Glasul Bucovinei, noiembrie 1926 (Anul 9, nr. 2240-2263)

1926-11-02 / nr. 2240

Nr. 2240 limiiDin row Hi Li Vineri, 29 Octonie a. c. a fost petrecută spre odihna de veci neuitata Teofila Luţia. Tot ce are Cernăuţul mai select şi mai distins a ţinut să asiste la această tristă ceremonie Prohodul a fost oficiat de I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie asistat de PS. Lor d-nii consilieri I Tarnavschi, D. Dan şi de P. S. Lor părinţii Dichon, Zavadoschi, Sevescu şi diaconul Lazsniuc. In capela seminarială a ţinut o prea frumoasă şi impresionantă cuvântare S. Savăr, predicator Olvian Sorocean, in care a arătat deosebitele merite ale defunctei, caracterizată prin bunătate, suflet nobil şi Înalt patriotism. In numeroasa asistenţă remarcăm corpul didactic al liceelor I şi II de fete, senator şi fost ministru 1.1. Nistor cu d-na, prof. V. Tarnavschi cu d-na, d. dir. E. Tarangul cu d-na, d. prof. Gheorghiu, d. prof. Grecu, P. S. Sapăr, inspector D. Ţopa, d. preşed. la Curtea de Apel Gheorghian, d. consilier la Curtea de Apel Cercavschi, d. prof. Procopovici cu d-na, d. consilier la Curtea de Apel Iacubovici-Boldişor cu d-na, P. S. Lor Părinţii G. Teleaga şi I. Tomoiagă, d. director general Gramatovici cu d-na, d. prof. Hacman, d. director general E. Mandicevschi cu d-na, d. general Gavrilescu, d-nii avocaţi Simighinovici cu d-na, V. Bodnarescu, familia Şandru, S. Sapâr, Goraş cu d-na, d. prof. C. Berariu, d. avocat Pridie cu d-na, d-nii directori Iliuţ şi Vitencu şi prof. Palamarescu, d. prof. Popovici, d. pretor Nichitovici cu d-na, d. prof. Săveanu cu d-na, d-nii prof. Mardan şi Vicencu, etc. etc. In faţa internatului dafeta Nr. 2 condus de cătră d-luncta cortegiul s’a oprit, unde d-na Pulcheria Tarnavschi a ţinut o cuvântare in numele Societăţii Doamnelor Române, iar eleva Teodorescu şi-a luat rămas bun de la aceea care le-a fost duioasă mamă şi educatoare. La mormânt a vorbit P. S. Savăr, consilier I. Tarnavschi, care in cuvinte alese arată pierderea ce o indura familia precum şi neamul şi societatea »Doamnelor Române" din Cernăuţi, a cărei membră foarte activă a fost decedata. --------------------»«»«——■-—— -1. „Glisai Bason“ la proisis Din judeţul Suceava Cum propagă averescanii ura contra Românilor In Suceava s’a înjghebat încă de multă vreme un cor al mănăstirii sf. Ion, sub conducerea d-lui Penteleic,roman, instiutor. In acest cor cântau de vreo doi ani încoace şi unele doamne de religiune catolică, fapt ce merită toată lauda Dar nenorocita eră minoritară a d- lui Sebi se vede că a ţinut să-şi arete nefastele-i roade şi pe acest teren. Aşa, zilele trecute noul preot greco-catolic din Suceava, Vasila Ponyiz rutean renegat — speţa Krakalia — te-a chemat pe toate coristele ce nu aparţin religiunii ortodoxe, şi cari fac parte din corul sf. Mănăstiri, le-a huiduit într’un mod demn numai de obrăznicia la modă a unui minoritar de azi, şi Ie-a interzis de a mai cânta pe viitor in numitul cor. Iată roadele politicii de supralicitaţie minoritară inaugurată şi susţinută la Suceava de d-l Sebi. Să poftească d-sa şi să spună dacă nu a dat deficit şi în această materie. După Ana Krakana la Dărmăneşti se reîmprospătează era iridentă ucraineană la Suceava prin părintele Vasila Ponyz. Aferim Domnule Sebi! Când ne veţi mai ferici cu un discurs cu Ștefan cel Mare ? ? ? Din Gura Htmoruluî Incuria averescană Podurile şi aproape toate podeţele din oraş sunt de luni de zile ruinate şi nici o măsură de îndreptare nu se vede. Murdăria tronează peste tot ca un simbol al sufletului d-lui Lodba, în care cresc numai urzici şi bălării. Administraţia se face după bunul plac şi după marea ştinţa a celui ce-i considerat ca cel mai deştept (?) dintre deştepţii averescanilor. Licitaţii pubice pentru cumpărări de obiecte, furnituri, închiieri de localuri nu se ţin, căci nu