Gazeta Transilvaniei, iulie-decembrie 1921 (Anul 84, nr. 139-278)

1921-10-14 / nr. 224

Pagina I Ultima ©Pâ Serviciul special telegrafic al eiarakd „Gageta Transilvaniei* BUCUREŞTI 13 Octoamie Lafayette. — Ilotărirea Consiliului executiv la chestiunea Sileziei este imbolilă. Consiliul fc’a întrunit Marţi dimineata în şediaţt privată la vicontele Iaht, apre a asculta ivpotul odor patra însărcinaţi a studia problema. O înţelegere complectă nu pare a fi realizată la ciunt întrunire! Consiliului. — Cursul schimbului : Londra 52.6172. New-Yok 13.65. Gerassula 117*. Spania 183. România IV/2. Elveţia 25074. Farts. — Sa anunţă existenţa naor relajlani între naţionaliştii bavarezi ş aogari pentru constituirea unui Imperiu catolic în Germania da aud. — Privitor la svonui, că Jugoslavia ar fi cerut să fie de faţă la întrevederea din Veneţia, stârni „Temps* spune, că aici o cerere nu s’a prezentat la acest scop din partea naţiunilor Micei înţelegeri. — SăptimSaa viitoare va pleca o «omisiune de anchetă destinată pentru Albania. Horsea. — Vicontele Grey a ţiant primul său discurs politic, care e privit ca reîntoarcem la activitatea ca politică. Făcând cauză comună de naţionalitate, Saşii au început să lucreze prin Partidul săsesc. Profitând de-o apucătură, au încercat să acrediteze, că pentru câteva zile făina lipseşte din oraş şi ziarele străine „Kronstadler Zeitung“ din 22 Septemvrie a. c. şi „Brassói Lapok“ din 23 Septemvrie a. c. au dat alarma. Brutarii fiind instigaţi, au încetat lucrul, invocând motivat, că nu au făină. Se ştia de la Federală, că oraşul are făină pentru zece zile. Totuşi Federala a luat dispoziţiuni şi în trei zile a mai adus încă, cu camioanele automobile, altă cantitate. Brutaili însă nici acum nu vroiau să înceapă lucrul, spunând, că dacă actualul prefect nu va fi înlocuit şi dacă nu se va lua Federalii conducerea economică agricolă, ei nu vor mai lucra. Fiind ameninţaţi cu luarea brevetelor şi închisoare, au început lucrul. toţi aveau făină. S’a dovedit aceasta de a amintreli şi în urma cercetărilor. Brutarii la reluarea lucrului nu au ridicat dela Federală decăt cantitatea de 160 kgr. făină, fapt, care spun© mai mult decât orice, ca făină era. Voind să discrediteze prin grevă Federala, Saşii s’au discreditat pe sine.* Foţi de această luptă economică Internă, care aduce cele mai mari neajuaguri întregii populaţioni, fără deosebire de naţionalitate, se impune mai Întâia din partea Românilor, cari au posibilitatea de a Infiuinţa starea economică a jud. Braşov, o purtare înţeleaptă. Ei înţeleg desigur, ca atenei când li se dă banuri, când sânt făcuţi stăpâni pe avotarile strămoşeşti, as pe lâagă dreptul de a stipâni, datoria de a ne arăta demni de ceea ce li a’a încredinţat. Banul mers nu posta fi, decât când e unire. C. F. Accidental de tren dela Timiş ari pe la orele 9.30 dim., un accident de cale ferată, care ar fi putut avea urmări grave, sta întâmplat Intra Predeal—Braşov, pe Hala curenţă, la intrarea In Timişul de Sus. Pe ciad trenul de marfă Nr. 6557, venea dela Predeal spre Braşov, cel din urmă vagon al acestuia, a sărit de o linie la Intrarea la staţia Timişul de vis, mergând pe traverse până la staţie. Cn ele Ctrl fixau linia din partea dreaptă rupându-se, au rasast deplasarea ei pe o distanţă de 600 