Glasul Bucovinei, martie 1936 (Anul 19, nr. 4761-4782)

1936-03-01 / nr. 4761

Pag. 2 No. 4761 Stăneşti de Jos e ca şi mort, chiar târgurile săptămânale nu mai sunt cercetate ca înainte. Insist asupra tuturor acestor aspecte şi consecinţe ale desfiinţării judecătoriei din Stăneşti de Jos pe Ceremuş, fiindcă ţin să arăt d-lui Ministru al Justiţiei că toate aceste păgubiri morale şi materiale nu se găsesc în nici o proporţiune cu pretinsele economii bugetare ce s’au căutat prin această suprimare a unei instanţe de judecată. Magistraţii şi funcţionarii judecătoriei desfiinţate au trebuit plasaţi în altă parte, deci aci nu s’a economisit nimic. Readucându-i la locul lor din Stăneşti, nu cred că s’ar spori cu nimic cheltuilile Ministerului de Justiţie. Aci se mai adaogă şi faptul că, după cum rezultă din alăturata declaraţiune a Primăriei din Stăneşti de Jos, aceasta îşi ia angajamentul de a pune la dispoziţia judecătoriei ce se va reînfiinţa localul necesar în mod gratuit şi de a efectua pe spezele sale şi transportul mobilierului şi al arhivei. Prin urmare reînfiinţarea judecătoriei din Stăneşti de Jos pe Ceremuş nu ar greva cu nimic bugetul Ministerului de Justiţie. Ţin să mai amintesc că asupra chestiunii de a se reînfiinţa judecătoria din Stăneşti de Jos, se găseşte la Onor. Ministerul de Justiţie şi un raport al d-lui inspector judecătoresc de pe lângă Curtea de Apel din Cernăuţi, raport care cu motivări ample şi foarte judicioase conchide la necesitatea de a se reînfiinţa această instanță. Odată cu această comunicare depun pe biroul Camerei memoriul populaţiei din această regiune a Bucovinei, semnat de sute de iscălituri şi cuprinzând şi angajamentul formal al comunei Stăneşti de Jos, aşa cum l-am arătat adineaori. Vă rog. Domnule Preşedinte, să binevoiţi, a dispune ca acest memoriu să fie comunicat D-lui Ministru al Justiţiei pentru ca dreapta cerere a justiţiabililor din regiunea Ceremuşului nostru să poată fi satisfăcută neîntârziat. Domnilor Deputaţi, vă mai aduc la cunoştinţă că la această comunicare a mea aderă toţi parlamentarii bucovineni şi că sunt autorizat să vă comunic că şi d-l vicepreşedinte al Camerei prof. Mircea Djuvara se asociază cererii noastre. (Aplauze). D* Valer Pop, Ministrul Justiţiei. Voi cerceta problema cu cea mai mare atenţie şi cu toată bunăvoinţa. Deputat Dr. Aurel Morariu -------------•»-------------Dela Prefectură Joi a avut loc la Prefectură o şedinţă sub preşedinţia d-lui prefect Gh. Vântu şi d-nii Klein, Paulencu, Metsch, Grigorovici, Mintiei, Zembliuc, luându-se în această şedinţă următoarele hotărîri: Având în vedere că venitul judeţului s’a urcat cu 2 milioane şi constatând starea înfloritoare în care se află s'a dispus suma de 150.000 pentru reparaţiile palatelor administrative din Cosmeni şi Zastavna. Pentru prisaca Marelui Voevod Mihai dela Sinaia 15 mii lei. Pentru înlocuirea maşinelor de scris din tot judeţul suma de 60.000 lei. Pentru construcţia şi reparaţia de biserici 40 000 lei. Pentru subvenţionarea săracilor 30.000 lei. Pentru construcţia unei băi din Zastavna 30 mii lei. Pentru vite moarte suma de 30 mii lei. Şedinţa continuând azi, vom publica în numărul viitor celelalte hotărîri. GLASUL BUCOVINEI GDstosiliintdeeiiiiimastiieseciDltiia: MH • VI V • W «mm Mm