Glasul Bucovinei, octombrie 1931 (Anul 14, nr. 3614-3638)

1931-10-01 / nr. 3614

Pag. 2 •■cws împotriva acelui factor care, văzând Insuficienţa noului „şef de partid*, n'a putut să-i dea altă importanţă decât acea pe care i-a dat-o. Un lucru este sigur: chiar dacă d-l Maniu îşi va regrupa forţele politice, d-sa nu-i va înlocui pe ţărănişti şi georgiştii, încât sbuciumările d-lui George Brâtianu apar complect lipsite de orice auspicii. In preajma amputaţiuni obşteşti cu care urmează să ne fericească acest guvern, prin bugetul pe anul 1932, nu se observă la nici unul din grupările politice amintite mai sus vreo preocupare de seriozitate. Nu e de mirare, fiindcă în ochii tuturor celor mai sus vizitați nu au istanță decât doar chestiunile de ordin personal. ■■ ■ • • • • ---- ■ ■ ■■ Să înceteze farsa! In criza, care ne bântuie, D-zeu a luat par'că acestei Ţâri şi darul memoriei. Am uitat , par'că cu toţii dezastrul, ce l-a adus asupra Ţării guvernarea de nepricepere, jaf şi risipă a naţional-ţărăniştilor d-lui Iuliu Maniu. Şi n’am trecut dela sfârşitul acestei guvernări mai mult de cinci luni! ! A fost deajuns însă ca farsorul, care este responsabil de numita guvernare să facă pe nemulţumitul şi să se retragă la Rădăcini, pentru ca o mulţime de oameni să caute fel de fel de , scuze pentru d. Iuliu Maniu, incapabilul primministru şi protectorul atâtor tâlhari de mai ieri. In ce ţară trăim? N’a fost acest Iuliu Maniu cel ce a tolerat tâlhăriile lui Aurel Dobescu, excrocheriile lui Sever Bocu şi îmbogă- ţirea rapidă prin mijloace inavuabile a nepotalului său Boilă ? N’a fost el ocrotitorul celei mai turbate risipe în avutul Ţârii şi ocrotitorul lui Stan Vidrighin, cel cu patru milioane salar lunar ? N’a fost el farsorul de bâlciu, care a înşelat mulţimile acestui popor prin făgădueli irealizabile, pentru a le lăsa apoi în suferinţa şi desnădejde ? De ce atunci temenelele, cari i se aduc? Sau ne place tuturor poza unor farsori, ce nu trebue scuzaţi pentru tot ce au făcut rău Ţârii, deoarece s’au născut pe frumosul pământ al Ardealului ? In vremurile de isbelişte, ce le străbatem, n’ar strica să fim mai serioşi. Să înceteze farsa? -----------------• • ••--------------— Situaţia economică şi financiară a României Ziarul .Ordre“ publică sub semnătura d-lui Henri Lorin, deputat de Gironde următoarele : Situaţia economică şi financiară a României, este sănătoasă. Amicii României aşa de numeroşi în Franţa au luat act cu satisfacţie de nota publicata de Banca Naţională a României, prin care se pun la punct ştirile răuvoitoare, răspândite împotriva solidităţiei leului. Ar fi zadarnic să se pretindă că România a fost cruţată de criza mondială. Situaţia însă rămâne în fond sănătoasă întrucât se întemeiază pe valori agricole, care asigură în momentele grele, viaţa curenta a ţărei. In acest an, recoltele de grât şi porumb sunt supraabundente, însă din cauza preţurilor mici, exportul a fost redus. Germania face făgădueli pe ipoteze, consimţind să importe grânele româneşti, cu tarif privilegiat, însă nu importă aproape nimic. Mulţi români ar dori, dat fiind că recolta franceză este dificilară ca o parte din recolta românească să fie rezervată pieţei franceze, pentru importaţiunile necesare. Românii observă că dumpingul sovietic de produse petrolifere găseşte în Apus o încurajare ciudata. Orientarea politică a guvernului din Bucureşti nu s’a schimbat. România rămâne credincioasă