Glasul Bucovinei, august 1927 (Anul 10, nr. 2447-2469)

1927-08-02 / nr. 2447

No. 2447 S’a deschis Teatrul Cinema „ELITE“ _____________________Casa POLONA (Pom Polschi)_____________________ Cu începere de azi Vineri 29 Iulie sub o nouă direcţiune, care va îngriji totdeauna de filme noui şi de artă. DESCHIDEREA se face cu FUNERARIILE MARELUI REGE FERDINAND „ Muzică clasică SĂ“?. 'STiiîlÂS ÂI® Mutică clasică de la Trianon ca inoportună şi protiunica desvoltării pacinice a Europei centrale. O încercare de a modifica starea actuală din Europa centrală poate avea consecinţe grave pentru liniştea europeană. Dacă Italia ar susţine pretenţiunile Ungariei, atunci germanii şi slovenii din Italia vor formula aceleași revendicări. -----------------------• • • •---------------------- CflRŢI Şl REVISTE A apărut „Buletinul Facultăţii de Ştiinţe din Cernăuţi“ An. I Fase. I cu următorul sumar: liaica: 1. Eug. Bădărău : Sur I’énergie cinétique des tharmonions positifs émis par AIPOi. Eug. Bädărău: Einige Bemerkungen über Ionenquellen, die positive Ionen aussenden. 3. C. Q. Bedreag: Le groupement physique des Éléments. 4. N. Steleanu: Problema căldurii proprii a pământului. Chimia: 1. I. Cuculescu: Réactions du zinc sur les mélanges des hydrocarbures polihalogénés avec des aldéhydes et acétones. 2. I. Cuculescu: Les constantes analytiques de l’hulle des semances de la courge de Boucovine. 3. V. Cucuiescu: L’action de l’iode sur l’oxyde de mésithyie en solution alcaline. Sur l’acide dintélylacrilique et quelques üns de ses sels. 4. G. I. Costeanu: Racherches sur la formation de l’or Cíistallisé. 5. D-ra Eug. Sbiera: Beiträge zum Studium der alkalimetaplumbate. Botanica: 1. M. Guşuîeac: Die europäischen Arten der Gattung Anchusa Linné. Zoologia: 1. Eug. Botezat: Die Bedeutung des Hirschgeweihes als Schreckwaffe. 2. N. Florescu: Action de l’eau lodée sur le puvoir proteoiytique. 3. N. Florescu: Refléxe auriculo-thermfque. 4. C. Cehovschi: Despre Citeiius în România orientală. 5. Or. Marcu : Distrugătorii pădurilor Bucovinei. Fam. Ipidae. 6. Or. Marcu : Über eine Missbildung von Cotugnia polyaeantha Fuhrmann’s. 7. Al. Alexinschi: Contributiuni la cunoaşterea faunei Macrolepidopterelor din Basarabia. Geologia: 1. I. Prelipeean: Bemerkungen über einige Kohlenvorkommnisse in der Flyschzone der Bukowina. Cernăuţi, 1927. Institutul de arte grafice şi Editură „Glasul Bucovinei“. Preţul lei 150. ------------- em Cetiţi „Glasul Bucovinei“ OLASUL BUCOVINEI Pag. 3 SUPORMAŢIUNI PERSONALE Duminecă, 31 iulie c. c. d-nul Ion I. Nistor, ministrul lucrărilor publice a sosit la Cernăuţi cu trenul accelerat, venind din Bucureşti. Cu acelaş tren a sosit şi d-nul deputat şi primar R. Căndea. * Luni, 1 August a. c. d nul Ion I. Nistor, ministrul lucrărilor publice s’a reîntors la Bucureşti, de unde va Inspecta apoi diferite regiuni, pentru a studia îmbunătăţirile de cari au nevoie in legătură cu resortul d-sale. In aceiaş zi s'a intors la Bucureşti şi d. primar şi deputat R. Căndea spre a asista la desbaterile Parlamentului. ŞCOLARE Secţia pedagogică universitară. Concursul de admitere în anul pregătitor al secţiei pedagogice universitare va avea loc la Bucureşti în ziua de 23 Septemvrie. Vor fi admişi învățătorii titulari cu cel puțin trei ani de serviciu şi cel mult 35 ani vârstă. Cererile sunt de înaintat la ministerul instrucţiunii, direcţia generală a învăţământului superior, până la 10 Septemvrie. Condiţiunile de admitere