Glasul Bucovinei, ianuarie 1930 (Anul 13, nr. 3125-3146)

1930-01-01 / nr. 3125

Pg 2 GLASUL BUCOVINEI No 3125 Revelion surprinzător la leopolostapt ! Tuturor abonaţilor, cetitorilor şi prietenilor noştri le dorim AN NOU cu bine şi o fericire! Ce ne aduce şi Noii Guvernanţii naţional-ţărănişti întrec toate aşteptările cu bunătăţile lor, pe cari de un an de zile le revarsă cu îmbelşugare asupra ţării. Nu trece zi fără călcări de lege, fără atacuri voiniceşti, fără represiuni comuniste, fără încătuşare de libertăţi publice, fără tulburări calendaristice, fără scăderi la pensie şi reangajări noui. Dar toate acestea le-ar mai suporta omul nevoiaş, dacă prorocii minciunoşi ai democraţiei integrale nu i-ar răpi prin stupidele lor legi economice orice îndemânare de câştig şi nu i-ar stoarce vlaga vieţii prin impozitele lor strivitoare. Şi pentru ca lumea să vadă şi să se încredinţeze că afirmaţiunile noastre nu sunt de loc exagerate, să ne fie îngăduit a înşra aici cu titlu de document „înlesnirile“ şi „bunătăţile“ pe cari guvernarea insipidei trinităţi . Maniu— Madgraru —Halippa o revarsă de Anul Nou 1930 asupra acestei prea îngăduitoare ţări din larga dărnicie naţionalţărănistă. Cu începere de la 1 Ianuarie 1930 urgia fiscală va spori cu următoarele amărăciuni obşteşti: 1. Reînoirea tuturor impozitelor provizorii dela 1 Iulie a. c., (majorarea cu 10 la sută) cari trebuiau să ia sfârşit la 31 Decembrie a. c. 2. Sporirea taxei de consumaţie pe gaz şi pe toate produsele petrolifere. 3. Scumpirea chibriturilor cu 25 la sută mărindu-se preţul cutiei la 2 lei 50 deocamdată. 4. Scumpirea scrisorilor cu 15 la sută, mărind taxa dela 5,25 la 6 lei. 5. Dublarea opunerilor profesiunilor libere ca: doctori, avocaţi, etc. 6. Sporirea chiriilor prin desfiinţarea scutirei de taxe a caselor nou. 7. Mărirea impozitelor pe lux și cifra de afaceri. 8. Taxa pe vagoanele de cereale pentru şoselele de stat. 9. Taxa autobuzelor, pe cauciucuri, uleiuri, etc., pentru şoselele de stat. 10. Scumpirea tarifului trenurilor cu 5 la sută. 11. Impozit de 10 la sută pe prima de scumpete a funcţionarilor. 12. Reducerea înlesnirilor pe C. F. R., pentru funcţionari şi familiile lor. 13. Taxa de 8 la sută pe chiria caselor, pentru prestaţie. 14. Taxa de 50 lei pe hectarul de pământ, pentru prestaţie. 15. Taxa de 5 la sută pe venitul comercial şi industrial pentru prestaţie. 16. Taxa de 3 la sută pe venitul profesional pentru prestaţie. 17. Taxa de 1 la sută pe salarii şi pensii pentru prestaţie. 18. Carnetul de contribuabil şi amenzile fiscale. Iată şirul bucuriilor dăruite poporului român de guvernul „fericirei naţionale“. Le-am primi şi pe acestea, că n’avem încotro, numai că ne temem că nici cu aceste doze de fericire naţional-ţărănistă, suferinţele norodului nu vor lua sfârşit. Nebunia fiscalităţii madgeare va născoci curând şi alte daruri tot atât de costisitoare ca şi acestea, pentru ca poporul să plătiască scump de tot greşala neiertată de a-i fi votat. Dar o străveche experienţă a plugarilor noştri spune că după furtună se iveşte soarele pe cer senin. Aşa fiind nutrim nădejdea că orizontul posomorit sub care Anul Nou îşi face intrarea în Ţara Românească, se va însenina curând, iar razele soarelui naţonal-liberal, vor reconforta