Glasul Bucovinei, iunie 1933 (Anul 16, nr. 4071-4090)

1933-06-01 / nr. 4071

tag. 2 Trei subsecretari de stat la Cernăuţi Eri au sosit la Cernăuţi d-nii subsecretari de stat Călinescu dela interne, Ghelmegeanu dela agricultură şi Andrei dela instrucţia publică. In cursul zilei d-nii subsecretari de stat au avut conferinţe cu autorităţile locale. D-l subsecretar de stat Călinescu a avut o conferinţă cu consilierii de la comitetul local de revizuire. Deasemenea a avut loc o consfătuire la inspectoratul general de poliţie la care au luat parte d-nii inspector gen. Zahiu, chestor de poliţie Ghinea şi funcţionarii superiori. S-au discutat măsurile de luat pentru menţinerea liniştei şi ordinei. D-l subsecretar de stat Ghelmegeanu a avut o consfătuire cu preşedintele Camerei de agricultură din Cernăuţi. D-l subsecretar de stat Andrei s-a prezentat d-lui rector al Universităţii pentru a se informa asupra tulburărilor recente de la Universitate şi au discutat împreună măsurile cari s'ar putea lua pentru clarificarea situaţiei şi menţinerea liniştei şi ordinei în Universitate. D-l subsecretar de stat Andrei a avut o consfătuire şi cu inspectorul şef al învăţământului d-l V. Sauciuc. D-l Andrei a făcut apoi o inspecţie la liceul „Aron Pumnul“ unde a asistat la examenele din clasele d-lor prof. F. Doboş, P. Toma şi Nedelcu. D-sa a vizitat apoi liceul, fiind condus de d-l director Em. Iliuţ. Deasemenea a făcut o inspecţie la liceul ortodox de fete şi la conservator. După amiazi d-nii subsecretari de stat au plecat la Cozmeni unde au vizitat şcoala de agricultură şi spitalul, apoi au plecat la Crişceatec unde au vizitat ferma model a Camerei de agricultură. Seara d-nii subsecretari de stat au părăsit Cernăuţii, plecând la Iaşi. ------------------------------- GLASUL BUCOVINEI Marea serbare a Soc. Meseriaşilor Români din Cernăuţi Societatea Meseriaşilor Români din Cernăuţi aranjează Sâmbătă la 3 iunie a. c. în sala de gimnastică din strada I. Zotta (fostă Iosif) No. 14, o mare serbare populară, la care va concerta corul „Meseriaşul Român“ şi membri ai societăţii vor reprezenta o piesă de teatru. Serbarea se dă pentru sporirea fondurilor de întreţinere a internatului Meseriaşilor Români. Toţi bunii Români, toţi prietenii şi sprijinitorii harnicilor noştri meseriaşi români sunt invitaţi să binevoiască a lua parte, încurajând şi sprijinind astfel străduinţele de mai bine ale vrednicei societafi a meseriaşilor noştri. începutul precis orele 9 seara. Ţinută simplă. Suprasolvirile se primesc cu toată recunoştinţa şi se vor da publicităţii. mm muu ui* ti limit (I Igiilt Miit In vederea uşurărei plăţii la timp a impozitelor şi pentru înlăturarea întârzierilor şi neajunsurilor provenite din aceste întârzieri, ministerul de finanţe a făcut cunoscut administraţiilor financiare ca şi autorităţilor administrative că în conformitate cu legea pentru perceperea şi urmărirea veniturilor publice, contribuabilii pot beneficia de o reducere de 5 la sută a impozitului care provine din contribuţiuni directe, adiţionale, drumuri şi impozite succesorale, cu condiţia ca plăţile respective să fie efectuate în primele 45 zile ale trimestrului, pentru care sunt datorate aceste sume. Reducerea se acordă numai dacă debitele exigibile într’un trimestru se achită în întregime. Dacă plata impozitelor se va face pe mai multe trimestre, sau chiar pe un an întreg înainte, reducerea de 5 la sută se socotește asupra debitului întregului an sau a trimestrelor respective. In ceea ce priveşte impozitele succesorale, în vederea beneficierii reducerii de 5 la sută, se aduce la cunoştinţă că, termenul de 45 de zile se socoteşte dela