Gazeta Sporturilor, mai 1944 (nr. 116-145)

1944-05-01 / nr. 116

ANUL XXIV Nr 116 at pagini 7 Lei ______*1- . ■ _____________________________._______ __ ______ fTM51*”TM" Birourile : I Direcția . . ..10.05 _ . n _ ABONAMENTE Proprietar: Sír Un £nnLA| ^aÜaitv No 2 I j Secretariat . inM I Prfm Redactor I lan ... . Lei 2000 I S. A. GAZETA SPORTUKILOB | Intr. ing. Pngheipaugny no. 7 If«uf ©«i»i j Administrația . *&& In Papagheorghe I 6 luni * • • » ha ® I însori« Wfc Ltart?|* Ha. MM 1 I București_________|_______lm** " . | "• Papagneorgne | intentați,instituții, aur. 4ooo iifel» | LUni 1 Mai 1944 chestiunea pronunțării deciziei, în caz de knock-out, într’un match de box. Evenimentele și „veto -ul unui secretar de redacție care nu mai prididea cu trierea materialului m-au împiedicat să fac acest lucru, cu toate că, cu prilejul ultimei reuniuni desfășurată a doua zi de Paști, în arena circului Milea, chestiunea «devenise de, actualitate. Lipsa spahiului mi-a fost potrivnică și astăzi, când înșir rândurile de față, tot nu sunt sigur că ele vor vedea curând lumina tiparului, îmi fac însă datoria și persistând într’o ideie sunt convins că voi fi de folos boxului care, azi sau mâine, va trebui să dea semn de viață și să reia o activitate atât de laborioasă în timpul din urmă. Marginalul reportajului pe care îl semnez spune destul, totuși, întrucât există unele controverse în ce privește pronunțarea fatidicului „out ... mă consider obligat să spulber orice echivoc și să pun la punct o chestiune care a făcut să se nască multe adversități, să producă nemulțumiri și să îndreptățească pe unii dintre combatanți să se creadă persecutați. Cele zece secunde regulamentare După regulamentele noastre, în cazul când un boxeur este căzut la pământ el nu este socotit afară din luptă, rarea celor zece decât după înșisecunde urmate de cuvântul „out“. In alte țări, mai avansate decât noi pe tărâm pugilistic, noțiunea ftout intervine după 9 și la un interval de o secundă. Deci, în total, faimoasele zece secunde cari decid soarta omului la pământ. Trasând regulile boxului, legiuitorul a înțeles să nu mai acorde peste ZECE, o secundă în plus, secundă care ar reprezenta —» după unii «—» sistemul de la noi. Interpretare greșită căci, „out »ul prevăzut de regulamentele noastre nu este decât o simplă anexă a celor zece secunde preconizate de legiuitor. O echipă de grație Se vor găsi desigur admiratori ai sportului cu mânuși și poate chiar unele competente care să mențină că, după cele zece secunde reglementare este cazul să Se mai acorde o clipă de grație. Eroare capitală căci, după mine, soarta boxeurului la pământ este pecetluită din momentul în care conducătorul luptei a rostit prima literă din cuvântul „zece . Căci, în acest moment, fatidicele zece secunde s’au scurs și, ca atare, boxeurul în cauză trebue socotit afară din luptă. Aceasta fiind adevărata față a lucrurilor cuvântul „out — eu aș dori să se pronunțe „afară" — nu constitue decât o confirmare a unui rezultat pecetluit odată cu începerea cuvântului „zece , totuși „out"-ul nu trebue să lipsească cn vocabularul oficialilor noștri pentru că sunt cazuri în care el nu poate fi pronunțat imediat ci vine abia după ce judecătorii unui match și-au făcut examenul conștiinței. Intre descalificare și scoatere din luptă Sunt cazuri când „out"-ul nu se pronunță nici imediat după rostirea cuvântului zece și nici la câteva secunde interval, Ci, numai atunci când juriul își dă verdictul. Faptul este îndeajuns de cunoscut