Glasul Bucovinei, octombrie 1921 (Anul 4, nr. 811-835)

1921-10-14 / nr. 822

o: 822 ____________________________________GLASUL BUCOVINEI ________________________________Pa* 3 INFORMAŢIUNI POLITICE Planuri de remaniere. Ziarele scrin: In lumea politică guvernamentală aedica sigură remanierea governelor. Intra cSt data candidaţilor la diversele portofolii, e foarte numeroasă, primul ministru a mai prelungi! termene! remanierii ata că d-nii dr. I. N. Angelescu, Berleseu, şi alţii, sânt nemulţumiţi şi o arată aceasta in orice ocaziene. Ia trecerea se prin Iaşi, dl. general Averescu a făcut apel la d-nii Matei Contacssino şi A. C. Cuza si Intre in guvern. — ambii fruntaşi au declinat istă această onoare. Situaţia politică.— Oficia publică care demult a înfierat incapacitatea actualului guvern care, prin despotizma afin, reprezintă doar artificial voinţa ţării, atărue a da expresie dorinţei de a vedea partidele care au făcut Unirea legate prin un pact, ca ţara să fie scăpată de năpasta conducerii actuale. Toţi cetăţenii acestei ţări sunt convinşi că e timpul suprem ca viaţa statuiui nostru să fie normată sub raportul economic, cultural şi social de oameni pricepuţi şi ca dor sincer de a vedea această ţară bogată la locei care i se cuvine. Guvernul dlui Averescu sfidând opinia publică face toate sforţările ca si rămână o cârmă, sforţări care sunt ale omului naufragiat, in desperare că-i fage pimântul de sub picioare, acea a recurge la toata stratagemele. Dar e in zidar. Ţara cu mal logădae alte la,e condusă de o grupă de Inşi, pe care numai împrejurările, nu voinţa adevărată a ţârii, i-a ridicat in fruntea ei Domnul Averes a face curte ţărăniştilor din vechiul Regst, doar l-ar putea determina să puie arabul şi el la caruldaale, care-l gai să se răstoarne. Dar soarta acestui givern este hotârîtâ. Şi in contra toartei orice efort are un rezultat egal cu zero. Dacă nu eşti Averescan — Ziarele din Ardeal anunţă că ministeri de interne a transferat mai mulţi fancţionari ai statului din Timişoara, ca pedeapsă fiindcă ar fi asistat şi la întrunirile publice ale celorlalte partide decât al d-lui general Averescu. Printre aceştia se află cei doi prefecţi de poliţie şi un Substitut care a fost mutat tocmai la Chişinău, in Basarabia. Take Ionescu la Bucureşti — Ziarele scria cid. Take Ionescu a sosit la Bucureşti. EXTERNE Războiul greco-turc. Primul ministru Ganaris a declarat ziariştilor că va face propuneri de pace cu ocazia vizitei sale la Londra. Cu acest prilej va anunţa pe turci ci nu va accepta o pace care să nu aibă aprobarea Aliaţilor, in numele cărora armata greacă luptă infaitică şi garanţia necereri pentru respectarea ei. Chestia Burgenlandului. Din sursă cehă se anunţă că Franţa a decis să intervină cu armată pentru rezolvarea chestianei Burgenlandnlel, dacă insurgenţii unguri nu vor părăsi teritoriul atribuit Austriei. Mareşalul Fock a primit misiunea aă la dispoziţiunile secestre. Se crede a şti că mareşalul ar fi insărcinat pe generalul Wiggand cu conducerea operaţiunilor militare. Pregătirile militare ale Ungariei Concentrările de trupe contuuă in Ungaria. Zilele acestea a fost eherst sub arme un nou contingent de 20 000 oameni, cari se vor la trebuinţa pentru infirma bandelor în Ungaria de veit, Italia şi Ungaria. „Nerseţi Ujasg“ din Budapesta scrie că Italia este puterea care acmamente se arată, cea mai severă pentru Ungaria. Poporul ungar regretă că poporul itatian, prietenul Usgarlet d1848, s’a pus in fruntea duşmanilor si. Instituirea regenţei în ispenia. Din causa buslei Miradoului principele moştenitor Hrohito a preia şi regenţi la ispenia. El a primit citeie acestea pe ambasadorii care au fost acreditaţi la timpul din urmă pe lângă curtea din Tokio. Stirea sănătăţii Mikadonlui inspiră strlos de iegrijiri căci a intervenit o mare slăbire a nervilor şi împăratul Japoniei are mari dificultăţi in vorbire. Flota greacă bombardează coastele turceşti Flota greacă a bombardat