se pot cunoaşte mai detaliat din „Monitorul Oficial“ No. 158, din 20 Iulie a. c. înscrierile la Şcoala profesională de fete. — Direcţiunea şcoalei profesionale de fete „Reuniunea Femeilor Române“ Cernăuţi aduce la cunoştinţă că, înscrierile încep in 25 August şi durează până la 15 Septembrie a. c. Cererile timbrate cu timbru de 8 lei se adresează Direcţiunei şi se va specifica în ele dacă eleva va fi externă sau internă. Taxa de înscriere obligatorie este de 400 lei. Pentru el. I se tine examen de admitere, care începe în 16 Septembrie a. c. cu vizita medicală; se va da teză la aritmetică și gramatică, din materia el. IV primară și oral cetire și ana- fisă gramaticală. Condițiuni de înscriere: 1) Vârsta până la 14 ani pentru cl. I. 2) Certificatul de naştere şi botez. 3) Certificat de absolvire a cursului primar. 4) Certificat de naţionalitate. 5) Buletin de vaccină. Pentru celelalte clase, certificatul de studii al clasei precedente. Până la clasa III se primesc şi cu clase de liceu, în cl. IV şi V numai cu certificat de la altă şcoală profesională. Afară de taxa de înscriere elevele externe nu mai plătesc nici o taxă anuală. Pentru internat: Elevele interne din anii trecuţi care nu au terminat încă şcoala şi voiesc a fi primite in internat, sunt obligate a trimite cererea de reînscriere, tot începând cu 25 August, însoţită de taxa de înscriere sus amintită. Elevele neînscrise la vreme, vor pierde locul în internat. Taxa întreagă pentru elevele nou înscrise este de 1200 lei lunar. Elevele din anii trecuţi care au plătit sub 1200 lei, li se majorează taxa cu 100 lei lunar, iar pentru acele care au plătit 1200 lei, rămâne taxa neschimbată. Anul şcolar constând din 10 luni, taxa se va plăti începând cu luna Septembrie, şi se va plăti regulat între 19 15 a fiecărei luni. Orice abatere de la această dispoziţiune, aduce cu sine trimiterea elevei acasă conform statutelor. Primirea în internatele de fete „Elena Popovici Logothetti“ şi „Mitropolitul Vladimir“. — Societatea Doamnelor Române aduce la cunoştinţă, că cererile pentru primirea elevelor în internatele ei: „Elena Popovici-Logothetti“ şi „Mitropolitul Vladimir“ sunt a se înainta până cel târziu la 25 August, însoţite de ultimul certificat şcolar, un certificat de paupertate şi de sănătate. Taxele lunare sunt de 1500 Lei, iar taxa de intrare de 1000 Lei. Cererile, cari nu vor fi înaintate până la 25 August sau nu vor avea taxele necesare nu vor fi luate In considerare. De reduceri nu pot beneficia decât eleve sărmane, cari au o medie mai mare decât 7 și aceste numai In măsura locurilor disponibile. Eleve repetente și corigente la mai mult de 2 obiecte nu se vor primi. Primirile se vor face în primele zile ale lui Septembrie şi părinţii vor fi avizaţi imediat asupra condiţiunilor de primire. Fiecare elevă primită trebue să aducă cu sine următoarele: 1 saltea de paie, 1 perină, o plapomă, 2 cerşafuri pentru pat, 2 cerşafuri pentru plapomă, 2 cerşafuri-cuverturi, 3 feţe de pernă, 4 ştergare, 1 casetă cu articole de toaletă, 6 cămeşi de zi, 3 cămeşi de noapte, 6 perechi de pantaloni, 4 perechi de ciorapi, 6 batiste, 2 şorţuri de uniformă sau 1 şorţ de uniformă şi o rochie de casă, 2 cârpe pentru praf. Societatea va deschide în azilul său din Mănăstirişte un cămin pentru ucenice. Vor putea avea şi masă 16 ucenice de diferite meserii. Taxa lunară e de 800 Lei, iar cea de intrare de 400 Lei. Cererile de primire în Internatul No. 1 („Elena