și el survine atunci când combatantul la pământ a recepționat o lovitură neregulamentară sau simulează această recepționare. In acest caz, directorul luptei nu mai este obligat să pronunțe „oui" și lasă cuvântul la aprecierea juriului care îl pune în gura crainicului numai dacă sa convins că boxeurul la pământ a simulat primirea unei lovituri neregulamentare. Iată deci că acest fatidic și discutat „oui" nu trebue socotit decât o anexă a celor zece secunde regulamentare și deci un cuvânt care vine să consfințească ceea ce a arătat deja scurgerea pomenitelor secunde. Deci, nu „pui -ul este cel care predomină în cazul unei scoateri din luptă ci cele zece secunde preconizate de legiuitor. Federațiile din străinătate și-au dat proabil seama de acest lucru cum și de situațiile grele ce ar putea rezulta din formula_ 8... 9.3. out, ultimul cuvânt urmând să fie pronunțat la interval de o secundă de precedentul In felul acesta s’a pus capăt oricăror discuții și nepronunțarea cuvântului „out" prezintă avantajul că evită posibilitatea unui dublu rezultat într un singur match de box. In plus, sistemul nu poate pune în dilemă pe boxeurul care, la pământ fiind și căutând să speculeze ultima secundă, se vede declarat învins din cauză că nu a știut să interpreteze uzanța cuvântului hotărâtor. Final explicativ Nu am făcut expozeul de mai sus decât cu un singur scop: ACELA DE A FI DE FOLOSI BOXULUI ROMÂNESC PE CARE DORESC SA-L VAD CAT MAI BINE ÎNDRUMAT. In cariera mea am fost deseori potrivnicul redactorilor de regulamente și nici cu oficialii nu am prea avut „ochi de cumătru". Sunt mulțumit însă că niciodată nu am combătut decât din pură convingere și că, în destule rânduri, viitorul mi-a dat dreptate. Astăzi deschid o problemă pe care — nu mă îndoesc — componenții forului pugilistic se vor grăbi să o deslege spre binele sportului care îi pasionează. Jenny Dumitrescu 8... 9... IU... pute fi problemă ce trebue soluționată spre a nu mai da loc la proteste și nemulțumiri Rectificarea regulamentului IR. Box-ului se impune începând de la ora 15 Viforul Dacia, Sp. Studențesc-baiote și A. C. T. se întâlnesc astăzi în turneul de basket-ball pentru Formații miternice și luate dârze în neinftetive „Fondul Sinistraților" Din nou basket-ballul activează, de astă dată printr’o competiție plină de semnificații. Din primul moment de delăsare a activității sportive, basketballul a fost sportul care nu a descurajat și a ținut să nu piardă o zi măcar fără să se manifeste. Doar împrejurări cu totul neprevăzute, au stânjenit desfășurarea programului fixat pentru zilele de Paști, în timpul cărora in mod fortat basket-balliștii au fost nevoiți să nu activeze. O săptămână mai târziu însă, programul fixat s-a desfășurat în condițiuni dintre cele mai bune, oferind celor care au vizionat spectacole de o aleasă calitate sportivă. Pentru astăzi, federația de volley și basket a alcătuit programul unui turneu la care iau parte cele mai buneS trei echipe ale noastre. Beneficiile realizate vor constitui contribuția basketballului românesc la «Fondul Sinistraților». Gestul acestei federații vorbește de la sine. I pe A. N. E. F. va fi cea obișnuită plus Babaliescu, Netolisky, Kevorkian, Blănaru, Niculescu, Babaliescu, Gruber, Popescu. Program Ora 15.00: Viforul Dacia — A. C. T. arb. d. V. Bordeianu. Ora 16.30; înainte Sp. Studențesc—Viforul Dacia, arb. d. Gh. Papinian. Ora 17.15: A. C. T.