data când debitul a fost înscris în roluri. Pe de altă parte, debitele din contribuţiunile directe, adiţionale şi drumuri cari nu vor fi achitate până la sfârşitul trimestrului pentru care sunt datorate, vor suporta o majorare de 3 la sută. Majorarea aceasta se operează de drept şi în mod automat, chiar dacă nu s’a procedat la nici un act de urmărire. Dacă în termen de 15 zile dela expirarea trimestrului pentru care impozitele trebuiau plătite, debitorul nu va achita suma datorată, se va proceda la încheerea procesului-verbal de sechestru. De la data încheerii acestui proces-verbal sau a primului act de urmărire imobiliară se va spori și majorarea datoriei dela 3 la sută la 1 la sută, în timp ce cheltuelile de urmărire vor fi deasemenea sporite la 2 la sută dela 1 la sută, cât fusese fixate în urma somaţiei de plată. Dacă însă datoria nu este achitată nici în termen de 15 zile de la data când procesul-verbal de sechestru a rămas definitiv, se va fixa termen de vânzare, urmând ca în acest mod să se realizeze datoria provenită din impozite, majorarea de 10 la sută precum şi celelalte cheltueli necesitate de îndeplinirea formalităţilor de urmărire şiscoaterea în vânzare. I nminilA de 2, 3 și 4 camere, în strada hlIrlIlllIP ^uza ^oc*a detegant executate, de IlUIlllllltU cumpărat. Informațiuni zilnic între 12—2 și 5—7 d. m în sala de gimnastică a școalei evangelice. 15319 No. 4071 Policlinica Dr. S. HERER STR. ŞTEFAN CEL MARE Nr. 1 — pentru boli de piele, genito-urinare şi cosmetică — 1—3 7—8 pentru femei 6—7. Duminică 11—1. Tratamentul negilor, căderii părului, electroliza părului de pe obraz la femei etc., raze ultraviolete, diathermie etc. — Consultaţia 50 lei, injecţia 48—60 lei, analiză de sânge (Wasserman) 125 lei. Tratamentul blenoragie pauşalat cu preţuri foarte reduse sau vizita 25 lei. — Ambulatoriu dentar — Dr. AURELIA MAYBLUM HERER str. Ştefan cel Mare 1 1—3 6-7 Extracţii 50 lei, plombe cu căutarea rădăcinei 150 lei.— Plombe 60 lei.— Proteze dentare în aur şi cauciuc cu preţuri foarte reduse. 15273 Sângeroasă încăerare în suburbia Horecea — 1 mort şi 3 răniţi — Duminică a avut loc în suburbia Horecea o petrecere poporală, la care au participat locuitorii din suburbiile Horecea şi Caliceanca, precum şi din satele Mahala, Ostriţa şi Jucica. Printre cei veniţi la petrecere se găseau Ştefan Caulea şi fraţii Samoil şi Miron Haidiciuc, toţi trei din Jucica. Ei erau de mult timp în aprigă duşmănie cu un anume Sofron Palamariuc, de loc tot din Jucica, dar acum căsătorit şi stabilit în Horecea urbană. Sofron Palamariuc a căutat să provoace pe cei trei tineri din Jucica, însă aceştia, deşi cunoscuţi zurbagii, ca toţi din satul lor, au fost foarte rezervaţi, întrucât erau puţini la număr. Văzând aceasta, Sofron Palamariuc a dispărut câtva timp de la petrecere şi apoi s-a întors cu doi prieteni: Pentelei Rutco şi Gavril Soprovici din Horecea. Toţi trei, înarmaţi cu baionete, s’au repezit asupra celor din Jucica. S’a iscat o sângeroasă încăerare, pe timpul căreia, fraţii Samoil şi Miron Haidiciuc şi Ştefan Caulea, cari erau neînarmaţi, au fost repede doborîţi. S’a produs o mare panică. Participanţii la petrecere s’au risipit, fiindu-le teamă să se amestece. Fraţii Samoil şi Miron Haidiciuc şi Ştefan Caulea au fost răniţi cu baionetele de ceilalţi trei. O tânără fată, anume Veronica Ruptaş, a fost şi ea rănita cu baioneta în abdomen de Sofron Palamariuc. In cele din urmă şi-au făcut apariţia câţiva gardieni cari au arestat pe criminali. Răniţii au fost transportaţi la spital, unde Samoil Haidiciuc, după câteva ore, a încetat din viaţă. Fratele său Miron şi fata Veronica Ruptaş sunt grav răniţi. Ştefan Caulea, care e mai uşor, a fost pansat şi transportat acasă. Fioroşii criminali au fost predaţi postului de jandarmi. Mă prepară, cu preţuri modeste, pentru admitere în şcoli secundare. Adresa Cu „Tinerimea Română“ Jurnal de premiant I de E. Al. Zaharia , „Ziua Cărţii“ în Capitală şi în toată ţara — 20 Mai, Bucureştiul sărbătoreşte splendid şi vast. La Fundaţie preşedintele S. S. R. zice : „Iţi aduci aminte, Maiestate, de când erai mai tânăr şi colaborat la „Flacăra“ mea ?