Glasul Bucovinei, septembrie 1923 (Anul 6, nr. 1348-1370)

1923-09-01 / nr. 1348

Mo. 1348 Din Isopia Voronețeană Carte scrisă la 1801 în mănăstirea Voroneț (Bucovina) Pilda 34 Leul și ursul prinsă un vițel de cerbu și începu a să sfădi carele îl va lua. Și începură a să lupta leulu cu ursulu, până să osteniră amândoi și căzură gios. Iară vulpea s’au întâmplat de trecea pre acelea și văzind că nu să pot scula de gips, nice leulu nice ursulu, și vițâiul cel de cerb sta in mijlocul lor, mortu, iară vulpea mearsă furiș și apucă vițelu dintre dânșii și fugi. Iară ei văzind aceasta zis(ără): «O vai de noi, pentru cine ne-am ostenit! Pentru spurcata și vicliana de vulpe!» Pilda arată: Mulți oameni să ostenesc și strâng bogajie, iară mai la urmă mănâncă alții dobânda și osteneala lor, carii nu s’au ostenit. «GLASUL BUCOVINEI» Pag. NFORnfiȚIUNI Mulțumire «Societatea meseriașilor și comercianților români» din localitate aduce doamnei Ilisa Maria, proprietară de căișori, cele mai călduroase mulțumiri pentru suma de 500 (cinci sute) Lei dăruită internatului meseriașilor și comercianților români. Din Istrița Cabinetul de lectură «Sentinela» din Ostrița aranjează cu concursul intelectualilor din comună Duminică, 9 Septembrie 1923 o petrecere poporală cu cântări, declamări, teatru și dans. Sărbarea va avea loc în ograda gospodarului Dimitrie Samuil, aproape de oficiul comunal și se va începe la ora 1 d. m. Intrarea. Pentru popor 10 lei, pentru intelectuali 15 lei de persoană. Suprasolviri se primesc cu mulțumită. Venitul curat este menit pentru refacerea Casei naționale și sprijinirea elevilor sărmani. Publicul din împrejurime este invitat să participe în număr cât de mare. In caz de timp ploios, petrecerea se amână. înștiințare Școala profesională de fete «Reuniunea Femeilor Române» din Cernăuți face cunoscut că au început înscrierile pentru anul școlar 1923/24. Pentru clasa I-a se cere: Act de naștere și Certificat de patru clase primare; aceste trebue să fie însoțite de o cerere cătră școală, arătând dacă eleva dorește să fie internă sau externă. Pentru celelalte clase, fostele eleve ale școalei trebue să facă o cerere de reînscriere până la data de 15 Septembrie. Taxa internatului este de 400 Lei lunar, taxa de înscriere pentru toate elevele este de 100 Lei. Examenele de admitere și deschiderea școalei se vor anunța la timp. Petrecere poporală Studențimea română din Tereblecea românească, aranjează în ziua de 2 Septembrie a. c. o mare petrecere poporală, împreunată cu teatru, recitări și dans. Teatrul va avea loc ziua în ograda fruntașului Dumitru I. Gabor, iar seara dansul în sala «Casei germane» (Hubich) din localitate, începutul la orele 2 d. m. Invitări speciale nu se trimit. Toata lumea românească este invitată pe calea aceasta. ț Mare serbare poporală în Mahala Casa de cetire »Principele Carol» aranjează o mare serbare poporală în 2 Septembrie crt. orele 2 d. m. și roagă pe toți Românii de bine să binevoiască a sprijini inițiativele culturale ale acestei societăți românești de peste Prut. Serbarea împreunată cu teatru, cântece, recitări și dans va avea loc ziua în grădina gospodarului Teodor Doroș, iar seara în școală. Intrarea pentru popor 10 lei de persoană, pentru intelectuali 15 lei. Suprasolviri se primesc cu mulțumită și se vor publica. Venitul curat este destinat parte pentru refacerea Casei Naționale, iar parte pentru sprijinirea elevilor germani din localitate. Un bufet bogat și bine asortat va sta la dispoziția participanților. Plecarea din Cernăuți fix la ora L30 d. m. cu autocamioane și trăsuri, cari vor sta la dispoziția participanților în strada română lângă podul de fier. Din Mahala trenul pleacă spre Cernăuți la ora 9 seara și 4 dim. Muzică excelentă. Apel către foștii legionari și voluntari din întreaga Bucovină Suntem rugați să publicăm următoarele: In scopul începerii unei acțiuni energice hotârîte pentru împământenirea eventual colonizarea legionarilor și voluntarilor bucovineni din războiul pentru întregirea neamului toți camarazii cari au fost înrolați în armata română sau în vreo unitate din Italia, Siberia și Franța fără deosebire de grad, sunt rugați să binevoiască a trimite fără întârziere listele complete (întregi)le comune a tuturor camarazilor cari ar dori să le îmi dori fi proprietari pe terenuri expropriate între Prut și