Glasul Bucovinei, ianuarie 1931 (Anul 14, nr. 3406-3427)

1931-01-15 / nr. 3415

Cernăuţi, Joi 15 Ianuarie 1931 Numărul 3 Lei ^^^facţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Anul XIV, No. 3415 Tipografia: Telefon Nr. 286 pe an i , pe trei luni 150 lei, pentru ţărani z. _i, pe V2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. .. ue Duminică, pe un an 120 lei, pe V2 an 70 i _ci luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prinurier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe 1/2 an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. Porul de judecată in Cernăuţi ANUNŢURI ŞI RECLIME se calculează după tarif şi se primesc la administrație. Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50°/* UM Imnerii Nu ştim dacă în criza cumplită de astăzi mai este vreo stare mai chinuită şi mai necăjită ca starea funcţionarilor şi pensionarilor statului. Căpeteniile demagogiei naţional-ţărăniste, au făgăduit funcţionarilor marea cu sarea, pentru ca venind la putere, să-şi bată joc de această stare aşa de importantă pentru bunul mers al trebilor publice. In loc să le sporească leafa, cum au făgăduit, li-au redus-o mereu până ce au ajuns la faimoasa curbă de sacrificiu care răpeşte funcţionarilor peste 40 la sută din salarul lor brut. Dar la această nemaipomenire jertfă materială se mai adaugă şi un alt neajuns, mare şi simţitor. Bieţii funcţionari nu primesc la timp nici această leafă înjumătăţită şi trebue să aştepte cu lunile până ce li se plăteşte. In timpul acesta funcţionarul se împrumută la bănci cu procente mari, aşa că alte 20 la sută din salariul său se reţin pentru plata dobânzilor. Aşa se întâmplă că lui în palmă nu-i rămâne decât cel mult 40 la sută din leafa sa, în vremurile acestea aşa de cumplite. Cu ce să se îmbrace, cu ce să se nutriască şi cum să-şi mai crească copiii, când el bietul deabia că vegetează de azi până mâne. La aceste neajunsuri de ordin material, mai vin şi altele de ordin moral. Astăzi funcţionarul nu mai este sigur de soarta sa. Statutul funcţionarilor este călcat în picioare şi cu el drepturile funcţionarilor la stabilitate. Pentru a face loc agenţilor naţional-ţărănişti, funcţionarii vrednici se trimit la pensie cu nemiluita, aducându-li-se aceasta la cunoştinţă pe cale telegrafică, adesea numai cu 24 de ore înainte. Câtă vreme unui servitor trebuie să-i denunţi serviciul cu cel puţin o lună înainte, funcţionarii statului se demit din slujbă peste noapte, fără aviz prealabil, fără nici o pregătire, aşa că demiterea sau pensionarea îi vine fără veste ca un fulger din senin. Sub nefasta guvernare naţional-ţărănistă funcţionarii sufăr de mizerie şi de teama de a fi demişi peste noapte şi lăsaţi pradă mizeriei cu familie cu tot. In condţiunile acestea serviciile publice se descomplectează şi suntem ameninţaţi ca maşinăria statului într'o bună zi să se oprească în loc. Or, starea aceasta de lucruri nu poate să mai dăinuiască. Este timpul suprem ca cârpacii naţional ţărănişti să fie izgoniţi dela cârma statului cât mai este vreme. In zădar încearcă guvernul să-şi mai cârpească popularitatea prin alegerile parţile. Nici un funcţionar chinuit nu trebue să-i mai dea votul. Deaceia cu prilejul alegerei din 29 ianuarie facem apel cătră funcţionarii şi pensionarii nenorociţi să nu dea cumva voturile lor candidaţilor guvernamentali Grigorovici şi Scraba, ci toţi câţi sunt doritori să scape cu un ceas mai degrabă din calvarul guvernării naţionalţărăniste, să unească voturile, lor asupra candidatului, nostru al opozţiei burgheze cinstite, asupra d-lui Dr. Vasile Marcu. — ■ • • • N ------—— D-l Sauczuk şi polonezii Reprezintanţii, minorităţii