Gazeta Sporturilor, aprilie 1944 (nr. 90-115)

1944-04-01 / nr. 90

/vi,A6> anul XXIV Nr 901 paffint 7 «Sl C. I S,r- ^ nghel Saiigny No. 2 I T„,-'»** I Prtm «eaactor I I I Bucure}» I ip^.;^ § W Papagheorgh« | j*J, jjft, | Stt,*Ä:"Ä I tili pc standard și remanieri. Ce anunță echipele bucureștene, în privința formațiilor. In acelaș timp însă, a început grija formării echipelor. «Standard» la Rapid și Venus De această grijă sunt scăpate numai trei grupări: Rapid și Venus, care vor alinia formațiile de Duminica trecută : RAPID: Sadopsky, Ghiuritan, Moldoveanu, Costea (Wetzer), Urechiatu, Ritter, Lungu, Radu Fiorian, Baratky, Gavrilescu (Albiceanu), Bogdan. Jucătorii din paranteze nu înseamnă nesiguranță, ci un procedeu utilizat și Duminica trecută, câte unul de repriză pentru a fi verificați. VENUS: David, Ionescu,Crum, Orza, Bandrabur, Mircea Popescu, Zeană, Ene, Mitoc, Humis, Luca, lerescu, O reintrare... In schimb, la celelalte echipe se va înregistra cel puțin o reintrare. La Juventus va reintra Bărbulescu, care n’a jucat Duminica trecută, astfel că în contra oborenilor roș-albaștrii vor alinia formația următoare: Negru, Dragan, Virgil Popescu, Barbulescu, Negrescu, Păun, Oană, Fătu, Flamaropol, Iordache, Naciu. Dacă va fi cazul, va juca și Gorgorin în locul lui Păun ...și o schimbare Unirea Tricolor se gândește să joace cu un fundaș de meserie în postul detinut provizoriu de Criciotoiu, cu landa sau Nenită. Iar Criciotoiu să treacă pe extremă. Deci, echipa uniristă va fi: Cristea, Petrescu, landa (Nenită), Florea, Paraschiva, Boteanu, Lulu Mihăilescu, Dumitrescu, Peticulescu, Popescu, Criciotoiu. F înainte de turneul de Sâmbăta și Duminică de la „Venus“entru jocurile de mâine și Duminică, echipele de football din Capitală s’au antrenat în mod obicinuit săptămâna aceasta. De altfel, igri au avut loc ultimile preparative pe Unirea, la Venus, în Giulești și la Mogoșoaia TORJOC (Carmen) N’ar fi exclus însă, să reapară Anghelache, care este aproape complect restabilit. De data aceasta, Sportul Studențesc va alinia echipa sa complectă. Nu va juca poate • •—^cu, portarul, care este bolnav, dar cei absenți Duminica trecută, vor fi prezenți Duminică, Stănculescu, Teodorescu, Nicu Vergil, Popa, Dragan, Copeț, Moldoveanu, Mihăilescu, Constantinescu, Talmaciu, Dumitrescu III. Iar Carmen, adversarul său, va alinia echipa complectă din care — după cum suntem informați — nu va lipsi Posmer, excelentul inter stânga: Niculae; Panait, Novac; van, Tor joc, Coman; Cireș, Siclo. Marian Bonatiu, Posmer, Stopam. Poate, în cursul jocului, vor fi utilizați și: Morărescu, portar; Blendea și Carambol, înaintași. Formații complecte acum FLAMAROPOL (Juventus) Toate liceele iau parte în campionatul școlar de cross După cum am anunțat, campionatul școlar de cross se dispută Duminică. Este desigur un eveniment deosebit pentru tinerii liceeni și deci pregătirile care se fac sunt pe deplin justificate. Zilnic se văd la Șosea grupuri de școlari care se antrenează. Acest cross va fi organizat de Districtul București sub auspiciile Oficiului Educației Tineretului. Data fiind tradiția campionatului școlar de alergare pe teren variat se anunță de pe acum un număr record de participanți. Eforturile primilor clasați vor fi răsplătite cu diverse premii, constând din cupe, plachete, medalia, înscrierile se mai primesc până astă seară la CET sau federația de atletism.. Reînvie „eternul derby.. • Trei