Glasul Bucovinei, octombrie 1919 (Anul 2, nr. 252-277)

1919-10-14 / nr. 263

Școala specială pentru lucrarea lemnului din Câmpulung, Bucovina. Din cauza nimicirei edificiului școlar și tuturor întocmirilor „Școalas specială pentru lucrarea lemnului din Câmpulung“ unica instituțiune industrială n limbă de instrucție română din prăbușita Austrie își reîncepe cu 20 Octomvrie activitatea ei. Deocamdată se vor activa următoarele cursuri speciale ș. a. 1. Școala specială pentru tâmplărie (stolerit) și strungării. 2. Cursul pentru sculptura în lemn. 3. Cursurile de desemn pentru celte și maieștri. Primirea elevilor va avea loc în 13 și 14 octomvrie a. e. în vechiul edificiu școlar. In primile cursuri se vor primi acei aspiranți, cari au frați școala primară, au împlinit cel puțin vârsta de 14 ani și întrunesc aptitudinea fizică. Invalizilor li se va da deosebită atențiune, se vor instrua individual luându-se în considerare defectele corporale. Elevi germani vor primi stipendii corespunzătoare. La primire se vor legitima aspiranții cu un certificat de botez, testimoniu de absolvire a unei școale primare sau cu un testimoniu de valoare egală. Se așteaptă, ca această instituțiune de valoare însemnată pentru țară și neam să aflai pretutindeni sprijinul cuvenit. Universitate. înscrierea la Universitatea din Cluj, înscrierile la Universitatea din Cluj se pot face dela 14 până la 28 Octomvrie a. o. La căminul studențesc sânt reservate câteva locuri pentru Bucovineni. Reflectanții să se anunțe imediat la secretariatul salubrității pentru ca să putem raporta. E«soss © 3s*sce- Constanța-America-Australia. In București se află un reprezentant al societății maritime italiene Lloyd Subando, al cărei președinte e inventatorul Marconi. Serviciul maritim român a primit agenția acestei societăți. Cu ajutorul liniei Constanța-America-Australia se va înlesni comerțul românesc. Organizarea C. F. R. și navigația pe Prut. La ministerul lucrărilor publica se lucrează la completarea rețelei de cale ferată pentru a pune vechiul regat în legătură cât mai lesnicioasă și rapidă cu Transilvania, Bucovina și Basarabia. Deasemenea se studiază chestiunea reînființării navigației pe Prut, în vederea exportului viitor al cerealelor. Invitare meritată. D-nii prof. N. Iorga, Mrazea și Pompei au fost invitați de guvernul francez să țină o serie de prelegeri la Sorbona. Numiri. Profesor caută post. Diverse. DL Maren a fost numit prin decret regal directorul Băncii regionale din Cernăuți. Se întorc Românii din America. In 12 Octomvrie sosește în Constanța vaporul „Re d’Italia“ care va aduce 1700 de Români cari vin din America. Profesor de limba română și filologia clasică primește post în oricare oraș din cuprinsul României mari, dacă poate avea acolo o loputință (3 camere, 1 bucătărie) în schimbul unei chirii corespunzătoare. Oferte la redacția acestui ziar. Ședințe. Dela „Ocrotirea orfanilor“. La ședința societății pentru ocrotirea orfanilor de războiu ce s-a ținut sub președinția principesei Olga Sturdza, d-sa și-a exprimat deosebită satisfacție pentru activitatea ce a desfășurat-o secția ocrotirii orfanilor din Cernăuți, dar mai ales pentru înființarea azilului de războia. Cu acest prilej dl. Mârziscu, fost ministru și delegatul M. S. Regina din comitetul central a promis că va interveni pe lângă M. Sava să ia parte în persoană la inaugurarea festivă a acestui azil. Această vizită prea înaltă ar fi o fericire și deosebită atenția pentru Bucovina. GLAdUL BUCOVINEI Ordonanță. Dela autorități, Direcția de Poliție din Cernăuți publică o ordonanță prin care se interzice aruncarea de fructe și resturi de fruct pe strade și pe piețe, din cauză că se pot întâmpla accidente prin lunecare. Recalcitranții se vor pedepsi cu cea mai mare severitate. Mulțămită publică. Dela sat». La petrecerea poporală dată de cabinetul „Luceafărul“ din Corcești în folosul casei naționale din loc au binevoit a contribui: Dl. consilier superior și prefect Isidor Maneasu 200 cor., Dr. Morariu 50 cor., Ungurean, avocat 50 cor., Țurcan, paroh 30 cor., Burla, proprietar mare 40 cor. și Ion Dominte 30 cor. Donatorilor li se aduc mulțumiri publice. In fața alegerilor. Invitări. Spre a da un raport amănunțit asupra hotărârilor luate în adunarea preoțimii și a învățătorimii române ținută la Rădăuți și în scopul de a ne preciza definitiv atitudinea noastră politică față de apropiatele alegeri, biroul comitetului