şi a distrus fortificaţiile turce şi dela Sermena,Bizanta şi Hoaa, pe ceaata Marei Negre. CULTURALE Vine artistul Soreanu. „ Curând artistul Soreanu, însoţit de o schiţă de 25 actori de la Teatrul Naţional din Bucureşti, va dao serie de reprezentaţii în Teatrul Municipal din localitate. Publicul românesc din cuprinsul Bucovinei va avea posibilitatea să vadă creaţiile susţinute de grupul Soreanu. Vom avea artă românească, care ne va da prilej de gânduri şi simţiri înalte şi va intinge, pentru câteva clipite măcar, realitatea cu sumedenia ei de inconveniente subpragul conştiinţei.» Publicul românesc să nu pregete a utiliza această ocaziune rară. Preţurile locurilor: Loja Bang I 200 lei. — Loja Parter /50 lei. — Fotoliu Orchestră 40 lei. — Stal I 25 lei.— Sta 11 15 lei. — Balcon 10 lei. — Galeria 1 lei. Bineînţeles la aceste preţuri vin încă adaose taxele legale ale teaicului Naţional. DIVERSE Generalul Avarescu in Bucovina. U 16 Oct. când soseşte d. general Averescu la Cernăuţi va avea loc o eclipsă de lună. Membrii averescani o vor putea cel mai bine observa prin sticle de şampanie de pe balconul ada Clubul averescan. Ce coincidenţă tătălăi Inaugurarea statuei Reginei la Oradia Mare. Inaugurarea statuei Reginei Maria şi a bustului Principelui Carol care trebuia să aibă loc săptămâna trecută, la Oradia Mare, a fost definitiv fixată pentru Vineri, 14 Octombrie. O primire grandioasă se pregăteşte Suveranei şi Prinţului moştenitor. Centenarul lui Ampere. In Novmbre francezii vor alibitorii 100 ds ani dels dita in care Ampere a demonstrat că pila electrici poate fi întrebuinţată la telegrafie. Boala A. S. R Principesa Elena. A sosit in Bucurest pila Constanţa profesorul universitar din Atena dr. Lsros, chemat să avizează asupra stării sănătăţii A. S. R. Principesa Eina. D-rul Luros e gâzluit la Palat. O mare catastrofă pe Oceanul Atlantic. In cursul săptămânii frecute o mars tartana bântuia Oceanul Atlantic. Curenţi puternici de apă. Însoţiţi de vielii năprasnice, purtau pe valuri aliare coloşii transatlantici ca pe nişte bird. Vaporul „Asia“ sub pavilion francez, un elegant basment de pasageri a fost kalandst la câteva clipe. Pe bordul vaporului se aflau pe lânga personalul echipagalat, și 600 de călători cari veneau spre Europa. Postul de radiografie al vaporului „Agropolia" a înregistrat semnalele de alarmă ale vasalul »Asia", dar până să aja agă la punctul da unde ae telegrafiase, vasul împreună cu toţi pasagerii, au fost mistuiţi de valuri. Ss crede că încă,multe alte bastimente, cari — fie ci n’au avut posturi de radeografie fie ci n’au mai avut vreme să ceară ajutoare *— »’au ecufusdat, intru cât la agenţiile din porturi nu se ştie de urma multor vapoare. Taxa în aur la import. In noul regim al Importului s’a prevăzut pentru anele art cole plata taxelor In aur socotit pe cursul ziiei. Faţă de această dispoziţie, direcţiunea generală a vinulor a făcut cunoscut punctelor vamale ca, pentru mărfurile cuprinse la acest capitol, că se perceapă taxele sau in aur efectiv sau echivalentul aurului in hârtie monedă, adecă de 20 de ori valuta noastră faţă de dolarul aur. Cursul auralei va fi verificat in fiecare luni. Şcoala de agricultură dela Herăstrău. — Concursul penru ocuparea burselor vacante in anul intâi la Şcoala Superioară de Agricultură dela Hrăstrău iacepe în dimineaţa zilei de 15 Octombrie 1921. Când deţi trebue să trimită cererile de inseriere şi titlurile până în seara zilei de 14 Octombrie a. c. când se inched înscrierile. Tata Avarescu şi cultul eroilor. — Citim prin ziare: Intr’o comecă din judeţul Olt se comemorează 2 ani dela moartea câtorva săteci morţi pe câmpul de luptă. Se oficiază o slujbă la biserica satului, se face da către o notabilitate locală elogiul eroitor »1 se organi*aiă un banchet la care ia parte intre alti! şi deputatul guvernamental ca ve'einţl de „'eader* pe vremuri. Se face tăcere. »Domnilor şi iubiţi săteni* I îţi începe logossl dcputatsl in