Gazeta Transilvaniei, octombrie 1910 (Anul 73, nr. 215-239)

1910-10-14 / nr. 226

^ ŞTIRI. — 13 Octomvrie v. Redacţionale Din cauza sf. sărbători de mâne, ziarul nu va apare până vineri seara. Un nou membru fundator al societăţii noastre teatrale Aflăm cu plăcere, că d-l Anton Mociony de Foen din Bulciu s-a înscris în şirul membrilor fundatori ai societăţii noastre teatrale, achitând taxa de 200 cor. Trăiască ! Constituire- Societatea de lectură a studenţilor de la gimnaziul din Braşov s’a constituit în modul următor. Preşedinte: profesor V. Neguţ, Vicepreşedinte: Ioan Prună cl. VIII. Secretar I: Aurel Ştefan cl. I VIII. Controlor : Octavian Neagoe cl. VIII. Bibliotecar: Silviu Ţeposu cl. VIII. Din cl. VII gimn, secretar 11. Aron Petruţiu, cassar Nicolae Leményi,biotecar: Pavel Grecu. ( Comisia literară din cl. VIII ordinari: Ioan Goia, Ioan Pleşa, loan Tâmpănariu, suplenţi: Coţioiu Platon, Valeriu Bologa, Iosif Morgenstern. Din clasa VII ordinari: loan Clopoţel, Andrei Crăciun, Traian Nicolin, suplenţi : Aurel Alexandrescu, George Popovici, Horea Giurgiu. In comisia bibliografică : cl. VIII. Iosif Indrieş, cl. VII loan Blajovan. Starea sănătăţii ministrului de război al României. Din Bucureşti se anunţă, că starea sănătăţii d-lui general Crăiniceanu '' este foarte satisfăcătoare. După sfatul medicilor d-sa va mai sta în casă încă vreo două zile, după cam îşi va putea relua ocupaţiunile la minister. Printre numeroasele telegrame sosite din străinătate, ori a primit o telegramă din partea d-lui Izet- I Paşa, şeful statului major turc. Boala d-nei I şi d-şoarei Crăiniceanu îşi urmează cursul ■ normal fiind în afară de orice complicaţiuni, cari ar putea agrava maladia. Se speră, că în curând vor putea părăsi patul. In jurul măcelului de la MărgineniPe lângă cei patru morţi şi un împuşcat cu ocazia alegerilor dietale la Făgăraş, încă cinci români se bucură de atenţia autorităţilor comitatcenze. Cei cinci inşi au fost puşi sub acuză pentru instigare contra autorităţei publice. Pertractarea s-a ţinut astăzi la tribunalul din Braşov, unde s-au prezentat trei dintre acuzaţi însoţiţi de advocatul apărător Dr. N. Şerban. Dându-se loc cererei, ca să fie ascultaţi şi martorii apârărei, tribunalul a amânat pertractarea pe alt termen. La fondul casei împreunată cu bală de vânzare a »Societăţii meseriaşilor români din Blaj« au contribuit: Corona, institut de credit şi economii, Bistriţa 25 cor., Sălăgiana, banca înJibou, Hăţăgana din Haţeg câte 5 cor., Sebeşana din Sebeş 2 cor., Aurel Rus, dirigentul băncii »Lumina« în Vasarheiu 20 cor., Nicolae Mazere, prof. Iaşi 10 cor., Dimitrie Toni, Galaţi 37 cor., Neagoe Popea, prof. Iaşi 5 cor., loan Muntean, notar Roşcani 3 cor., Dr. Remus Pasca, advocat Câmpeni 4 cor., Pop Nicolae Ormindea, Dr. Ioan Farcaş, medic Zelau, Leon Scridon, protonotar Bistriţa, Augustin Nilca, preot Vaidacuta, George Micu, preot Alecuş, Stelian Constantinescu, Bucureşti, câte 2 col., loan Pop, preot Visuia , Nicolae Aron, protop. Teaca, loan Henteş, asesor Sibiiu, Dumitru Câmpian, arhivar Sibiiu, Vasile Tătar, preot Stioana, Mărginean Alexandru Oraviţa, loan Fodor, înv. Vaideiu, Jurca, preot Totoiu, Alexandru Gergely, înv. Lăpuş, Iuliu Pop, preot Lujero, Fărcaş loan Băieşti, Şt. Roşian, notar Gârbova câte 1 coroană. Papa din Roma — bolnav. Din Roma să scrie, că Sf. Părinte de la Roma, dinCauza schimbărei timpului, sufere de grele dureri reumatice. La sfatul medicilor a sistat audienţele. S-a furat pe sine. Aşa ceva numai un — jupân Kohn o poate face. De pildă, bogătanul Henric Kohn, mare comerciant şi proprietar al unui »Munte de pietate« din Debreţin, a fost deţinut de poliţie. »Şi pentru — di ce ?