jocuri, trei revanșe pasionante... Jocurile de Sâmbătă și Duminică în trecut. Ce crede Gavrilescu și ce știe Maria p ână la urmă, grupările buucureștene s’au înțeles și turneul de Sâmbătă și Duminică dela Venus a devenit sigur. Mai mult decât atât, acordul a dus la un program de mari perspective din toate punctele de vedere, în special dacă ținem seamă că unul din cele trei matchali este Rapid—Venus, acela care a făcut epocă în footbalul românesc și care este cunoscut sub numele de ,,eternul derby“. De altfel, fiecare dintre jocuri reprezintă o revanșe și se cuprinde în lupta pentru supremație, luptă care peste câteva zile va deveni oficiala. Cipo-ul turneului Desigur că matchul zilei este Venus—Rapid. Și nici nu poate fi altul. Oricâte metamorfozări au suferit cele două formații, un lucru a rămas acelaș: rivalitatea și pasiunea cu care joacă ori de câteori se întâlnesc. Ne aducem aminte de întreaga serie a jocurilor Rapid—Venus, din Giulești, pe Splaiu și pe A.N. E.F. De acele jocuri înverșunate până la epuizare, care au făcut ca finala Cupei României să se rejoace de două ori (rezultate: 2-2, 4-4 și 2-1 pentru Rapid). Astăzi, forțele s-au păstrat aproape intacte și întâlnirea de Duminică nu-i deloc jucată pentru Rapid: — «Venus are azi — spunea Dan Gavrilescu — o apărare foarte bună și greu de trecut, iar atacul — în devenire — ne va stânjeni mult apărarea și jocul. Cred că vom învinge, dar sunt convins că în atmosfera-i specifică matchul Rapid—Venus va reînvia „derbyul etern“. _________Continuare în pcot PAGINI ts fi AI OUA B !AU.Ü ROMANESC „...Lupta începe, se leagă, se încinge. Mulțimea crește mythologic spre ringul luminat de focuri încrucișate, în care două trupuri deslănțuite sunt ca două mori care se macină una pe alta. Făina e cu sânge și sudoare...”. Astfel descrie maestrul Ionel Teodoreanu un match de box. Și asa îl vedem și noi, cei cari întâlnindu-ne duminical, formăm „Mulțimea” aceea care se frământă în preajma careului cu corzi și pleacă apoi istovită de emoțiile pe care le-a trăit timp de trei ore. „Ieri”... E mult de atunci... Un an, sau deceniu, un secol poate... E mult de atunci... Și,parcă a fost ieri... . O seară de Februarie... Ninge liniștit ca într’o noapte de Crăciun, iar undeva ne cheiul Dâmboviței, lângă podul Mihai Vodă, e Tare multă. Chiar și cei pe cari nu-i internează sportul știu despre ce e vorba : „E box la circ”. Interiorul bătrânulin circ „Sidoli” e luminat feeric și ~~>ulat până la ultimul loc. Sus lângă cupolă, se află , galeria” plină de entuziasm și tinerețe. Jos, în ring, doi boxeuri s’au prins în sarabanda pumnilor pentru a se măsura în forțe. Lupta e crâncenă... Mulțimea freamătă... UMBERTO Mereu a fost a$a. Și acum un deceniu și acum două decenii... Doar oamenii sunt alții.. Vedetele de atunci sunt acum în stat... Au vam piele pudrate de ani și sănătatea’n plămâni... „Puștii” din „galeriile” de pe vremuri, au coborât din înăl. în fotolii... „Galeria” de astăzi e țimi. Unii sunt în fina, vedete, alții populată de o altă generație. Doar câte un pasionat, cu posibilități mai modeste, «<e mai rătăcește printre tineretul de la ..popularii" '■% în pauză, când are cui, povestește câte ceva din boxul de ...ieri”... se entuziasmează... aplaudă... ovaționează... Și mathurile se succed unul după altul, svârlind dincolo de corzile ringului emoții în inimi de pasionați... Mathul vedetă a sosit... Apariția lui Umberto Lancia în ring, face