executiv al preoțimii invită pe delegații Comitetului central la o ședință pe ziua de Joi, 16 Octomvrie orele 5 p. m. în localul „Societății pentru cultura și literatura româna“ în Cernăuți. Bag, 3. Telegram ®* , M. S. Regele la Curtea de Argeș. București, 12 Octomvrie, M. S. Regele a plecat de la Sinaia la Curtea de Argeș, pentru a asista la parastasul ce s’a facut cu ocazia împliniri a cinci ani de la moartea Regelui Carol. In acelaș tren au plecat la Curtea de Argeș toți miniștrii. Codificări în justiție. București, 12 Octomvrie. Monitorul oficial din 11 Octomvrie publică decretul lege prin care se introduc noile modificări în justiția Basarabiei. Transacțiunea bunurilor miniere și industriale interzisă. București, 12 Octomvrie. In monitorul oficial de Vineri a apărut decretul-lege prin care se interzice, sub rezerva ratificării ulterioare a corpurilor legiuitoare, orice tranzacțiune și concesiuni referitoare la bunuri miniere și indutriale, până în șase luni după încheiarea păcii, în general și în tot cuprinsul țării. Raportul lui C. Clerk. Paris, 12 Octomvrie. George Clerk a făcut consiliului suprem un exposeu al situației în România și Ungaria. In ceea ce privește evacuarea Budapestei de către trupele române, măsura aceasta zice dl. Clerk, în aceste vremuri critice ar contribui la o ruinare totală a Ungariei. Guvernele antibolșeviste în politica externă. Nauen, 12 Octomvrie. Ambasadorul rus Maklakoff va pleca însoțit de generalul Mangin în misiune diplomatică la Denikin și Colceag, pentru a arăta starea spiritului ce domnește în țările aliate față de Rusia și pentru a stabili o legătură, între diferitele guverne antibolșeviste și atitudinea acestora în politica externă. Chestia Fiume. Roma, 12 Octomvrie. Gazetele franceze arată că ar fi necesar ca chestiunea Fiume să fie hotărîtă înainte de alegeri pentru ca alegătorii italieni să nu fie sub impresia nemulțumire contra aliaților. Răspunsul Bulgarilor amânat pe 10 zile. Sofia. 12 Octomvrie. Legațiunei bulgare i s-a mai acordat o prelungire de 10 zile pentru formularea răspunsului, adecă până în 24 Octomvrie. Concert. Joi 16 Octomvrie a. e. va concerta în sala Filarmonică domnișoara Fritzi Roller. Simpatica cântăreață, al cărei talent l-am admirat mult în anii precedenți va cânta și da data aceasta numai bucăți alese din componiști moderni ca: Mahler, Wolf, Marx etc. Bogatul program va fi întregit prin renumitul Trio de Brahms, dar cu concursul măieștrilor noștri cântăreți consilier aulic de Duzinkiewicz, directorul Schlüter și dl. A. Eigermann. Bilete de intrare se găsesc de vânzare în biroul de concerte B. Klein, strada Regina Maria (Rathausstrasse). I Curs comercial de șase luni începe la 1 Noemvrie în școala de stenografia „Gabelsberger“, strada palatului țării 13. III. 535 □Tesutr-CLl orășenesc Compania Lirică Română de Operă și• Operete AVRAM NICOLAU ■ ■ ■ C* , ■ ; pr... . ín I. ■ ■ [UNK] Repertoriul săptămânal : Prețurile în coroanei I- Xisia et al cor. ■ 101 PREȚURILE LOCURILOR SERALE: Loja rang I cor. 200.-, Loja part. I cor. 200.-, Loja mare (10 persoane) cor. 400.—, Loja sus cor. 200.—, Potul de orchestră 3 rânduri cor. 50—, Parchet I (rândul 4—6 cor. 20.—, Parchet II (rândul 7-12) cor. 30.—, Parchet III (rândul 13—15) cor. 20.—, Fotol de balcon (rândul 1—2) cor. 24.—, balcon I cor. 10.—, Galeria cor. 6.— Orchestra, proprie 32 persoane. Corul 3.0 persoane. Biletele se găsesc de vânzare la agenția teatrului orășenesc strada Iancu Flondor No. 18, 0000000030 seara la Cassa teatrului ooocoooooo Sâmbătă, 11 Octomvrie 1019, ora 87a seara. Premiera marelui succes jucată în București de 100 ori în șir •xrxoiLii'-TxsTtrx, operetă în 3 acte. Muzica de Edm. Byster. In rolurile principale : Marioara Cinsky, Gina Hermeziu, Ana Grand, Laura Ionescu, Alvina Stanescu, Vasile Rabega, N. P. Ciucurette, Lieft Radulescu, Leo Calinnsky, I. Bratulescu, M. Graur. Duminecă, în 11 Octomvrie 1919, ora 27, Pra.: folatin m SșrlTleu. Matineu operetă în 3 acte. Muzica de Em. Kalman. Seara ora 872 precis: Hepina Carnavalului operetă în 3 acte. Muzica de Em. Kallman. Luni, 3 Octomvrie, ora 87î seara . Premiera marelui succes, jucată în Viena 500 ori în pic 500 MODISTA operetă în 3 acte. Muzica de Oscar Strauss. Marți, 14 Octomvrie 1919 ora 87i seara. Domnișoara de la poștă operetă în 3 acte: Muzica de J. Gilbert. Miercuri, 15 Octomvrie 1919, ora 87i seara, operetă în 3 acte: Muzica de J. Gilbert.