Glasul Bucovinei, aprilie 1937 (Anul 20, nr. 5039-5059)

1937-04-01 / nr. 5039

ABONAMENTUL un an 500 lei, pe 1/2 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ii zilnic: pe un an 300 lei, pe Vgan 160 lei, pe trei luni lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Vgan 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis ,cast prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe t/ an 700 lei. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Plondor Nr. 33 Str. D Petrino Nr. 1 ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada Iancu Plondor No. 33 Pentru ingerare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Profile se fac la sediul ziarului. Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. toru! de la ideeatâ i» cernăuţi. . Ordine şi disciplină în Universităţi Universităţile îşi redeschid porţile. Ele urmează, scrie „Viitorul“, să se conformeze nouei legi a învăţământului superior, atât în ceia ce priveşte învăţământul cât şi în ceia ce priveşte cantinele şi căminurile. Este o greşala să se afirme că noua lege este izvorîtâ din preocupări streine şcoalei şi ordinei. Este mai mult decât o greşeală să se creadă că s’a pus patimă poliică în alcătuirea acestei legi. Ea este izvorâtă din interesele superioare ale unui învăţământ bine organizat şi din interesele superioare ale statului. De aceia prima datorie a studentului este aceia de a nu face politică, nici un fel de politică, iar prima datorie a profesorului este de a nu face politică la catedră, în loc de învăţătură. Legea prevede sancţiuni: nu se admit, sub pedeapsa exmatriculării, studenţi înscrişi în partide politice sau în asociaţii neautorizate de conducătorii universităţilor. Nu se admit nici profesori cari să transforme catedra în tribună de întruniri politice, învăţătură serioasă, pregătirea perseverentă la cursuri, seminare, laboratorii, trebue să facă loc pseudo-învăţăturei de azi. In acest scop frecvenţa este obligatorie pentru studenţi şi pentru profesori Nu se mai admit studenţi cari să apară numai la examene şi profesori ambulanţi, cari să apară numai la leafă. Desigur că o asemenea lege nu poate fi simpatică acelora cari se complăceau în ceea ce se numeşte „chiul“. Tinerii cari îşi făcuseră o profesiune din calitatea de student, fie că stăteau etern în căminuri, fără a da examene, fie că vindeau broşuri şi ziare pe stradă sau în gări, fie că umblau cu cheia pentru diverse grupări şi asociaţii sau făceau pe agenţii electorali, vor trebui să „opteze“ pentru o meserie sau alta. Universităţile nu mai pot fi compromise de elemente condamnate la sterilitate, de bugetivori şi sinecurişti cu totul dăunători Statului. De aceea au fost exmatriculaţi toţi acei care nu şi-au dat examenele în ultimii 3 ani. Pădurea trebue curăţată de uscături. Opinia publică românească a primit cu satisfacţie această lege. Bunul simţ al tuturor cetăţenilor, era jignit de ignoranţa unită cu lipsa de disciplină ce se generaliza, împiedecând de la lucru serios cele mai capabile elemente ale nouilor generaţii. Patriotismul tuturor se îngrijora de soarta ţării atunci când elemente nepregătite, vor urma, generaţiei actuale de conducători. Noua lege face posibilă o premenire. Ea creiază cadrul necesar unui învăţământ serios. Acum, studenţii cari îşi vor lua angajamentul de a reveni la datorie, vor putea ieşi de pe băncile şcoalei, pregătiţi pentru lupta vieţei şi pentru a îi de folos ţării şi neamului lor. Să sperăm că numărul acestora va fi cu atât mai mare, de cât adevăratul naţionalism îi călăuzeşte spre Universitatea renăscută, nu spre cluburile şi asociaţiile politice. Ordinea şi disciplina în Universităţi sunt garanţia unei serioase învăţături, iar aceasta e garanţia desvoltărei de mâine a neamului. Dela Primăria Municipiului Cernăuţi Ieri dim., s’a ţinut la Primăria Municipiului Cernăuţi o şedinţă a comisiei interimare sub preşedinţia d-lui primar prof. univ. Dr. D. Marceliuc. Conducerea uzinelor electrice, bazându se pe faptul că s’au scumpit materiile prime pentru producerea curentului electric, s’a luat hotărârea să se ridice taxei pentru curentul electric ca și tarifele la