ca circul să se cutremure de ovații. Dacă i-ar fi posibil, cupola s’ar ridica pentru câteva minue să lase loc liber ovațiilor car ar sburda în noapte, printre fulgii de nea, spre cerul unde stelele stau somnoroase în spatele norilor ... Dar deodată liniște... In ring a apărut temutul Peter Hanna, adversarul lui Lanca. Neliniște... freamăt... Fotografii au invadat ringul... Arbitrul surâde obiectivelor, dintre cei doi adversari care și-au strâns mâinile... O poză... două... Apoi vorbește speakerul... Gong... A început lupta cea mare. Victoria lui Lancia e dorită de mulțin5S £?Se vede asta de pe fata domnului elegant din fotoliu care nici n’a observat să i-a căzut monoclul, cum și din tresăririle piciului de la galerie care a uitat să mai mestece bomboana din gumă pe care și-o cumpărase grijuliu, încă de după amiază ... — Hai de Lancia !... Tot piciul e cel care a dat semnalul încurajărilor. Și „galeria“ îl imită... — Hai de Lancia !... Și Lancia „merge“ entuziasmând asistența ... apoi Lancia ...își revine Hanna ... «Făina e cu sânge și sudoare... Zece reprize de emoții și entuziasm a istovit mulțimea... Lancia a învins ... Prin noapte și troeni, mulțimea a plecat „spre casă“... Intr’o dimineață de primăvară* Ba «Paladium» Trec ani și pe răbojul boxului Costin Păun (Continuare la* pagina 3 a) La circul „Sidoli“, într'o seară de Februarie* ieri, azi... mame LĂNCIA ■ ■ [UNK]ION POPA.. URSU ION POPA I nană formală in campionată de rugby Vom avea un campionat al cluburilor corporaive ? se impede ca în ciuda împrejurărilor vitrege în care se desvotă azi sporturi.e, rugbyul este unul din puținle jocuri care cunoat aceiași arinatie ca în fecuit. Pe deoparte ritmul viu în care se lucrează la FRR pe de altă parte interesat mereu sporit al sportivilor pentru sportul cu balonul oval, fac ca jocurile de pe terenul de la șosea să se desfășoare în faa unui public a căui număr crește de la partidă la partidă. Concomitent cu atensul pub iului pentru rugby se nasc câteva probleme care sunt în legătură directă cu numărul echipelor existente. Se știe că la rugby avem campionat pentru categoria „Onoare”, „promo.D”, categoria a doua și începători. In campionatul primei categorii avem zece formați ca era: deci 18 jocuri în tur și retur precum și alte numeroase competioni care încarcă programul anual. Dacă lucrurile vor merge astfel mai departe și cum se anunță înființarea unor cluburi noui, riscăm să ajungem la un campionat interminabil. Probleme noui Cum este și firesc, fenomenul nu poate scăpa oficialității noastre. In diferitele discuțiuni ce au avut loc s’a pus și eventualitatea măririi numărului echipelor la onoare dar se pare că această soluție nu împacă. Comisia Campionlui național. Atunci s’a ventilat ideia ca echipele categoriei „onoare” să fie scindate în două categorii. Una să cuprindă cluburile corporative iar a doua formațiile particulare. Am acea la numărul echipelor de azi două serii: A. — Tennis Club Român, Sportul Studențesc, Viforul Dacia, Stadiul Român și Politehnica. B. — C.F.R., P. T. T., Rogifer, Minierul și Arsenal. Se înțelege că în grupe vor fi încadrate și echipe în curs de înființare, după culoarea lor. Formula cu adepții și adversarii ei Pentru această formulă de campionat pledează cluburile particulare care arată că sunt puse în minoritate de pollitățile minerale ale formațiilor corporative. Nu este un secret pentru nimeni că instituile fac de multe ori