Gazeta Transilvaniei, februarie 1917 (Anul 80, nr. 13-23)

1917-02-04 / nr. 13

Pagina 2 GAZETA TRANSILVANIEI. Catastrofa dela Ciurea. O nenorocire de cale ferată, imensă prin proporţiile ei şi înspăimântătoare prin numărul victimelor, s’a produs într’un colţ fatal al ţării acesteia, care se numără nu de mult printre ţinuturile cele mai înfloritoare ale Europei şi care acum, mulţumită nebuniei criminale a unor mani de trădători de patrie, lipsiţi de conştiinţă, a devenit scena celor mai cumplite nenorociri umane, şi a celei mai negre mizerii. Colţişorul acela al Moldovei, pe care s’a jucat ultimul act al tragediei române, ne apare ca o imagine redusă a spaimei şi chinurilor războiului acesta, a bizarului şi grotescului pe care-l desfăşură înaintea noastră, în orice punct al teatrelor de război, lupta aceasta uriaşă a omenirii. Şi ciudat , întocmai ca şi atunci când bărbatul cel mai puternic al Angliei se agăţa în zadar de ultimele scânduri ale falnicului vas „Hamsphire“, sfărmate de valurile strâmtorii Skagerak, tot astfel şi acuma se pare că o mână gigantică a apărut dintre norii ameninţători, spre a executa o sentinţă, pe care legea morală a rostit-o de mult în forul nostru interior. „Ruskoje Slovo" anunţă din Iaşi. Un tren-curier spre Rusia, care era ocupat de numeroşi ofiţeri superiori şi funcţionari, a deraiat lângă gara românească Ciurea. A izbucnit un incendiu, pe urma căruia au pierit peste 100 de personalităţi pus puse. Identitatea câtorva victime n’a fost încă stabilită. Printre călători se aflau generalii ruşi Mosclow şi Sacharov, miniştrii români Take Ionescu, Cantacuzino şi Costinescu, precum şi fostul ministru de externe Porumbaru. Ştirea ziarului rusesc nu este încă confirmată în amănuntei© ei, aşa că tot mai rămâne posibilitatea să fie vorba numai de o exagerare. Ce ar fi însă dacă cu adevărat braţul ursitei ar fi lovit atât de repede şi de neîndurător pe actorii principali ai tragediei româneşti, pe care o vedem apropiindu-se de sfârşit în Iaşi şi împrejurul Iaşilor? Ce ar fi dacă cu adevărat cea mai infamă crimă şi-ar fi găsit răsplata atât de repede, răsplată ce s’ar fi cuvenit însăşi mentalităţii ce a zămislit această crimă? Sunt multe lucruri între cer şi pământ, pe care înţelepciunea noastră câştigată în şcoli nici nu le-a visat. In timpurile acestea nespus de grele, accesibile, mai mult ca de obiceiu, pentru tot ce este supranatural, se poate oare înjure, dar gândindu-se la cel atotputernic se stăpâni. Bătrâna dăscăliţă luă scrisoarea în mână şi aşezându-şi mai bine ochelarii pe nas începu să citească: „Mai întâi de toate mamă dragă află că sunt sănătos şi că stăm acum faţă în faţă cu vrăşmaşul. Nu fi supărată de loc, căci aici o să isprăvesc iute cu vrăşmaşul, care fuge, dinaintea noastră. Niţă Boboc din sat dela noi este cu mine într’o companie şi trimete acasă sănătate. Poate, dacă Dumnezeu îmi va ajuta, în care mi-am pus toată speranţa la toamnă iar o să iau plugul în mână. Ai strâns bucatele de pe câmp, căci doar le lăsasem nestrânse? Te sărută al D-tale fiu, care te doreşte Gligoriţă“. Cu colţul de la şorţ îşi ştergea lacrimile, cari o podidiseră pe biata mamă. Ce bine-i părea, că trăeşte şi este sănătos şi se va reîntoarce curând acasă. — Coană dăscăliţo ! fi bună seriei lui Gligoriţă al meu, că şi eu sunt sănătoasă şi că bucatele le-am adunat din câmp, numai să-l aducă Dumnezeu cu bine acasă! Şi dăscăliţa bună de inimă i-a scris tot ce doria o mamă părăsită... Dar vai, biata mamă răspuns nu mai primia. Treceau zilele şi nopţile una după