Glasul Bucovinei, iunie 1929 (Anul 12, nr. 2959-2982)

1929-06-11 / nr. 2967

ABONAMENTUL: p»QN| «OBW, pe v* an 300 Iei, pe trei luni 150 Iei, pentru ferata cntfc: pe un an 300 lei, pe V* an 160 lei, pe trei luni 80 IeL Numai numărul de Duminică: pe un an 120 Iei, pe *b pe trei luni 35 Iei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis •caai pate mer, Iei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 Iei, pe/* an 700 lei. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se Înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLAME se orientează după tarif şi se primesc la admi nbtraţk: Strada lancu Flondor No. 33 Pentru intrare In interiorul ziarului se vrefi taxa cu 00*b Forul da Judecată in Cernăuți. PUIHe se fac la sediul ziarului. Partide înarmate —o primejdie pentru Stat Tot mai mult se adevereşte că faimoasele gărzi verzi nu au altă menire decât să fie armata partidului naţionalţărănist. Şeful de cabinet al d-lui Al. Vaida, ministrul internelor, dorind să organizeze o astfel de celulă înarmată a partidului naţional-ţărănist într’una din comunele judeţului Cernăuţi, strâns fiind cu uşa la perete de un ţăran mai isteţ, vrând-nevrând a declarat că aceşti străjeri ai d-lui Vaida, pe care vrea să-i înarmeze cu pistoale, nu sunt decât o fasoie. Declaraţia involuntară şi de aceea adevărată a d-lui şef de cabinet G. I. Tăslăuanu, e o evidentă dovadă că partidul naţional-ţărănist, însuşindu-şi aiure Mussoliniste, vrea să-şi aibă armata de partid pentru a se asigura cât mai mult la guvernare, chiar cu forţa, dacă va fi nevoie. Intenţiunea aceasta odată stabilită, se impune ca opinia publică românească să fie lămurită asupra acestei grave chestiuni spre a-şi putea hotărî atitudinea cuvenită. Căci, fără îndoială, chestiunea aceasta este una din cele mai grave. Statul, pentru apărarea siguranţei sale, îşi are doară armata regulată, la care toţi cetăţenii fără de nici o deosebire trebue să ţie şi să caute a-i spori puterea şi prestigiul cât mai mult. Dar dacă partidele politice de guvernământ — căci se ştie că dl I. Maniu interpelat fiind, a învitat în plin parlament ca şi celelalte partide să facă la fel — îşi vor creia fiecare încă o armată deosebită, pe lângă marea armată a ţării, îngrijoraţi trebue să ne întrebăm: unde vom ajunge ? Căci forţa armată a ţării fărămiţându-se şi punându-se în slujba partidelor politice şi nu a ţârii întregi, evident că va fi slăbită. Şi avem o dovadă vădită şi zdrobitoare ce nenorocire mare pentru un stat pot fi partide politice înarmate, în mica republică austro-germană, unde s’au dat lupte adevărate cu foc şi vărsări de sânge între partide, şi avem dovezi îndeosebi în republicele din America de mijloc şi din America de Sud, care necontenit se svârcolesc în lupte sângeroase interne. Dar poate partidul naţional-ţărănist îşi ia pilda Italiei ? Ar fi însă o greşală foarte grea, care se va răzbuna negreşit. Italia era la marginea prăpădului bolşevic şi foştii luptători s’au înarmat să cucerească puterea şi să-şi salveze statul. Dar partidul naţional-ţărănist se află doară la putere şi n’are decât să puie în aplicare programul de muncă şi legalitate, ca ţara să-l aplaude. In felul cum încearcă să-şi facă armată de partid, aceasta nu poate fi decât o mare primejdie pentru existenţa statului românesc, căci pe lângă duşmanii ce ne pândesc din afară, ne va pândi şi primejdia răsboiului civil. Noi dăm semnalul de alarmă cu toată puterea şi hotărîrea, atrăgând atenţia opiniei publice asupra acestei grave rătăciri a partidului naţional-ţărănist, care pare să creadă că pe această cale îşi va putea ascunde incapabilitatea de a guverna cu folos pentru ţară. Opinia publică sănătoasă trebue să reacţioneze însă împotriva acestei