aatri. Frânarul dina urma trenului observind aceasta, a înştiinţat pe şeful staţiei. Îndată a’a terfosat accidentul, gării Braţov, cerându -o totodată şi trimiterea mui multor echipa de lucrători, pentru a restabili una. Ui inginer transportându-se la faţa localii ca o locomotivă, a conatatat, că bandajai anei roţ a vagoflului deraiat, era tocit şi că de cauza aceasta vagonul siriac da pe linie. Apoi examinând linia, a cerut de Brașov trimiterea grabnică a mai multor echipe de Ittatător. Lucrul fiind început la 12 ore, după patru ore jumătate, de muncă, linia a fost complect restabilită. Din cauza acestui accident, tresei, cara trebuia să sosească din Bucureşti la Braşov 1& 2 oi® d. e., a fost întârziat. Neputându-se trece mai departe, din cauza liniei în reparaţie1, s’a format din Braşov un tren cere pornind spre Timişul de sus, a luat pe călători ptin trensbordare. Vagonul de bagaje şi cel de poştă au rămas în Timiş, pentru a fi adsae cu trenul mixt Nr. 527, care a sosit în Bafov la orele 23 15. Linia fiind restabilită la orele 16.30, trenul Nr. 128 Oradea-mare—Bucureşti, a plecat din Braşov regulat, la orele 17.30, continuându-şi drumul. Norocul e, că accidentul s’ intâmplat slua și a putut fi obzervatâ stricarea liniei, altmintrelea 9 mare nenorocire s’ar fi putut Întâmpla. informaţiuni M. S. Regina a trecut astă noapte prin gara Braşov, cu un tren special, ducându-se la Oradea-Mare, unde va asista la desvelirea monumentului, ridicat din iniţiativa unui comitet, al cărui preşedinte este d- general Moşoiu. « Dl I. Maniu a sosit ori în Bucureşti, unde va avea întrevederi politice importante. * Di Take lorsrscu a sosit la București. 1 Gir’un consiliu de miniştri a expus isprăvile d-sale in ctrematate. Consulul a hot&rlt ajutorarea vrsngh«lî|t!lor afîafi în ţară şi a populaţiei din sudul Bilssrsbiel. Mlaistrul de externe a reportat apoi asupra valutei, care se află în critica situaţie.« D 1 Titulescu soseşte azi în Bucureşti. Ministrul de finanţe este Intransigent şi nu admite nici o concesiune asupra reformelor sale. Dacă i se vor cere modificări, şi nu i se va ratifica împrumutul făcut în Elveţia, va demisiona chiar în cursul acestei săptămâni. * Cor,careul pentru ocuparea burselor vacante în anul întâi la Şcoala Superioară de Agricultură dela Herăstrău, începe în dimineaţa zilei de 15 Octombrie 1921. Candidaţii tribale să trimită cererile de îaiertare şi titlurile până în seara zilei da 14 Octombrie a. c., când înscrierile se închid. * Din eroare s’a suprimat semnătura articolului „ Unire ?" publicat ert, şi a cărui răspundere Mărul nu şi-o ia. * Prima de încurajare acordată învăţătorilor din vechiul regat, veniţi în teritoriile ocupate şi stăpânite de români, nu este prevăzută în buget, afară nu o mai dea acelora din judeţele din graniţă. * Ziarul „Kronstatler Zeitung“ a fost suspendat pe timp de o lună de zile de către Direcţiunea generală a propagandei şi presei, pe motiv că a îndemnat la rezistenţa cetăţenilor saşi împotriva ordonanţelor administraţiei Statului. Articolul încriminat a apărut în art. 206 al acestui ziar. * Severadl vor face o vizită În Bava La Timişoara sa fac mari pregătiri. * Tăbărăriila şi fabricate de piele au înştiinţat ministerul de Industrie că vor înceta lucrul de sol în 8 zde, dacă nu se