Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-03-24 / nr. 13

2 f. 24cr. Fără poșta 21. prețiuul acestui foi din primiă cu Foea pentru minte inimă și îieste pe un jumatate de an cu poșta u cr. arg. Pentru înștiințări să plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. di aci în sus 1 cr. argint de un rând, la FEAPULĂRAMUA. Argasnov, 24, Magtie, teratură ssprRvEALMALTA TVOIE.L A3Z0. eparge Trintinulnia. Crașovi. Partea cea mai mare din Martie fu în ținuturile noastre o iarnă urăcoasă și sănătății stricătoare. Asta aceste puține zile din urmă fuseră în stare coperemântul cel alb și al priface în noroiie și în acum. Ungarii. în 16 Mart. a c. se ceară în setin mestecată a Dietei trei milostive rescriptia Maiestății Sale chesare crăiești îndreptate cătră măritele Staturi și Rânturi în limba lătinească. Cel dintăi a rescript până despre dreptul camino-mercantil (VVediestest). Maiestatea Sarbi nevoiește a'și descoperi cucuria Inimei Sale, pentru bun proiect de lege a Sfaturilor de a se întroduce și în Ungaria dreptul cambinal și a se întocmi o condică de legea caminală, care lucru singur este în stare a de sbor și înflorire industriei și comerciului în această țară. Iar în privința articolelor de lege pentru acest obiect în Dietă așezate, Maiestatel Sa în același reserint bv binevoiește a face cuvenitele și lmanta Sa voință ? și anumiteragraful 10, ca Dieta să îngrijască a mai așeza în același cuuhură, prin care cei carii au a face cu polițe, să fie cu totul asigurați de nenumăratele înșelătorii ale cămătarilor, care la polițe cu atâta mai ușor se fac, cu clătii mai rar a se număra banii gata. Pentru oamenii, carii nu țin scrisoare, Maiestatea Sa dorește, ca acesă fie prin această lege nouă opriți de a mai putea slobozi polițe. Pentru ca judecătorii din tribunalele cambio-mercantile dela form de apelație și de la cel de superrvivie Tghipimalia sambio-megsantilia, arre Patoghișnitem et spregtevisoghium fogim) se fie plătiți din vittiirie (aegagum), deși aceasta este cu prea multe cheltuieli îngreunată. Maiestatea Sa se învoiește totuși; poftește însă, ca în aceste trib uniane mădularii să fie priimiți fără destilinire, dacă sunt din plasa lăcuitorilor cu diplome novilitare înrestrați, sau din plasa altor nenobili, la toată întâmplarea unii ca aceștia au a pune cenzură din arișptul cambio-mercantil, după care vor fi însuși de cătră Maiestatea Sa numiți la reflecții și a'și descoperi pala a ') Cum că în este monarhie restrân cu bine însă a mai însemna cum că, în același, orice profet de lege fac sfaturile țării, acela ca să poată dobândi putere a fi subscrie de craiul; ci acelaș craiu fără a o subscrie o poate și trimite înrărăpt Dietei spre o mai acuzată destatire și judecare, ori de câte ori babria. Să nu gândească cineba, că acestea tribunale ar fi așa numitele compromise, în care neguțetorii își aleg din mijlocul lor arbitrii, carii își judecăm, aceste tripunale sânt altcevași mai mult. Compromise încă se bor așeza în Ungaria. re ange să prin constitușie, știe toată lumea; serială, nu numai am tripuință