Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-05-05 / nr. 19

-...--. Prițul acestui foi din prima cutuia pentru MINTE inimă MI AIteratură este pe un jumătate di an cu poșta lĂ FRAMELĂ RAMNEĂ. Purasnotă, Ungarii. Seclile Dietei se apropie cătră capet. Prin preanalta rezoluție a Maiestății Sale date din 29 apr. zioa pentru închiderea Dietii s'au mai amânat pănă în 12 maiu a. c. și fiindcă Maittatea Sa împăratul și Craiul au hotărăt a o închide în persoană, la 11 maiu, adecă cu o zi maiuinteva cine voia se afla de față în Pojon. - în 25 apr. s'au știt afaturilor și rănlurilor țării șase, iar în 1 maiu cinci rescripte cesaro-crăinii, asupra mai multor proîncte de lege. Așa prin unul din pominitele rescripte se priimește de vină făgăduința țării de a da 58.000 recruți spre ariîntregi regimentele Ungariei, însă vremea slujbei se poftește a se prelungi cu doi ani, ale căor fie aceea nu pe opt ci pe zece ani hotărătă, în acelaș obiect se mai fac și alte molifivății, - în pricina dejdii: Staturile prin reprezentația lor din 15 apr, arătând greutățile uscate din sărăcie, din neinflorirea negoțului, precum și din pedepsile naturei Sânindării care apasz pe lăcuitori de a nu putea plăti hajde mari, făgăduiră patru milioane f. ari. și afrară de aceștia ca ajutoriu pentru regularea ostășimei 75.000 f. arg, pe tot anul, pănă la adunarea ceiilalte Diete, care peste trei ani trebuie neapărat să urmițe, când apoi se poate ține iar uș scimbare neav. Maniestatea Sa prin rescriptul dat asupra acestui punct, vine voi a pomeni Sfaturilor pe scurt mulțimea ostașilor și toate cheltuielile trebuincioate, ceri a maturat art. 8 5. șatc. din 1715 trecuse să se poarte. În pricina Maramureșenilor, carii pretind niște ținuturi a Transilvaniei în partea Rodnei:. S'au cunoscut că aceia n'au nici o dovadă, prin urmare nici un drept la acereria lor, - în pricina aripiului de moștenire pentru lobari. afară de unele paragrafuri, pilimate Maiestatea Sa le întărește, după cum le proiectate Dieta. - în pricina ursabilă: multe din paragrafuri prin rescript pătimesc modificație, iar altele se întăresc așa cum sânt. Pentru evrei încă se lreaptă când mai curând o prea'ndurată rivoluție. - ul i. Maiestatea Sa prin îndurată revoluție din 29 a. c. cinevoiește a slovozi o amnestie, adecă o iertare generală pentru toate persoanele, care de la Dieta mea mai din urmă încoace au căzut în preun proces și vină politicească. Aciastă fantă de îndurare fn vestită în Daa maia de cătră îA. S. c. c. Palatinul țării, Sfaturilor și răniurilor alinate în sesie mestecată, iată cuvintele Î. Sale ln original: „Slementissimie posteg Dominie edita sp 29 Arghitie a. s. Nesolptione, Denione disioneghe dignabatag: și sunsta Indicinna, înde ab initio rostremogim Somitiogim, ed agt. 7.1715; et §. 2 do agt. 9. 1723 ipge sonventa, astagie distatae siniroenae olenocia, menaghiae Pregtati ghestita antug; denigce și denvis, ad tindisanda fasta îsvnssemodi, guae adigae designatum temrogis sratism gesident, îndirgo sedogae amilins lospe non singhiae sit.” 21,. 24cr. fără poștă 218 cr. arg. Pentru înștiințări se plăteze pănă la „nuduri 8 cr.di an întui - 18. CȘȘIMIII 1 cr. argint de un rend. gă.