Gazeta Sporturilor, noiembrie 1941 (nr. 380-409)

1941-11-01 / nr. 380

WShhE AMIL XII. Sria U. — No. 380 Director VIRGIL POPESCU G^wbăitft I Noembrie 1941 ABONAMENTE 1 ob * • • • • Lei 1000 6 luni ■ ■ I I * 500 4 PAQiNI LEI Subdirector M I r c e a Pop N. Prim Redactor Papagheorghe Direcția și Ad-tia Telefoane: Secretariat • • Tipografia , , . 3.26.60 I 5.91.86 3.26.60 Psihologie sportivă Disciplina cunoașterii sufletului include compartimente varii. Orice manual de psihologie iți indică existenta unei psihologii a raselor, a popoarelor, a vârstelor, a sexelor etc., etc. Există însă oare și o psihologie distinctă de cele de mai sus, o psihologie al cărui câmp de observație să fie sportul? întrebarea nu poate face prea multe dificultăți răspunsului. Sportul e și el un crâmpei de activitate umană care se guvernează după legi proprii desemnându-și un cadru special de desvoltare, o atmosferă, să-i spunem, specifică. In atari condițiuni sufletul omenesc pus în fata unui obiect — sportul — diferit de altele va reacționa deosebit creind un chip special de a vedea lucrurile, o concepție sau o mentalitate nouă și proprie. Sub înrâurirea acestei mentalități și concepții aparte influențate de sport cad toți oamenii cari trăesc sau mai aproape sau departe de el, deci jucătorii și spectatorii. Ce ne îndeamnă să sondăm un teren atât de puțin cercetat de cel în drept și prin urmare puțin cunoscut. O serie de fapte, uneori bizare și care se sustrag unor explicațiuni obișnuite. Acum 5—6 ani, bunăoară, footballul nostru era înțesat de jucători străini de inima și aspirațiile noastre. Jucătorii aceștia pe lângă că formau marea majoritate a efectivului echipelor care disputau campionatul național al Țării, erau însă cu o dezolantă meodă selecționați în reprezentativa României. Pe atunci jucau ""ebay, Schwartz, Zombory, Csinczer, Covaci, Bodola, Kotormany și mulți, mulți alti. Publicul asista așadar la un spectacol sportiv al cărui rezultat final nu-i putea privi, și victoriile și înfrângerile nu erau românești. Fiindcă nu erau rea. ..ta de Români! Și totuși — stranie comportase — publicul acesta asalta năvalnic stadioanele ridica încasările la s^e de noi de lei la un joc obișnuit, femăta și exalta la «bombele» trase la nimereală de Dobay sau la fâ âiele de baletistă pensionară ale lui Bodola. Căci doar Dudus era idolul galeriei. Pe acele vremuri, presa — presa sportivă desigur — era în mâini jidovești. Care sesizaseră situația și o speculau cu graba ovreiului de a nu scăpa chilipirul. Prin gazete nu se scria pe atunci decât despre talentul aventuros al lui Baratkî sau despre viața intimă a lui J basz, vedeta CAO-ului!!. Lumea s’a prins. Afacerea evreiască mergea strălucit ca și jidanii care umblau de pe urma sportului așa-zis românesc numai în krmuz,neuitând zîne triste ale falimentelor de odinioară ale dughenilor cu șireții, de ghete sau semințe de dovleac. Iar jucătorii — jucătorii aceia de mai sus — primeau salarii cari l-ar fi făcut pe orice profesor universitar să regrete că n’a încălcat și el ghetele de football, confecționându-șî un certificat de naționalitate precum că e... străin. A dat Dumnezeu și timpurile acelea s’au șters în negura trecutului. Și-au luat papucii și evreii din sport șî străinii care fuseseră ridicați <ts ei la rangul de mH. • Profesionismul extravagant a fost și el mazilit. In sportul nostru domnește o atmosferă reîmprospătată de tinerețe și talent care e complet românească de astădată. Lipsește doar mitul Dobay sau mitul Bodola. In locul lor au venit Românii. Dar publicului spectator schimbarea sta nu i-a fost pe plac. Spectatorii noștri nu pot pricepe substituirea, aceasta legitimă. Lui Naciu nu-i acordă încrederea pe care i-o arătau lui Dobay, după cum Marian nu-l înlocuește în ochii lor pe Bodola. David nu-i mai bu ca Zombory și nici Cârjana Schwartz!! Criteriul valorii tehnice e de partea noastră dar pe spectator nu-i interesează