prieteniei puterilor a căror eliberare este solidară cu a ei, adecă statele din Mica înţelegere şi Polonia şi în special este legată de prietenia Franţei. GLASUL BUCOVINEI Problemele Ardealului şi Partidul national-liberal Vizita d-lui Duca In Ardeal. — Declaraţiile d-lui Lapedatu In urma agitaţiilor autonomiste pe cari le practică naţionalii ardeleni de un timp îndelungat şi cari au izbucnit acum pe faţă cu faimoasa „Noua Constituţie“ a lui R. Boilă, nepotul d-lui I. Maniu, partidul naţional-liberal a luat imediat atitudine condamnând cu asprime o acţiune care loveşte în unitatea Statului şi duce la lupte între fraţi. Recent d-l Al. Lapedatu, fost ministru, a acordat un interview în care a examinat pe larg acţiunea condusă de d-l Dr. Vaida, acţiune menită să dezorienteze în mod primejdios spiritele peste munţi. „Bloc ardelenesc? — a declarat d-sa. — Dar pentru ce? Să promovăm tendinţele regionaliste ale partidului naţional-ţărănesc, se pregătim guvernele şi dietele provinciale ale d-lui R. Boilă, să desfacem iarăşi, după şaptezeci de ani, cum a propus d-sa Moldova şi Muntenia — să distrugem cu alte cuvinte, ceea ce evoluţia istorică firească şi câteva generaţii de mari patrioţi au înfăptuit. Sau, în altă ordine de idei, să pregătim teren, în cadrele unui asemenea bloc, pentru reabilitarea politică a celor pe cari greşelile şi păcatele lor, i-au scos definitiv din viaţa politica, sau a celor ce, pretenţioşi renovatori ai moravurilor noastre politice, caută acum, în formula unei solidarităţi ardeleneşti, platforma de salvare a lamentabilei lor acţiuni politice, falimentare ? Dar poporul român ardelean nu are o mentalitate politica regionalistă—continua d. Al. Lapedatu. O asemenea mentalitate pot avea compatrioţii noştri—saşii şi ungurii crescuţi şi educaţi printr’o tradiţie politică de veacuri, în concepţiile şi realităţile unei vieţi publice regionale. Românii ardeleni Insă, numai dela 1848 au intrat în comunitatea politică a fostei lor patrii, nu au şi nici nu pot avea o mentalitate politică regionalista, căci la 1848 ei erau deja angajaţi în ideia unităţii naţionale, în ale cărei cadre s’a desfăşurat întrega viaţă politică a neamului până la unire în 1918. Tot ceea ce se prezintă şi se exploatează aşadar ca regionalism în viaţa noastră politică — de la o vreme încoace şi aşa zisul „bloc ardelenesc“ — nu este decât o acţiune deplasată pentru planurile şi scopurile amintite. La încheere d. Al. Lapedatu supliniază faptul că partidu naţional-liberal se preocupă cu o deosebia atenţiune de toate problemele ardeleneşti, a căror soluţionare va trece pe primul plan in ziua când va avea răspunderea guvernare!. Este un angajament solemn, pe care întotdeauna când l-a luat partidul naţional-liberal l-a respectat integral. Urând demagogia şi făgăduelile irealizabile, partidul naţional-liberal înţelege răspunderea grea, —şi tocmai fiindcă o înţelege a examinat toate problemele urgente şi a fixat după îndelungate studii şi soluţiunile acestor probleme. Pentru cunoaşterea amănunţită a chestiunilor cari privesc direct şi special Ardealul, d. Duca ia azi contact cu exponenţii tuturor categoriilor sociale din Ardeal, vizitează cele mai importante centre orăşeneşti şi săteşti. Vizita d-lui Duca peste munţi arată grija şi interesul pe care partidul naţional-liberal le are pentru regiunile ardelene şi bănăţene. Preţul alimentelor la Cernăuţi Când s’a instalat la primăria