va prohibi importat pieilor. * Consultul romia din Budapesta a început vizarea pașapoartelor pentru Romiuis, după ca diferendul, din cauza căruia se suspendase vizele, a luat sfârșit. In noaptea de Duminecă, 16 Oct. latre orele 11—3 dim. va avea loc o eclipsă de luni aproape totali. C. F. R. Direcţiunea ciilor ferite vecine, M. A. V. Imaease, că trenările crîeat-expres şi accelerate, No. 13 şi No. 14, cu începere dela 1 Octombrie. ce au început a circula pe via Budapenta, Gyor, Sopron, Ebawfurth şi Viens,în loc de Budapesta. GyOr, Brak, Vitus, ca până acum. • Bibliografie-A apărut în Editura Pavel Sura, Bucureşti, „CARTE DE EDUCAŢIE11 pentru cursul secundar, conf. programului Statului, aprobată de On. Ministerul instrucţiunei cu No. 585, de Angela Holban, profesoară de istorie în Bucureşti. Vânzarea lemnelor de foc din magazinul orașului Brașov s’a început. Comandete se primesc zilnic între orele 8—12 la cassa orășenească. GAZETA TRANSILVANIEI Cîrfila Uruia (Redate) 6-8 şi 8-10. Joi 13 şi Vineri 14 Octombrie Prejmiera senzaţională. Pentru prima oară în Braşov, marele şlagăr „Sacrificaţii Iubirei* dramă pasionantă in 6 acte. In rolul principal marea artistă „Itala Almirante Manzini* cunoscută din „Rida Caber“. Montare grandioasă, lux colosal, interpretare magistrală. In preparare „Emir” film senzațional de aventuri. In rolul principal Emir, calul savant. CINERA Teatrul Naţional (Apollo), orele 6—8, 8—10. Joi şi Vineri In 13 şi 14 Octombrie noutăţi ! „O dramă" de F. Sardon. Excelentă dramă în 4 acte. In rolul principal Mercedes Brignonne. (Se repetă o dramă de Sariou pentru o reprezentaţie de hipefacere). „O Luptă aeriană1* Actualităţi interesante In 2 acte Sâmbătă şi Duminecă : Mirajul de Sfirionul. Marele pianist Achron care a avut la Bucureşti un succes foarte mare, va da în Braşov 2 concerte cu următorul program : Sâmbătă, 15 Octombrie 1921: Chopin,L’Ballade, Nocturne, Etude, Mazuroa, Walzer, Fantasie, Polonaise. Glazunow, Thème et variations. Rochmaninoff, Prelude Cis-moll. Rochmanlnoff, Prelude G-moll. Scriabin, Prelude Ges-dur. Scriabin, Etude Dis-moll. Borodin, Im Kloster. Tschaikowsky, Paraphrase über die Oper „Eugen Onegin“. Duminecă, 16 Octombrie 1921; Bach-Liszt, Prelude et Fugue, Haydn, Variatlonen F-moll. Beethoven, Sonate Op. 111. Schumann, Etudes Simphonique. Wagner-Liszt, Isol des Llebestod. Wagner- Liszt, Tannhauser. Liszt, Funérailles. Liszt, Rhapsodie XV. Preţul locurilor este dela suma de Lei 7.50 până la Lei 28'— Biletele se pot procura dinnainte la Librăria H. Zeidner, Brașov. 2-3 No. 638/921. Padlis de vânzare Primăria comunei Mercheasa — judeţul Târnava mare — prin aceasta comunică, cumcă vinde pe calea licitaţiunei publice, ce se va ţinea in 3 Noembrie 1921, la 10 ore a. m. In cancelaria comunală 5646 stejari, cari formeeză proprietatea acestei comune pe un teritor de 131 jugăre catastrale. Oferte în scris încă se primesc, cari însă nu vor împiedeca licitaţia verbală. Conform preţuire pricepătorilor sunt 5110 m3 pentru lemn de construcţie parchet, doage etc. şi 10.188 m3 lemn de foc. Preţul strigărei 678.150 lei adecă, şase sute şaptezeci şi opt de mii una sută cincizeci lei. Cauţiune 10% din preţul strigirei. Condiţiile de licitare te pot vedea în cancelaria comunală. . Pădurea se află la depărtare de 9 km. de gara Homorod-Cohalm. Poşta e Homorod. Mercheaşa, la 2 Octombrie 1921. 