« Pentru că cu câteva luni mai înainte nişte »tlbăroi« au năpădit în „Muntele de pietate« şi au furat giuvaericale în preţ de peste 300.000 cor. Cercetarea secretă, însă, a constatat, că »furtul cu spargere« l-a comis însuşi jupânul Kohn, ca să ajungă şi în posesia sumei pentru care, erau asigurate obiectele de valoare. La fondul văduvelor şi orfanilor meseriaşi, administrat de Societatea meseriaşilor români din Blaj, d-l Petru Moga franzelar în Blaj în loc de anunţ de logodnă cu d-şoara Mărioara Coşuta din Sassebeş, contribuie 10 coroane. Regele Siamului, Csulajongkorn a murit şi ca domnitor a fost proclamat moştenitorul. Răposatul rege a fost un om de cultură, care s’a străduit a introduce în statul său cultura apuseană, spre care scop a călătorit de mai multe ori prin Europa. A făcut mari sforţări pentru stârpirea sclăviei, a poligarmiei, şi ca să trăiască în relaţiuni bune cu puterile europene, dar în 1893, totuşi a ajuns în conflict cu Francia. A păşit pe tron in etate de 13 ani şi a domnit 42 de ani. Teatru german- Deseară se reprezenta pentru a doua oară mult agreata operetă a componistului Lehard Der Graf von Luxenburg« în rolul principal cu oaspele d-na Ilona Ney. Mâne, Joi se va representa opereta »Die Förster-Christel« (Fata pădurarului), muzică de Georg Iarno. Pentru masa studenţilor români din Braşov s’au mai făcut următoarele contribuiri: In amintirea răposatei Aurelia Bârsan , dela mamă-sa Reveim Bârsan născ. Găitan 20 cor, dela bunică-sa Maria Găitan 15 cor. şi dela mătuşă-sa Reveica Dinescu 15 cor. Total 50 cor. Primească generoşii donatori sincerile noastre mulţămite. — Direcţiunea şcoalelor medii gr. or. rom. din Braşov. Rectificare- Din Sibiiu Di-se scriu următoarele : In n-rul de Marţi 25 Oct. c. al foii D-voastre aţi adus o notiţă, în care se scoate la iveală drept merite la cumpărarea moşiei pe sama corn. bisericeşti Alţina şi Ilimbav ale unor persoane foarte respectabile, cari şi aceiea vor fi având în o măsură oarecare parte la cumpărarea din chestie. Fapt însă este, că meritul adevărat este numai al Conzistorului nostru arhidiecezan, care aflând din izvor sigur despre plecarea unor persoane streine la Bucureşti, s-a întrunit în şedinţă extraordinară, a decretat cumpărarea moşiei pe sama Conzistorului sau a bisericilor şi a trimis la Bucureşti pe d-l asesor conzist, Nicolau Ivan, care în restimp de 6 zile a pus la cale târgul, şi căruia îi s-a şi asemnat şi întreaga sumă pentru plătirea preţului moşiei în Bucureşti. Ivindu-se greutăţi la consulat pentru subscrierea, contractului în Bucureşti, din cauze de formalităţi, numitul asesor s-a înapoiat şi aici în Sibiiu s-a subscris contractul şi banii i-a plătit »Albina« ca împrumut, comunelor bisericeşti. Aceasta e adevărata stare a lucrului. Impresiouabilitatea iui Tolstoi. — Un personaj, întors de curând din Iasnaia-Poliana povesteşte amănunte asupra stării lui Tolstoi. De câtăva vreme il atinge grozav orice nouă măsură de represiune a guvernului rus. Aşa de pildă l-a deprimat grozav execuţia celor 5 condamnaţi la Tiflis, prigonirea prietenului său Bolodinicov l-a îndurerat de asemenea foarte mult. In ziua de 18 c. Tolstoi era sănătos şi bine dispus. La orele 5 p. m. se culcă. întârziind prea mult, el fu căutat de ai casei. Marele scriitor fu găsit leşinat în odaia sa de lucru. Medicii aduşi în grabă n-au putut să-l readucă în simţire decât abia pe la miezul nopţii. Tolstoi aiurea. Pomenea de execuţia din Tiflis şi de alte grozăvii ale guvernului rus. In urma tratamentelor medicale Tolstoi îşi reveni, dar petrecu o noapte foarte agitată. A doua zi putu părăsi patul, dar se simţi foarte slab şi n-avea poftă de mâncare. O nouă operă a lui Gorki. — Maxim Gorki a isprăvit o piesă nouă : »Sava Selesnova« în care zugrăveşte oameni noi şi curente nouă din Rusia. Donaţi line. D-nul Dr. Iuliu cavaler de Fuşcariu, judecător î. p. la tabla regească, a donat 500 de coroane fondului de zidire a bisericii ortodoxe române din Budapesta. Un nou ziar politic în