chestiune. „Ar fi o impietate dla parte-mi dacă cu prilejul cinstei memoriei câtorva eroi ai nesmului aş încerca să amestec politica. Aceşti sfinţi cari s’au sacrificat pentru Patrie trebueac ţinuţi departe de frământările politicei, totuşi nu pot vorbi despre acei ce-u merit pentru ţari fără să mă întreb: cine i-s condus pe dânşii in Ispta cea mare, dacă nu tatăl nostru al tuturora, generalul Averisca?" Cărţi şi reviste A apărut: Săgetătorul, anul I No. 2 Remarcăm articolul motordal Băgolescu „Acţiunea S. S. R. şi adevăraţii români" in care autorul arată cum o anumită presă înţelege să se puie dsacurmezişei propăşirii culturii româneşti. Red. şi adm. Bucureşti, Calea Griviţei 30 e.. Citiţi „Glasul Bucovinei" Poşta Redacţiei D-lui Tuca, Câmpulung — Darea de seamă des- pre reprezentaţiile trupei Ligii Culturale ne-a sos’t cra foarte mare infiziere. Aşa fiind n’o mai puten publica. Cu frăţeşti salutări. ■■■'■ ■■■■■■ ■ — ■ ■ 1 ’ ■■■■ Telegrame Chestiunea avocaţilor din vechiul Regat Bucureşti, 12 (Lsx) — Ministerul de Justiţie a dat o ordonanţă câtre toate barourile avocaţilor dc Ardeal şi Bucovina, prin cre se obligă să primească pe avocaţii din vechiul Regat. Ziar suprimat Bucureşti, 12 (Lx) — Subsecretariatul de Stat dela Interne a dispus suprimarea pentru a iniia zaraiul „Kronstädter Zeitung" fiind ci a publicat un articol împotriva Statalui. Fortul Rudeni aruncat In aer București, 12 (Lux) — Azi la oreie 11 jumătate s’a produs o expiozie la fortul Rudeni din Bucureșt’. Cauza acestei explozi este neprecauţia la manipularea explozibicelor. Se afrmă că au fost aruncate in aer 150 vagoane ds mantii. Număra! victimelor na sa ce- noaşte. Explozia s’a simţit in hired oraşu!. Congresul funcţionarilor din Ardeal. Bucureşti, 12 (Lux) — Funcţionarii la lefester comaasli din Ardeal au ţinut un congres la Cluj tei care s'a decatst chestiunea salariilor şi pensionarilor.„ Funcţionarii cer salarii la fel ca fnacţionarii justiţieî. Chestiunea Burgenlandiul , Bucureşti, 12 (La*) — Ministrul de externe Italian Toretta a primit misiunea să apareze conflicte din Bargeolaui. Dinsul a plecat Luni la Veneția, întrunirea Consiliului suprem. Paria, 11 (Lax) — Consiliul ambasadorilor a fost convocat pentru Mercuul sub prezidia lui Isici pentru a soluţiona chestia Sileziei. „Petit Parisien“ crede că chestiones Sileziel va fi rezolvită in defavorul Poloniei. Convocarea Camerei elene Atena, 11 (Lax). — Ziarele da Atena anunţă convoarea Conttttaaatel pentru 15 Octombrie. GuvernaS crede că va obţine o mare majorate. Din public La Academia da înalte studii comerciale au început Înscrierile şi durează pânâ la 15 Octombrie. Informatlan! se dau zilele de la ora 4 dupâ ameazi în cancelaria şcolară strada Unea Zota (fosta Iosef*gu s*c) Nr. 23. 2840 Aţi auzit ? In noul şi confortabilei local de dema şi delicatese M. J. Hermann, strada Templului 4, ce servesc cele mai bune vinuri şi bere precum şi mâncări calde şi gustoase, la orice oră din sf. Maistru croitor de sumane Nicolai Ciobotlik, execută comecz de felul aceuts la forma diferitelor sate din Bucovina şi Vechiul Regat coild şi ca preţuri coivenabile. Cei lateressţi se pot adresa în fiecare Lan», intre ore e 8—10 d«m., ia restauraatul Salomos Ks‘2, str. Reek Ferdinand 20, vls-a-vl« de Prefecture jud. Cernăuţi, *aa ia dom cilia la Mahala (tâagî gară). Biroul advosaţial al d-lui Alexandra Popiviei, fost vicepreşedinte al tribunalului, actualmente conferenţiar la Universitate, se află acrsa pe str. Reiss Nr. 8 etaj II. Birou advocaţial. Domnul Eudoxiu Gribovschi fost deputat, şi-a deschis cancelaria de acrvocatură în Cernăuţi, strada 11 Noembrie (fosta Franzensgasse) Nr. 13. Med. Ilnov. DIRT. «TROIAN Fost Medic Şef si Spitaluîui militar de boale contagioase şi ai laboratorului de bacteriologie. Specialist în boale interne şi contagioase. Face analize de sânge (Wassermann), spală, urină, licid cefalo-rachidian, materii fecale etc. Consultă dela 2—4 d. m. str. Fiondor 44