alta, dar vre-o veste dela Gligoriţă nu mai primia. Trecu toamna, trecu iarna şi Gligoriţă nu mai venia. Ce-o fi cu el! Oare nu s-o mai fi gândind la aceea, care l-a îngrijit atât de bine, până s’a făcut flăcău mare? Ori nu mai circula poșta ? Că a murit în răsboiu nici nu cuteza biata mamă să se gândească. Intr’o zi îi bătu cineva la ușă. Cu inima îndoită deschise ușa, crezând că vine Gligoraș al ei din răsboiu. Dar se înșelase un domn cu o barbă căruntă, deasă, întră în odaie Era primarul. — Ah ! Ce cinste pentru mine d-le primar — zise biata femeie ştergând de praf cu şorţul singurul scaun cei mai rămăsese — poftiţi şedeţi jos. Primarul fără a se mai lăsa îmbiiat a doua oară se puse pe scaun, iar femeia smerită cu mânile împreunate ca pentru rugăciune stătea înaintea lui, aşteptând fără răbdare ceva veste din gura primarului. — Uite de ce-am venit — începu să povestească primarul — mai adineauri am primit o carte, de pe câmpul de luptă, de la un sătean de-al nostru în care îmi scrie și despre feciorul Dtale ceva.... — Veste bună ! îl întrerupse femeia, care cum auzi despre feciorul ei nu mai avea răbdare. — Așteaptă să-ți cetesc scrisoarea. Scoțând o scrisoare îndoită în două din buzunar începu să cetească: — .... Mai departe să fi bun să-i spui și Ielii Frosti de lângă tău, că feciorul’ său a fost un viteaz, unul care nu s’a dat înapoi dela nici o primejdie, înfruntând moartea, secerând vieţi din rândurile duşmane, îndeplinindu-şi astfel datoria sfântă cătră bunul nostru rege şi cătră pământul nostru strămoşesc. Cu toţii l-aveam drag Mai cu seamă conducătorii noştri îl iubeau mult. Dar într’o zi băgându-se prea mult între duşmani fu străpuns de o baionetă duşmană în dreptul inimi, căzând aproape mort. Nu mult după aceea însă a murit chiar în braţele mele cu zâmbetul pe buze şoptind cuvintele : — Doamne ia în pazăţi pe scumpa mea mamă. Pentru meritele sale şi ţinuta sa vitejească în faţa duşmanului fu decorat cu crucea de aur, înainte de-aşi da sufletul, care cruce ţi-o trimit aci alăturat ca să faci bine să i-o dai mamei lui, ca s-o păstreze ca pe o sfântă amintire de la fiul ei, mort ca un erou pe câmpul de onoare". Un ţipăt numai se auzi în mica odaie, pe care-l scoase biata mamă auzind această veste despre feciorul său. Se consolă însă repede, când d-l primar îi lăuda feciorul zicând, că mulţi ar dori o astfel de moarte de erou cum a murit Gligor al ei lăudat fiind de toţi superiorii săi. Scoţând crucea de aur din buzunar i-o întinse bătrânei, care o luă cu mânile tremurânde sărutând-o cu sfinţenie, şi cu „Dumnezeu să-l odihnească" primarul părăsi casa, în care dusese o veste pe atât de tristă, dar pe atât de înălţătoare şi măreaţă. A doua zi era Duminecă. Clopotele bisericei sunau chemând credincioşii să asculte sfânta liturghie. O femeie gârbovită de ani şi de durere, aprinde în taină o luminare de ceară galbenă înaintea icoanei Născătoarei de Dumnezeu, iar o rugăciune simplă dar evlavioasă se înălţa din gura femeiei: — Asta-i pentru odihna sufletului tău Gligoraşule! Dea Dumnezeu drăguţul ca prin moartea cu care ai murit tu să aflu mângâiere pe acest pământ, lua cumva în nume de rău atunci când e cuprins de o vagă bănuială, că s’ar putea să nu fi fost o întâmplare, ci o fatalitate, ca printre cei 2000 pasageri ai ambelor trenuri uriaşe, a căror ciocnire a costat viaţa mai multor sute de oameni nenorociţi, să se fi aflat şi bărbaţii cari, încărcaţi cu atâtea blesteme ale victimelor lor, credeau că pot să scape nepedepsiţi? „Gazeta Bucureştilor*. Războiul