Nistru. Intelectualii români sunt rugați a da tot sprijinul pentru ca să putem duce la bun sfârșit această acțiune (lucru) națională. Avem nădejde că autoritățile în drept vor da acțiunii noastre atențiunea cuvenită. Listele vor cuprinde pe lângă numele și pronumele camaradului care voește să fie împământenit și unitatea din care a făcut parte la timpul său, data înrolării și eventual și alte date și dorințe cu privire la împământenire. Listele se vor trimite la adresa camaradului P. Masloschi, contabil la Banca regională, secția însoțirilor, în timpul cel mai scurt posibil. Societatea Doamnelor Române Cernăuți Suntem rugați să publicăm următoarele: Primirile în ambele internate de fetițe pentru anul școlar 1923/24 s’au făcut. Elevele nou primite și cele respinse vor fi înștiințate în scris. La înscrierea în internat toate elevele vor plăti o taxă de 50 lei. Mulțumire Societatea de lectură „Munteanul“ din Pojorîta aduce pe calea aceasta cele mai vii mulțumiri d-lor cari au contribuit la reclădirea cabinetului de lectură, care a fost distrus în cursul războiului, precum d-lor Victor Pașcovici inginer silvic, Vasile Florea primar, Ștefan Corloțan mare comerciant, Eusebie Suflețel și Nițucă Fuior, gospodari și tuturor celorlalți gospodari de bine, cari au contribuit cu cărăușia butucilor. Petrecere poporală ln ziua de 9 Septembrie, societatea de lectură „Munteanul“ va aranja o petrecere împreunată cu teatru, recitări și cântări cu concursul soc. acad. „Dacia“. Toată suflarea românească e rugată pe această cale să participe. De la liceul „Eudoxiu Hormuzachi“ din Rădăuți Se aduce la cunoștință că Direcțiunea liceului «Eudoxiu Hormuzachi» din Rădăuți, având nevoe de a transporta cel puțin 300 metri steri lemne de foc din pădurile ocolului silvic Marginea la Rădăuți, va ținea licitație prin oferte închise pentru efectuarea (facerea) acestui transport în ziua de 24 Septembrie cu orele 10 dim. în cancelaria Direcțiunii. Lemnele se vor transporta la Rădăuți, pe măsură ce se vor libera de administrația ocolului silvic, în modul următor: 100 metri steri până la 1 Nov., 100 metri până la 1 Ian. 1924, iar restul până la 15 Februarie. Direcțiunea va avea dreptul să pună să clădească din nou lemnele, dacă va crede că măsura nu este deplină, și contractantul va fi obligat să întregească cantitatea ce se măsoară. Ofertele scrise, închise în plic sigilat, se vor preda în cancelaria Direcțiunii între 17 și 24 Sept. până la ora fixată pentru licitare, odată cu oferta se va depune o garanție în suma de 3000 lei în numerar. Această garanție va rămânea în pastrarea Direcțiunii până la executarea (îndeplinirea) totală a contractului. Din Costâna La petrecerea poporală aranjată în ziua de 2 August a. c. în Costâna au binevoit a supraselvit următorii domni: Sbiera președ trile din Suceava 60 Lei, adm. financiar Serafim 60 Lei, Ion Cocârlă Lei 200, locot. Ciobotar 35 Lei, locot. Renoi 50 Lei, locot Lucescu 35 Lei, locot Cepta 35 Lei, prof. Reindl 20 Lei, Adolf și Heinrich Neumann câte 60 Lei, avocatul Dr. Bumbac 60 Lei, șeful stației Dărmănești Porfir 100 Lei, familia p’rock Baian 40 Lei, Manasterschi 60 Lei, și Ilie Tcaciuc 20 Lei. La țintuirea steagului au mai incurs pentru fondul unei case naționale următoarele sume : Societ. «Dacia» Cernăuți 10O Lei și dnii George Berariu protopr. 100 Lei, Ion Cocârlă 1000 Lei, Dr. Dragoș Bumbac 500 Lei, inspector Buznean 100 Lei, Dr. N. Zota 100 Lei, Adolf și Heinrich Neumann câte 100 Lei, locot. Renoi 100 Lei, Sbiera preș. trib. 100 Lei, adm. financiar Serafi 100 Lei, Primăria Costâna 100 Lei, părintele Nicolaescu 50 Lei, locot. Lucescu și locot. Ciobotariu câte 50 Lei, Ștefan Ionescu 50 Lei, Constantin Margaritescu 20 Lei, Vasile Cocârlă 50 Lei, Marcel Serafim 5 Lei, d-na Olga Paranici 20 Lei, Sofian cantor 10 Lei, gospodarii G. Popovci, M. Turturean și Tochi Bumbac câte 5 Lei. Suma totală face aproape 3000 Lei. Tuturor domnilor cari au pus temelie fondului pentru zidirea unei case naționale în Costâna li se mulțumește călduros și pe această cale. Din Coțmani La școala inferioară de agricutură și piscicultură din Coțmani se vor primi pentru anul școlar 1923/24 25 elevi bursieri ai statului sub următoarele condițiuni: 1. Să fie român, fiu de sătean-agricultor, se admit insă și elevi ai căror părinți nu sunt agricultori. 2. Să aibă vârsta de cel puțin 14 ani împliniți. 