produc nimic, ce să recompenseze marea muncă a d-lui Larionescu, care se agaţă da primărie cu amândouă manile şi nu ceează deloc in ciuda hotâririi organizaţiei aver scans şi in ciuda populaţiei care nu vrea deloc, dar pe care o vrea el. Prefectul, care se zice are anumite obligaţii, o susţine mereu reprezntându-l ca pe o victimă politică şi invocând lipsa de oupaţie a dlui Lodbă de ani de zile, precum şi imposibilitatea reintegrării sale în învăţământ, de unde a plecat cu tinicheaua de coadă. Are milă, d. prefect, de d. Lodbă a cărui singură calitate şi ocupaţie este averescanismul. Pentru ilustrarea activităţii şi trecerii de care se bucură, vom reda in unul din numerile viitoarea caracteristică oficială a acestui stâlp al sandramalei iverescane. GLASUL BUCOVNEI“ Din judeţul Câmpulung Cum înţeleg averescanii din Capucodrului politica Averescanii din acest sat muncesc de zor în cârciuma d-lui Groper. Averescano-ţărănistul Roşca şi cu fripturistul Orchian au fost scoşi pe braţe ca butucii de cătră săteni din cârciumă, obosiţi de atâta muncă depusă pe altarul binelui public. Combaterea alcoolului prin stârpirea lui în gurile grozav de însetate ale acestor moralişti de duzină. Treburile comunei merg deci ca vai de ele, iar cele ale şcolii şi mai şi, căci doar d. Orchian este învăţător, şi din duhul spirtului consumat mai Împarte din când în când şi elevilor încredinţaţi d-sale pentru a fi educaţi. întrebăm pe d. revizor dacă n’are nimic de spus la această stare de lucruri, şi ce măsuri a luat în privinţa lipsei nemotivate a d-lui Orchian din învăţământ, lipsă constatată de d. subrevizor ? Sau măsurile se iau numai pentru învăţătorii ce au altă credinţă politică, averescanilor îngâduindu li-se ori şi ce, şi cu cât mai mult vor avea la activul lor cu atât mai uşor vor fi propuşi pentru gradaţii, avansări etc. Se spune, că d. I. Orchian bazat pe aceste merite şi considerente se ascute pentru postul de director al școalei din această comună. Să fie oare adevărat ? ---------------------••••----------------------- O constatare interesantă Cetim în antisemita „Gazeta poporului” editată de unul din cei mai recenţi antisemiţi de paradă, d. Traian Brăilean, că d-sa a avut plăcerea să-l lămurească şi pe d. profesor şi avocat C. Rădulescu in anume chestiuni în legătură cu vestitul bacalaureat din Cernăuţi. Ne pare bine să constatăm această atât de idilică şi intimă colaborare între ferocele antisemit Traian Brâileanu şi apărătorul elevilor evrei răsvrâtiţi C. Rădulescu. ----------------------------------------------------- SITUAŢIA EXTERNA Intre conferinţa ambasadorilor si Germania a intervenit un acord in privinţa chestiunilor pendinte privitoare la dezarmarea Germaniei. * La 28 Octombrie , s'a sărbătorit cu deosebită solemnitate aniversarea proclamării independenţei Cehoslovaciei. * Situaţia guvernului Poincaré pare destul de solidă Guvernul ar putea fi pus în minoritate numai pe chestia ratificării acordurilor de la Washington Numai ratificarea acestor acorduri ar putea provoca un curent ostil guvernului. Discuţia acordurilor va fi amânată până după alegerile americane pentru Senat. * Regele bulgar a deschis a patra sesiune a Camerei. Mesagiul regal aminteşte ca Bulgaria întreţine relaţiuni bune cu toate statele Guvernul a obţinut un important succes pin contractarea unui imprumut in favoarea refugiaţilor. * Ungaria vrea să se proclame regat. Guvernul stăruie ca proiectul pentru înfiinţarea Camerei magneţilor să fie grabnic votat. In curând se vor face alegeri generale şi pe urmă se va proceda la alegerea regelui. După constituţie, alegerea regelui se face prin votul Camerei magnaţlor şi Camerei deputaţilor. ---------------------e»««-------------------- INFORnflŢIUNI CULTURALE Comitetul şcolar al Liceului de băeţi „Eudoxiu Hurmuzachi" din Rădăuţi aranjază pentru