mondial. Situaţia. Activitatea submarinelor noastre plină de succes a trezit duşmanii noştri dinspre frontul anglo-francez, îndemnându-i la atacuri desperate cu scopul de a câştiga un avantagiu oarecare spre a şterge impresia slăbiciunii lor pe mare. Toate atacurile au fost zadarnice la fel cu cele muscăleşti şi italieneşti. Situaţia s’ar putea preciza în cuvintele: Puterile centrale au supremaţia atât pe uscat cât şi pe mare şi în aer. Comunicatul marelui cartier german. Berlin 10 Feb. 1917. Frontul apusean: Pe linia de luptă a principelui Wirtenberg Albrecht, pe regiunea Ipern Wytschăte apoi la grupa arniÿa a moştenitorului de tron Rupprecht în Artois precum şi între Ancre şi Somme puterile artileristice în mai multe rânduri şi puncte au desvoltat operaţiuni puternice. Detaşamete de explorare engleze şi spre sud de la Saillyt trupe puternice sub scutul artileriei puternice au încercat a înainta în contra poziţiilor noastre, dar pretutindeni le-am respins. La Grupa armată a moştenitorului de tron pe ţărmul nordic al râului Maas începând de pela prânz s’a pornit un foc aspru, cu focurile noastre dese şi puternice am făcut însă să amuţească duşmanul, făcând să eşueze tot deodată şi încercarea de asalt a duşmanului îndreptată contra înălţimei 304. Pe ţărmul ostie al râului am zdrobit o companie duşmană care cerea să ne atace. Spre nord de la Vaux St. Mihiel o trupă de a noastră a pătruns în tranşeele duşmane franceze şi a nimicit atât poziţia cât şi trupa duşmană ce o apăra. Frontul răsăritean: Linia de luptă a principelui bavarez Leopold. Spre nordvest de la Stanislau în urma întreprinderilor ce le-am avut, şi cari au succes pe deplin conform planului statolit am făcut 17 prisonieri şi am luat 3 mitraliere. — La linia de luptă a Archiducelui Iosif şi la grupa armată a comandantului Mackensen, din cauza gerului grozav ce domneşte şi durează situaţia nu s’a schimbat. Frontul macedonean , Intre Vardar şi lacul Doiran, din când în când focul de artilerie şi aruncare de bombe şi explosive a devenit mai violent. Berlin 11 Februarie 1917. Frontul apusean: Grupa armată a moştenitorului de tron Rupprecht. Spre apus dela Lille, la canalul Labasse şi pe ambele laturi ale râului Scarpe precum şi în partea nordică a regiunei Somme a fost luptă violentă de artilerie. — Pe ţărmul nordic al râului Ancre, apoi spre nord-est delà Beaucourt pe ţărmul sudic al râului englezii ne au atacat cu puteri mai mari, iar spre est delà Grandeepuz şi spre nord delà Coursebtetz au atacat cu detaşamente mai slabe. — Pe drumul ce duce delà Prieux — Beaucourt au reuşit duşmanii a ajunge până aproape de poziţia noastră în toate celelalte puncte însă i-am răspuns, — având lupte chiar om la om. — Pe ţărmul stâng al râului Maas, focul nostru aspru început încă ori pe la prânz luând desvoltare tot mai mare fără însă ca să să desvoalte vre-un atac, în pădurea Ailly spre sud-est dela Szt. Michel precum şi ambele laturi ale râului Mosel, cu focuri şi granate de mână am respins pe duşman. Aviatorii noştri porniţi în număr mai mare cu scop de explorare şi de atac au ajuns până deasupra liniilor duşmane, unde au bombardat număroase stabilimente militare nimicindu-le precum şi multe drumuri şi mijloace de comunicaţie. Frontul răsăritean. Linia de luptă a Principelui Bavarez Leopold. Pe lângă tot gerul ce domneşte, lupta de artilerie în mai multe sectare a devenit mai violentă. — Spre nord dela lacul Naroc la Rostawym şi spe sud-est dela Zloczon am respins detaşamente volante ruseşti. La cursul de jos al Muftii Stochon