-înainte Sp. Stud., arb. d. Gr. Avachian. Trei formații la fel de pat critice Caracteristica turneului de astăzi, o constitue echilibrul ce există între cele trei formațiuni, care iau parte la jocurile ce se vor desfășura pe terenul A. N. E. F.Viforul Dacia este poate cea mai cunoscută echipă din bascket»ballul nostru,, întrucât în ultimul timp s'a făcut remarcată printr'o serie de performanțe — atât în țară cât și peste hotare — care i-au adus titlul, binemeritat de altfel, de cea mai bună echipă a țării. Din formația completă a campionilor naționali nu lipsesc decât Ghiță Teodorescu și Nae Bădulescu. In schimb vor juca sub culorile Galbenilor, Dlugosh și Zugrăvescu, astfel că echipa Viforului se prezintă în plenitudinea forțelor. Garnitura ce va fi prezentată astăzi după amiază este următoarea: Avachian, Cociu, Dlugosh Vulescu, Zugrăvescu, Epuram înainte Sp, Studențesc prin combinarea formațiilor de care dispun, au alcătuit o garnitură destul de puternică pentru a constitui un adversar de temut pentru ceilalți participanți. Compartimentele sunt bine închegate datorită legăturii ce există între jucători, lucru dovedit de ultimul antrenament al combinatei. Formația înainte Sp. Studențesc va fi următoarea: Grigorescu, Loos, Lupescu, Kastner, Bădescu,, Petroșan, A, Zugrăvescu, Șomlea, Bordeianu. A. C. T. are la activul său o comportare revelatorie in ultimele competițiuni la care a luat parte. In turul campionatului, cupele P. T. T. și placheta „Gazeta Sporturilor", A, C, T.-ul sa arătat mult superioară comportării ei din trecut. Echipa ce o va prezenta azi Azi se desfășoară a doua ediție a crossului „Erou Petre Soare“ întreruptă pentru atâta vreme, activitatea atlitică se reia astăzi după amiază, când gruparea bucureșteana Victoria, organizează a doua ediție a cupei „Erou Petre Soare». A repeta meritele Victorii — în acest greu românesc, e inutil, ceas al Sportului Nu-i vreme de superlative. Remarcăm totuși — încă odată — dârzenia cu care și de data aceasta, formația «J-lui I. C. Petrescu a răspuns prezent. Crossul de azi pune față în față grupările din Capitală. Cine va câștiga? Evident că acuma este foarte greu să se dea un pronostic valabil. Nu cunoaștem formațiile exacte și mai ales nu știm în ce măsură atleții sunt antrenați. Pe baza crossurilor din Martie însă, Studiul Român apare ca cel mai indicat să binue. Mai ales că astăzi formația roș-albastră va fi întărită cu Podoleuca și Catană de § & % % " In orice caz CPR-ul și Victoria rămân adversari periculoși. Să nu uităm că feroviarii nu au furnizat decât puține decepții în alergările importante, iar Victoria a fost de fiecare dată surpriza plăcută a întrecerilor. Gumcrossul de astăzi ascunde un mare semn de întrebare victoria orișicui nu va surprinde.imăiE Mîtie de organizare Crossul de astăzi este organizat de către Victoria și va începe la orele 16. Traseul juniorilor măsoară aproximativ 4 km., în timp ce începătorii vor alerga pe 8 km. Clasamentul se va face pe echipe de șase alergători, dintre care vor conta doar primii patru sosiți din fiecare echipă. Crossul se dispută în împrejurimile Parcului Tineretului, iar plecarea și sosirea vor avea loc chiar pe stad. CSR. Districtul București a înzestrat întrecerile cu diverse premii constând din obiecte de ----- ................... spork C. D. MAIOR DUDESCU s’a reîntors pentru scurt timp în Capitală După frontul din Răsărit, comandă o unitate, a venit ieriunde în Capitală pentru 48 de ore, d. maior C. Dudescu. Cu privire la activitatea federațiilor ce le conduce, D-sa ne-a spus: «Desigur că sunt de acord ca activitatea sportivă să