221578 Primăria comunală. Ile vânzare ieftin grădini mare SJTlSft formațiuni Str. Căpitanului 9. 1572 8-8 Atragem atenţiunea tuturor cari au conduct de lumină electrică şi electricitate, că la curând întreprinderea noastră va lua o extindere mai mare, şi astfel vom fi siliţi să folosim pentru noi, întreaga putere produsă la Centrala noastră din Vulcan. Rugăm pe toţi şi ba provadă de acuma, pentru a nu fi surprinşi. — Vom anunţa publicul cu 14 zile înainte de-a închide curentul. Fabrica de Cement Portland 1587 Magler «fc tdmp. PUBLICAŢIUNE Cca 8000 m3 trunchiuri de lemn de brad, doborît In anul acesta, depozitat în două locuri se vinde cu preţ redus, în parte sau în întregime. Lemnul este de calitate foarte bună, şi este aşezat în apropierea drumului de ţară şi la 16 km. de linia ferată. Informaţiuni la Kocsis András — fabrică de cherestrea, Braşov. 1580 1—3 Se cisită o doică sănătoasă, cu plată bună; a se adresa la Magazinul de Coloniale Eltel & ZhrlâkQS, Str. Porţii 21, Braşov. 1585 1 2 Ia urma ordinului circular Nr. 427 din 4 Octombrie a. c. al Comisiunei de cumpărare şi vânzare a judeţului Braşov, este interzis a se transporta, fără autorizaţia susnumitei Comisiuni, furaje de pe teritorul oaşului. Consiliat orăşenesc. Mr. 224—IOVII Circulaţia automobilelor în Braşov Prefectura Poliţiei Braşov a dat următoarea Ordonanţă No. 8 pe baza regulamentului legei privitoare la circulaţia automobilelor, apărută în „Monitorul Oficial“ No. 117 (28 August 1921). I. Fiecare proprietar ori conducător al unui automobil sau vehicul cu tracţiune mecanică, este obligat a se conforma regulamentului de circulaţie al automobilelor. Se înţeege prin automobil ori-pe vehicul cu tracţiune mecanică destinat transportului de persoane iau lucruri, precum : automobile (răsuri, autocamioane, trioare, motociclete şi oricare alte vehicule de acest fel. H. Nici un automobil sau vehicul cu tracţiune mecanică nu va putea fi pus în circulaţie pe căile publice, fără un permis de circulaţie şi nimeni nu va putea conduce un automobil, fără a avea un permis de conducere. III. Proprietarii automobilelor, care ar circula Hr& că fi obţinut permisul de circulaţie, vor fi pedepsiţi cu amendă dala 5000 -20.000 lei, iar conducătorul automobilului, proprietar sau şofer, că închisoste dela 1-3 luni. Oricine va conduce un automobil, fără a avea un permis de conducere, va fi pedepsit cu amenda dela 1000—5000 lei și închisoare dela 1—8 luni. Proprietarii, cari se vor dovedi că la conducători de automobila fără permis de conducere, se vor pedepsi cu amendă dela 5000 — 20.000 lei. In cazul când un automobil ar circula fără ca conducătorul să poată arăta, la cerere, permisul de circulaţie al automobiului său şi permisul de conducere, conducătorul se va pedepsi cu o amendă deja 500—2000 lei. Proprietarul de automobil e obligat a anunţa Prefecture de Poliţie orice schibare de conducător de automobil şi motivul concediere şi a prezenta autorităţilor, la cerere, permisul de circulaţie al trăsarei şi de conducere al noului conducător. IV. Persoanele cari ar circula cu un automobil sau orice vehicul cu tracţiune utecanică, proprietatea lor, sau cari ar îngădui circulaţia lui fără 04 să fie prevăzut