sacrificii materiale însemnate ca să poată prezenta o formație în raport cu prestigiul lor. Acest lucru, spun cluburile particulare răpește din elanul lor și ce este ma grav, le răpește și jucători formați cu trudă în pepiniera cluburilor. Sunt voci care au arătat că echipele particulare sunt puse în minoritate și de faptul că echipele corporative au totdeauna echipament bogat, material sportiv arhi-suficient, în vreme ce în societățile celelalte abia sunt bani pentru cotizații la FRR... Este incontestabil un punct de vedere dar să respectăm dictonul latinesc „audiatur et altera pars”, adică să ascultăm și partea adversă. Ce spun «corporativele» Un conducător al unui cub corporativ cu care am avut o discuție lungă pe această temă ne arată următoarele: Cluburile făcute în instituții și înființate pentru a fi în ritm cu vremea, totalizează în majoritatea cazurilor numai funcționari ai instituțiilor. Este cazul CFR, PTT sau Arsenal. Aceste cluburi au iibuiit să formeze din cei care nu au practi;at niciodată rigbyul elemente bune care au făcut cinste sportului românesc. Este foarte adevărat că pionerii acestor cluburi au venit din afară. Bunăoară, PTT s’a format din stadiști. Dar tot din stadiști s’a format și Viforul Dacia. Se știe că frații Anastasiade au creiat în bună măsură PTT-ul după cum frații Beju au pus piatra de bază la Viforul Daga. Acest lucru n’a dus la desființarea Stadiului. Dimpotrivă,echipa aceasta trăiește, este puternică și probabil va fi și în Viitor. Apoi, cluburile corporative au un public al lor, compus din sute de funcționari care alcătuește populația care vine pe teren, încurajând rugbyul și se transformă, în măsura posibilităților în elemente active. D. ing. Costacea de la PTT a fost câștigat prin poștașii săi. Recent, d. col. Teodorescu araă un interes deosebit pentru sport, mulțumită echipelor petetiste. ____________ (Continuare în pagina 3 a) Ing SERBAN GHICA Președ. F. R. Rugby Asociația Română a Motocoliștilor alergători organizează în ziua de 23 Aprilie — pe distanța Bucureșt — Buzău — București al 6-lea concurs de regularitate deschis motoretelor și motocicletelor solo cu ataș. La acest concurs poate participa orice motoc clist posesor al unei licențe FRM 1944 sau al unei alte licențe echivalente. Motoretele și motocicletele — atât cele de sport cât și cele de tursm — vor trebui să corespundă întocmai stipulațiunilor categoriei «sport». Motocicletele speciale de curse se exclud afară de cazul că ele sau motoarele specale au o vechime de fabricație mai mare de 8 ani. La motocicletele cu ataș, atașul compus din caroseria propriu zsă este obligatoriu. In toate probele, pasager sau test obligatoriu. Echipamentul Concurenții soliști care-și aleg viteze medii peste 70 km. pe oră vor purta în mod obligatoriu o cască Protectoare. Recomandăm îmbrăcăminte de piele celor ce aleg vteze mari. Motocicletele vor trebui să aibă fixată deasupra roții din față, pe furcă, tabla cu numărul de ordine care va fi înmânat concurentului de către clubul organizator. Numerile se vor distribui în ordinea înscrerilor. Numărul 13 va fi atribuit numai la cerere, înscrieri și taxe 1 înscrierile se primesc în București la d. Teodor Porojan, șoseaua Bonaparte nr. 47, până Marți 18 Aprilie cu taxa simplă și Vneri 21 Aprilie cu taxa dublă, orele 20 și pe teren la antrenamente. După acestui termen nu se mai primește nici o înscriere sub nici un motiv, înscrierile vor fi