polone în consiliul comunal din Cernăuţi au avut zilele acestea ocazie să se convingă şi ei cât temeiu se poate pune pe cuvântul şi pactul încheiat formal cu naţional-ţărăniştii. D. Sauczuk a crezut că poate aplica şi faţă de polonezi politica sa de felonie şi minciună, precum este obişnuit să o practice fără nici un scrupul faţă de toată lumea. Şi de aceea d-sa urmând pilda şefilor săi, a crezut că poate să disconsidere fără pic de ruşine angajamentele politice luaţi în mod solemn şi formal în preajma alegerilor faţă de minoritatea poloneză. Aceasta văzându-se amăgită şi înşelată de d. Sauczuk, i-a dat răspunsul cuvenit în şedinţa plenară a consiliului municipal din 12 ianuarie a. c., înfierând în mod public printr-o declaraţie formală atitudinea neloială a d-lui Sauczuk şi a partizanilor săi, cari au călcat pactul încheiat cu polonezii şi nu şi-a respectat semnătura. La fel au fost trataţi la timpul său şi evreii de către d. Sauczuk şi partizanii săi. Această dureroasă experienţă credea că-i va deschide în viitor ochii şi d-lui Szynonowicz, care era stăpânit de încredere oarbă faţă de foştii săi prieteni naţional ţărănişti. Cât ne priveşte, noi nu putem decât sâ regretăm profund jignirea ce s'a adus polonezilor, cari cu ocazia proclamării Unirii şi în tot timpul dela Unire încoace au avut totdeauna o atitudine loială faţă de statul român. Ei au sprijinit necontenit cu dragoste şi credinţă opera de consolidare a statului român, manifestăndu-se totdeauna ca cetăţeni credincioşi şi devotaţi ai statului român. Angajamentele politice ce se iau trebuiesc neapărat respectate. De aceea credem că pe viitor in urma tristei experienţe făcute, conducătorii minorităţii poloneze vor şti cui pot să acorde încrederea la angajamente politice. Millsopinii din Scene penibile în faţa Administraţiei financiare din Cernăuţi Guvernul şi-a inaugurat noul an bugetar cu o totală stagnare de plată a lefurilor şi pensiilor. Peste jumătate din funcţionarii şi pensionarii ţârii n’au fost plătiţi pentru luna Decembrie, ba chiar pe mai multe luni în urmă. Mizeria pensionarilor nu mai cunoaşte limita. Nu e deci de mirare că ei se agită mereu şi recurg chiar la acte desperate. In moment când punem ziarul sub presă, un mare număr de pensionari, bătrâni, văduve şi orfani lihniţi de foame, sunt adunaţi în faţa Administraţiei financiare, unde se luptă cu poliţia pentru a-şi face drum spre biuroul d-lui administrator financiar. Aglomeraţia acestor desperaţi din faţa Administraţiei financiare, a oprit orice circulaţie a tramvaelor şi vehcolelor, producând o penibilă şi sfâşietoare impresie. Desperaţi şi aproape morţi de foame, mulţimea de pensionari strigă în gura mare: „Jos guvernul care a răfuit visteria ţării şi a ghiftuit pe toţi vidrighinii! Să plece de la cârma ţării neputincioşii şi nepricepuţii ! Ne mor copiii de foame !“. Viaţa acestor scene de un dramatism copleşitor, autorităţile şi-au pierdut complect capul. Grupul de sergenţi trimis în grabă să facă ordine, nu poate face faţă situaţiei. Dacă acuma la începutul anului bugar se întâmplă astfel de scene, cum cred autorităţile că vor putea face faţă mai târziu acestei situații insuportabile. -----------------------------------MM .................... Şedinţa comitetului P. N. L din Câmpulung Pentru Duminică, 18 Ianuarie, orele 11 dim., se va ţine la Clubul liberal din Câmpulung, o şedinţă plenară a comitetului judeţean P. N L. din Câmpulung, la care sunt inviaţi să ia parte toţi membrii delegaţiei permanente, ai comitetului judeţean şi membrii partidului din localitate, la ordinea zilei find ratificarea alegerii d lui I. G. Duca ca şef al partidului naţ.-liberal.