fie reluată, dar în limita posibilităților, iar cât privește activitatea federațiilor ce conduc am lăsat toată libertatea de acțiune comitetelor federale în care am mare nădejde. Doresc succes sportului și sportivilor români». Astăzi după amiază președintele federațiilor române de football, și tir pleacă înapoi pe front. Din partea noastră sănătate și întoarcere victorioasă. Marin Niculescu favorit în cursa cicliștii de azi Dacă acum opt zile l-am instalat favorit pe francezul Bourlon, e că nu-l cunoșteam, nu-l văzusem alergând și îi acordam acel larg credit în baza frumoasei carte de vizită cu care venea din patria pedalei. Dar, astăzi, in urma slabei sale comportări la debut nu-i mai putem acorda acelaș credit. Mai mult chiar, îl vedem pe Marin Niculescu ceva mai bun decât Bourlon și, deci, îl instalăm favorit pe acesta. Cunoscându-și adversarul de data asta și știindu-i punctele slabe — pavajul din Otopeni—întrevedem o victorie detașată a lui Marin. O singură surpriză ar putea rezulta. Faptul că francezul să-și găsit o formă care să nu-i fi reîngăduie lui Marin o victorie detașată. Dar asta pare mai puțin posibil interval de o săptămână . Un lucru însă e cert: Bourlon va fi deasupra acelui Bourlon de acum opt zile și, dacă azi, va fi învins nu înseamnă că nn curând nu se va regăsi în așa fel încât să fie net superior celorlalți. Cum nu forțează de fel ci așteaptă desigur — menajându-se—ca timpul și kilometri să-și spună treptat, dar sigur, cuvântul tare ne e teamă că, peste câteva săptămâni Bourlon să nu devină imbatabil. Căci este exclus," "dacă se pregătește bine, să nu ne arate ceva din alergătorul care a fugit, în Franța, în probe selecte. Astfel că pentru azi lui Niculescu nu-i poate periclita Marin nimeni victoria. Am îl răi dacă n’am stărui puțin și asupra celorlalți. Și anume Negoescu care a perdut prea ușor contactul cu Marin Traian Constantin care ca și Craighero au capotat după 40 de minute de rulaj sunt datori să-și amelioreze performanța de debut pe anul in curs. Rețineți: plecarea ora 8, statuia aviatorilor sosirea în acelaș loc două ore mai târziu. SEU TOT VENUSIST VOU KARINE!... — Câteva minuate cu Andrei Bădulescu, fostul Înaintaș cu tva al V ®«musului, stabilit la Timișoara și in prezent, în vacanța acasă ne nu ar vrea să joace «n match cea mai bună din Cupa Eroilor, de football ? Păcat însă, că este dușmănită de „Acesta a fost jocul dintre ei ceilalți. Nu-i simpatizată; poate, pentru că este cea mai bună“. — „Se poate reface footballul timișorean?" — „Foarte repede. Are material excelent cantitativ și calitativ. La Timișoara există o permanentă preocupare pentru tineret. Sunt o mulțime de echipe de juniori și pitici. Iar elementele din prima categorie, foarte talentate, vor deveni jucători consacrați și de baza. Cu ei va renaște footballul timișorean. Foarte bune echipe au Banatul, Chinezul și Progresul. Ultima este cea mai bună din District“.ici nu putea profita altfel Andrei Rădulescu de vacanță, decât venind la București, acasă. Propriu zis, nu stă în București, ci la țară pentru că oricât ar vrea el să stea în Capitală, printre prietenii și colegi săi de club, nu se poate. Pe Andrei Rădulescu îl cunoașteți. Este fostul centru înaintaș al Venusului, jucătorul pe care footballul bucureștean pusese multă bază. Și pe bună dreptate pentru că fostul și totuși veșnicul venusist, este un jucător de real talent, un element capabil de cele mai mari progrese. Este materialul ideal pentru un antrenor priceput cu adevărat