optica obiectivă ci optica lui proprie. Chiar dacă e stupidă și neromânească... Iar dacă vine și astăzi la foot- ball onorabilul spectator e blazat și extrem de exigent. Nimic nu-i mai place, totul e inferior trecutului. Și dacă Gă Popescu sau Duce, intors de pe câmpul de onoare, joacă mai puțin bine ea de obicei, vai de ei! Ii flueră lumea și le strigă «să iasă afară». In cursul aceluiași joc Baratki fusese cel mai prost om de pe teren. Dar pe el nu l-a fluerat nimeni deși merita și nici la Odesa nu fusese. O psihologie sportivă, așadar, avem. Și tare ne pare rău... Mircea Pop M OLIMPIA VA PUTEA SCAPA DE LANTERNA ”OȘI? Partida dintre Carmen și Olimpia prezintă un deosebit interes pentru situația din coada clasamentului. Carmen în afară de matchul cu Olimpia mai are de jucat cu Juventus un match pe care în mod normal îl va pierde. Deci pentru echipa d-lui Mociornița partida de Sâmbătă este o mică șansă de a-și împartida dintre Juventus și Turda si ar părea la prima vedere că va fi un ușor anatrenament pentru roș a albaștri. In realitate lucrurile nu stau tocmai așa căci Turda va bunătăți situația în clasament. Olimpia ocupă în momentul de fată ultimul loc pe care cu greu îl va mai părăsi dacă nu obține Sâmbătă victoria. Dată fiind importanța celor două puncte puse în joc pentru ambele formații, se înțelege ușor că portiva fi disputată cu dârzmie și rezultatul nu se va cunoaște decât în ultimele minute de joc, fi imposibil pentru a obține un rezultat bun care să o depărteze de periculoasa lanternă roșie. Juvenus ține neapărat să câștige căci numai astfel poate păstra șansa ce o au de a deveni leader RAPID ARI4 UN MATCH HOTĂRÂTOR PENTRU SITUAȚIA LUI I‘E lEADER Partida Rapid — Sp. Studențesc poate să nu aducă pe feroviari ca leaderi ai seriei cu minimă, șansă de a mai părăsi această situație. Intr’adevăr în caz de victorie echipa lui Bogdan face 11 puncte și nu mai poate fi detronată decât de Unirea Tricolor. Cu o infimă condiție însă, oborenii să câștige cele două matchuri ce mai au de jucat. Lucru foarte greu căci viitorii adversari ai lor sunt negrii și feroviarii. Pentru Sp. Studențesc partida aceasta este menită să se reabiliteze prestigiul știrbit de lamentabila figură făcută în fața Unirei Tricolor, munică va oferii un adevărat regal sportiv. CLASAMENTUL După cele cinci etape disputate până acum clasaamentul are următorul aspect: Olimpia 5 0 0 5 5:26 I șansf* de titlu Cupa Basarabia Etapa VI-a a seriei Bucureștene Dolls an siiiii urai in [lant Va rămâne Rapid leader? ai sunt două etape pană la terminarea turului seriei a X-a Și clasamentul este cum nu se poate mai neclar, necunoscându-se nici leaderul și nici codașul. Aceste ultime etape au rolul de a limpezi situația și de a nu da clasamentul definitiv al seriei. Etapa care se desfășoaară Sâmbătă și Duminecă va avea un rol hotărîtor. Juventus trebuie să dispună neapărat de Turda, pentru a mai păstra SADOWSKY (Rapid) VALENTIN STANESCU (Olimpia) Rapid 5 4 10 21: 6 9 A. Tricolor 5 4 10 17: 6 1 Juventus 5 3 11 24: 3 7 Venus 5 3 11 15:12 7 Sp. Studențesc 5 2 2 1 10: 9 I Carmen 5 10 4 10:15 ! Turda 5 0 1 4 3:28 : Göteborg conduce în campionatul național Suedez STOCKHOLM. 30. — Campionanatul național al Suediei e pe sfârșit. Echipa Göteborg conduce 15 puncte. In urmă se află faspioană națională A.I.K. care a r*urșit să ocupe doar locul optulea. Clasamentul se prezintă astfel: Göteborg 15 puncte. Cu 14 puncte locurile 2 și 3 sunt ocupate de Helsingborg și Norrköping, Gais cu 13 ocupă locul al patrulea iar Malmö e clasată al cincia cu 10 puncte, A.I.K. fosta campioană ocupă locul optelea. Partida dintre Venus și Un. Tricolor va desemna pe principalul adversar al Rapidului Fără îndoială cel mai însemnat match al etapei este cel dintre Venus și U. Tricolor. Se întâlnesc doar metaurii și foștii campioni naționali, echipe de bază ale footballulu românesc. Dar nu numai atât, rezultatul partidei are o importantă