Glasul Bucovinei, iulie 1927 (Anul 10, nr. 2419-2446)

1927-07-24 / nr. 2440

Numărul 3 Lei Anul X, No. 2440 Cernăpen ° 1 A^»e7 Pentru cultura si P ° Porului Român3 mplar Porl Liber I Sibiu Mare Ign ORGAN NAȚIONAL ROMANESC Ziarul: Telefon Nr. 61 >■.— — APARE ZILNIC ------- Tipografia: Telefon Nr. 286 Redacția și Administrația Cernăuții Strada Iancu Plondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrleele am se înapoiază. ANUNȚURI ȘI RECLAME se calculează după tarif și se primesc la instrație. Strada Iancu Plondor No. 33 Pentru inseratele Interiorul ziarului se urcă taxa ca Porul da fudacali Tu earning. ABONAENTUL: pe un an 900 lai, pe Va an 300 lei, pe trei luni 190 lei, pentru tirani zilnic, pe un an 300 lei, pe »/ an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică, pe un an 120 lei, pe ‘I* an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe un an 700 lei. PtilUa sa fac la sediul ziarului. Mehl Regelmam Regele nostru Ferdinand, mult iubit și admirat de orice patriot, ne trimite solie și de dincolo de mormânt. Scrisoarea Regelui defunct, adresată d-lui Ion I. C. Brătianu într’o vreme când mână regală slăbită abia mai putea purta condeiul, se așează cu vrednicie între scrisorile istorice, rămase pe urma vechilor și binecredincioșilor noștri voevozi. Bunul și sincerul creștin gândindu-se cu smerenie la soarta ce l așteaptă pe un Rege deopotrivă ca și pe umilul soldat necunoscut care a fost tovarășul neștiut al glorioaselor fapte de armă ale Regelui Ferdinand, s’a gândit cu acea sublimă simpiitate a sufletului creștinesc la perpetuarea îndatoririi de Suveran, și după ce rămășițele pământești vor fi astrucate în mănăstirea de pioasă amintire a lui Neagoe Voevod, Regele Ferdinand, prin scrisoarea sa testamentară, ne-a lăsat ca o scumpă moștenire și ca o poruncă, pe care numai un Suveran cu faptele lui și cu suferințele lui o putea lăsa, obligația de Creștini și Români de a servi cu credință pe micuțul nostru Rege Mihai pentru propășirea liniștită a țării, pe care vitejia și virtutea binecuvântată a lui Ferdinand, Credinciosul și Lealul, ne-a croit-o In hotarele ei firești. România Întregită, clădită cu atâtea jertfe, va putea spori și Înflori numai cu jertfa de fiece clipă a tuturor cetățenilor. Ca bun Român și bun creștin, Regele Ferdinand s’a gândit cu Îngrijorare de Domnitor, cu duioșie de Părinte al Țării și cu inextricabila iubire de Tată la cei dintâiu cetățeni legați cu datorii de ară, la fiii săi și la nepoțelul său, a cărui frunte o va împodobi de aci Încolo Coroana de jertfe și glorie a României Mari Iubirea nemărginită de neam și tată, iubirea profundă de tată, și mai ales tainica durere izvorâtă dintr’o inimă însângerată a omului care s’a biruit pe sine în clipele mari ale istoriei noastre naționale, așează această scrisoare trimisă de Ferdinand de la marginea mormântului celui mai mare și celui mai credincios dintre sfetnicii săi. Intre rodnicele fapte ale Domnitorilor noștri din trecut. Scrisoarea Regelui Ferdinand, sublimă In simplicitatea ei, mișcătoare In senina ei resemnare creștinească, înduioșătoare prin adâncul sentiment al datoriei ne aduce aminte de bunătatea de suflet a lui Alexandru cel Bun, de smerenia lui Neagoe Basarab, de înflăcărată iubire de țară a lui Ștefan cel Mare și de grija pururea trează a Viteazului Mihai Voevod, din mila lui Dumnezeu stăpânitor pe o clipă a întregului popor românesc. Regele Ferdinand, Rege glorios și măritor de țară, Rege mucenic, In clipele când aripa morții se apropria, fălfăind tainic deasupra Castelului din Sinaia, vestea Românilor. Al vostru am fost, al Vostru voiu rămânea deapururea! Da, Slăvite Voevod, al nostru ești deapururea și al nostru va fi, în tot sufletul nostru credincios și patriotic, Regele Mihai, chemat să-ți perpetueze opera sa de mare Căpitan al Țării și de iubitor Stăpânitor Intru unire desăvârșită al tuturor Românilor I R. Cândea -----------------------• • • •---------------------- înaltul Ordin de zi al Regenței către Armată Monitorul Oficial de azi publică următorul înalt ordin de zi al Regenței către armată: OSTAȘI. După o domnie glorioasă și strălucită, pentru neam, patrie și armată, împlinită cu muncă fără preget, cu mari jertfe și cu hotărîre de fier, Marele și Scumpul Nostru Rege a închis pentru vecie ochii, cari v’au privit necontenit cu dragoste fără margini. Inima Lui părintească v’au însoțit zi și noapte, în timp de pace și mai cu seamă în timpul răsboiului de întregirea neamului, în răstriște, ca și în clipele de glorie. Sub conducerea Lui ați învins, ați făurit unitatea națională a tuturor româ nilor, și cu laurii culeși pe câmpurile de luptă ați încununat fruntea Lui și frunțile voastre. OSTAȘI: Suntem încredințați că cu toții, de la șefi până la cel din urmă soldat, veți dovedi acelaș spirit de disciplină, care este temelia armatei și veți rămâne vrednici de încrederea pe care țara o pune în voi, închinându-vă toate puterile și sufletul vostru pentru Patrie și Tron, înconjurând cu dragoste și nestrămutată credință pe tânărul nostru Rege, strigând într’un singur glas: trăiască Majestatea Sa Regele Mihai I. Nicolae Principe al României. Miron Patriarh al României. George Buzdugan. -----------------------• • • •--------------------- Doliul studențimii Uniunea națională a studenților creștini români, în numele studențimii din întreaga țară Își exprimă adânca sa durere In fața pierderii Augustului ei părinte Regele Ferdinand I — și-și pleacă pios genunchii In fața corpului neînsuflețit al Acelui care este simbolul României întregite. Tot ce este tânăr, în cuprinsul acestei țări, precum și cei ce sunt în clipele acestea, departe încă de Țara mumă și simt cu adevărat românește, nu se poate să nu fie cu inimile sfâșiate, alături de întreaga suflare românească, cumplit îndurerată. Studențimea nu va uita niciodată, pe Acela care prin măreția personalității Lui, inspiră tuturora dragoste de țară, credință In viitorul acestui neam, bărbăție și vitejie In toate Împrejurările critice din trecutul sbuciumat al poporului nostru. Eternă recunoștință memoriei Celui dispărut și dragoste nețărmurită Întregii familii îndurerată. (si) Uniunea națională a studenților creștini -----------------••••---------------- Perfectă unitate de vederi în privința situației de drept creată prin moartea regelui In ședința de Luni a Camerei de prim ministru I. I. C. Brătianu va citi o declarație a guvernului relativă la instalarea noului Rege și a Regenței. Cu această ocazie d. Iuliu Maniu, președintele partidului național-țărănesc va face o declarație de recunoaștere a situației legale cerând totodată perfectă legalitate.