care vrea sa creieze jucători mari. Silit de împrejurări, Andrei Rădulescu a parasit Capitala de aproape un an. S’a înscris la Palinul familiei, un match «Re pensia și Combinata Politechnica- Progresul. „Ca să nu se facă vreo confuzie nu de altceva“. Se vedea însă că pe Andrei Rădulescu îl vodea știrea incomplectă. Cu atât mai mult cu cât el nu jucase. Recunoaște însă că matchul amical dintre Ripensia și Politehnica a fost câștigat pe merit de prima echipă cu 3:1. Deci, obiectivitatea lui nu poate fi pusă la îndoială. Rămân venusi șt! Incet-încet însă, discuțiile au alunecat — cum era și firesc — pe alt plan. Ne-a mărturisit Andrei Rădulescu că oriunde ar juca, oricare ar fi gruparea ale cărei culori le apără... „...Eu tot venusist voiu rămâne. Deși la Timișoara, trăiam jocurile Venusului. Mă bucuram când câștiga — și îmi pare rău că m’am bucurat de puține ori, — sufeream când pierdea. Nici nu se poate altfel, din moment ce la Venus am crescut și m’am lansat. Eut? lucru foarte firesc să țin cu Venus unde am să joc și în viitor, dacă mă voiu înapoia la București“. O sinceritate mișcătoare care face cinste familiei venusiste. Pe Sîie cimraica și foot>>allul timișorean ~ — „Cum te ’mpaci la Timișoara? Cu viața de acolo, cu nouți — „Nu pot uita Bucureștii. Acolo este o viață de provincie pe care n’o poate schimba un bucureștean. Și poate nu aș fi suportat-o dacă nu aveam mult de învățat. Cu cititul și cu cursurile îmi omoram cea mai mare parte din timp. Pe lângă aceasta, desigur, colegii mei și footballul complectau restul. Totuși nu de puține ori am dorit Capitala. Nu s doar bucureștean?“ i. .J -uGL...— „Aveți echipă bună?" — „Foarte bună și tânără. Este Turneul pascal — Ești de mult în București?“ — „Cam. Am venit la 19 Aprilie. Poate va surprinde faptul ca am petrecut sărbătorile Paștelui la Timișoara, dar are o explicație: în prima și a doua zi de Paști a avut loc un turneu la care ați luat (Continuare în pag. 11) — **ep. ~ L-am revăzut cu plăcere la redacția ziarului nostru, unde ne-a făcut — timid, așa cum îl știu cei apropiați — o vizită. Dar o vizita de interese. Nu voim să spunem că nu ne-ar fi vizitat și din plăcere, dar ivindu-se o ocazie vizita a fost grăbită. Citise în ziarul nostru că Ripensia a învins combinata Politechnica Progresul și știind ca un asemenea match oficial nu a avut loc, a venit să ne vadă și să ne tehnica din Timișoara și de acolo prieteni și colegi? a venit în vacanță acum. Și-a dat examenele și până la încorporare a vrut — nici nu se putea altfel — să-și petreacă timpul liber în sâracă și precizări: — „Se juca un match între Ripensia și Progresul. In timpul jocului au apărut pe teren jucători de ai Poltehnicei, care — când au fost văzuți — au fost invitați să joace și ei în cadrul celor două echipe. Unii la Progresul, alții la Ripensia. Au jucat pentruca la Timisoara pofta de joc e mare. Ci Știri pugilistic« IN VEDEREA reluărei activității profesioniștii Andrei Costescu și Alexandru Câlcic sunt convocat, pentru azi dimineață, orele 9 la F. R. Box. SE TRATEAZA un match intre ucraineanul Zagoricenco și bucreșteanul Gheorghe Georgescu. rr TOT DESPRE P. T. T. prin urmare atleții clubului P. T. T. au trecut în bloc la Stadiul Român. Faptul n’are dece să mire, fiindcă undeva tot trebuiau să activeze, din moment ce gruparea de baștină a tras obloanele. In sfârșit e poate și asta o soluție. Să renunți la sport și activitate, în urma unui comunicat laconic și interogativ, pre N’am scris nici un rând descomportarea de atunci a clubului sportiv P. T. T. O grupare cu firmă uluitoare, cu sute de tricouri, cu mii de insigne și cu milioane capital. Și în plus cu un stadion, despre care ne-am convins că e sortit inutilității, gruparea aceasta care și-a fixat — cu trâmbițe — un program impresionant și guraliv, a părăsit sportul, convinsă că-i mult mai comod așa. Evident, e mult mai comod..