însoțite de o taxă de 500 lei fără de cari nu vor (Continuare în pagina 3 a) La 23 Aprilie Concursul motociclist de regularitate București - Buzău - București Organizarea poartă girul grupării A.R. M. A» Duminica 2 Aprilie / Provincia și prim semn de viață afloristică independentă l-a dat Constanța. Localnicii au organizat un cross destul de reușit, la care s’au adunat peste 15 con curenți. Ceea ce evident nu-i mult, dacă ne gândim la cifra propriu zisă. Dar care reprezintă totuși un semn de activitate. Restul provinciei nu se grăbește să se manifesteze. Giurgiul pare și el plictisit, Călărașiul s’a mulțumit cu reprezentația atleților din Capitală, iar Piteștiul nici nu se gândește că ne-a promis în toamnă, câteva cross-uri locale. Poate că timpul nu-i pierdut. Un fond nici în București activitatea nu a început de mult. Așa că mai avem nădejde. Ni se pare imposibil ca cei ce-au afirmat mai eri că pot face ceva, să ude chiar atât de repede. . I Fiindcă vem vorba Mai zilele trecute ne-a sosit din Giurgiu o scrisoare. Ne mărturisește Oprică Preda, cel cu scrisoarea în cauză — că nu au nici un fel de echipament cu care să continue atletismul* Știm că nu minte. _ In situația atleților din riur(Continuare în pagina 3 a) (Continuare în Deslănțuit, unul dintre combatanți atacă în forță și fără să studieze efectele sau urmările loviturii Adversarul a sesizat însă situația, a parat cu stânga o dreaptă trimisă lung și fără rost. Dacă riposta celui atacat va fi la fel de promptă cu parada, maxilarul stâng al atacantului este în mare pericol._________ In vederea galei de la „Paladium“ Petre Pop sosește astăzia Capitals circ foi a intr’Mi match decisiv veniră cariera sa -- --- Astăzi sosește în Capitală reșrigătorului său. Dealtfel va căuta săteanul PETRE POP, campion I dovedească acest lucru Duminică național la toate categoriile, 1 și sunt convinși că merită cu oricare Duminică dimineață la «PA sosiță titlul de cel mai bun «greu» LADIUM», susține revanșa cu Vasle Pană în fața căruia a suferit o neașteptată victorie anul trecut. Reșițeanul va face ultimul antrenament sub supravegherea maestrului Eftimie Mihălescu, care îl înlocuește pe Vasile Șerbănescu în lipsa acestuia din Căptană. O revanșă dacică de Pop — Ca să angajez acest match — ne-a declarat maestrul Mihăilescu — Pop a depus multe insistențe. Pană e singurul său invigător din cariera profesionistă, asupra căruia nu a reușit să și ia revanșa. Și Pop e convins că e net superior ,învinroman. Matchul Pop — Pană e deci o revanșă mult așteptată de primul. Tofano într’un match decisiv Vedeta galei de Duminică e un match decisiv pentru cariera In TOFAN, care va încerca să o deposedeze de titlul semigreu pe CIONOIA. După câte am aflat, în caz de înfrângere Challengerul e decis să abandoneze boxul. Ne aflăm deci în fața unui match în care Tofan va lupta cu o energe neîntâlnită până acum. Programul complet... ? ...al galei de la «Paladium» e următorul: Nicolae Buză— Nicolae Brăileanu, 3 reprize a 3 minute « Gheorghe Lungu — Manole Nîțescu, 3 reprize a 3 minute în Costel Dumitrescu — C. Tudos, 8 reprize a 3 minute , Petre Pop — Vasile Pană, 10 reprize a 3 minute , Constantin Cionoiu — Petre Tofan 12 reprize a 3 minute pentru titlul național semi-greu . LOCAȚIUNEA biletelor continuă până mâine seară la agenția «SPERANȚA»- strada Matei Millo 2, telefon 4.84,36. . Biletele reținute pentru data din 26 Martie c. sunt valabile Duminică.