păturile sleite ale cetăţenilor şi le vor înveseli sufletele amârîte. In aceste simţiminte urăm cetitorilor noştri An Nou cu bine şi cu noroc! r Jaful cu „comercializarea“ încercările comisiei interimare din Cernăuţi cu aşanumita „comercializare“ a Uzinelor municipal încep a lua proporţiile unui adevărat scandal. Am arătat în unul din numerile precedente ale ziarului nostru că actualul gerent al Cernăuţilor, fratele d-lui Sautschuk Theophil, care moraliceşte este deci împreuna răspunzător, se încearcă, ajutat de câţiva alţi naţionalţârănişti flămânzi, să vândă pe un preţ de nimic uzinele oraşului. Legea oprea comisiile interimare de a hotărî asupra averii . Vamale. Fireşte, d-lui Sautschuk Niko nu-i pasa de lege ca de altfel tuturor tovarăşilor lui. Dar oamenii aceştia nu au nici urmă de pudoare, arătând astfel că singurul scop al venirii lor în fruntea primăriei a fost căpătuiala. Evaluările au fost făcute de inginerul naţional-ţărănist de la Uzine, în schimb ,inginerilor“ Leonida şi Caranfil, cari au la activul lor nişte gheşefturi de care presa bucureşteană s'a ocupat într’un chip nu prea măgulitor pentru dânşii, li s’au plătit diurne enorme de câte 100.000 lei, iar nobilul gerent cu fraţii întru idealism au luat şi ei diurne. Unde scandalul însă îşi atinge culmea este împrejurarea, că pentru comerciaizarea în regie mixtă se formează un consiliu de administraţie, unde e vorba să figureze şi idealiştii domni Niko Sautschuk şi Nicoara, de felul lor avocaţi fără clientelă. Ce are a face că oraşul Cernăuţi va fi păgubit cu câteva sute de milioane de lei! Bine că se vor căpătui în posturi grase actualii edili! Intr’adevăr, naţional ţărănismul n’ar fi fost nici logic nici consecvent, dacă nu încerca şi aceasta lovitură ! Şi cât mai este vreme , căci şandramaua se clatină, şi atunci graba se impune la astfel de transacţii. Populaţia să ia aminte la jaful ce i-l pregătesc nobilii şi idealiştii ei conducători de astăzi ca mai târziu să nu se vadă deposedata de orice avere comunală ! ţărănişti d-nii Pistiner şi Mayer-Boner. Toţi vorbitorii au protestat vehement contra unei legi care nu numai zugrumă profesiunile libere, ci şi este concepută pe baze false şi prin articolele neclare şi nelogice ce conţine, poate da loc şi la abuzuri nenumărate. Au luat cuvântul, înfierând aspru fiscalismul nesăbuit al guvernului naponal-ţărănist, între alţii, d-nii: Pistiner, Mayer Ebner, Dr. Schaff, Dr. Pernstein, Dr. Schiffer, Dr. Daniil, Dr. Moga, etc. etc. S’a redactat o moţiune de protest, care va fi trimisă atât Federalei intelectualilor cât şi ministrului de finanţe. Protestul intelectualilor bucovineni liber-profesionişti împotriva fiscalismului naţional-ţăranist Duminecă, 29 Decemvrie a. c. orele 3 d. a. a avut loc în localul Societăţii medicilor din Bucovina o adunare de protest contra dispoziţiunilor din nouile legi fiscale ce privesc impunerile excesiv de oneroase a profesiunilor libere. Au luat parte la această adunare toate organizaţiile constituite ale medicilor, avocaţilor, inginerilor şi arhitecţilor din Bucovina. La această adunare de protest au participat şi parlamentarii naţional 01 Fabrica de Bere Ilacob şi Iosif Peritz, Lujerii ■ se recomandă ca cea mai bine depositată g Bere Specială „Hercules" şi „Leul"!