Glasul Bucovinei, septembrie 1934 (Anul 17, nr. 4385-4406)

1934-09-01 / nr. 4385

Pag. 2 Programul guvernului este în curs de executare Guvernul naţional-liberal prin munca pe care a depus-o neîncetat şi prin valoarea practică a programului său a reuşit în scurtul interval de când deţine puterea să înfăptuiască primele deziderate ale refacerii. Deşi a întâmpinat o grea serie de obstacole, a ştiut totuşi să le depăşească, vizând numai realizarea înfăptuirilor urgente cerute de ţară. Dacă facem bilanţul obiectiv al situaţiunei prezente şi stabilim o linie de comparare cu situaţa inextricabilă, pe care acest guvern a moştenit-o, trebue să recunoaştem că înfăptuirile sunt la înălţimea misiunii guvernului actual: aceea de a pune bazele refacerii morale şi materiale a ţării. Oricâtă întunecare ar răspândi spiritul de opoziţie al celor ce denigrează aprioric şi sistemaic orice gest al guvernului, nu se va găsi credem nimeni care să nu vadă diferenţa sensibilă ce ne desparte de momentul venirii la putere. Era un moment extrem de greu din punct de vedere moral, economic şi politic. Din cauza unei guvernări incoherente şi lipsite de simţul răspunderii, dar în acelaş timp şi din cauza unei complecte imoralităţi în acţiunea guvernanţilor, ajunsesem în situaţia de a asista la prâbuşirea vertiginoasă a principiului de autoritate şi la compromiterea posibilităţilor de refacere economico-financiară. Toată lumea îşi aminteşte de periculoasa dezaxare şi de semnele vădite ale anarhiei, cari au apărut ca o consecinţă logică a unei guvernări imorale şi lipsite de autoritatea, uneori încurajând chiar anumite curente subversive. Este vie în amintirea tuturor deasemenea acea stare crepusculară a economiei naţionale, lipsa de încredere, marasmul şi dăunătoarea demagogie în problema conversiunii. Astăzi când ordinea este restabilită, când viaţa economică se îndreaptă spre un ritm de viaţă sănătoasă, când a reapărut încrederea şi când se pot concepe cu îndreptăţită nădejde măsuri de asanare definitivă a vieţii economice şi financiare, mulţi par să uite că această grea operă a fost realizată prin străduinţa guvernului naţional-liberal. Dacă însă opoziţia demagogică a naţionalţărâniştilor şi pofta de intrigă a sateliţilor lui 2 la sută trec cu uşurinţă asupra acestor lucruri, opinia publică luminată îşi dă seama de însemnătatea operei înfăptuite. Opinia publică nu uită că acuta problemă socială şi economică a conversiunii a fost rezolvată în spiritul cel mai echitabil şi—ceea ce este mai important—a fost rezolvată definitiv. Informaţiile ce vin din toate părţile ţării arată că marea reformă a conversiunii este în plină aplicare. Pretutindeni s’au încheiat tranzacţii, s’au înaintat cereri şi se fac formalităţile pentru plata ratelor prevăzute de lege. Opinia publică nu poate să nu compare situaţia economică şi financiară îngheţată pe care au lăsat-o naţionalţărăniştii cu evidentele semne de înviorare de astăzi. Deasemenea opinia publică nu poate să treacă peste un fapt capital şi anume: stârpirea imoralităţii din acţiunea de guvernământ. Orice judecată obiectivă va trebui să recunoască aceste realizări. Grupuleţele neputincioase şi anarhia naţional-ţărănistă prefera să atace sistematic, să intrige şi să critice. Realizările stau însă mărturie de neînlăturat a muncii constructive a guvernului. Programul naţionalliberal este în curs de executare. In administraţiile locale se lucrează intens în cadrul acestui program. Astăzi sunt în lucru proectele de lege cari se vor prezenta Parlamentului în toamna aceasta. Tot acum se va face raţionalizarea aparatului de stat. Cu un asemenea capital de muncă şi realizări, cu o continuă sfoaţare de înfăptuire, guvernul actual îşi va duce până la capăt opera lui de redresare morală şi materială a ţării. („Viitorul*) CITIȚI „GLASUL BUCOVINA* GLASUL BUCOVINEI No. 4385 la orele 11 dimineața, are loc INAUGURAREA librăriei și papei Ariei »m mm înzestrarea armatei Organizarea apărării naţionale este un corolar al integrităţii noastre teritoriale şi al obligaţiunilor internaţionale. Prin noua compotiţie a statului român şi prin sistemul de pacte ce ne leagă de vecinii şi aliaţii noştri, organizarea temeinică a armatei devine una dintre primele obligaţiuni ale statului. Este evident că întinsele fruntarii ale României reclamă pentru siguranţa lor, o organizare militară la nivelul tehnic şi organizator, cel puţin al vecinilor noştri. Situaţiunea ţării noastre este, din punctul de vedere al aşezării geografice, una dintre cele mai grele şi aceasta trebue să atragă drept consecinţă imediată o serioasă pregătire militară. Un alt aspect al problemei este desigur grija de a înlătura toate posibilităţile de a transforma o atare chestiune într’un prilej de imoralitate. Dar dacă aceste necesităţi trebue să constituiască pentru orice judecată luminoasă postulate imperioase, este neîndoios că realizarea lor prezintă mari greutăţi. Situaţia noastră economică şi financiară nu este încă însănătoşită pentru a suporta fără mari sacrificii, cât de grele