Bucovina. »i Revista Politică« este un nou organ al Românilor din Bucovina. Ziarul va apare în Suceava şi promite că nu va face personalităţi, ci se va lupta cu duşmanii etnici şi economici ai Românilor bucovineni. Inundaţii in Italia. Din Neapole vin ştiri despre un mare dezastru, cauzat de ploi torenţiale, ce au căzut nopţile trecute asupra comunelor din jurul Vezuvului. Drumurile şi căile ferate au devenit impracticabile. Pagubele pricinuite de furtuni sunt foarte mari şi număroase, dărâmând edificii şi secerând număroase victime omeneşti. Potopul s-a pornit pe la ivirea zorilor şi s-a deslănţuit în golful Neapolului. Unele strade sunt inundate şi distruse total îngropând şi familii întregi. Până acum se semnalează 5 morţi, între cari 4 femei, scoase de sub dărâmături. Dezastrul torenţial s-a năpustit şi asupra provinciei Salerno mai ales pe comunele Catara şi Amalfi, unde ar fi şi muite victime. Deasemenea şi în insula Ischia. O depeşă a primarului din Casa Michela spune, că teribila furtună a inundat o mare parte din Italia de sud. Victime sunt puţine dar pagubele-s mari. In localităţile inundate au fost trimise trupe de ajutor. Noul director al operei vieneze, în urma demisionării directorului Felix Weingartner a fost numit director al operei vieneze directorul operei comice din Berlin, Gregor. Preţul mustului în Mediaş. Ni se scrie, că preţul mustului în ţinutul Mediaşului variază între 50—70 cor. de hectolitru. Calitatea mustului în viile, cari n’au fost atinse de peronosporă, e foarte bună. La Societatea meseriaşilor români din Blaj s’au înscris ca membru fundator d-l Iuliu Marţian, căpitan pensionar şi director al băncii Mercur în Năsăud , membru pe viaţă doamna Emilia Dr. Raţiu în Sibiiu. Comitetul îşi ţine de plăcută datorinţă a le mulţumi şi pe această cale. S’a găsit şi se află la poliţie un lanţ de aur şi un portmoneu, în care se află un inel de aur şi o brăţară. AVIS. Caut un candidat de advocat cu pradă. Concurenţii sunt rugaţi a se adresa la subscrisul: Basiliu P. Harşianu, advocat în Sibiiu (Nagyszeben). Nr. 226—1910 Tierii de meadia-noapte la şcolla supremă militară din Năsăud în al 2-lea Regiment Românesc de graniţiă, iară pentru partea Tierei de miazăzi la suprema şcoală militară din Oriat în I ul Regiment Românesc de graniţia cu 50 de stipendii macsimale in suma de 12 sri argent şi cu curs de 6 luni pentru acei mai săraci cari au lipsă de ajutoriu se facă dare de scrie la toată Tinerimea Româna care ar voi a se pregăti de Dăscăli în scolele satelor ca pana în 20/8 Novembrie a. c. să-şi aşternă rugămintele sale instruite cu Testimonii şcolare şi cu alte attestate la comanda Militară a Districtului de care se ţinu. O Frăţiile voastre dară primind această milostivă Rânduiala de grabă se o vestiţi în tot Protopopiatul Frăţiilor voastre. GAZETA TRANSILVANIEI Pag. 3 Convocare. Despărţământul Reghinului aparţinător reuniunei învăţătorilor gr. cat. din Archidiecesa de Alba-Iulia şi Făgăraş în înţelesul statutelor sale şi conform condusului luat în adunarea precedentă îşi va ţinea Adunarea gen. de toamnă la 15 Nov. st. n. a. c. în şcoala gr. cat. din comuna Görgény-oroszfalu — Solovăstru — la care adunare an. d-ni preoţi, ca directori şcol. sp. membrii fondatori, ordinari şi ajutători, precum şi toţi aceia, cărora le zace la inimă cauza învăţământului elen, prin aceasta cu toată onoarea sunt invitaţi. Program: 1. Ascultarea serviciului divin la 72 oare. 2. Esmiterea comisiunilor. 3. Ascultarea prelegerei practice din limba maghiară : »A kis jótevő leány« cu elevii din desp. al Hl-Iea de învăţătorul local Victor Bucşa. 4. La 10 oare deschiderea adunării prin preşedinte. 5. Cetirea protocolului luat în adunarea de primăvară. 6. David Roman înv. în Hétbük — Habic — va deşerta tema: »Ceva despre răspunsurile şcolarilor;« iar loan Pop înv. în Szentmihály — Sânmihaiu — va deşerta o temă liberă. 