Glasul Bucovinei, august 1924 (Anul 7, nr. 1606-1629)

1924-08-01 / nr. 1606

No. 1606 GLASUL BUCOVINEI Pag. 3 INFORMAŢIUNI STUDENŢEŞTI Societatea acad. „Junimea" aranjează Sâmbătă în 2 August şi Duminică 3 August a. c. o petrecere poporală şi o serată dansantă în Banila pe Siret. Invitări speciale nu s-au trimes. Toţi binevoitorii „Junimii“ sunt invitaţi să participe, fiecarea din Cernăuţi Sâmbătă 2 August orele 7.25 dim. ŞCOLARE Posturi vacante. — In judeţele bucovinene şi judeţul Hotin sunt vacante următoarele posturi: Jud. Storojineţ: Banila p.S. — Helgea-Coş p. II (f), Banila p. S. — Rivnia p. ii (f ), Cireş p. III (b.), Crăsnişoara nouă p. III (b.), Davideni-Runc p. I (b.), Iordăneşti m. drept p. II (f), Igeşti Micun p. I. (b.), Pătrâuţii de jos p. S., p. IV (b.), Jud. Suceava: Bosanci şcoala tie fete p. I (f.), Bosanci şcoala de băieţi p. VI (b.), Călineştii I. Cuparencu p. III (b ), Călineştii I. Ienachi p. II (f.), Comaneşti p. III (b.) Lipoveni p. II (f.), Mariţei p. III (b.), Slobozia Pruncului p. II (f.), Soloneţ p. III (b.), Udeşti p. V (b), Jud. Văşcăuţi: Carapciu p. I C. p. IV (f.), Costeşti p. VI (b.)( Hliniţa Cor. p. I (b.), Hliniţa-Centru p. VI (b), Dracineţ p. VI (b.), Jud. Vijniţa: Bahna p. IV (b.), Dihteniţ p. III (b), Iabloniţa-Hornşena p. I (b.), Iabloniţa-Plaiu p. I (b.), Lucavaţ-Lipoveni p. I (b.), Putna-Părău p. I (b), Tovarniţa-Ocolena p. I (b.), Vijnicioara-Suden p. I (b). Jud. Zastavna : Ocna p. V (b.), Moşoreni p, Iii (b.), Vadu-Nistrului p. VI (b). Jud. Rădăuţi: Bădeuţii-vechi p. iii (b.), Bilca- Vest p. IV, V (L b -j- l i), Bilca şcoala N-rul 2 p. II. (f.), Costişa p. IV (f), Frătăuţii-vechi p. V (f.), Isvoarele Sucevii p. il (f.), Milişăuţii de sus p. V (b.), Moldova p. 11 (?), Satul Mare p. IV (f.), Şipotele Sucevei p. II (f.), Vicovul de jos p. V (f ), Jud. Siret: Bălcăuţi p. IV (b.), Calafindeşti p. IIi (b.), Climăuţi p. H (f ), Dorneşti p. VI (b.), Grăniceşti p. IV (b.), Gropeni p. II (f.), Oprişeni p. IV (b.), Slobozia Berlinţilor p. 1 (f.), Şerbăuţi p. IV (b.), Stăneştii de sus p. 11 (f.), Tărăşeni p. IV (b.), Trestiana p. IIi (b.), Tereble cea veche Prisaca p Vi (b), Ţibeni p. VI (b.), Prevorochi p. il (b.). Posturile de mai sus pentru învăţători şi învăţătoare, vor fi cerute de normalişti şi normaliste, până cel mai târziu la 8 August a. c. Cererile se vor adresa direct la inspectorat. Cine va solicita mai multe posturi, le va trece în cerere în ordinea de preferinţă. Normaliştii şi normalistele se pot prezenta cu cererile lor şi direct la Minister, pe data când se vor face numirile în judeţele bucovinene şi în judeţele Hotin şi Dorohoiu, pentru a-şi alege posturi. Posturile arătate în tablou, vacante pentru bărbaţi, în lipsă de bărbaţi vor putea fi obţinute şi de femei, exceptându-se postul I (întâiu). Condiţiunile de primire în Şcoala Normală-Interioar din Văşcăuţi p. Ceremuş. — In baza art. 1 din regulamentul pentru administrareainterioară a şcoalelor normale de învăţători şi învăţătoare, se primesc elevi la Şcoala Normală-Internat din Văşcăuţi p. C. în următoarele condiţiuni: a) In clasa întâia: Cererile de înscriere la concurs vor fi semnate de către reprezentanţii legali ai candidaţilor (tata, mama, tutorul) cu arătarea profesiunii şi a locuinţii subscriitorului. Aceste cereri vor fi însoţite de următoarele acte: 1. Extractul de naştere prin care să se constate că aspirantul are vârsta de 13 ani împliniţi. 