* — iar Regele subliniază: „Îmi aduc aminte, domnule Corneliu Moldovanu. . .* Cele două biblioteci din intenţia Suveranului sunt o promisiune de aur... începe săptămâna cărţii. Vitrinele’s aranjate special deosebit de alte vremi şi ispitesc. Cărţile cheamă. Intr’o vitrină la „Cehoslovaca“ un cititor prea adâncit rupe stâlpul unui felinar. E pretutindeni numai vorba carte. Nu sunt în ziua asta toţi oamenii, toţi pietonii autori sau cititori? E sărbătoarea literei tipărite, a cărţii, nu de calcul, de cosmogonie şi speculaţie, ci a cărţii mai călătoare, a volumului de literatură pe care-l întâlneşti la tot pasul. Te îmbie şi-ţi reproşează desinteresul. Seara foaierele teatrului naţional nu încăpeau de lume. Şi peste zi afluenţă nevăzută. Trebuia aleasă altă sală. Se remarca mai ales multă, foarte diversă tinereţe. Pulsaţie purpurie de la coperta cărţii la bobocul obrajilor. Peste capetele, extrem de multe femenine, curioşilor şi cumpărătorilor, ale autorilor, acum neanonimi şi ale editorilor activi, un suflu de înfrăţire, de prietenie. Starea severă şi impunătoare a lui Liviu Rebreanu, argintat la păr şi cu ochi albaştri, înconjurat constant de femei , George Dorul Dimitrescu înalt şi cu ochelari de inteligenţă întreţinându-se cu rotofeea Marta Rădulescu. Aceasta-i cu bonetă roşie, foarte ocupată şi jună ca o logodnică, roşie ca boaba de măcieş... Scriitorii amestecaţi, mai mult sau mai puţin, cu „vulgul“. Ei îşi semnează cărţile şi întreabă : „Cum te cheamă, domnişoară ?“ Uneori aceasta seamănă cu una din „Corigent la limba română“. Minulescu e sbârşit şi harnic în foaierul de jos. I. A. Bassarabescu sus autografiază toate volumaşele din „biblioteca pentru toţi“. I le cer liceenii. Intr’o vreme s’a retras. Ii era penibil, mai ales că scria mu’*'* 1 rânduri. Jovialul şi simpaticul Cărnii Petru nu mai termină de semnat, iar Mihail Sutian se întreţine cu unii din „marii“ tinerei g^. ./aţii bucureştene. Vie reclama lui Ciornei — atrage vizitatorii şi împarte „Cronicarul“. Şi Mircea Eliade şi Romulus Dianu şi N. Pora şi Mircea Rădulescu, Holbani şi Sorana Ţopa — şi alţii, aproape toţi, mai tineri şi fără situaţii înalte. Iancovescu semnează pentru Marta şi pentru Tudor Muşătescu, absent, al cărui „Titanic-vals“ apăruse. Nu l-am văzut pe Cezar Petrescu, nici pe Sadoveanu. Cum intri „Adevărul“... „Generaţia“ era in corpore. Cu Federeanu şi Scarlat, cu Ilovici şi Dan Petraşincu, toţi, mici şi mai mici. Eu le-am dat, în foaier şi îmbulzit, numere din „ORION“. Discutau neastâmpărat şi circulau în sus şi în jos. Toate editurile şi-au adus ultimele noutăţi. Şi „Vremea“ ca şi „Casa Şcoalelor“. Petz. Mircea Damian şi Damian Stănoiu, ultimul silitor. Însemn cartierul cărţilor religioase şi marea amabilitate a lui Cocea. Scria pe toate carnetele, tuturora. Orele 7 trec de mult. Sună un clopot. Trebuie să ieşim şi ni se promite că ziua cărţii va dura şi a doua zi (21 IV). Vor veni şi scriitorii, chiar cei ce n’au fost azi, îmi pare totuşi curios dialogul: „Ai vândut ceva ? — Două ! — Consolează-te! Eu numai una !“ In stradă „generaţia“ strigă pentru Ilovici şi toţi se împrăştie cu câte-o carte sau „Cronicar“..