7. Raportul comisiunilor de sub punct 2. 8. Raportul cassarului şi al bibliotecarului. 9. Raport despre adunarea generală din Blaj. 10. Alegerea desertanţilor pentru adunarea de primăvară. 11. Statolirea locului pentru ţinerea adunării de primăvară. 12. Eventuale propuneri. 13. Alegerea membrilor pentru verificarea protocolului. 14. închiderea adunării. Reghin la 24 Oct. 1910. Georgia Maior, președinte. Diverse. Arendarea domeniilor fostului Sultan. Guvernul turcesc vrea să dea în arendă unei companii domeniile sultanului detronat. E vorba de 37.000.000 de dionimuri, deci o întindere cât regatul Württembergului, ducatul Baden și ducatul Hessa la un loc. Concesionarul este un Sirian, Nedjib Asfar Effendi. Intr’o vreme voia să le ia chedivul Egiptului, Abbas Hilmipașa. Nedjib Asfar e în legătură cu câteva bănci mari franceze şi cu un financiar din Londra, care trebuia să facă înţelegere cu un sindicat belgo-olandez Sirianul a şi vărsat o garanţie de 50.000 de lire sterling. Statul turcesc va fi acţionar mare în acest sindicat. Deocamdată va da visteriei venitul mijlociu, socotit după cei din urmă 5 ani. Arenda va fi pe 75 de ani. Va face canalizări, irrigaţii, scurgerea apei, căi ferate cu linii înguste şi alte îmbunătăţiri. Se va face cadastru şi se vor arenda sau vinde, cu uşurări de plată. La vânzări statul va primi 25 la sută din preţul vânzării. Din 75 la sută se vor face îmbunătăţirile. Statului i se vor da ca împrumut 100 de mii. de lei cu 4 jum. la sută procent şi datoria se va plăti din venitul domeniilor. Posesiunile sunt în provincia Bagdadului. Mai mult de jumătate sunt făcute domenii ale Coroanei, luate de fostul sultan. Altele sunt,în provinciile Alepo, Beyrut şi Damasc. Insă statul nu dă companiei moşiile dela Mamaia tel Aziz, Bassora, Smirna, Eriha (de lângă Ierusalim), dela Brussa şi cinci moşii în Rumelia. ULTIME ŞTIRI. Budapesta, 26 Oct. n. Aviatorul maghiar, profesorul Horvat Ernő, făcând ori încercări cu aeroplanul său pe câmpia Rákosi, a căzut dela o înălţime de 15 metri cu aeroplanul său. Afară de alte răni aviatorul s’a ales cu o zguduire de creeri. Starea lui e desperată. Budapesta, 26 Oct. După informaţiunile delegaţilor ungari, sosiţi aici, demisionarea ministrului de răsboiu Schönaich este iminentă. Budapesta, 26 Oct. Balonul militar „Parseval“ a sburat eri timp de o oară deasupra oraşului, făcând diverse evoluţiuni. Astăzi balonul se va întoarce la Viena. Deva, 26 Oct- In congregaţia de eri a comitatului Hunedoarei s’a produs un mare tumult la interpelaţia d-lui adv. Dr. Iuatin Pop în chestia abuzurilor electorale, săvârşite de partidul muncei prin corupţiuni, ameninţări şi teroare. Dorinţele supreme-a admis cetirea interpelaţiei şi a suspendat şedinţa, când membrii congregaţiei au voit să critice alegerile săvârşite de partidul muncii. Bruxelles, 26 Oct. Suveranii Germaniei au sosit ori la amiazi aici, fiind primiţi cu mari onoruri. împreună cu împăratul au sosit din Berlin şi peste 100 detectivi. Nu s-a întâmplat încă nici un incident. In ajunul sosirei părechei regale imperiale, socialiştii au ţinut mai multe întruniri, în cari au apostrofat pe regele Albert, că primeşte vizita unui Donmitor, care refuză să acorde supuşilor săi votul universal egal. Londra, 26 Oct. In faţa curţii cu juraţi din Londra s-a pertractat ori procesul amantei lui Dr. Crippen, Le Neve pentru complicitate la omorul soţiei medicului Crippen. Curtea cu juraţi a achitat pe acuzata, iar tribunalul a pus-o pe picior liber. Sentinţa aceasta a produs mare senzaţie. Neapole, 26 Oct. Pagubele cauzate de ploile torenţiale se urcă la mai naulte milioane de lire. Localitatea Terroglo a dispărut cu totul sub apă. Guvernul a trimis ajutoare la faţa locului. Proprietar : Dr. Aurel Mureşianu. Succesorii. Redactor respons. : Ioan Spuderea.