ziua de 7 Noembrie a. c. seara, un mare festival literar-muzical în sala „Casei germane". In prog ara figurează un Cuvânt de deschidere, ţinut de dl Emanuil Isopescu, directorul liceului, o conferinţă cu subiect literar, muzică instrumentală, coruri bărbăteşti şi mixte, recitări din poeziile mult regretatului elev al liceului Mhaiu Horodnic, şi reprezentarea piesei dramatice în trei tablouri „Haiducii" de M. Horodnic. Alte amănunte se publică in afişe. C. F. R. Revizuirea terifelor căilor ferate. Ministerul comunicaţiilor a numit un comitet de specialişti, condus de inspectorul general Perieţeanu, pentru ca să revizuiască actualele tarife de cale ferată, constatându se,prezenţa unor numeroase lacune. —Abonați „Glasul Bucovinei“— Pag 3 Publicafiune D. & W. Bugrey, Mathias & Co., aducem prinfprezenţa la cunoştinţa onor. public consumator că din mai multe motive am fost siliţi a retrage depozitarului nostru Karl Bruckenthal din strada Iancu Flondor No. 3, concesiunea pentru desfacerea produselor noastre (Pâne, cozonac de lux). Totodată aducem la cunoştinţă că peste câteva zile vom deschide un depozit de vânzare propriu in strada Iancu Flondor No. 6, care va satisface gustul onor, public consumator în măsură şi mai mare decât până acuma. Tot acolo se va desface tot felul de cozonac de lux şi pâne proaspătă la orice oră. Până la deschiderea depozitului nostru cerem scuze, iar pe viitor rugăm să binevoiţi a ne acorda aceiaşi încredere care ni s’a păstrat până acuma. Cu deosebită stimă D. & W. Bulgrey, Mathias & Co. MILITARE Recenzământul clasei anului 1929.— Toţi tinerii născuţi în anul 1907 în Cernăuţi şi domiciliaţi aici precum şi acei născuţi in 1907 în alt loc dară domiciliaţi în Cernăuţi sunt somaţi a se prezintă îi toate zilele de lucru între orele 11—13 la Primăria Municipiului Cernăuţi camera 69 unde se complecteaza tabelele de recenzământ ale clasei anului 1929. Itinerarul acestei prezentări va fi următorul: Dela 1 până la 15 Noembrie 1926 cei cu litera iniţială A, B, dela 15 până la 30 Noembrie 1926 cei cu litera iniţială C, D, E, dela 1 până la 15 Decembrie 1926 cei cu litera iniţială F, G, H, dela 15 până la 31 Decembrie 1926 cei cu litera iniţială I, J, K, L, dela 1 până la 15 Ianuarie 1927 cei cu litera iniţială M, N, O, P, dela 15 Ianuarie până la 31 Iauarie 1927 cei cu litera iniţială R, S, dela 1 Februarie până la 15 Februarie 1927 cei cu litera iniţială T, U, V, W, Z, dela 15 Februarie până la 28 Februarie 1927 toţi cari din motive justificate nu s’au putut prezintă la termenul fixat. Cint nu se va prezenta va fi pedepsit. In caz de absenţă mai îndelungată a unuia din tinerii menţionaţi mai sus, se admite ca in locul lor să se prezinte un substitut care să poată da informaţiunile ce i se vor cere. EXTERNE Dezminţirea svonului unei mobilizări a miliţiilor fasciste. — Agenţia Ştefani desminte ştirea pudlicată de ziarele engleze, că miliţia fascistă se concentrează la frontiera Franţei. Numirea lui Trotzky ca ambasador la Paris. — Ziarul „Slovo" anunță din Riga că Trotzky va fi numit ambasador la Paria. Atentatoarea contra lui Mussolini, d-na Gibson dată în judecată. — Deși medicii au constat că numita d-na suferă de alienare mintală și deci e iresponsabilă, suisstitutul de procuror din Roma a decis judecarea ei, trimițându o in fața Curții cu jurați. Procesul este sorocit si se judeze în Nomine. Citiţi continuarea pe pagina h/ a Curs de M luntri talmi. :L-a gasit, acest curs cu durata de 5 luni, înscrieri şi informaţiuni la direcţiunea şcolii, Strada Popovici Logotheti. 12. Le Farmacia Frunza a sosit un nou transport cu crema TAKY şi crema şi pudra TOKLON De la Acţia Revistei Jalia Literară“ Rugăm Onor, abonaţi ai revistei noastre, cari şi-au schimbat domiciliul, să binevoiască a ne trimite adresele noui, de cari avem nevoie la întocmirea cărţilor