Glasul Bucovinei, ianuarie 1935 (Anul 18, nr. 4468-4488)

1935-01-01 / nr. 4468

Pag. 2 I . GLASUL BUCOVINEI „Cafeneaua Bellevue o Mare serbare de Revelion în Piaţa Unirii No. 13. Intrarea str. I. Flondor 2, când prin tactul şi perspicacitatea sa a ştiut să menţină fără nici o bruscare, ordinea în Stat — totdeauna şi pretutindeni Ion G. Duca s’a dovedit chibzuit organizator, convins democrat, vajnic apărător al intereselor naţionale, cinstit administrator al averii obşteşti, mare bărbat de stat şi mare român. In 1929, după moartea fulgerătoare a lui Vintilă Brătianu, partidul l-a ales cu entuziasm preşedinte al său. Era cea mai critică perioadă în evoluţia partidului naţi*liberal. Priceperea muncii, talentului său de organizare, personalităţii sale covârşitoare este a se mulţumi, dacă după trei ani partidul naţionalliberal a ajuns la cârma Statului român, sdruncinat de guverne nepricepute, haotice şi conduse de un criminal spirit de demagogie. Un program bine întocmit avea să reînvieze ordinea materială şi morală a poporului românesc sub înţeleaptă şi organica conducere a lui I. G. Duca. Asasinatul fatal de la Sinaia a întrerupt însă, chiar la început, această fecundă activitate. Partidul naţional liberal, cu imensele sale resurse de forţă, s’a refăcut însă imediat după groaznica lovitură ce a primit. Aducând în fruntea sa pe omul de tradiţie, de cinste şi de patriotism încercat, care este d-l C. I. C. Brătianu, şi primind la dispoziţia Suveranului şi a Ţării forţa tânără, energică şi creatoare de drumuri solide a d-lui George Tătărescu ca preşedinte de consiliu, partidul naţional liberal a dat Ţarii într’un an de guvernare cu atâtea frământări şi profeţii dramatice în viaţa politică, siguranţa ordinei, liniştea creaţiunii, speranţa şi posibilităţile de consolidare ale viitorului. Cu ochii aţintiţi la nobila figură a lui I. G. Duca, conducându-se în linii generale de programul lui de guvernământ, cu grija continuă a interesului obştesc, guvernarea de un an a partidului nostru a fost recreatoare şi reconstruitoare în toate domeniile vieţii piblice. Şi totuşii... de câte ori n’au lipsit conducătorilor noştri lumină, experienţă şi sfatul chibzuinţă lui I. G. Duca ! Golul lăsat de el se resimte continuu în mijlocul partidului cu o dureroasă ipsă, dar în acelaş timp, ca un puternic îndemn la fapte şi creări rroui pentru binele neamului. Vor trece ani. Patimile se vor linişti. Trecutul va apare în lumina lui melancolică. Şi în cadrul acestei lumini figura lui I. G. Duca va apare tot mai lipsită de umbrele contemporaneităţii, tot mai iluminată. Şi mereu se va vorbi de vanitatea lui catolică, de covârşitorul său talent de orator şi parlamentar, de subtilul său dar de a cuceri publicul prin conferinţele sale interesante, de puternica sa atracţiune personală pentru oricine avea prilejul să-l cunoască. Unele din portretele fixate de talentul său literar în cartea „Portrete şi amintiri", sau în conferinţele sale vor rămâne adevărate mărgăritare ale literaturii noastre şi dovezi ale unui netăgăduit talent literar. In viitorul nu prea depărtat figura lui I. G. Duca va fi pentru istoria politică a poporului românesc figura unui martir al ordinei, unui muce* nic al datoriei, figura eroului unei lupte de împo* trivire la detronarea sufletului naţiei noastre la o mare răscruce a destinelor sale... După înălţâtoarea conferinţă a d*lui Dr. D. Marmeliuc, d*l deputat Dr. Aurel Morariu a re* levat în cuvinte duioase şi calde înfăţişarea şi meritele de parlamentar ale lui I. G. Duca, care pentru Bucovina avea o deosebită dragoste, şi aceasta nu din vremea de după războiu. Ion G. Duca a fost unul dintre conducătorii politici ai vechiului Regat, care încă prin anul 1905 a cutreerat frumosul ţinut al Bucovinei, a vizitat familii româneşti de aici şi a stat de vorbă cu atâţia ţărani bucovineni. De aceea noi, Bucovinenii, îi păstrăm o atât de duioasă amintire. Ca parlamentar I. G. Duca a fost o adevărată podoabă şi o pildă pentru deputaţii mai tineri. Parlamentul român i-a păstrat, ca amintire veşnică, neocupat scaunul, pe care I. G Duca l-a ţinut cu vrednicie din 1907" până la moartea sa. Astfel el este totdeauna prezent în Camera deputaţilor, cu spiritul său ponderat nobil şi îndrumător. Şedinţa de doliu, ţinută într’o atmosferă de caldă pietate, a luat sfârşit la orele 1.