municipiulu nostru „ritmul nou“, reprezentat prin d-nii Costeanu, Pohoaţă & Co., o vâlvă grozavă s’a stârnit de către aceşti corifei ai farsei. Cică voiai să ieftenească traiul. Au început cu pâinea. Ordonanţe năstruşnice, conferinţe, intervievari, greva brutarilor.... pentru ca la sfârşit pâinea să se vândă cu acelaş preţ, cu care se vindea înainte, iar franzelele să se scumpească cu 50 bani. Avea să vie rândul cărnii. Mironosiţele primăriei se lăudau că vor iefteni carnea. Şi straşnic au mai ieftenit o noii edili. Carnea de vită se vinde la Cernăuţi cu 32 lei chilogramul, cea de viţel cu 40 lei, iar cea de porc tot cu 40 lei chilogramul. De ce admite primăria acest jaf în punga bieţilor cetăţeni, cu nimic vinovaţi de instalarea „ritmului nou“ la primărie. Se ştie doar că vitele sunt foarte ieftine. Chilogramul de carne vie costa la vite 8—10 lei, la viţel 12—14 lei iar la porc 10—12 lei kilogramul. Firma Potsudek din str. Flondor vinde chiar carnea de porc cu 30 lei chilogramul. De ce alte firme o vând cu 40 lei ? De ce se admite aproape o triplare a preţului cărnii vii, când se desface în măcelării ? Sau d. N. D. Costeanu nu simte că trăim zile grele de criză? Bine ar fi daca d-sa, în ioc să se războească In comitetul Cassei de economii cu d-1 E. Hotinceanu, sau să aibă grijă cum ar putea plasa undeva pe noul său aderent Dr. Florea Lupu, s’ar îngriji câtuşi de puţin şi de cetăţenii cernăuţeni, deja cari în curând va cere voturile, pentru a fi ales primar. Şi nu le va căpăta, dacă va continua la primărie cu gospodăria inaugurată ! Un cetăţean necăjit --------------------------------------- BURSA La Bursa oficială de devize pe ziua de 29 Septem., din Bucureşti, devizele străine cotau : Franci francezi 6.60 , Lire sterline------, Dolari 168.—, Lira italiană 8.80.—, Franci elveţieni 32.90.—, Franci belgieni 23.46.—, Coroane cehe 4.99. VI, Schilingi austriaci 23.69.—, Mărci germane 39.90, Pengő ungari —...—, Florini olandezi 67.90. No. 3614 Lucrările pentru alcătuirea bugetului - Comisiunea bugetară a Camerei lucrează zilnic, la ministrul de finanțe, în vederea fixărei principiilor de bază ale bugetului viitor. Din câte s’a putut afla, se pare că s’a ajuns la următoarea soluțiune: reducerea salariilor tuturor funcționarilor cu salarizare specială (agronomi, ingineri, etc.) la nivelul salariilor celorlalţi slujbaşi publici. Salariile magistraţilor, corpului didactic secundar şi superior şi ale ofiţerilor nu vor suferi ştirbiri. In acelaş timp vor fi suprimaţi diurniştii, funcţionarii numiţi ilegal şi pensionarii angajaţi cu contract. La capitolul material se vor face amputări radicale. -------------------------------------- Moartea ziaristului Ion Teodorescu Luni a încetat din viaţă la Bucureşti ziaristul Ion Teodorescu. Cu dispariţia lui Ion Teodorescu breasla gazetărească şi publicistica cinstită şi bine pregătită pierde pe unul din fruntaşii ei. Ion Teodorescu a lucrat timp de 40 ani în gazetărie colaborând la diferite reviste şi ziare, iar în ultimii ani a fost colaborator permanent la „Adevărul“. Cu Ion Teodorescu dispare astfel un profesionist, care îmbogăţea, prin personalitatea lui distinsă, publicistica românească, înălţând o prin contribuţia unui temperament viu și unui caracter onest. De închiriat o locuinţă elegantă, 2 mari camere la front, baie, bucătărie cu toate dependinţele cu preţ convenabil, dar 6 luni înainte. — — Adresa la ziar — —