M. Schwarz, str. I. G. Duca B. Schächter & Fiu, P. Unirii D. Gabe, str. I. Flondor H. Schächter, „ B. Wender, „ A. Drafta, „ Bodega Linhart, str.R. Ferd. M.Auerbach, st.R.Ferdinand R. Kramer, str. R. Ferdinand Bodega Camenbär, R. Maria Drog.Gläsner & Co.,R.Maria M. Waldmann, str. R. Maria E. Schäfer, str. Reg. Maria M. Seidmann, S.Lawner, str. Reg. Maria S. Fliesler „ „Max u. Moritz“ „ L. Reiter, s. Ştefan c. Mare Sch. Schneider, „ M. Lilian, „ Finkenthal& Jäger, P.V. Alex. H. Schärf, str. Română R. Lachs, str. Mărăşeşti G. Lobi, str. Războieni L.Abeles,str.ll Noemvrie P. Spifer, str.Universităţii St.Stroici (Drog.Mitr.) str.Univ. P. Lawner, str. Avr.Iancu Reprezentanta «i depozitul pentru Bucovina: IEND ml. Siliţi MMI ti. f Noul comitet naţional român al Micei înţelegeri a Presei Ţinem să revenim asupra notei noastre despre noul comitet naţional român al Micii înţelegeri a Presei, căci în compoziţia în care a apărut în unele ziare,şi în al nostru,acest comitet încă nu a fost aprobat de Direcţiunea Presei din Ministerul Afacerilor streine şi va suferi unele modificări în ceea ce priveşte persoanele care îl vor forma. Oi Carnet Omul corect idealul predicat de toţi deţinătorii destinelor omeneşti,—omul corect, visul fiinţei albe care iluminează umbrele multicolore ale sufletului nostru ! Să fim corecţi, să nu amăgim, să nu dezamăgim, să nu facem nimic împotriva inimii noastre şi nimic rău pentru inima aproapelui. S’au ridicat la noi în Bucovina, dintre tinerii iconoclaşti ai condeiului, câţiva şi-şi zic oameni corecţi şi apărători ai marilor revendicări româneşti,sau româneşti, cum cu emfază şi orgoliu le place să afirme, opunând obraznica intransigenţă tuturor celor de cari se tem şi pe cari, din mici calcule politice sau din şi mai murdare resentimente personale ar vrea să-i vadă escluşi de la concertul etnic al valorilor. Oamenii aceştia, corecţi, îşi au însă cazierele şi umblă desculţi şi’n vârful degetelor pe lângă uşile înfundate ale conştiinţei lor. Sărmană conştiinţă omenească, strânsâ’n cămăşile de forţă ale megalomaniei şi ghemuită’n paturile de izolare ale imbecilităţii. De aceea nu ne mai surprinde vestea că unul dintre aceşti oameni corecţi, iubind numai măririle, a trecut prin vre o patru partide, şi că un al doilea, debil mintal şi maniac al reclamei personale, după ce nu-şi poate uşura sufierul de compromiţătoarele păcate ale tinereţii cărora le-a căzut mai mult victimă, spumegă de turbată ură împotriva acelora cari îşi merg nesinchisiţi drumul lent dar sigur al înfăptuirii româneşti şi nu ne mai surprinde faptul că un al treilea tovarăş întru râu înţeles românism al suspomeniţilor oameni corecţi, propagă calomnii la adresa aceluia pe care l-a lins ieri—şi nici informaţia primită despre al patrulea om corect care propovăduieşte dragostea şi cinstea şi necinsteşte până la sinucidere sentimentele induse în eroare ale femeii care a crezut pe cuvânt. Şi toţi oamenii aceştia corecţi, vărându se sub pieile primitoare ale unor ziarişti din capitală, îşi fac reciproce elogii şi nu mai pot de de laşă şi dementă butade. Oare nu e păcat de idealul românesc pe care-l compromit integral desechilibraţii aceştia ? Nu-i păcat de cei puţini şi buni tineri cari au păşit cu piciorul drept în luptă dreaptă românească şi merită să fie scutiţi de vecinătăţi otrăvitoare? -----------••----------- SEMINŢE &XL 1g289 încolţirea şi soiurile sunt garantate numai la Coloniale SCHWARZ Strada I. G. DUCA 4 (fostă Templului) Geamuri oglinzi flori de ghiaţă şi geamuri colorate precum şi diverse articole de sticlărie, se vând cu preţuri fără concurenţă la ARM & WURMBRAND magazin de sticlărie, oglinzi şi rame str. 1. Flondor 22, Tel. 1190. 