Glasul Bucovinei, octombrie 1937 (Anul 20, nr. 5165-5186)

1937-10-02 / nr. 5165

pag. 2 No. 5165 mmis! fádéul »etrivft dali SEKLER Plata Unirii Nr. S 19991 OLASUL BUCOVINEI Chiar ca în „Colonie“ Aveam impresia că odată cu înfiinţarea Episcopiei ort. rom. a Maramureşului s-a realizat dorinţa tuturor Românilor de bine, în frunte cu Vlădica Visarion. Credeam că odată cu consolidarea şi întărirea Mitropoliei Bucovinei, pe care unii dintre fraţii noştri o doreau desfiinţată, Duhul s-a liniştit şi-şi va îndrepta privirile asupra Episcopiei Maramureşului, unde— slavă domnului — este teren atât de larg pentru o activitate cu adevărat duhovnicească. Vedeam cum sunt invitate elementele de valoare şi „prietenii“, spre a fi trimişi în Maramureş să facă treabă românească şi creştinească. Era cel mai bun prilej ca prietenii intimi din Chişinău şi boierul din Cluj, să fie „chemaţi* şi trimişi în Maramureş spre a-şi cheltui cultura şi înţelepciunea lor, de care este atâta nevoie acolo. Cel ce scrie aceste rânduri, par’că îl şi vedeam pe diaconul Vască, cocoţat rector al academiei teologice ort. rom. din Sighetul Marmaţiei, înconjurat fiind de o perioadă de profesori tineri şi viguroşi. Dar ce să vezi ? Ne-am înşelat în aşteptările noastre, deoarece pentru un moment am fost uitat că scumpa noastră biserică din Bucovina este doar considerată ca o colonie netrebnică, şi în loc ca să se organizeze cât mai degrabă Episcopia nou înfiinţată, se găsesc cozi de topor şi dau năvilă asupra posturilor de inspectori misionari din Mitropolia noastră, tulburând liniştea sufletească şi armonia din clerul bucovinean. Şi apoi mai este ceva. Noi înţelegem foarte bine că reverendisimul Vască era silit să părăsească Clujul şi dacă în fine a fost „chemat“ ca inspector misionar, n’am avea nimic de zis. Dar iată, se svoneşte că Sf. Sa va fi şi protopop al Catedralei din Cernăuţi, ba mai mult, se mai şopteşte că tot diaconul Vască va debarca pe fostul său dascăl şi sincesul său binevoitor, pe I. P. U. Arhipresu. [Mitrofor Dr. V. Gheorghiu, profesor universitar, şi-i va lua locul de director al Internatului teologic din Cernăuţi. Momentan nu voim să dăm crezare acestor svonuri, căci nu ne putem închipui că un fiu al Bucovinei ar putea fi capabil de atâta perversitate şi imoralitate. Dar toată chestiunea mai are şi o altă liătare. Ne permitem a întreba pe Vlădica Visarion, cum îşi închipueşte I. P. Sf. Sa că una şi aceiaşi persoană, care oricât de capabilă şi încovoiabilă ar fi, va putea să-şi facă datoria de inspector misionar, de protopop al Catedralei şi de director al internatului teologic? Am dori să ştim cum se poate împărţi aceiaşi persoană în trei misiuni atât de vajnice îndeosebi în vremurile de azi ? Când inspectorul misionar Vască îşi va face datoria, mergând regulat în inspecţie, atunci cum va putea cerceta regulat catedrala, şi în acelaş timp cum va putea conduce bine şi serios institutul de creştere relig. morală a clerului nostru bucovinean ? Şi invers: dacă diaconul Vască îşi va facedatoria de protopop al Catedralei şi pe cea de director al internatului, atunci cum va putea să facă în acelaş timp şi inspecţiile misionare, atât de dorite şi binevenite clerului nostru, în lupta sa împotriva leghioanelor de sectari din ziua de azi? Trebue să o spunem răspicat şi limpede că ne aducem aminte cu multă plăcere şi totodată cu respect, cum înainte vreme fiecare era rândut la locul său şi toate mergeau bine pe atenei !. Inspectori misionari eram de obiceiu dintre profesorii Facultăţii de teol., munca şi străduinţele cărora nu trebue să le relevăm noi, pentru că istoria vorbeşte de ele, şi numai ignoranţii şi paranoicii nu le recunosc. 2. Până a deveni biserica Bucovinei o colonie, protopop al Catedralei era totdeauna o persoană care pe lângă grija ce o avea pentru Catedrală mai era şi un intim sfetnic al Vlădicului; 3. Director al internatului (Rector al Seminarului clerical) era totdeauna un preot venerabil care zi de zi era în mijlocul studenţilor ca un adevărat părinte sufletesc al lor, încât desfidem pe acela care ar îndrăzni să strice tradiţia aceasta frumoasă şi civilizată şi ar contribuila înlăturarea unei personalităţi, cum este păr. I prof. univ. dr. V. Gheorghiu. Ţinem să prevenim chiar şi pe Vlădica Visarion, de pilda urâtă ce s’ar da, prin aceasta, tinerelor noastre vlăstare din internat. Să seştie odată pentru totdeauna că „Bucovineanul cel omenos şi nobil", cum îl numeşte cu atâta dreptate cineva nu este obişnuit cu nagabca rusească, şi la trebuinţă ştie să reacţioneze cu toată vehemenţa. In sfârşit toată problema ce o tratăm în acest articol, pe lângă laturea morală ce o are, mai are şi o lăture financiară. Cu toţii ştiu că legea pensionării preoţilor s’a votat cu scopul ca elementele tinere