* DUMINICA ACTIVA... Ziua de astăzi mai activă, e — in sfârșit— Mai multe sporturi au un program, mai multe arene sunt ocupate. Pentru iubitorii de rezultate tehnice, e un bun prilej de bucurie. Căci ciclismul, foot-ballul, basket-balul atletismul și tirul astăzi mai precis, se conturează dovedind că ceea ce s’a spus despre sport și sportivi este perfect adevărat. Că viața stadioanelor își recapăta treeptat, treptat aspectul nommal, concretizând voința de continuitate a tuturor celor ce iubesc sportul românesc. à Reuniunea de la „Box-Sport“ a fost amânată Din motive de ordin tehnic, reuniunea pugilistică ce trebuia să aibă loc azi după amiază în sala «Box- Sport», a fost amânată pentru joi 4 Mai a. c., când se va desfășura începând dela orele 19, în arena «Milea», cu acelaș program. gală de box la „Moiceanu“ Seria reuniunilor în aer liber va fi inaugurată Duminică după amiază în arena «Moiceanu», când se va desfășura un program în cadrul căruia vor debuta în rândurile profesioniștilor câțiva amatori din prima serie. Iată matchurile profesioniste programate : Toma Ilie—Alexandru Câlcic, Ilie Pițu—Andrei Costescu, Andrei Valentin—Vasile Roșea. Călcâi Panait, favorit în concursul de tir de azi In organizarea federației de specialitate, are loc ani de dimineață la poligonul A. N. E. F. un interesant concurs de tir, deschis tuturor trăgătorilor din Capitală. Favoritul concursului este studentul Călcâi Panait, surprizele însă nu sunt excluse. Se va trage cu armă de serie în poziția culcat nerezimat. Cureaua și salteaua sunt admise. Se vor trage 40 de cartușe de efect și 10 de reglaj în timp de 2 ore. Concursul va începe la ora 9 fix, iar înscrierile se fac la poligon între orele 8—9. Taxa de înscriere este de lei 500. ■aiU Astăzi după amiază, la ora 16.30, pe terenul Turcia se va relua activitatea footbailistică, grație eforturilor depuse de două grupări deeA ® să treacă peste orice greutăți, pentru a programă jocuri de football. Sportul Studențesc și LARES sunt campionii perseverenței și vor ca astăzi după amiază să ofere, celor ce iubesc sportul, prilejul de a vadea din nou ,un match de football. Daca vor indisponibilități, în formațiile celor două echipe, acestea se vor datora evenimentelor, scopul însă va fi atins oricum. Pentru astăzi cele două echipe vor alinia următoarele echipe probabile: Sp. Studențesc, Stănescu (Startculseu); Teodorescu, Nicu Virgil (Miulescu); Antonescu (Stănescu), Dragan, Copeț, Ro aucu, Constantinescu-Grecu, Talmaciu, Dumitrescu III, Moldoveanu. Rezerve: Niculescu Popescu O, Nic, Bdiu, Oancea, LARES: Gavrilescu, Lăzărescu, Simionescu M, Dumitrescu, FUL pscu, Baroc, David, Combi ti Combi I: Matei Dumitrescu, Bekliman. Jucătorii grupării vani »Hunifttț pe această cale sa ae prezinte la ora 15.30, la liceul Lazăr, pentru a face deplasarea cu autobuzul la teren. Pentru spectatorii, cari doresc să urmărească acest joc, le dăm informația că tramvaiul 4 circulă pană la terenul din Ghencea. Jocul va fi condus de d. Const- Mitrar Astăzi la Ghencea Sp. Studențesc și LARES vor căuta si retraseze footbalul local (Unde cele două echipe va începe la ora 16,M