Glasul Bucovinei, februarie 1932 (Anul 15, nr. 3707-3729)

1932-02-02 / nr. 3707

ABONAMENTUL: pe un an 300 lei, pe V2 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe l/2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Va an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe una an 700 lei. Profile se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lanţ Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administrație : Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru Inserate in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Porul de Judecată in Cernăuți. Situaţia politică Expunerile d-lui Senator Ion I. Nistor asupra situaţiei politice.-Conversiunea datoriilor agricole. -Alegerile eparhiale. Duminică 31 Ianuarie de senator Ion I. Nistor a făcut la Cercul de studii al Partidului Naţional Liberal o amplă expunere asupra situaţiei politice, insistând îndeosebi asupra conversiunii datoriilor agricole şi asupra alegerilor eparhiale. Luni la 1 Februarie se redeschide parlamentul. Toată lumea priveşte cu încordată atenţiune asupra guvernului şi asupra proectelor de legi ce urmează să fie supuse desbaterilor corpurilor legislative. In absenţa d-lui Argetoianu din ţară, situaţia guvernului s’a agravat, în loc să se amelioreze. Chemarea d-lui Vaier Pop în fruntea departamentului justiţiei, în locul decedatului Hemangiu, a făcut o bună impresie asupra opiniei publice, mai ales în proviinciile unite, unde proiectele de unificare legislativă cu furca a răposatului logofăt al justiţiei, treziseră atâta nemulţumire. In schimb însă chemarea în guvern a Basarabenilor Cristi şi Buzdugan a produs o desaprobare generală. Şi aceasta pentru motivul, că nouii numiţi nu reprezintă nici o valoare ca persoană ci apasă numai în mod inutil asupra bugetului. Basarabia are astăzi trei statisti în guvern, şi anume pe dl general Răşcanu ca reprezentant al guvernului în Basarabia, pe dl Vladimir Cristi ca reprezentant al Basarabiei în guvern, şi pe dl Ion Buzdugan, poet rustic din Brânzeni, ca să le ţină de urât cu inspiraţiile muzei sale. Prin îmbelşugarea aceasta în maiştri,Basarabia nu profită nemic. Nemulţăririle continuă, uneltirile comuniste se înteţesc iar starea economică devine din zi în zi tot mai îngrijitoare. Se vorbeşte şi de chemarea unui Bucovinean în ministerul Iorga. Se pomeneşte chiar şi numele d-lui Alexandru Hurmuzaki. Contra acestei numiri s’au şi îndreptat lucrăturile între numeroşii competitori mai mult sau mai puţin bucovineni. Se poate însă ca guvernul să cadă înainte de numirea unui ministru bucovinean. Apelul M. S. Regelui la unirea tuturor, făcut cu ocaziunea recepţiei de 24 ianuarie, dar mai ales atacurile dureroase din presă au început să enerveze peste măsură pe dl prim-ministru N. Iorga. Ni se comunică din Bucureşti că dl Iorga şi-ar fi convocat prietenii politici pentru a ii comunica hotărîrea sa de a demisiona. Vestea aceasta a produs mare senzaţie şi toată lumea începuse să vorbească de retragerea guvernului, dar mai ales aci la Cernăuţi unde atmosfera pentru astfel de ştiri alarmante este foarte priîncioasă. Intre timp însă s’a reîntors în ţară dl Argetoianu, care pare să fi calmat pentru un timp oarecare nervii d-lui Iorga, aşa că vestea despre demisia guvernului Iorga este cel puţin prematură. Dl Argetoianu s’a întors din călătoria sa de „repaus şi de informaţie" şi a declarat presei că a fost bine primit la Roma, Paris şi Londra, dar că situaţia economică este pretutindeni foarte critică aşa că la împrumuturi nu se poate aştepta nimeni. Ceia ce d-sa a obţinut nu a fost un împrumut, ci o simplă regulare de socoteli vechi cu băncile din străinătate, în consiliul de miniştri ce s’a ţinut Sâmbătă s’a discutat programul de lucru al parlamentului. Proctul de lege cel mai important este fără îndoială cel al conversiunii datoriilor agricole. Comisiunea specială a examinat în timpul vacanţei parlamentare acest proect şi a ajuns până la art 7. Cum discuţia în jurul acestui proiect este departe de a fi terminată, se prea poate că aducerea ei în faţa parlamentului să întârzie încă. Or cât, ea va trebui să fie adusă înante de 15 Februarie, termenul până la care sunt oprite execuţiile silite, sau acest termen trebuie prelungit. Dar chiar dacă acem, proiect ar deveni lege, conversiunea fârâ bani nu poate fi realizată. Iar banii necesari n’au putut fi găsiţi până acuma. Iată de ce credem că legea conversiunii este punctul nevralgic al situaţiei guvernului. Nu facem profeţii, dar credem că situaţia guvernului Iorga nu este de loc de invidiat. O lămurire se impune, şi ea va trebui să vină îndată după deschiderea parlamentului. Tratativele de la Riga s-au terminat cu lamentabil eşec pentru Rusia Sovietică, care credea că va putea obţine semnătura României pe un tratat de neagresiune fără recunoaşterea formală a drepturilor noastre imprescriptibile asupra Basarabiei. In Geneva tratativele pentru desarmare au început. Suntem cu toţii pentru desarmare, dar desarmarea nu poate însemna abandonarea hotarelor actuale ale statului nostru. Io situaţia politică din Bucovina nu s’a schimbat nimic în bine. Dimpotrivă agitaţiile subversive susţinute de cuzişti şi comunişti se intensifică pe zi ce merge. Iminentele alegeri în adunarea eparhială dau prilej la cel mai deplorabil desmăţ. In judeţele Suceava, Rădăuţi şi Storojineţ agenţii cuzişti terorizează lumea, fără ca autorităţile să ia măsurile cuvenite. Deasemenea se resimte o mare agitaţie între Ucraineni, care urmând pilda cuziştilor desvoltă o vie propagandă în vederea alegerilor eparhiale, pentru ca împreună cu cuziştii să-şi asigure o majoritate în înalta epitropie bisericească. Tratativele iniţiate de I. P. S. S. Mitropolitul pentru alcătuirea unei liste comune au dat greş, din cauza pretenţiilor inadmisibile ale Cuziştilor. Partidul nostru nu înţelege să ia parte în aceste alegeri. In schimb el va sprijini pe când daţii de ordine şi cu respect pentru biserică şi aşezămintele ei. Credincioşii eparhiei noastre nu trebue să scape din vedere că autonomia bisericii şi în deosebi cea a fondului bisericesc cu greu vor putea fi apărate cu succes de o eventuală majoritate ucraineanacuzistă. De aceea noi nu facem decât să ne împlinim o sfântă datorie, deschizând ochii credincioşilor asupra unor eventualităţi cu consecinţe incalculabile pentru fond şi eparhie. Să nu ne plângem şi noi de mintea Românului cea de pe urmă. CM II IM „U MT Comitetul Societăţii , Crucea Roşie“, filiala Cernăuţi, a hotărît ca balul obicinuit ce se da in folosul „Crucei Roşii“, să fie înlocuit printr-un concert. Concertul cu programă bogată va avea loc la Teatrul National în ziua de 5 Februarie, ora 9 seara. Publicul este rugat să participe în număr cât mai mare şi să-şi reamintească de sprijinul moral şi material pe care se cuvine să-l dea cu toată bucuria „Crucei Roşii*. Daţi obolul pentru scopul nobil urmărit de „Crucea Roşie*!