rătăciri şi să-l aducă pe d. Vaida la simţul realităţii, şi orice bun cetăţean român, fie el de orice credinţă politică şi de orice confesiune şi origine etnică, să se împotrivească acestei rătăciri! Adunările P. N. L. în Ardeal Sâmbătă 15 iunie, dimineaţa, va avea loc în Clubul Partidului Naţional-Liberal din Oradea-Mare, iar Duminică 16 crt., dimineaţa, în clubul Partidului Naţional-Liberal din Cluj, câte o consfătuire politică, în prima zi la Oradea- Mare, cu membrii delegaţiunilor permanente ale organizaţiunilor P. N. L. din jud. Bihor, Maramureş, Sălaj şi Sătmar, iar în a doua zi, la Cluj, Hunedoara, Mureş, Năsăud, Someş şi Turda. Aceste consfătuiri politice vor fi prezidate de dl Vintilă I. Brătianu, care va pleca, însoţit de dl Duca, direct la Oradea-Mare și de-acolo la Cluj. Sesiunea Ligii Naţiunilor Madrid, 10 (Rador) — Liga Naţiunilor a continuat în şedinţa de eri să delibereze asupra problemei minorităţilor. Reprezentantul Germaniei în Madrid a declarat ziariştilor că ştirile aduse de ziare că d. Stresemann s’ar fi exprimat defavorabil asupra chestiunii minoritare din Spania, nu corespund adevărului. După cum comunică ziarul „Ferando“, în luna iulie se vor întâlni miniştrii de externe ai Angliei, Franţei şi Germaniei pentru a discuta evacuarea teritoriului ocupat la Rin. Camera de agricultură din Rădăuţi O telegramă, sosită de la dl Mihalache, ministrul agriculturii, ordonă preşedintelui Camera de agricultură din Rădăuţi, să nu predea agendele Camerii, ce fusese disolvată, d-lui Onu Larionescu, şi să continue a funcţiona, dat fiind că împotriva d-lui Larionescu s’au descoperit grave nereguli încă de pe vremea când funcţiona ca director al hergheliei din Rădăuţi. Aşa fiind Camera de agricultură din Rădăuţi şi Storojineţ continuă să funcţioneze sub vechea conducere. Presa franceză şi planul Joung Paris, 10 (Rador) — Presa franceză ocupându-se de semnarea planului Joung, crede că acesta este o continuare a planului Dawes. In orice caz este sigur, spun ziarele, că Germania are bunăvoinţă să plătească cheltuelile de reparaţiuni. Ghici, ghicitoare... Ghici, ghicitoarea mea, care-i cea de mai necrezut ştire pe ziua de azi? Punem orice rămăşag că nime nu o va ghici. Dat fiind cine ne conduce azi ţara, cetitorii noştri se vor gândi la orice posibilitate, chiar şi la proclamarea Bucovinei de Nord ca republică ucrainiană sub preşidenţia lui Krakalia. Nime nu va îndrăzni însă să se gândească, că într’o vreme când visteria ţării nu poate plăti funcţionarilor nici măcar leafa cu care mor de foame, există totuş în România un funcţionar public plătit cu o retribuţiune zilnică de 10.000 lei (zece mii). Fericitul funcţionar se numeşte Stan Vidrighin. Ne-am ocupat odată de înţelegerea contractuală dintre Ministerul Comunicaţiilor şi noul director general al Căilor ferate, arătând că în urma acelei înţelegeri acesta va fi plătit cu 100.000 lei lunar. Ziarele ne aduc acum ştirea că Ministerul Comunicaţiilor se obligă prin pomenitul contract, să-l plătească pe d-l Stan Vidrighin — nu cu 100.000 lei lunar, cum am relatat noi — ci cu 10.000 lei pe zi, ceea ce face 300.000 lei pe lună sau 3.600.000 (trei milioane şi şase sute mii lei) pe an. Sumuliţa aceasta pe care o încasează lunar un singur funcţionar, face exact cât leafă a 30 de profesori secundari cu o vechime de 15 ani. Acum vor înţelege funcţionarii, pentru ce în era democraţiei naţional-ţărăniste trebue să mulţumească lui Dumnezeu pentru fiecare zi, pe care „economiile“ guvernului li-o mai îngădue în slujba Statului. Mizerabilă şi neplutită la timp, leafa funcţionarilor publici trebue socotită ca un dar al mărinimoasei democraţii, care trebue să chivernisească pentru diverşii „Vidrighini“ ai partidului. * * *