__________ Furnizor al Curţii Regale Numai Ciocolata „Zamfirescu este Marca conducătoare prin experienţele câştigate timp de 35 ani şi instalată cu cele mai noui şi perfecte maşini. Toate împachetările se fac automat şi fără mânuire IIZamfirescu garantează pentru produse din materiale prime din cele mai bune boabe de Cacao pure şi zahăr fără surogate De aceea ce eţi peste tot numai „Zamfirescu" Ciocolata, Cacao şi Bonboane ii Conert, muzici, dans si diferite surprize ,11 16960 mami rilol.ni,lini Bucovinei“ 1935 Şi dacă aş afirma că totuşi scriitorul trebue să fe uneori până la înţelegerea massei, a poporului şi în noroiul vieţii biologice, m’aş simţi tentat orice probabilitate mocnită sub pavajul soluţii. Li untului îi revine îndrituirea de-a fir fosforescent în întunerecul poporan, de să-şi lipească tentaculele lăuntrice şi şiunui terasament spiritual, cât de puţin ustrare a unei asemenea necesitaţi imi , fapt, chiar calendarele care se tipăresc voi, pentru uzul întregului popor, în care, exigenţelor imperioase, ca diferitele sfaturi isme de nuanţe agricole şi practice, de interuneori articole literare, semnate de talente virile, cetite cu reală aviditate în tot largul ţării, la avalanşa calendarelor trecute în pragul acestuia,e sub ochii mei, am găsit că acela care se ză, mai ales, unei reţineri în această cronică carul »Glasul Bucovinei“. O retribuire a mateii oferit, le incumbă tuturor -r- prin a-l ceti, filtru început, d-l ministru Ion I. Nistor, decuo serie de adiţiuni prosperative, din filmul rele actuala guvernare a ţârii. D-l Traian Chelariu, Ită subtilitate şi fineţe, înveleşte morala unei într’o formă adequată a percepţiei poporane, e închinate memoriei regretaţilor dispăruţi (I. G. reg. Alexandru, Barihon, Bogdan Duica), seminii Aurel şi Victor Morariu, E. Cernescu şi loce. Din numărul poeţilor cari au găsit de casâ şi coboare fildeşul versului în pag. acestui ar, insemn câţiva semnatari cunoscuţi din publinoastra literară, ca şi din plachetele tipărite înia „Iconar“: E. Al. Zaharia (cred că nu-i deloc igibilă pozia ocazională cu pana lui, de exclusiv Mician), Gh. Antonovici, Neculai Roşea, George atom şi Putneanu. Desprind pentru această cronică strofă din „Odeleta“ d-lui Neculai Ruşca: Bate vântu’n brusturi şi’n copilărie, Soarele se-arată după-aceleaşi ploi. Lumea ne găseşte alţii pe-amândoi ... Ziua-i prea frumoasă ca să nu mai fie, în care e vizibilă o fericită eludare a neologismelor inerente versului său. Conţinutul e complectat de un bogat folklor bucovinean, încadrat între diverse articole cu preocupări de alură utilitară îndeletnicirilor ţăranului agricultor, strecurându-se şi câteva pagini de maxime, culese de d-l Nicolai Grămadă. Un efluviu literar planează aici, peste atmosfera îmbibată cu ceţuri iritante din calendarele scoase de zaţurile d-lui I. Hertz. Tinerii scriitori bucovineni n’au şovăit să-şi coboare numele în mâinile omului de rând, pentru a-i prilejui o lectură calmă şi reconfortantă după munca zilei, aflându-şi implicit o mai largă cunoaştere în public. Ştef. loan De la Inspectoratul Muncii Potrivit art. 40 din Legea pentru înfiinţarea şi organizarea camerelor de muncă, Consiliul superior al muncii a fost desfiinţat, iar atribuţiile acelui consiliu şi ale Comitetului permanet al Muncii au fost date unui comitet. Cum acest comitet nu a fost încă constituit, iar Ministerul primeşte din partea patronilor de restaurante şi cafenele, cereri de autorizaţii ca sa întrebuinţeze personal femenin după ora 22 noaptea, va facem cunoscut că prelungirea lucrului după ora 22 noaptea nu se aprobă decât numai pentru bucătărese şi casieriţe, celăalt personal femenin aflat în acele localuri nu are voie să funcţioneze după această ma cu schimbarea anului Orez Onor. Clienţi AN NOU FERICIT! A. B e i d e r No. 4467 tul firilor de la Minin D. Boncour cere ca guvernul francez să solicite din nou extrădarea lui Pavelici Dl Paul Boncour, care se află la Marsilia în calitate de reprezentant juridic al Reginei Marioara a Iugoslaviei în procesul contra atentatorilor, a avut o nouă întrevedere cu judecătorul de instrucţe. Dl Paul Boncour a declarat ziariştilor, că s-a discutat în special rolu lui Pavelici, a cărui extrădare a fost refuzată de către guvernul italian. Dl Paul Boncour crede, că Pavelici a fost acea persoană misterioasă, care a furnizat armele atentatorilor. D-sa este de părere, ca guvernul francez să ceară din nou extrădarea lui Pavelici, pentru ca acesta să poată fi supus unui interogatoriu. Pentru serbare* di Re Hion renumita fabrică de săpun „J. Heinrich", Cluj, pregăteşte publicului cernâuţean o surpriză plăcută. In cinematografe şi cafenele se vor împărţi publicului, în noaptea de revelion, în mod gratuit câteva din cele mai fine săpunuri de prima calitate. Observaţi şi de altfel la cumpărarea de săpunuri de toaletă, medicinale şi de glicerină, numele de „Heinrich“, care vă oferă cea mai bună garanţie pentru calitatea sa de primul rang. De cumpărat în toate Parfumeriile, Drogheriile şi Magazinele de coloniale mai bune. 16980 16951 Mott Sekt 1914 Hott Viță fie fhamrgne Hott* Negru Vârtos Mott Tui â î BERE SAi 0 BERE a 1 Jupiter ILSTES | I Porter Englez | Imperial Pentru casă comanda}! din timpuriu, proaspăt umplută 16913 Bere în sticle ■ |