sus: — Ah, ce frumos ar fi să se retragă toți arbitrii din viata... cer. d» toate zilele!.. Costel «Pykoitta ®* Campionatele naționale de tennis de masă din anul acesta, organizate de gruparea polisportivă A. C. T. și de Directoratul pentru tennis de masă prin directorul său d. Ion Lazăr, s’au bucurat de un desăvârșit succes atât moral cât și material și în plus de o asistență foarte numeroasă, care a umplut până la refuzmarea sală din* 1 strada G-ral Berthelot. Spectacolul oferit de matchurile disputate de concurente a fost de o factură superioară. Matchuri multe cu faze frumoase, aplaudate cu frenezie de spectatori, organizare bună fată bilanțul campionatelor naționale din anul acesta. Au luat parte și concurenți provinciali, reprezentanții Crișanei C. F. R. din Arad, E. F. R. din Constanța, Prahova din Ploești și un reprezentant al Sibiului, Sighișoreanu. Aceștia s’au comportat foarte frumos și unul din jucătorii E. F. A. din Constanța a reușit să câștige titlul la categoria III. HAGI VASILIU UN CAMPION INCONTESTABIL Titlul de campion național a revenit după o luptă frumoasă și pasionantă lui Haralambie Hagi Vasiliu (Radu Vodă), care a câștigat toate matchurile disputate în compania celor 9 adversari. Un excelent jucător, dotat cu multă inteligență, a dovedit că va rămâne cel mai bun și complet ping-ponist. Al douilea clasat a fost araoanul Ponta, care a reușit sa facă o figura frumoasă, isbutind sa câștige 8 matchuri. Dealtfel a învins pe Ruben, Sighișoreanu și Popp, și nu e pierdut decât în fața lui Hagi Vasiliu. Garabedian, al treilea clasat cucucerit acest loc printr o munca asiduu și prin voință, iar după felul cum a jucat matchurile, își merita locul. Ruben,campionul regional s-a clasat al patrulea, deși prin prima rezultatelor și în mod normal ar fi trebuit să se claseze în locul două. Un ghinion formidabil l-a făcut să piardă locul ce merita. In matchul cu Ponta, la 2-2, iar în ultimul set era egal 20, dar Ponta reușește două tușuri și câștigă un match, care de drept ar fi trebuit să și-l însușească Ruben. Campionul național la categoria II-a Gaby Popp, s-a clasat în locul cinci. Un jucător talentat, dar și constant, a reușit să facă o figură frumoasă. ■.> Favoritul competiției Sighișoreanu nu a putut să ocupe decât locul șase, deoarece în ultimele matchuri a fost n. o. Florin Florescu, M. Poenaru-Bordea, Georgescu și Ufrschitz deși obosiți s’au comportat onorabili. GABY POPP A REUȘIT UN RECORD PUȚIN OBIȘNUIT: DE 1 ORI CAMPION La categoria II-a, Gaby Popp, în finală după o luptă extrem de frumoasă a reușit să dispună în 4 seturi de Ion Georgescu cari și el s’a prezentat excelent. Făcând dublu cu Sim Sădeanu, a câștigat și acest titlu. Ambii s’au dovedit specialiști, ai probelor de dublu. Titlu la dublu mixt a revenit cuplului Gaby Popp — Rodica Riegler, deci al treilea titlu și al patrulea este demns pe echipe. Finalistul categoriei a II-a A. C. Tistul Georgescu a pierdut de justețe în (Continuare în Pa. 4-a) Tennis de masă Campionatele naționale din acest an, au avut succesul prevăzut Radu Ustfi o grupare cu multe talente Hagi-Vasîliu, Popp Ursachi, Rodica Riegier și Luci Cotescu s’au dovedit cei mai buni IOLANDA STANIMIR (ACT) RODICA RIEGLER