covârșitoare pentru situația în clasament a celor doi adversari, învins pierde orice șansă de a mai deveni campion de toamnă al seriei. Și dacă mai pomenim și rivalitatea ce există între aceste două cluburi vom vedea că partida de Du- la matchul Minerva - Hertha, disputat la Berlin și terminat la egalitate Fundașiii echipei Minerva degajează cu capul în timp ce portarii părăsire goalul Pentru păstrarea unei tradiții.. Au mai scris aci, — colecția gazetei noastre e o mărturie, — despre necesitățile organizării campionatelor regionale amatoare de box. N’o să pledăm pentru campionatele naționale, fiindcă știm că în situația actuală, deplasrea amatorilor reprezentanți ai celorlalte regiuni românești spre capitală, e o imposibilitate, dar o să ne gândim cu insistență, la organizarea campionatelor regionale, propunând federației de specialitate, organizarea acestor campionate. Nu vedem cine și ce, s’ar împotrivi. Amatori bine pregătiți avem în Capitală, iar asociația maeștrilor n’ar refuza dacă i s’ar propune organizarea unor astfel de campionate. Și fiindcă boxul amator TREBUE să meargă mână în mână cu cel profesionist, sugerăm celor ce vor organiza aceste campionate, angajarea câtorva matchuri profesioniste, pentru ca la fiecare reuniune de campionat să se dispute și un match profesionist. In felul acesta boxul bucureștean ar trăi câteva seri sărbătorești, iar inimoșii amatori din Capitală ■— singurii cari au înțeles să activeze și în vremuri exepționale — ar trăi o competiție de războiu. O competiție de pe urma căreia, boxul n’ar avea decât de câștigat, iar cei din asociația meștrilor, așișderea. In plus, s-ar păstra o tradiție. Tradiția campionatelor de box.,. Costin Păun Ai SCHALKE 04 pentru a patra oară în finala cupei von Tschammer und Osten" . Duminică se dispută pentru a șaptea oară finala cupei von „Tschammer und Osten” pe Stadionul Olympic. Cu această ocazie SCHALKE 04 ,fosta campioană națională a Germaniei — joacă pentru a patra oară în finală. In acest interval a fost o dată câștigătoarea trofeului în anul 1937 când a reușit să învingă Fortana din Düsseldorf. In primii doui ani Schalke 04 a reușit să se califice în finală dar a fost învinsă de p. K. NÜRNBERG și V. F. B. LEIPZIG cari au câștigat cupa în anii 1935 și 1936. DRESDNER S. C. participă pentru a doua oară în finala cupei și întâlnește pe Schake 04 pentru prima oară în cadrul competiției „Tschammer und Osten”. Această partidă constitue un spectacol de mare interes iar formularea unui pronostic este greu de făcut. GERMANIA susține primul match de hockey pe ghiață în compania Elveției BERLIN, 30. — Cu ocazia înaugurărei noului sezon de iarnă pe anul în curs, naționala Germaniei de hockey susține primul său match în luna Decembrie-Adversar va fi Elveția- Matehal se va disputa ci Germania. Germania susține primul său match internatinist de hockei cu Ung BERLI Ungaria 30. — Federația germană de hockey a perfectat primul său match internațional pe anul în curs cu Ungaria care va avea loc la 9 Noembrie la Budapesta. Pentru această partidă, Germania a selecționat cea mai bună echipă pentru a putea să realizeze o bine meritată victorie la Budapesta. Naționala Norvegiei debutează Duminică la Magdenburg OSLO. 30. — După terminarea campionatului național al Norvegiei federația de football a Încheiat un turneu pentru trei matchuri în Germania. Cu această ocazie se vor întâlni pentru prima dată cu echipele Marelui Reich German și echipele norvegiene. Prima partidă are la 1 Noi...bine la Dessen, a doua la 2 Noembrie la Magdenburg. Adversarii vor fi formațiile reprezentative locale; iar la 8 Noembrie la Berlin în capitala Marelui Reich German, naționala Norvegiei nește speranțele Germaniei. întâi Germania va întâlni Danemarca și Croația la lunta mâtonȘfil no BERLIN 30. — Federația de lupte greco romane a încheat două întâlniri internaționale cu care ocazie va întâlni Danemarca și Croatia în