trupele noastre de asalt fără să fi avut cea mai mică pierdere, sau întors cu număroşi prisonieri din poziţiile duşmane unde le succese să pătrundă. — La linia de luptă a Archiducelui Iosif precum şi la Grupa armată Mackensen, afară de unele încercări de înaintare ale duşmanului, şi ici colea câte un foc mai viu de artilerie nu au obvenit evenimente mai esenţiale. Frontul macedonean. Spre nord-vest dela Monastir au rămas fără rezultat încercările de înaintare ale francezilor. Spre sud-vest de la lacul Doiran. Englezii după un foc violent de artilerie au încercat un atac. Ludendorff șef de stat major. Comunicatul oficial al Marelui Cartier Austro-Ungar Budapesta 12 Feb. 1917. Frontul răsăritean. Atacul cu granate de mână dat de ruşi în Valea Putna, a eşuat. Avantposturile noastre şi trupele de asalt spre sud dela Halici şi spre nord-’vest dela Woronczyn, au avut întreprinderi pline de succes, şi din cari s’au reîntors aducând prisonieri vre-o 40 de oameni de trupă şi 2 oficeri precum şi o mitralieră Frontul italian. Pe sectorul sudic al platoului Karszt precum și în valea Wippacha, lupta de artilerie a fost din timp în timp foarte violentă. — Un aeroplan dușman, a aruncat în apropierea Triestului bombe, fără a cauza însă vreo pagubă. — Întreprinderile trupelor noastre de pe linia de luptă tiroleză, au reușit pe deplin. Un detaşament de al regimentului 14 de infanterie, în valea Sagana spre sud de la Coaiba a ocupat o poziţie duşmană, făcând peste 60 de oameni de trupă şi 2 ofițeri prizonieri, au capturat apoi 2 mitraliere, şi aruncătoare de Nr. 13—1017. bombe. In sectorul Valarsa regimentul de vânători imperiali în regiunea Lend noaptea s-au năpustit asupra poziţiilor italiene, cauzându-le pierderi şi luând 22 prizonieri precum şi 1 mitralieră Frontul sud-estic: Pe regiunea Volusa, situaţia neschimbată Budapesta 13 Feb. Frontul răsăritean: Trupele noastre au ocupat cu asalt un punct de sprijin foarte bun şi bine întărit de al Ruşilor situat spre sud de la drumul de la Valea Putna, cum ocazia aceasta au luat 168 de oameni de trupă şi 30 ofiţeri ca prisonieri, capturând şi 3 mitraliere. Pe partea cea mai de sus a cursului râului Siret, duşmanul după ce a făcut să explodeze mai multe mine şi bombe, a încercat în două rânduri să pătrundă cu asalt în poziţiile noastre, ambele încercări însă au rămas fără rezultat.■ Frontul italian: In Valea Wippach lupta foarte violentă de artilerie a ţinui ieri ziua întreagă, folosind și prăpădind dușmanul multe granate cu gazuri îns fără rezultat. Atacurile italiene îndreptate din regiunea St. Petru le-am respins* La sectorul Coalba am făcut prisonieri 3 ofițeri 88 de oameni de trupă. II. Strâmtoarea Tonale trupele noastre a asediat punctul de sprijin situat acolo luând 23 de prisonieri. Frontul sud-estic: nu au obvenit evenimente deosebite Budapesta 14 Feb. Frontul răsăritean: La grupa armată a generalului comandant Mackensen nu s’a întâmplat nici un eveniment mai important. Linia de luptă a Archiducelui Iosif: Spre sud de la Békás am respins mai multe atacuri cu tendinţe de înaintare ruseşti. Din posiţiile ruseşti de la drumul de pe Valea Putnei trupele noastre au ocupat una, pentru reocuparea căreia duşmanul în zadar a încercat cu mai multe atacuri să şi-o reocupe, a avut pierderi mari în morţi iar prisonieri am făcut 1200 de oameni de trupă 23 de oficeri capturând 12 mitraliere şi arucătoare de bombe, precum şi 3 tunuri. — Linia de luptă a principelui bavarez Leopold: Nu este nimic nou de anunţat Frontul italian şi sud-estic. Situaţiunea