ar fi ele trebuesc făcute pentru această operă națională. -------------------------------- Echilibrarea bugetului Când viaţa administrativă a statului a fost invadată de zeci de mii de numiţi ilegal, iar posibilităţile bugetare sunt reduse, ar fi o greşală să se menţină o stare de lucruri ce ar ameninţa echilibrul finanţelor publice. Ţara ştie că în afară de slujbaşii de carieră s’au introdus în corpul funcţionarilor o serie de slujbaşi fără drepturi. Opinia publică s’a ridicat şi a condamnat această risipă a banului public. Cine încearcă azi agitaţii pe această chestiune înseamnă că se ridică împotriva sentimentelor ţării care plăteşte contribuţii şi care cere ca impozitele plătite să meargă numai la acoperirea strictelor nevoi ale statului. Când statul n’ar mai putea face faţă plăţilor de salarii şi pensii ar urma anarhia şi dezorganizarea. Iată de ce măsuri de economie, prin restabilirea dreptăţei şi legalităţei se impun. Slujbaşii de carieră n’au a se teme de aceste măsuri fiindcă nimeni nu se gândeşte să le ştirbească din drepturile câştigate prin muncă. Totodată, să nu-şi închipue cineva că vor fi dezorganizate serviciile când de fapt se urmăreşte reorganizarea serviciilor şi naţionalizarea muncei. Deasemeni vor fi destul de bine apărate şi interesele statului naţional, problemă pe care o ridică unele ziare pentru situaţia din provinciile noi. In astfel de condiţiuni, agitaţia ce se încearcă nu numai că este inutilă, dar nu este în asentimentul opiniei publice. Tribuna liberă Cartea în agricultură Majoritatea plugarilor noştri lucrează pamântul încă după vechea tradiţie, cu unelte primitive. Acum însă lucrurile s’au schimbat şi viaţa este mai grea, dar trebue ca să o facem uşoară şi plăcută, şi aceasta numai printr’o muncă raţionalizată. Munca adaptă nevoilor timpului trebue să se bazeze pe o serie de cunoştințe cari s’au dovedit a fi de o strictă necesitate. Nu este de ajuns a şti cum să am şi să same ni, ci şi felul care convine unui pă* mânt. In unele locuri aratul adânc convine, în altele el poate fi dăunător; dar o chestiune principală este alegerea seminţelor şi adaptarea lor la diferite soiuri. Prin aceasta se pot obţine rezultate mult mai abundente şi munca este pe deplin răsplătită, uşurând astfel viaţa. Plugarii noştri trebue să citească reviste şi cărţi unde sunt recomandate mijloacele pentru a valorifica pământul. In această privinţă recomandăm cu multă inimă acele „Cunoştinţe folositoare“, o colecţie de o mare valoare pentru plugari şi care se datoreşte d-lui prof. univ. Ioan Simionescu. Prin cetirea de cărţi plugarii îşi pot da seama de foloasele maşinismului şi de îngrăşarea pamântului cu diferite substanţe chimice. Cartea pentru agricultură este ca şi o ploaie în timp de secetă. Bibliotecile populare de prin sate stau la dispoziţia tuturor şi aşteaptă cetite. G. Nim. Aducem la cunoştinţa domnilor învăţători că Librăria şi Papetăria „GLASUL BUCOVINEI“, care se va deschide în curând va fi aprovizionată cu toate cărţile şcolare şi orice articole de papetărie. Bogat asortiment de articole de birou. Atragem atenţia îndeosebi asupra cărţilor de pedagogie, române și străine. Mari foloase pentru absolvenţii şcoalei primare Ministerul instrucţiunii a dat o decizie prin care hotăreşte ca absolvenţii şcoalei primare cu 7 clase cu programa Statului să poată depune examen de diferenţă pentru primele 3 clase gimnaziale şi în caz de reuşită vor fi înscrişi în clasa a IV a gimnazială. Cei cari provin de la şcolile primare particulare şi confesionale cu drept de publicitate vor da la acest examen de diferenţă numai la şcolile Statului. CUMPĂRAŢI CĂRŢILE DIDACTICE la Librăria şi Papetăria GLASUL BUCOVINEI De la inspectoratul şcolar, regiunea Cernăuţi D-l Inspector-Şef, Filaret Doboş, a lucrat săptămâna trecuta la Ministerul Instrucţiunii, la detaşările şi numirile în învăţământul secundar. Rezultatul va fi publicat în curând în Monitorul Oficial“. „ D-l ministru al Instrucţiunii publice a aprobat pentru regiunea Cernăuţi un număr mare de burse pentru fiii de ţărani. S’a aprobat înfiinţarea unui gimnaziu la Dorna, anul acesta va funcţiona clasa I-a. Asemenea s’a aprobat funcţionarea claselor paralele la liceele din: Câmpulung, Gura Humorului, Siret, Rădăuţi, Cernăuţi la gimnaziul II şi la Vijniţa. In jurul cazului de omor din pădurea Cotul-Vânâtorilor S’a relatat de către unele ziare în coloane destul de abundente despre crima săvârşită asupra Anei Tudoriuc, pe când trecea cu tatăl ei prin pădurea Cotul-Vânătorilor. La început toate învinuirile cădeau asupra dir. şcol. Piţu, înv. Danilă şi elev. de liceu Cupceancu. Unele ziare s’au şi grăbit a arăta autorii înainte de a se face cercetările necesare. In urma cercetărilor ce s’au făcut de către autorităţi s’a stabilit că atât d-l dir. şcol. Piţu, înv. Dănila, cât şi elevul Cupceancu, toţi din corn. Dracineţ, nu au nici o vină, ba din contră d-lor sunt oameni foarte paşnici şi iubiţi de locuitorii comunei. D-l dir. şcol. Piţu îndeosebi este un dascăl vechiu şi are merite culturale.