luna 29—30 Noembrie la Stuttgart. ISTORIA SKKIL0I % de MAPELAINE KENT || Practicarea ski-ului in Canada datează de o jumatate de secol și mai bine. învățații popularizează acest sport. Montrial Ski Club a fost fondat în 1964. Drumul de fier a jucat un rol însemnat în avântul ski-ului AUSTRIA I inițiatorul ski-ului în Austria, se crede că a fost un austriac, Max Kleinoschegg, care văzând o gravură engleză reprezentând un skieur norvegian, își procură din această țară, o pereche de ski-uri. încurcând toți prietenii săi îl imitară și în 1892, un nou club se adăugă la lanțul de cluburi de ski din toată Europa, înainte de Kleineschegg, existau cu toate acestea în Austria, câteva perechi de ski-uri. Astfel în 1874, un oarcare Julien Payer, se reîntoarse cu ski-uri dintr’o expediție la Polul Nord, pe care, un grup de ingineri din Berlin le întrebuințară pentru călătoriile lor în munții Riesengeberge. In 1887 în fine, un graf Harrack, echipase cu ski-uri garda sa de vânăoare, pe munții Boemei săi. Unul din ei, dr. Stevens, avea o vagă idee despre aceste «scânduri» și mica trupă întreprinse excursii, în jurul Chamonix-ului. In curând, un dr. Poyot din regiune, se dedică și el acestui sport. Acest fapt, decise pe mai mulți conducători ai țării de a ski-urile, pentru a merge pe utiliza zăpadă. Către aceiași epocă, un tânăr căpitan de infanterie alpină din Brianton, veni cu ski-urle din Norvegia. El dchipă pe cheltuiala sa, un caporal și șapte oameni din pana sa și când plutonul fu c ombine antrenat, ceru colonelului autorizarea de a întreprinde o recunoaștere de la Briançon la M. Dauphin. Acest itinerar în plină iarnă, reprezenta mai mult de o zi pentru o trupă bine antrenată și echipată. Colonelul Graeff dădu autorizarea cerută, dar timp de șapte ore străbătu biroul său de la un capăt în altul, căindu-se de a fi permis această expediție. Așa încât, respiră de ușurare când primi telegrama, anunțând succesul. După această expediție Ministerul de Război invită o misiune norvegiană, împreună cu tot materialul întrebuințat de armata acestei țări. O școală de ski a fost fondată la Brianson și celebra armată a vânătorilor alpini, era născută. Grație propagandei militare, skiul pătrunse puțin câte puțin, în nenumărate sate din Alpi. Armata a jucat astfel un rol preponderent, în istoria ski-ului francez. Apariția ski-ului în Jura, s’a făcut în maniera unei opere comice. Intr’o Duminică a anului 1889, un mic sat numit ’Rousses, fu scuturat din monotonia lui, de un eveniment de necrezut. Un tânăr străin apăru brusc în sat, alunecând cu mare viteză pe niște lungi scânduri. El vorbea prost franțuzește, dar toți înțeleseră că venea din Germania și din Elveția. Primarul, trecând din întâmplare pe acolo, văzu pe tânăr în acțiune. Cincispreze zile mai târziu, sosiră de la Forêt-Noire o pereche de skif Continuare în pag. 4-a FRANȚA In Franța, alpinistul Duhamel, observând ski-uri suedeze la expoziția de la Paris din 1878, își procură o pereche pe care le încercă pe Dauphiné. Intr’o zi, el citi din întâmplare o carte asupra turismului finlandez, în care se pomenea și despre ski. Această carte a fost o revelație pentru Duhamel și îi permise de a deveni un tehnician al ski-ului. El reuși atât de bine, încât fondă în 1896 pe munti Alpi, primul grup de skiori francezi. In acelaș timp, Arnold Lynn, sosea la Chamonix. Acest englez avea să devină împerună cu Hanes Schneider, unul din cei mai mari skiori din lume, o autoritate în materie de ski și un scriitor alpin remarcabil. • Arnold Lunn adusese cu el mai multe perechi de ski-uri venite din Norvegia, și le împărți cu prietenii EO 7 WEISS va juca în turneul internațional de hockey de la Davos DAVOS 30. In cadrul primului turneu internațional de hockey din localitate, formația germană Rotweiss a fost printre primele cari au acceptat să concureze. Debutul echipei vă avea loc între 12-16 Noembrie când se va inaugura noul an de hockey.