Popovici-Logothetti“) sunt a se adresa d-nei EI. bar. Szymonoewicz, str. Iancu Zotta No. 13, cele pentru Internatul No. 2 („Mitropolitul Vladimir*) se vor adresa Direcţiunei acestui internat, str. Ep. Herescu No. 4, iar cele pentru căminul de ucenice al d-nei Olga Grigoroviţa str. General Prezan No. 11 până cel târziu la 25 August. EXTERNE Robert de Flers grav bolnav. — Ziarul „Universul“ află din Paris că starea sănătăţii a lui Robert de Flers este îngrijorătoare. Marele scriitor şi prieten al românilor suferă de flebită la piciorul stâng. Sunt temeri de complicaţii. Robert de Flers se află la Vittel. Reînoirea tratativelor comerciale Polono Germane. — Zilele acestea s-a întors la Varșovia ambasadorul german Rauscher, care a conferit cu membrii guvernului său asupra reînoirii tratativelor comerciale Polono-Germane. Ambasadorul Rauscher a fost primit de reprezentantul Ministrului de externe Zaleski, căruia i-a referit asupra rezultatelor călătoriei sale. După informațiunile presei poloneze reluarea tratativelor va avea loc la toamnă. DIVERSE Farmaciile de serviciu de noapte în Cernăuţi. —2 August 1927: Constantinescu-Frunză, strada I. C. Brâncoveanu No. 13; Benedict Iosif, strada I. Creangă No. 23; Malițchi Ferdinand, strada Română Nr. 75. 3 August: Greif Max, str. Regele Ferdinand 18; Grossmann Leo, str. Flondor No. 37; Pitsch Norbert, str. Mihai Viteazu No. 3. 4 August 1927: Dombrovschi Franz, Piata Unirii No. 4; Kuzmany Alex, strada Gării No. 18; Herold Gustav, strada Ștefan cel Mare No. 29 ; DIN PUBLIC HUklI feeastmtD-îuiIigat 3 mU,tUmn, * *" Dr. Ludovic Wohlrapp str. Mircea Vodă (Dr. Reisg.) No. 3 pentru tratamentul foarte conştiincios a bolii mele de care sufereau de mulţi ani şi de care m’am vindecat complect. V. Olşewski Cernăuţi. Mflullil Dfimâniei“ amortizarea poliţelor de asigurulCflUQ ntlUlulllCI rare populară, care a avut loc în ziua de 31 Iulie a. c. in birourile societăţii române de asigurare “Steaua României“ în Cernăuţi, strada Iancu Flondor No. 28 în prezenţa notarului public, d. St. cav. de Mikuli şi a multor asiguraţi, au fost trase următoarele poliţe: Poliţa No. 10089 a d-lui Victor Kwiatkovski în Cernăuţi, str. General Dragalina No. 14 cu lei 20.000 şi poliţa No. 20123 a d-lui Benno Sternberg, Cernăuţi, strada Poincaré No. 2 cu lei 30000. Ambele sume au fost achitate imediat. Proxima amortizare la 1 Septembrie a. c. mmpr-Tarian s>a reintor* MBIOPUIO Dr. V. Mandicevschi oculistă a plecat în FIEUliaie. străinătate reluarea consultaţiunilor se va anunţa pe cale ziaristică. Cb. 1937 I 272 Edict Contra lor Aneta laţeo, năs. Ostapiuc şi Vasili Iăţco a lui Tanasi din Stăneşti de jos p. I C. s’a intentat acţiunea pentru eşire din indiviziune de către Chiţa Ostapiuc fiica lui Tanasi căsăt. Haiduc din Stăneşti de jos p.10. Termenul pentru desbaterea orală se fixează pe ziua de 1 Septembrie 1927, orele 10 la această judecătorie, camera No. 5. Nefiind cunoscut domiciliul Anetei laţeo, năs. Ostapiuc şi Vasile laţeo a lui Tănaşi şi nefiind posibilă inmânarea acţiunii se numeşte curator d. Danciul, avocat din Stăneşti de jos p. | Care-i va reprezenta pe spesele şi pericolul lor până ce se vor prezintă pârâţii sau un pienipotenţiar al acestor. Judecătoria Stăneşti p. 10. Renumitele ni de cusut Pffaff 1 numai la B. Danilewicz te de 28 ani reprezentantul firme, Cernăuţi, str. Evreo 16. 10 ani garanţie (casă ). Condiţiuni avantajoase de plată. Raparaturile se execută prompt şi foarte ieftin