Glasul Bucovinei, iunie 1932 (Anul 15, nr. 3800-3819)

1932-06-01 / nr. 3800

ABONAMENTUL: Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Plondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază.. ANUNŢURI ŞI RECLAME si catulsul după tarif ţi se primesc la admatraţie: Strada lancu Plondor No. 33 Pent literate in Interiorul ziarului se urcă ten ce 50% ferul de judecată in Cernăuţi: pe un an 000 lei, pe tv, an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe Vi an 160 lei, pe trei luni 90 lei Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Vi an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe u an 700 lei. Plățile se fac la sediul ziarului. Congresul de Duminica Duminici în 29 Maiu 1932 membrii corpului didactic de toate gradele din România întregită şi-au ţinut la Bucureşti poate cel mai trist congres şcolăresc din câte s’au ţinut vreodată în ţara aceasta. Căci de astădată nu s’au discutat probleme de pedagogie, probleme didactice, probleme de răspândirea şi propăşirea culturei precum ar fi fost firesc, ci s’au strigat ţipete de desnădejde, pentru ca să poată ajunge şi la urechea celor ce stăpânesc şi guvernează şi a căror grijă trebuie să fie să nu lase să moară de foame şi să fie împinsă la disperare o numeroasă şi fruntaşă categorie de intelectuali ca aceea a întregii învăţătorimi şi profesorimi din toată ţara. Căci nu mai este o exagerare, când se spune, că în multe sate învăţătorii au ajuns muritori de foame şi că sânt profesori cari duc o existenţă de plâns. Guvernul se apără spunând că de vină sânt finanţele rele ale ţării. Această apărare are însă părţi foarte slabe. Corpul didactic formează o categorie de cetăţeni de elită şi însufleţită de un patriotism capabil până chiar de jertfa sublimă a vieţii pentru patrie. El înţelege şi e capabil de orice jertfă pentru ţară. Dar jertfa aceasta trebuie să fie evident necesară şi echitabilă. Nu este însă necesară atunci, când încă se mai fac atâtea cheltueli dispensabile, de lux şi de prisos din bugetul micşorat al ţării, şi nu este echitabilă, atunci când în Capitală şi anumiţi funcţionari, îndeosebi dintre cei mai înalţi, sânt plătiţi la vreme şi încă pe deasupra cu mai multe rânduri de leafă. Când e vorba de jertfe grele pentru ţară, guvernul şi cei cari au răspunderea, trebuie înainte de orice să aibă grija conştiincioasă a unei depline echităţi. In loc de această grijă actualii guvernanţi par’că anume caută să sfideze şi să amărească şi mai mult chiar pe cei ce sânt loviţi mai greu. Lipsa de echitate şi sfidarea mână în mod firesc la acte nesocotite pe cei ajunşi la desnădejde. Corpul didactic de toate gradele din ţara întreagă prin felul cum a fost tratat de actualulguvern a ajuns la desnădejde. Aceasta şi-a arătat-o în mai multe rânduri. Faţă de aceste manifestări, cei doi exponenţi reprezentativi şi cu răspundere ai actualului guvern, d-nii Iorga şi Argetoianu au dat dovadă că sufer de un daltonism desăvârşit. In congresul de Duminică s’au dat serioase semnale de alarmă, că, dacă la lesnăjdea corpului didactic se va răspunde mai departe din partea celor ce stăpânesc şi guvernează, cu sfidare şi cu lipsă de echitate, uşor se va putea ajunge şi la acte nesocotite, care de obiceiu sunt incalculabile în urmările lor. Mai dorim din suflet guvernului să fi sezizat aceste semnale de alarmă şi să le dea importanţa ce-o comportă şi să le preîntimpine cu toată grija şi iscusinţa cuvenită. Conducătorul locomotivei care nu sezizează din vreme semnalele de alarmă duce trenul la catastrofă sigură. De aceea mecanicul cuminte care nu are ochii ageri trebuincioşi cedează altuia conducerea, pentru a nu expune la pierzare viaţa călătorilor. Dorim guvernului sau una sau alta, numai patria