cu numeric de ordine şi literila dinstinctive, cu aparate de semn» şi în timpul nopţei cu felinarele aprinse, vor fi pedepsite cu anundă de 1000 — 3000 lei, iar conducătorii automobilelor, proprietari sau şofturi, cu închisoare de la 15 zile până la lună. Litera pentru Braşov »’a modificat Bv, deci litera „r“ va fi înlocuită cu litera „v* la automobilele din cuprinsul oraşului şi judeţului Braşov; de exemplu: 326 -Bv. Numerile de ordine şi literele distinctive, conform art. 21 al regulamentului, vor fi fixate pe vehicule atât la partea dinainte, cât şi cea de dinapoi. Tabla de dinapoi, necondiionat trebue să fie luminată în timpul nopţei. Automobilul va purta o tăbliţă, arătând fabrica care a construit şasiul şi numărul de fabricaţiune al şasiului, puterea de a motorului, apoi sumărul şi aliajul cilvidretor şi greutatea trăs regoale. V. Iuţeala maximă cu care automobilele şi celelalte vehicule cu tracţiune mecanică pot circula In oraşe şi în trecere prin pomane, va fi de 12 km. pe oră, adevărgd cu trapul caitar , la cotituri in aglomeraţiuni, 11 încrucişări de straşi şi la răspântiile drumurilor, viteza va fi redusă la 6 km pe oră, adică egală cu pasul pedistrului. Iuţeala maximă a camionelor automobile, în oraş va fi de 12 km. pe oră, când sunt descărcate şi 6 km. pe oră, când sunt încîrcate. Circulaţia în oraş a camioanelor automobile cu şinele roţilor de metal, este strict interzisă. Conducătorul fiecărui automobil sau vehicul cu acţiune mecanică, este obligat a modera mersul şi chiar a opri motorul, dacă mişcarea sau sgomotul vehiculului speriind caii, ar putea pro- V00& un gcddent. Oricine va fi găsit în stare de ebrietate, conducănd un automobil, se va pedepsi cu închisoare dela 15 zile la 3 luni, independent de orice infracţiune ar fi comis. Automobilul să aibă o funcţionare sigură şi piesele maşinei să fie aşesate în aşa fel, ca să înlăture, in măsura putinţei, orice primejdie de incendiu sau explozie, să nu sperie, din pricina sgomotului animalele, să nu poată fi o cauză de primejdie pentm circulaţiune şi să nu supere pe trecători cu fumul sau aburul din motor. Dacă un automobil va provoca direct sau indirect un accident oarecare, conducătorul este obligat a opri automobilul său, a da ajutor şi a transporta eventual pe răniţi, până la cel mai apropiat loc de ajutor, fiind obligat a aviză de îndată şi autorităţie administrative, din apropiere. VI. Toate automobilele vor fi înzestrate, în mod obligator, cu o trompă ce va da un sunet grav. In aglomeraţiuni automobilele îşi vor semnala aproierea de la dstanţă, numai cu ajutorul acestei trompete. Toate automobilele vor fi luminate cu 3 felinare, imediat ce se va însera : două aşezate In partea de dinainte, iar cel de al 3-lea în partea de dinapoi şi aşezat astfel, îneftt Inmina să fie îndestulătoare, pentru a îngădui petirea uşoară a semnelor sorite pe tablă, întrebuinţarea farurilor şi a luminilor orbitoare, este strict oprită, în momentul trecerei prin oraşe. Motociclurile şi motocicletele vor fi laminate cu an simplu felinar, aşezat la partea de dinainte a motociclului sau motocicletei, având o trompă, care va da un sunet ascuţit. Vii Rămânerea automobilelor peste noapte, pe străzile şi pieţele oraşului, fără autorizaţia necesară, e strict interzisă. VIII. Orice