2. Actul de vaccină, sau dovadă că a zăcut de vărsat. 3. Un certificat al primăriei locale prin care să probeze calitatea de fiu de Român. 4. Certificatul de absolvire a unei şcoli primare urbane, sau a unei şcoli rurale complete. 5. Aceia cari cer un loc de bursier, vor trebui să adaugă la acte şi un certificat de paupertate. b) Se vor primi elevi şi în clasa Il-a, Ill-a, IV-a şi V-a; aceştia vor anexa aceleaşi acte la cererile lor ca sub c) trebuind să aibă vârsta cerută de lege ş. a. concurenţii pentru clasa Il-a 14—15 ani, pentru cî. Ill-a 15—16 ani; pentru cl. IV-a 16—17 ani; pen- tru cl. V-a 17—18 ani. Se vor primi seminarişti cu 3 clase sau absolvenţi de gimnaziu, sau a primelor patru clase de liceu, cel dintâiu pentru clasa IlI-a normală, iar cel de-al doilea pentru clasa IV-a normală. Primirea se va face pe baza concursului care se va ţinea la 16 şi 17 Septembrie cor. pentru clasa întâia şi la 18 şi 19 Septembrie cor. pentru celelalte clase, in prima zi a concursului se procedează mai întâiu, la examinarea medicală şi la cercetarea aptitudinei muzicale a candidaţilor. Candidaţii clasei întâi, admişi să concureze, vor fi supuşi la un examen de limba română, matematice şi noţiuni generale de Istoria şi Geografia României. Iar ceilalţi vor da examene de diferenţă FINANCIARE Modificarea legei taxelor de consumaţie. — Direcţiunea generală a contribuţiunilor din ministerul de finanţe lucrează la noul regim al taxelor de consumaţie asupra petrolului, zahărului, uleiurilor vegetale şi tuturor celorlalte articole supuse la impozite de consumaţie. Astfel se va înlocui vechea lege Costinescu a taxelor de fond comunal printr’un regim general aplicabil pe tot cuprinsul ţarei. CULTURALE Ion Creangă, opere complete din editura librăriei „Ostaşul Român“ au apărut zilele acestea operele complete ale lui Ion Creangă intr’un frumos volum cu o prefaţă a dlui prof. univ. D. Marmeliuc. Execuţia tehnică a acestei cărţi este ireproşabilă, hârtia deosebit de fină. Foarte interesantă şi sugestivă este coperta volumului lucrată fin în patru culori de pictorul Popa. Cartea aceasta, care a fost tipărită la institutul de arte grafice «Glasul Bucovinei», cuprinde şi scrieri de ale lui Creangă, pe care nu le-am întâlnit şi nu le întâlnim în alte ediţii. Ea este deosebit de binevenită, pentru că în timpul din urmă cu greu puteai găsi la vreo librărie operele complete ale lui Ion Creangă, deoarece erau epuizate. Această faptă culturală a librăriei „Ostaşul Român“ trebue reţinută. Operele complete ale lui Creangă au apărut în două ediţii: una pe lux (143 lei) şi una obişnuită (80 lei). DIVERSE Congresul Şcoalelor de Meserii. — Acest congres, după cum am comunicat are loc în zilele 3, 4 şi 5 August. Şedinţele se vor ţinea în sala Teatrului Naţional. D-nul Ministru Dr. C. Angelescu a promis că va lua parte. D-sa va sosi în Cernăuţi Duminică din orele 10. Congresul va începe cu un «Te-deum» celebrat în Catedrală la orele 11. Duminica d. m., orele 3 vor începe lucrările congresului, cari vor continua Luni şi Marţi, totdeauna dela 9—1 şi 3—6 d. m. Dela Primărie. — Dela Primărie primim următoarele rânduri: Cu ocazia afişării plăcilor noi cu numărul