18225 Dela ora 10 seara parchet de dans * Dronovici Nicolau, din Mănăsterite No. 367, a reclamat contra Terezia Ruhr, tot din aceiaşi casă, pentru bănuială de furt de alimente şi lucruri în val. de circa 2000 lei. Trupele italiene continuă înaintarea în Abisinia Asmara, 29 (Rador). Trupele italiene alpine au continuat să înainteze în inima Abi*siniei, ocupând numeroase coline din jurul masivului Amba*Alagi. Se anunţă oficial că tot ieri a fost ocupat și muntele Falada, unul din stâlpii apărării abisiniene. Concert de seară CARAIMAN strada Iancu Flondor No. 10 Duminică,11 Martie 1996. Când se va depune bugetul în Parlament Lucrările de la Ministere Bugetele ministerelor şi regiilor autonome au fost înaintate ministerului de finanţe pentm a fi cercetate şi coordonate în legătură cu lucrările ce se fac pentru bugetul general al statului. In fiecare zi, comisiunile acestui minister lucrează la fiecare proect de buget punându-i de acord cu dispoziţiile date cu privire la alcătuirea capitolelor bugetare. După informaţiile din cercurile ministerului de finanţe, se arată că bugetul general va fi depus pe biroul Camerei în prima săptămână a lunei Martie. Vor începe imediat discuţiunile în comisiunea bugetară a Camerei, şi apoi desbaterile în şedinţele publice. Cifra bugetului va fi în jurul totalului de 21 miliarde. Sporurile noi în buget sunt determinate de majorarea sumelor necesare capitolului datoriei publice şi de nevoile armateiEvaluarea veniturilor pe viitorul exerciţiu bu*getar se face numai pe baza încasărilor reale din actualul exerciţiu bugetar. Se urmează aceleaşi norme pentru a se asigura echilibrul fi*nanţelor publice. In ultimele zile s’au luat măsuri pentru accelerarea încasărilor dărilor pe ultima lună a exerciţiului bugetar. Dacă încasările vor urma acelaş ritm ca şi în celelate luni, e de presupus că bugetul în curs se va solda cu un apreciabil excedent, fapt de o mare importanţă pentru viaţa economică şi financiară a ţării. Print Bandit Poliţia a prins pe fostul gardian Silvian Luchianiuc, din Iordăneşti, urmărit pentru mai multe spargeri comise în Mănâstirişte, Roşa şi la debitul de tutun din str. Regele Carol 11 şi Piaţa Ghica-Vodă. Luchianiuc a fost condamnat de mai multe ori. In timpul serviciului avea o purtare rea, storcând bani pe nedrept mai ales dela ţărani pe cari îi înşela după placul lui şi-l ameninţa cu Consiliul de război. La fizic e foarte bine făcut, are un corp de atlet, şi ca să-l poată aresta a trebuit să se lupte mai mulţi sergenţi cu el. E dintr’o familie de ţărani, părinții lui sunt oameni cinstiți şi buni gospodari. --------------•••-------------- Serviciul de noapte al farmaciilor 29 Februarie: Ţărulescu, Piaţa Unirii No. 11 Paraschivescu, Rosa Storfer, str. Arcaşilor No. 41 Martie : Maliţchi, str. Română No. 75. Benedict, str. Ion Creangă No. 23 Geller, strada Bucureştilor No. 11