care şi-au absolvit studiile reci, să poată primi câte o bucată de pâine, luând locul celor trimişi la pensie. Ori dacă o persoana va ocupa în acelaş timp trei posturi bugetare, atunci cum vom putea împuţinaşomajul intelectual, chiar între preoţi? Şi apoi mai există încă şi legea cumulului. S’au într’o colonie toate sunt admise şi posibile ? Un cleric mEMMnm „un mir S’a pus sub tipar şi va apare în cursul lunei lui Octombrie tradiţionalul Calendar al „Glasului Bucovinei“. Volumul, compact ca întotdeauna, aduce, pe lângă partea calendaristică, un pilduitor material din domeniul politic, social şi cultural literar al vredniciei româneşti bucovinene nedesminţite, pe 1938 linii mitilit a uşii Aducem la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 4 octombrie 1937, se va ţine în Vijniţa, pe Piaţa Oborului un mare târg anual de vite. Este de interes eminent economic pentru agricultorii şi crescătorii de animale, de a participa la acest târg anual în număr cât se poate de mare pentru valorificarea produselor muncii lor. Primăria din Vijniţa îşi dă toată silinţa ca târgul să fie vizitat de cumpărători din centrele importante din ţară şi a dat cercurilor interesate posibilitatea pentru transacţiuni cât mai favorabile. De asemenea, Primăria din Vijniţa roagă şi pe această cale pe primarii comunelor noastre ca să binevoiască a îngriji pentru participarea atât a producătorilor cât şi a comercianţilor din comunele respective la acest târg. Sportive Dill Ll|l ll Mil |l jttH ’ Din partea Ligii de Hockey pe Ghiaţă cât şi reprezentanţii grupărilor sunt rugaţi a lua parte la şedinţa ligii care va avea loc Sâmbătă 2 Octombrie a. c, orele 19 30 în locuinţa d-lui preşedinte al Ligii C. Tarnavschi, în str. Moldovei Nr. 3 etajul II. Preşed. C. Tarnavschi. — Oficiul de valorificare a grâului obligă pe exportatorii de grâu să exporte şi produse viticole şi pomicole. Sâmbătă 2 Octombrie 1937 Mbroria flasm Bummel“ e asortată cu toate noutăţile literare — româneşti şi franceze — precum şi cu reviste şi ziare MMtllitlllui UICH intititil Mitli MMM Potrivit legii pentru organizarea muncii de folos obştesc, a fost ales zilele acestea următorul comitet al plăşii Dornelor: Preşedinte dl Locot. rez. Const. Piticariu comandantul Centrului P.P. Dorna, secretar de dir. şcolar Popa Nicolai Locot. rezi, iar membrii păr. consilier Teodor Petruc, senator şi primar Forfotă, adv. Aurel Avram preşedintele Oficiului de cură şi turism, prim-pretor loan Ioachimciuc, med. Dr. Dimitrie Pavlov, comisar V. Reus, vice-primar R. Matei şi d-l V. Cărâuşu, comand. subcentrului P. P. Dorna. Acest comitet a hotărât repararea drumului judeţean Chiliac Colbu de pe valea Bistriţei cu ajutorul premilitarilor concentraţi la muncă pentru 5 zile, drumul fiind foarte important atât pentru nevoile populaţiei locale cât şi pentru turiştii staţiunii balneo-climaterice Vatra-Dornei, care vizitează mai ales în timpul sezonului pitoreasca vale a Bistriţei— Aurii făcând excursii peste valea Corbului până departe de judeţul Neamţ. Pentru ca această lucrare să de rezultatele dorite şi pentru a ajutora pe tinerii premintari, d-l primar al oraşului Forfotă cât şi d-l adv. Avram preşed. Oficiului de cură şi turism au binevoit a acorda subvenţiile necesare pentru hrana lor şi a instructorilor. Conferinţă feroviară Marţi, în 28 Sept. crt. a avut loc la Vatra- Dornei o conferinţă feroviară, la care au participat d-nii insp. CFR Gh. Medianu, insp. M. Const. Giurescu, şef de secţie ing. O. Cehovschi, şef de gară M. Ghinescu, apoi primar P. Forfotă, adv. Avram din partea Oficiului de cură şi turism, comisar de poliţie Popovici şi reprez. Băilor d-l D. Caşu, otri au hotărât de a se faca intervenţiile necesare pentru mărirea gării Vatra-Dornei—Băi, refacerea peroanelor în raport cu lungimea garniturilor şi destul de largi pentru afluenţa publicului la trenuri, precum şi pavarea drumului de acces la gară. Pentru realizarea acestor deziderate, urmează să se exproprieze unele terenuri şi case din jurul gării Vatra- Doriei—Băi, care prin nouile adaptări va fi mult mărită şi va avea un aspect frumos. Deasemenea se vor pune la dispoziţia Oficiului de cură şi turism în noua gară 2 camere pentru biroul de informaţiuni, iar Poliţia va avea o cameră pentru serviciul polițienesc în gară. ------------------------------«»|----------------------------- Serviciul de noapte al farmaciilor 2 Oct. Fiebert, str. Regina Maria 16. Sager Piaţa Dacia No. 11. Storfer str. Arcaşilor No. 4 INPORnflȚIUNI * Societatea academică „Junimea“ aranjează în seara zilei de azi 2 Octomvrie o serată dansantă la Hotin. * Cununie religioasă. Duminică 26- a. c. a avut loc cununia religioasă a d-lui Procuror Valerian Gherman, cu d-na Letiţia Puiu, fiica consilierului eparhial Dr. Ion Puiu.