abatere de la dispoziţiibile în ceea ce priveşte modul de conducere, pornire şi oprire, iuţeală, facerea semnalelor, luminarea felinarelor, ţinerea pe dreapta şi ieşirea din rând, se va pedepsi cu amendă dela 1000 — 1030 lei, iar pentru călcarea dispoziţiunilor relative la iuţeală, se va aplica pe lăngă amendă şi închisoare dela 1-15 zile. Circulaţia automobilelor pe căile interzise şi cărerea vreuneia din dispoziţiunile luate conform art. 2 şi 3 al regulamentului de către conducătorii de automobile (circulaţia pe căile publice, poduri, luptele de viteză şi alte condiţiuni speciale dictate de împrejurări locale), se va pedepsi cu amendă dela 1000 -3000 le şi în caz de recidivă cu amendă îndoită şi cu închisoare dela 1— 3 luni. IX. Infraţiunile la legea şi regulamentul circulaţiei automobilelor vor fi constatate în praşe de ofiţerii de poliţie judiciari. Amenzile în bani vor fi aplicate de cître Prefectura de Poliţie, iar aplicarea pediiei cu închisoare de către instanţele judecăoreşti. In contra proceselor verbale sau deciziunilor de aplicare a amenzilor, se va putea face apel, de citr® infractori, în termen de 5 zile libere, la judecătoria de ocol. In caz de recidivă la infracţiunile din legea pentru circulaţia automobilelor şi regulamentul de faţă, fiecare pedeapsă va fi îndoitul amenzei sau închisoarei aplicată prima dată, bineînţeles, dacă nu se prevede o pedeapsă mai mare. A doua recidivă şi următoarele, în curs de 5 ani dela prima infracţiune, se vor pedepsi cu maximul amenzei îndoita şi maximul inchisoarei. In caz de neplătire, se va pune în vânzare la licitaţie publică, automobilul cu care s’a săvârşit infracţiunea şi din preţul vânzărei, se va reţine amenda aplicată şi cheltuelile de conservare a automobilului. XL Conducătorii automobilelor sau a oricăror vehicule cu tracţiune mecanică sunt obligaţi a opri imediat maşinele lor, la primul semnal făcut de către agenţii forţei publice. 12003 . Oct. 1921. IECu.ublicaţie Ministerul de Răsboiu având urgentă nivoe de materialele prime pentru confecţionarea efectelor necesare a elevilor şcoalelor militare şi anume: 10000 kgr. piele toval 200 kgr. sţă povetit feţele la bocanci 250 kgr. cue de lemn 100 kgr. ştifturi 50 kgr. aţă pentru înşirat 12 000 buc. cuie pentru prins tocul şi 100000 buc. cuie cu floare a ţinut două licitaţii publice fără rezultat favorabil. Se aduce la cunoştinţa generală că această aprovizionare urmând a se face prin bună învoială şi cu predare promptă, se primesc până la 15 octombrie a. c. la Direcţia 7 Intendenţă, Calea Griviţei No. 28, oferte însoţite de mostre, arătându-se preţul unitar şi termenul de predare care trebuie să fie cât mai scurt. Predarea Depozitul Central de Echipament: 202 1564 de vânzare OfTiţ&rl îriâ la poziţie frumoasă cu yntUilia loc pentru zidit case lângă biserică Sft. Treimi. Informaţiud strada Pe Tocile No. 41. 1575 3-30 psnfâ un practicant compun null Intabul, bun calculator, cu bune referinţe, bine plătit. Luca P. Niculescu Sucursala3 (1569) Braşov. Isvorul Maria din Ifbaurcas, 00 3-6 00 Apă minerală medicinală alcalică salină. Cel mai ban remediu pentru salvarea_ scuipatului ! ! Vindecă 00 imediat arsurile ! ! co Se cepătă ori ande. Dr. isvorului : BRAŞOV Târgul Grâului No! 9. TIPOGRAFIA A MUREŞ ANU BHANISG® A COMP. BRAŞOV