este neschimbată. Budapesta 15 Feb. Frontul răsăritean: Grupa armată a comandantului Mackensen: La Focşani am respins atacul mai multor companii ruseşti. — Avant posturile noastre pe tot ţinutul dealungul Putnei au lucrat cu succes. Linia de luptă a Archiducelui Iosif: Spre sud dela tunelul Mestecăneşcilor am făcut să eşueze un atac cu intenţie de înaintare de al Ruşilor. Linia de luptă a principelui bavarez Leopold. Spre nord de la linia ferată dintre Zloczow-Tarnopol şi în Volhynia la Svidnis trupele noastre de asalt au atacat tranşeele ruseşti, atacul a reuşit pe deplin, iar duşmanul a suferit pierderi grozav de mari în oameni şi în material de răsboiu, iar spre est de la Zloczow afară de aceasta am făcut prisonieri 275 oameni de trupă şi 6 ofițeri. Comunicatul oficial al Marelui Cartier German. Berlin 12 Feb. 1917. Frontul apusean: Grupa armată a moştenitorului de tron Rupprecht. Spre est de la Aramentieres şi spre sud de la canalul Labasse atacurile englezilor, pe cari le porniseră după o pregătire de foc violent de artilerie toate au eşuat. Poziţiile noastre de pe ambele laturi ale lui Ancre ieri toată ziua a stat sub un foc tare de artilerie duşmană, şi apoi peste noapte englezii de şase ori au încercat a asalta poziţiile, cari stătuseră sub focul de artilerie, pe toate însă le-am respins. Duşmanul ale cărui trupe de atac în cea mai mare parte au fost îmbrăcate în cămăşi de zăpadă, a suferit pierderi nespus de mari în luptele ce s’au dat foarte aproape piept la piept. O linie de tranşee, care în urma focului aspru şi de altfel era nefolosibilă înainte de pornirea la atac a Englezilor, după un plan ce-l statolisem şi absolut neconturbaţi am părăsit-o. Frontul răsăritean: Linia de luptă a principelui bavarez Leopold: încercările de înaintare ale Lupelor noastre de asalt la Duana şi la Kisielin spre vest de la Luck au reuşit pe deplin. — La Kisielin am făcut prisonieri 40 de oameni de trupă şi 2 ofițeri, capturând şi o mitralieră. Linia de luptă a Archiducelui Iosif. In ţinutul muntos de pe ambele părţi ale Vălei Oituzului precum şi în Valea Putna, detaşamente volante s’au ciocnit în mai multe rânduri. Frontul comandantul Mackensen: La Siret trupe cari patrulau s’au ciocnit în continu. Pe cursul de jos al Daenei a fost operaţii de artilerie mai moderate1’ Frontul macedonean: Nu e nici o noutate. Berlin 13 Feb frontul apusean: Ceaţa groasă, care a fost toată noaptea ş ziua întreagă a împiedecat desvoltarea de operaţii mai importante. — In regiunea Somme lupta de artilerie spre sară s’a reînoit iar peste noapte cu mici intervale a fost deosebit de violentă. Intre pădurea St. Pierre şi între Peronnes, mai departe apoi în Ipern şi Arras, încercările nenumărate ale detaşamentelor de explorare duşmane toate s’au nimicit. Frontul răsăritean: Linia de luptă a principelui bavarez Leopold. Spre sud dela lacul Dryswyaty câteva trupe de asalt de ale noastre, au pătruns în tranşeele ruseşti, de unde s’au reîntors cu 90 prisonieri şi mai multe mitraliere. — ’Spre nord dela Litck, încercările de înaintare şi de a produce pagube prin exprezi de mine, făcute de ruşi, toate au eşuat. — In partea de sus a râului Siret am respins două atacuri tari ruseşti. Linia de luptă a Archiducelui Iosif: Spre sud dela drumul de pe Valea Putnei trupele noastre au ocupt cu asalt dela Ruşi un punct de sprijin de mare însemnătate şi bine întărit, aici am făcut totodată şi 168 de oameni de trupă prisonieri precum şi 3 oferi, — luând ca pradă şi 3 mitraliere şi o cantitate frumoasă de material de