tramvsie. Comisia interimară a examinat aceste propuneri și a aprobat ca cu data de 1 Aprilie să intre în vigoare următoarele urcări de taxe: taxele pentru curentul electric folosit de comercianţi în magazine vor fi urcate dela 13 la 14 lei de hilowat-oră, iar pentru motoare şi întreprinderi industriale dela 6 la 7 lei. Biletele de tramvai pentru zona de mijloc, din Piaţa Unirii până la Grădina Publică vor costa 4 lei în joc de 3 ca până azi. Acelaşi tarif se va percepe între Piaţa Unirii şi Piaţa Fântânii (zona aceasta se întindea până acum până la gară). Preţul celorlalte zone rămâne neschimbat (5 lei, Piaţă- Prut, Piaţă-Gara Grădina Publică). Noua comisiune pentru impuneri se compune de la 1 Aprilie din următoarele persoane: dir. Zugrav, din partea serviciului financiar (locţiitor dir. Mihalescu) şi consilierii corn. Ilie Mandiuc, Schnapp şi Schmoll D-l prof. univ. Dr. Dim. Mirmeliuc, primarul municipiului, pleacă la Bucureşti, pentru a supune forurilor în drept aprobarea modificărilor aduse bugetului comunal. eu un mm Intim Mii! îl HIM MNSII Ministerul educaţiei naţionale a dispus ca în ceia ce priveşte căminele şi cantinele studenţeşti înfiinţate şi întreţinute de fundaţiuni particulare, să poată îi deschise prin autorizarea specială a ministerului, după ce se vor fi conformi prevederilor din lege şi condiţiilor de ordin educativ şi material stabilite de minister. In această categorie nu intră căminele judeţene cari rămân desfiinţate. -©• Nu se va convoca o sesiune parlamentară în luna Aprilie Am anunţat că în cursul lunei Aprilie va fi convocată o sesiune extraordinară a parlamentului. Aflăm azi că ştirea este inexactă. Corpurile legiuitoare nu vor fi convocate în luna Aprilie. Liga Cin Cetii a sisat Domnului Dragoş Protopopescu, Prof. univ. şi Director al ziarului „Buna-vestire*" Bucureşti următoarea adresă cu No. 6837 In legătură cu articolul Dvs. din „Buna- vestire“ No. 23, intitulat „Dulce Bucovină“... şi in special referindu-ne la pasagiile „Deunăzi a avut loc la Cernăuţi o serată cu tombolă pentru Eminescu. S-a anunţat de cu vreme că la sfârşit „se vor vinde exemplare cu Autograf al Maestrului“. Zis şi făcut. La sfârşitul seratei, sumedenie de tineri şi tinere aşteaptă înfriguraţi autograful... Apare Mitei Marceliuc. Grav... scoate styloul şi scrie, pentru Eminescu, Dem. Marmeliuc. Absolut autentic“.... Avem onoarea Vă comunica: Relatarea Dvs. este absolut neautentică, complect inventată. Şi fiindcă ne sustragem unei polemici cu Dvs., menită să apere pe preşedintele „Ligii Culturale“ — Cernăuţi, convinşi că nu se va putea rămâne la o discuţie academică, — pentru prestigiul ziarului Dvs. şi pentru a scoate Liga Culturală din cercul vicios al pasiunilor, vă rugăm să binevoiţi a arăta că la serata Eminescu au acordat autografe numai: M. S. Regina Maria, d. prof. Nicolae Iorga, d. Ugo Sola şi dl Cezar Petrescu. Acest unic fapt este sortit să readucă pe glumeţi la respectul, ce singuri îşi datoresc, când ocupă o catedră universitară şi sunt traducătorii oficiali ai celui mai mare poet al lumii. Binevoiţi a primi asigurarea consideraţiunei noastre. Vicepreşedinte: Const. Pârvulescu Secretar: Dr. I. Mandiuc Elevi francezi în România Astăzi Miercuri sosesc în ţară 40 elevi şi trei profesori de la colegiul „Montalambert“ din Doillens (Franţa). Elevii vin din Franţa cu autobuze proprii şi vor vizita Ardealul, Curtea de Argeş, Valea Prahovei, Bucureştii, Craiova şi Timişoara, după care vor trece în Iugoslavia. In Capitală, elevii francezi vor fi primiţi de Măria Sa Marele Voevod Mihai şi de colegii săi de clasă. | ------------------•«©«------------------ Conferinţele Ligii Culturale Duminică 4 Aprilie 1937, la orele 11:30, în ciclul „Contribuţia românească la opera de civilizaţie umană“, de prof. univ. Leca Morariu, decanul Facultăţii de Filosofie şi Litere, continuând seria de conferinţe aranjate de Liga Culturală, secţia Cernăuţi, va vorbi la Teatrul Naţional despre Specificul limbii româneşti. Intrarea liberă. Biletele se reţin la librăria „Ostaşul român“. — M. S. Regele a binevoit a conferi d-lui profesor de Martonne ordinul „Steaua României“ în gradul de mare cruce.