şi numele străzilor s’a observat că proprietarii caselor nu se ţin de dispoziţiunile publicate, afişând pe casele lor plăci noi cari nu corespund nici decum modelului. Atragem din nou atenţiunea proprietarilor de case asupra dispoziţiunilor în chestieprevăzute în publicaţiunea Comisiei Interimare No. 444 din 1 Iunie a. c. prin care s’a ordonat că aceste plăci trebuesc efectuate exclusiv conform modelului stabilit, şi trebuesc afişate până cel mai târziu la 15 Decemvrie a. c. Plăcile cari nu vor corespunde modelului vor fi ridicate şi înlocuite prin table noi cari se vor efectua în forma stabilită pe spesele proprietarilor caselor respective. Prețul maximal pentru pâine. — In conformitate cu art. 2 a legei pentru infrânarea și reprimarea speculei ilicite, publicate în „Monitorul Oficial“ No. 59 din 17 Iunie 1923, Comisiunea interimară a hotărît emiterea preţului maximal pentru pâine. 900 grame pâine amestecată cu 2 părţi făină de grâu şi o parte făină de secară lei 8, 1 kgr. pâine neagră de grâu lei 5, 1 kgr. pâine albă din făină cal. 1 lei 8,50. Nerespectarea preţurilor maximale susindluse se va pedepsi conform dispoziţiunilor pentru infrânarea şi reprimarea speculei ilicite. Tarif maximal pentru automobile. — In baza art. 2 a legei pentru infrânarea şi reprimarea specuilei ilicite se emite următorul tarif maximal: Pentru automobile de piaţă. Cursa la gară din oraş şi viceversa iei 50; cursa în oraş ce nu trece peste 15 minute lei 50; cursa de o oră în oraş cuprinzând gările şi cimitirele lei 120. Tariful se va afişa la loc potrivit spre a fi vazuii de fiecare. Pentru respectarea dispoziţiunii acesteia vor fi răspunzători proprietarii ori arendaşii concesiei. Serbare. — Societatea Mazililor şi Răzeşilor bucovineni aranjează Duminică 3 August crt. la orele 4 d. m. în comuna Ivancăuţi, judeţul Coţmani, în localul şcoalei primare, o serbare culturală împreunată cu petrecere poporală, cu concursul societăţii acad. „Junimea“ şi a unui grup de domni cântăreţi din Cernăuţi. Invitări speciale nu se trimit. Răzeşii din Ivancăuţi şi împrejurime precum şi toţi prietenii culturii naţionale sunt invitaţi pe această cale să participe. Mulţumire. — In vederea deschiderii „Asilului“ din Cernăuţi, care va avea loc în luna August, firma Luca P. Niculescu a dăruit 2 steaguri şi fabrica de zahăr din Jucica 500 kgr. zahăr (în valoare de aproape 20 mii Lei). Societatea „Asilul din Cernăuţi“ Ie aduce mârinimoşilor donatori cele mai călduroase mulţumiri. Petrecere poporală. — Comitetul școlar împreună cu Cabinetul de lectură «Sentinela poporului» din Soca aranjează în ziua de 2 August cor. (Sf. life) la izvorul «Șipot» din Solca o petrecere poporală cu concursul societ. acad. «Dacia». Societatea acad. »Dacia“ va juca piesa «Cinel-Cinel* de V. Alecsandri, începutul reprezentaţiei la ora 2 d. m., iar la ora 9 seara începe dansul pentru intelectuali în sala Primăriei. Va concerta muzica Bat. XI V. M. Invitări speciale nu se trimit. Toată lumea este invitată pe această cale. Inaugurarea sanatoriului lucrătorilor tipografi.