răsboiu. — In mai multe locuri în regiunea din Uz şi Putna, au avut loc dueluri de artilerie şi ciocniri cu tendinţe de înaintare. Grupa armată a Comandantului Mackensen. Evenimente mai deosebite nu au fost. Frontul Macedonean: La cotitura Cernei trupele noastre după o pregătire puternică şi plină de efect a artileriei, au asaltat o poziţie de pe o înălţime de a duşmanului pe care au şi ocupat-o. — Spre est de la Panalova pe lângă pierdere neînsemnată am făcut prisonieri 2 ofițeri 90 de oameni de trupă, capturând şi 5 mitraliere precum şi 2 aruncătoare de bombe. Berlin 14 februarie. 1917. Frontul apusean. Linia de luptă a Moştenitorului de tron Rupprecht. Pe ţărmul nordic al lui Ancre, duşmanul după o pregătire foarte vehementă de artilerie, şi cu puteri mari la număr de infanterie pe cari fără cruţare le-a aruncat în luptă, şi-a continuat atacurile începute în ziua precedentă, ajungând în luptă ori la om le-am respins pe toate, pe acele trupe cari au ajuns până în apropierea liniei noastre prime, le-am alungat cu baioneta — Spre nord şi spre sub dela Ancre am observat aşezarea şi întărirea duşmanului în timpul de după prânz, aceste trupe artileria noastră le-a luat sub focul său prozav de violentă lupta de artilerie până pe sectoarele cari ajung până la Somme. — Trupele de explorare din grupă armată a Moștenitorului la cotitura St. Michieli și pe coasta apuseană a Vogesilor, au avut în întreprinderile lor succese depline. Frontul răsăritean Linia de luptă a principelui bavarez Leopold. Nu s’au întâmplat evenimente mai deosebite. Linia de luptă a Arhiducelui Iosif: In regiunea Mestecănescilor trupele noastre ieri au repurtat noui succese. — Mai multe poziţii însemnate ruseşti le-am ocupat cu asalt, — şi pe lângă toate contraatacurile destul de furioase ale duşmanului totuşi le-am susţinut. Numărul prisonierilor, se urcă peste 23 de ofițeri şi mai mai bine de 1000 de oameni de trupă. Am luat pradă 3 tunuri 12 mitraliere precum şi 6 aruncătoare de bombe. Grupa armată a Comandantului Mackensen . De alungul Siretului şi al Dunării, au fost sporadice dueluri de artilerie şi ciocniri de patrule. Frontul macedonean. La cotitura Cernei atacurile şi asalturile Italienilor pentru a-şi reocupa înălţimea situată spre est de la Paralevo, pe lângă toate asalturile susţinut de un foc violent de artilerie, au rămas fără nici un rezultat. Berlin 15 februarie 1917 Frontul apusean. In timpul din urmă pe linia de luptă de la Armentieres şi Arras, detaşamentele de explorare au purtat lupte număroase, duşmanul în toate aceste ciocniri, unele pregătite cu şi sup foc de artiilerie altele fără acesta, a pierdut mulţime mare de oameni şi material de răsboiu. Prisonierii făcuţi în aceste ciocniri, ne-au dat desluşiri de mare însemnătate, pe cari apoi le-am completat cu rapoartele detaşamentelor noastre de explorare, cari ne-au fost de folos nedescris.— Intre Serre şi Somme ieri au fost ducelor de artilerie grea care în deosebi în orele de seară a fost mai violentă. De la Ca'’al până la Vogezi ne-a favorizat un timp curat, în urma dibăciei aviatorilor noştrii duşmanul a pierdut 7 aeroplane dintre cari pe două le-a puşcat Locotenentul Richkofen prin ceace a repurtat până acum învingerea a 20 a şi a 21 a. Frontul răsăritean : Linia de luptă a principelui bavarez Leopold , pe linia ferată ce duca la Luck am detaşement volant de al nostru a dat peste am avant post rusesc şi’a făcut 41 de prisonieri, — la Kistellin am făcut 30 de prisonieri şi mai mult material de răsboi. Ludendorff șef de stat major.