3. Să fie sănătos, bine desvoltat și fără nici un defect. 4 Să fi terminat cursul primar complet (Certificat de absolvire) și 5. Să treacă un examen de admitere din cetire, scriere, artmetică și geometrie (Materia cursului primar). Examenul se va ținea conform unui ordin al Ministerului de Agricultură și Domenii în ziua de 15 Septembrie 1923. Cererile de înscriere pentru examenul de primire (timbrate cu timbru fiscal de 2 lei și 25 bani timbru ajutor), cu arătarea ocupațiunii și locuinței părintelui sau tutorului, se vor adresa Direcțiunei Școalei inferioare de agricultură Suceava până cel mai târziu in seara zilei de 14 Septembrie. La fiecare cerere se va alătura: 1. Certificatul de botez. 2. Certificatul de absolvire a unei școli primare. 3. Un certificat de la Primăria comunei unde domiciliază, prin care să se constate că candidatul este fiu de sătean agricultor (Orășenii sunt dispensați de acest act). Pentru obținerea bursei nu se cere act de sărăcie, se vor prefera însă, în condițiuni egale, candidații fără mijloace și bine desvoltați. Dacă petiționarii pretendenți de bursă sunt abolvenți ai unei școli elementare de agricultură (Școala de iarnă Rădăuți), bursele se dau fără concurs numai pe baza certificaturi de absolvire de la școalele respective, preferindu-se cei lipsiți de mijloace. Elevii primesc în școală locuință, luminat, încălzit, spălatul rufelor și hrană. La caz de boală vor fi tratați gratuit de medicul institutului. Așternut, schimburi (rufărie), haine, încălțăminte, cât și alte obiecte trebuinciooase precum rechizite de scris și desemne, trebuie să-și cumpere singuri. Cărțile didactice existente în biblioteca școlii li se pun la dispoziție pentru studiu. Ceea ce lipsește trebuie să-și procure fiecare prin Direcțiunea școalei. La intrarea în școală fiecare elev va depune la direcția școlii o taxă de 100 lei, din care să se plătească orice stricăciune sau pierderi de instrumente provenite din rea voință sau lipsă de atențiune. (Art. 66 din Regulamentul școlii din 1902). Taxa aceasta depusă, dacă n’a fost întrebuințată pentru scopul mai sus arătat se eliberează fiecărui elev când părăsește școala. Durata cursurilor este de 3 ani teoretic și 1 și jum, practic. Absolvenții școalelor inferioare de agricultură pot intra în școala medie de agricultură la Roman sau la școala medie de viticultură la Chișinău. Conform art. 53 din legea pentru recrutarea armatei absolvenții acestor școale fac serviciul militar cu termen redus la 1 an. Ei au dreptul a fi înscriși în corpul agronomic. DIN PUBLIC Anin Am onoarea a aduce la cunoștința onor. noastre Hufa clientele că am mutat localul librăriei O Otașul Român numai cu o prăvălie mai in sus, în localul fost Grünberg, pe care Tarn amenajat după modelul librăriilor din străinătate. Anton Roșea. Școala de stenografie„Gabelsberger" Cernăuți str. Iancu Zotta 23 (fosta Iosif). Anul școlar 1923/24. Limba de instrucție română și germană. Începutul cursurilor: 1. Cursuri de dactilografie 1 Septembrie. 2. Stenografie română pentru începători: 15 Sept. 3. Stenografie germană pentru începători 15 Septembrie. 4. Curs comercial de uran: 15 Septembrie, 5. Curs comercial de 6 luni, 15 Septembrie, 6. Curs de bancă 4 luni, 15 Septembrie, 7. Curs de limba română pentru începători 15 Septembrie și 8. Curs de limba română pentru progresați 15 Sept. înscrierile se fac la direcția școlii între orele 10—12 a. m. 5 CITIȚI „GLASUL BUCOVINEI" Redeschiderea băii „SOFIA“ După renovarea și modernizarea m 231 Atfi completă redeschiderea băii „Sofia“ 9ts$SÍOc9 ffCWSi SOfTg ®» SfOi “V va avea loc Miercuri în 5 Septembrie a. c. Localul de baie a fost mărit și întocmit în stilul cel mai modern și mai elegant precum: aer fierbinte, cameră pentru băi de șezut cu duș de temperatură diferită, cabine elegante, cameră cu costume de baie noui, massori școliți, frizer iscusit precum și specialiști pentru înlăturarea bătăturilor personal de serviciu de încredere. Mai departe am purtat grijă ca onor public să fie complect satisfăcut și mulțămit în orice privință. — Totodată aduc la cunoștință că voiu face reducere corespunzătoare pentru cei cu salar fix. TIMPUL DE BAIL Roagă concursul onor public pentru domni dela 6 dim. până la 1 d. m. pentru și delă 50, d. dame dela 1 m. până la 9 seara, d. m. până la la 5. Leon Kalichstein proprietar