Gazeta de Jimbolia, 2004 (Anul 1, nr. 1-41)

2004-11-26 / nr. 37

firir-i r—» CA ö zseta der JIMBOLIA. Anul I. Nr. 37 • vineri, 26 noiembrie 2004 • 4 pagini • 5000 lei Săptămânal independent de opinie și informații Cenaclul literar “A.E.Bakonsky” iși reia activitatea Joi, 18 noiembrie 2004, la ora 15, în incinta Bibliotecii orășenești “Mihai Eminescu” din Jimbolia, Cenaclul literar "A.E. Bakonsky” condus de către domnișoara profesor Adriana Tudor Gutan, bibliotecar la instituția mai sus amintită, sub directa îndrumare și coordonare a poetului Petre Stoica, și-a reluat activitatea, o activitate care a debutat la 10 octombrie 1996, la Casa de cultură în prezența aceluiași apreciat poet. După o serie de întreruperi și reluări a activității acestui Cenaclu, în urma a mai multor neînțelegeri între membrii ai cenaclului vis-a vis de acceptarea ori respingerea unor genuri literare consacrate, după o lipsă de activitate de cinci ani, în ziua de 17 octombrie 2002, în găzduirea, de această dată a Bibliotecii orășenești, încă odată, în speranța revitalizării activității cenaclului. La această primă ședință de reluare a activității cenacliștilor jimbolieni au citit din creația personală poetul Petre Stoica, ales și președinte de onoare, criticul literar Doru Timofte-proză, Eugen Bunaru, coordonatorul Cenaclului “Pavel Dan” din Timișoara Florin Juncu-poezie, Ioan Mitruț-poezie, Lili Tatiana-poezie, Grațiana Golumba-proză, și încă alți câțiva poeți și scriitori. Noua revenire nu a însemnat, însă și o relansare a cenaclului, întâlnirile cenacliștilor, stabilite la o perioadă de trei săptămâni, devenind cu trecerea timpului din ce în ce mai rare, în luna iunie 2003 activitatea cenaclului încetează încă odată. Dar, se pare că, această stare de lucruri nu trebuia să persiste, iar acest cenaclu, căruia mulți i-au cântat prohodul, a revenit, încă odată, pe scena cultural-literară a Jimboliei, sub conducerea tinerei profesoare de limba și literatura română, în vârstă de numai 25 ani, Adriana Tudor Gâtan, autoare a unui apreciat volum de poezie “Diminețile unei adolescente carnivore”, volum lansat cu ocazia “Zilelor Jimboliei” în anul 2003, în prezența poeților Doru Timofte și Petre Stoica, volum, membru al cenaclului “Pavel Dan" din Timișoara. Spre deosebire, însă de precedentele ședințe de cenaclu, de această dată membrii cenacliști sunt foarte tineri, elevi autori de proză și poezie din localitatea Jimbolia și în mod deosebit de la Școala generală nr. 1, în colaborare cu profesoara Maria-Alina Mărgărit, de asemenea tânăr cadru didactic, în vârstă de 24 ani, profesoara de limba și literatura română la această școală. Tinerele talente, puțin speriate de noua postură în care se găseau, la începutul ședinței au fost timorați, reținuți, dar nu pentru mult timp. Specificul vârstei i-a făcut pe tinerii creatori să treacă repede peste primele emoții și apoi să se desfășoare în voie. Bineînțeles această ședință s-a limitat doar la probleme de organizare: prezentarea noilor membrii cenacliști, modul și stilul în care creează, ce anume i-a determinat să pornească pe un drum nu tocmai ușor. Raluca Danko, elevă la Școala generală nr. 1, afirmă: “Creația mea este inspirată din viața de zi cu zi. Nu știu dacă poezia scrisă de mine are o valoare literară deosebită, dar prin poezie pot să-mi exprim sentimentele. Bineînțeles, citesc și multă poezie, fără a mă inspira însă din ceea ce citesc și pot să spun că cel mai mult îmi place poezia scrisă de marele poet Vasile Alecsandri.” Lavinia Liliana Lazăr spune printre altele:’Am acasă o carte primită de la mama mea despre viața poetului nostru național, poetul tuturor românilor, Mihai Eminescu. Viața poetului m-a impresionat profund, iar într-o seară am încercat să scriu câteva versuri. Mai târziu le-am reluat și le-am corectat.” Alexandra Mihai consideră poezia fără rimă ca fiind poezia ce o reprezintă cel mai bine: ”La început am aruncat poeziile scrise. Am crezut că nu sunt bune. Am aflat mai târziu că poezia fară rimă este un gen literar și că poezie fără rimă au scris mulți dintre poeți contemporani cunoscuți, așa că le-am păstrat”. Tânăra Beatrice Pokker nu scrie poezie, însă îi place foarte mult să citească din creația poeților cunoscuți pentru că, zice ea: "Poezia te ajută să înțelegi mai multe, să te cunoști pe tine.” Domnișoara profesoară Maria-Alina Mărgărit consideră că :"Poezia este un fel de jurnal intim, până la urmă, pentru cel care o scrie, pentru poet”. Marius Dumbrava “Oamenii înainte de toate !” Stimați cetățeni, 99 s Ziua de 28 noiembrie 2004 este o zi de răscruce pentru următorii 4 ani ai țării noastre. Nu lăsați că această zi să treacă pe lângă dumneavoastră, fără să vă implicați în acest proces al alegerilor