— Duminecă 3 August c. orele 3 d. m. va avea loc inau- I gurarea festivă a sanatoriului lucrătorilor tipografi clădit pe Ţetina. A dispărut. — De Luni 21 Iunie crt. a dispărut din casa părintească, str. Mihaîcei No. 5 , copila M. Penteleiciuc de 11 ani. E de statură mijlocie, are păr întunecat, jumătate tăiat, ochi mari albaştri, faţă ovală (cu puţini pistrui). Este desculţă, e îmbrăcată cu o haină turcească şi poartă un jumper albastru. Vorbeşte româneşte, nemţeşte şi puţin ucraineşte. Cine ştie ceva, să aducă la cunoştinţa dlui G. Penteleiciuc, strada Mihalcea No 5 b. ------9 9 9 ... ... CĂRŢI ŞI REVISTE A apărut in editura „Cartea Românească“ Bordeenii de M. Sadoveanu. Preţul lei 45. A apărut în editura „Cartea Românească“ Din trecutul nostru de Al. Vlăhuţă. Preţul lei 45. Recomandăm călduros jurnalul universal „Ilustraţia". Redacţia şi Administraţia, Bucureşti, Bulevardul Schitu-Măgureanu No. 45-.......— ■■ • • • •------ POŞTA REDACȚIEI D-lui Z. R. în C. — Reclamația D-voastră am înaintat-o. autorităților, cari vor cerceta cazul. Cu bine. ----------------------••••---------------------- TELEQIVUne Consiliu de miniştri Bucureşti, 30 (Rador) — Azi a avut loc o şedinţă a consiliului de miniştri sub preşedinţia d-lui Ion I. C. Brătianu. S’au examinat măsurile preconizate de consiliul superior economic privitoare la regimul grâului şi pâinei. Consiliul de miniştri a hotărlt că pentru grâu se va menţine regimul libertăţii comerţului intern şi extern pentru a asigura în interior preţul de 70 mii Iei vagonul grâu, taxa de export a fost majorată la 45 mii lei vagonul de grâu Uber la export ţinându se seamă de preţurile de pe piaţa mondială. Regimul pâinei va fi bazat pe următoarele cifre minimale de extracţie şi maximale de preţuri: Se va extrage 12°/° făină lux calitatea l-a cu preţul maximal de 13 lei kgr., 44% făină calitatea 11-a cu preţul maximal de 9 lei 50 bani şi 22% făină calitatea IlI-a cu preţul maximal de 7 lei kgr. D. Banu a făcut apoi expunerea tratativelor cu Vaticanul. Consiliul a hotărlt, ca doii miniștri Lapedatu și Aanghelescu împreună cu Banu să examineze proectele dela Roma. Ministrul muncii d. Chirculescu a ridicat chestiunea șomajului din industrii, în special din Banat. S’a format o comisie compusă din dnii Mârzescu, Văitoianu și Chirculescu, cari vor avea să studieze problema. Examenul profesorilor minoritari BucureşF, 30 (Rader). — Profesorii minoritari dela şcolile secundare, cari n’au dat examen de limba română, se vor examina intre 15—31 August. Examenele vor avea loc la Timişoara, Oradia Mare, Guj, Sibiu, Braşov, Cernăuţi şi Chişinău. Căderea la examen atrage excluderea din învâământ. Comisiunile de examinare se compun dintr’un profesor universitar şi 4 profesori secundari. Numai profesori, minoritari cari au împlinit 60 ani ori au o vechime de 30 ani în învâţâmânt, sunt scutiţi de examen. —« ■ ■ mni.—»n...« s « * « ——■ " auRSA am v&ms. 30/Vll. România 865, Londra 8755, Germania -----, New-York 1992, Belgia 9050, Serbia------, italia 86, Praga 5930, Elveţia 370, Viena 0028, Varşovia------. La Zürich Leul a cotat 235. Bursa din București. 30/Vll Devize: Paris 1188, Berlin—, Londra 1020, Viena 32/p—, New-York 231, Italia 1005, Elveţia 43—, Praga 688, Budapesta-------, Varşovia------, Valute: Napoleon 845,Leva 155, Lire otomane 115, Sterline 1005, Franceze 1220, Elveţiene 41—, Italia 10, Drachme 4—, Dinari 260, Dolari 227—, Marca poloneză 44, Coroane austriace 33, Coroane maghiare 28,— Coroane cehoslovace 675, Rentenmark 52. Citiţi „Glasul Bucovinei"1!