să fie fierită de pagubă. HM • • • • Intensificarea încasării impozitelor Vineri, 27 Mai a. c., a avut loc la ministerul de finanţe o conferinţă a inspectorilor financiari, în care s-au dat instrucţiuni pentru începerea campaniei de intensificare a încasării impozitelor. D. ministru Argetoianu a cerut de la inspectorii financiari să ia toate măsurile cuvenite ca impozitere să se încaseze numaidecât. D. ministru de finanţe a cerut atât dela d-nii inspectori financiari cât şi dela contribuabili mai multă bunăvoinţă pentru tezaur. Contribuabilii au arătat destulă bunăvoinţă, dacă au plătit şi ultima leţcaie pentru impozit. La sate fiscul a ridicat şi boarfele din casele ţărăneşti pentru neplata birului, cum s’au petrecut atâtea cazuri în Bucovina. Dacă d. ministru de finanţe este preocupat de intensificarea încasării impozitelor, acuma când contribuabilii sunt zdrobiţi de criza cumplită economică şi financiară, ar trebui să se gândească să ia măsuri ca statul să plătească lefurile şi pensiile, care sunt în întârziere cu 4 şi 5 luni de zile. Guvernul de tehnicieni să ia cunoştinţă că în Cernăuţi pensionarii umblă plângând şi cerşind pe străzi din cauză că sunt pur şi simplu muritori de foame. Soarta funcţionarilor activi nu este mai bună In asemenea împrejurări măsurile de Intensificare a încasării impozitelor nu vor duce la nici un rezultat, pentru că contribuabilul suferă şi din pricina lipsei de numerar. Minipiaul mini ioulliM lin Mi Duminică, 29 Maiu a. c., a avut loc la Bacău adunarea organizaţiei partidului naţionăliberal. Dl I. G. Duca, şeful partidului naţionaliberal, a fost întimpinat la gară de numeroşi fruntaşi politici din Bacău şi de câteva mii de sătenii din judeţ. Adunarea neputându-se ţinea în sala spaţioasă «Alcazar“ din cauza mulţimii imense a participanţilor, s-a ţinut afară. Adunarea a fost foarte impozantă, ca toate adunările pe care le-a ţinut partidul naţional-liberal până acuma. La această grandioasă întrunire a partidului liberal au luat parte peste 7000 de cărturari şi săteni. Oraşul Bacău a avut un aspect de mare sărbătoare. Cuvântarea d-lui I. G. Duca D. I. G. Duca, şeful partidului naţionalliberal, a rostit o foarte frumoasă şi impresionantă cuvântare, care a fost des şi călduros aplaudata de cele peste 7000 de persoane. D. I. G. Duca a stăruit asupra situaţiei grave în care a ajuns ţara din cauza nepriceperii guvernului de tehnicieni. A arătat cum prin nechibzuinţa guvernului actual a fost distrus creditul din ţară, tot acest guvern a compromis cordialitatea raporturilor noastre cu Franţa şi a sdruncinat întreaga noastră situaţie internaţională. Astăzi guvernul actual nu mai poate face ţării decât un singur serviciu: să plece imediat. Partidul naţional-liberal îşi revindecă răspunderea acestei situaţii aşa de grave a ţării, având soluţii pentru îmbunătăţirea şi îndreptarea ei. La ora 9 seara a avut loc un banchet în saloanele «Consum», unde d. I. G. Duca a toastat pentru M. S. Regele Carol al H-lea. Moartea aviatorului Ghica Cunoscutul aviator român Ionel Ghica a fost găsit Luni dimineaţă într’un automobil în stare de nesimţire, pe o strada din Capitală. Imediat aviatorul a fost transportat la spitalul din Colentina, unde i s’au făcut mai multe injecţii, cari n’au avut efectul dorit, deoarece îndrăzneţul sburător român a încetat din viaţă. Aceasta s-a întâmplat în ziua de 30 Mai a. c. Medicii găsindu-se în faţa unei enigme, autorităţile au dispus să se facă autopsia cadavrului. Moartea tragică a aviatorului Ionel Ghica a produs o profundă impresie în Capitală. Aviatorul Ghica şi-a impus calităţile cu ocazia raidului Bucureşti-Saignon în Indochina, pe care l-a executat în condiţiuni excelente. Ghica a murit în etate de 30 ani.