prezidențiale și parlamentare. Participați la vot, manifestați-vă prin vot opțiunea dumneavoastră și nu lăsați pe alții să decidă asupra viitorului nostru, asupra viitorului copiilor noștri. Membrii Uniunii PSD+PUR vor vota pe data de 28 noiembrie. Alăturați-vă lor și votați. Acordați acestei zile importanța cuvenită. Uniunea locală PSD+PUR Jimbolia, 2004 ■ SPECTACOL ANIVERSAR AL CORALEI „ FLORIS” Vineri, 19 noiembrie, a avut loc la Casa de cultură din localitate un concert aniversar al corului „ Floris”: 5 ani de la înființarea aceastei formații și 150 de ani de la nașterea marelui compozitor Ciprian Porumbescu. Cei 26 de coriști au evoluat sub bagheta distinsului dirijor Valerică Niculescu, in fața unui public generos și iubitor de frumos. Tânăra coristă, Lavinia Benga, a făcut o scurtă prezentare a activității formației din care face parte, după care s-a referit la momentele din viața compozitorului sărbătorit. Am reținut faptul că formația aflată pe scenă a luat ființă in toamna anului 1999, având ca dirijor pe doamna Gabriela Murgu, căreia i-a urmat la pupitru d-na. Lucia Ianculescu. După un an de activitate bagheta dirijorului a fost preluată de D-l. Niculescu. Sub conducerea sa corul a acumulat o vastă experiență interpretativă, succesele sale fiind remarcate prin repertoriul și concertele susținute în țară și străinătate (cu ocazia deplasărilor în Ungaria, Belgia și Serbia). Corul „ FLORIS” continuă o veche tradiție locală ale cărei începuturi se află în activitatea fostelor asociații corale din Jimbolia, renumite în Banat, de aceea meritele sale în viața culturală contemporană au valențe sporite. Pe o ploaie rece, de sfârșit de toamnă, am plecat de acasă cu îndoiala în suflet, gândindu-mă că sala în care a avut loc concertul va fi aproape goala, că simbolienii vor renunța la spectacolul aniversar. Ei bine, m-am înșelat, încă înainte de semnalul de începere sala era aproape plină și, spre uimirea mea, printre spectatori se aflau mulți tineri. Doar,, ofialitățile” au venit ceva mai târziu, în prima parte, într-un decor feeric, cu lumânări aprinse, au fost interpretate la chitară și vioară de către D-nii. Dan Midvichi și Valerică Niculescu piese instrumentale de Beethoven, Schuman, Schubert și Ciprian Porumbescu. Concertul a continuat cu arii din opereta ,, Crai nou” în interpretarea vocală a Laviniei Benga acompaniată la violină de V. Niculescu. Până la pauză au mai urcat pe scenă și un grup coral bărbătesc, compus din 8 persoane, care au interpretat două piese corale. în partea a doua a concertului a evoluat corul cu piese din opera lui Ciprian Porumbescu și Giusepe Verdi. Ca solistă vocală a cântat D-na. înv. Liliana Benga. Faptul ca aceasta formație a acumulat experiență în interpretarea artistică dovedind in fața spectatorilor expresivitate, acuitate și omogenitate, publicul s-a arătat entuziasmat și generos, răsplătind cu aplauze munca celor de pe scenă care nu sunt artiști profesioniști, dar au pasiune pentru muzică, activeaza cu patos și dăruire pentru îmbogățirea vieții culturale a comunității. Pentru acest gest merită toată stima și considerația pentru concitadinilor. Așa se explică ropotele de aplauze și „bisuriie” din finalul concertului care a încălzit inimile celor prezenți la jubileul corului. Mă așteptam la o scurtă cuvântare a primarului orașului, d-l. Kaba Gabor, sau a altcuiva din partea „oficialităților” însă entuziasmul general, stârnit de aplauzele celor din sală a contat mai mult decât cuvintele de mulțumire. Așa s-a scris incă o filă din istoria culturii locale de către una dintre cele mai distinse formații artistice pe care le are Jimbolia in perioada postdecembristă. Bravo Floris ! Felicitări tuturor membrilor formației (cărora merită să le menționez numele spre a fi pildă posterității, lucru pentru care îmi cer scuze ) și urări de noi succese în nobila activitate pe care o desfășurați pentru îmbogățirea vieții spirituale jimboliene.Meritați toate florile din oraș pentru tot ceea ce ați făcut ( nu numai cele așezate pe rampa scenei). P.S. Mă folosesc de acest prilej pentru a le mulțumi și susținătorilor formației ( nu numai sponsorilor) care au venit la spectacol (înfruntând vicisitudinile vremii) și au plaudat frenetic, așa cum îi stă bine unui public cald, receptiv și competent. Am remarcat și prezența a doi distinși profesori din Comloșu Mare ( D-nii. Traian Galetaru și Iulian Mihai) care au participat și la alte manifestări culturale din Jimbolia, fiind prietenii noștri statornici. Pe cei care au pierdut acest prilej de desfătare spirituală îi sfătui să nu se lase copleșiți de regrete, să ia parte la viitoarele manifestări ale corului și îi asigur că vor fi satisfăcute cele mai deosebite exigențe. Dragomir Ciobanu