Glasul Bucovinei, iunie 1938 (Anul 21, nr. 5351-5369)

1938-06-04 / nr. 5351

Ptss 2 Mo. 5351 Nou! Senzaţional! Nou! In minunata grădină „Cofetăriei Vieneze“ con*certează, începând cu ziua de 1 Iunie 1938, în fiecare seară de la ora 8 renumita orchestră „Du*nărea Albastră“, de sub conducerea maestrului, MITICA SAVA. Publicul nostru va fi distrat tot timpul, cu un program bo ga t şi ales la care dă concursul diseurul NICU SORBU. 2956_____Viitaţi spra convingere Veşti şi polemici O primă statistică a încetăţenirilor va fi dată publicităţii zilele acestea. Statistica va fi foarte amănunţită, înfăţiişând numărul cererilor repartizate pe provincii şi origine etnică, specificându-se aprobările de până acum precum şi regimurile legale sub care ele au fost date.* Ministrul educaţiei a dispus ca la grădinile de copi cursurile să înceteze la 20 Iunie, iar serbarea de sfârşit de an să se ţină la 24 Iunie. * In cursul săptămânii viitoare va fi recepţionat la Copenhaga vaporul „Transilvania“. In acest scop a plecat la faţa locului o comisie, care va cerceta dacă vasul întruneşte în întregime condiţiunile cadtului de sarcini. In cursul lunei Iulie vasul va intra în apele româneşti, când cu prilejul zilei Marinei va primi botezul.* Ministerul educaţiei naţionale va veni în curând cu un proect-rege pentru modificarea învăţământului primar. * D. Victor Iamandi, ministrul justiţiei, a prezidat ieri o conferinţă a directorilor de ziare din Capitală. S-au discutat chestiuni în legătură cu regulamentul legii de organizare şi funcţionare a presei. -------------«•••------------- Controlul sălilor de spectacole din Cernăuţi O comisie de specialişti, instituită de către d-l primar al municipiului, a procedat zilele trecute la un amănunţit control al tuturor sălilor de spectacole din localitate, în ce priveşte scenele. Controlul s-a efectuat la : Teatrul Naţional, Filarmonica, Casa germană, Casa polonă, Casa germană din Rosa etc. S’a verificat rezistenţa construcţiei scenelor, diferitele defecte, aparatele de incendiu cu care sunt înzestrate, etc. Rezultatul constatărilor a fost înaintat ministerului de interne. * O a doua comisiune a primăriei și-a început lucrările la Prut, pentru a stabili locurile periculoase, unde nu se pot permite băile pe timpul sezonului de vară. -----------------« •••----------------CHirila jun ii tel Um Duminică 5 iunie, I» ora 11 -30 dim., va avea loc în sala Teatrului Naţional, sub patronajul Ligii Culturale, conferinţa d. ing. Aurel Comşa, inspecto general de vânătoare, cu titlul: „Asp.de din parcurile naţionale canadiene". Această interesantă conferinţă va fi însoţită de potiţiuni cinematografice. 1 tf*rea în te*tru se face pe baza biletelor reţinut la d. Gorge Bodnaru, din administraţia fondului bsenesc, camera 37a, telefon 5, precum şi la coopera tiva „Gioria". Chiți «itis&uî fS«e®vf*.«t GLASUL BUCOVINEI Sâmbătă 4 Iunie 1938 Sărbătoarea zi erei la Cernăuţi Serviciul divin şi procesiunea. La cimitirul „Ziua Eroilor" a fost sărbătorită ieri cu un deosebit fast în oraşul nostru. Desfăşurarea solemnităţilor s’a făcut într’un cadru impresionant şi într’o ordine exemplară. Partea întâia a solemnităţii a avut loc în Piaţa Ghica Vodă. Aci s-a oficiat un serviciu dvrit, de către un numeros sobor de preoţi, în frunte cu părintele consilier mitropolitan dr. Tarangul. Au asistat reprezentanţii tuturor autorităţilor civile şi militare, între cari d-nii: general Haralambie Dimitriu, comandantul diviziei, colonel G. Teodorescu, prefectul judeţului; colonel Cantemir, primarul municipiului, dr. Brumă, prim-preşedinte al Curţii de Apel; general Buniş, general Rozin, Alexandru, procuror general; Vasiliu şi Iacubovici Boldişor, consilier de curte; colonel Drăgulănescu, comandantul liceului militar; prof. univ. dr. Leca Morariu, decanul Facultăţii de litere şi filozofie, reprezentantul universităţii; Filaret Doboş, inspector şef şcolar; dr. Petrescu, inspector general sanitar; Stroja, inspector general al muncii; socot.col. dr. Gogu Cristescu, preşedintele Tribunalului militar; locot. col. Cristescu, şef de stat major al diviziei; Ion Niculescu, preşedintele camerei de comerţ şi industrie; Zugrav, directorul serviciului financiar al primăriei; Andreicuţu, inspector financiar ; Mindrigiu, dirigintele P. T. T.; maior Turtureanu; Stoica, preşedintele comitetului local de revizuire ; căpitan Văcăreanu; dr. Iliescu, inspector veterinar; Vitencu şi Em. Iliuţ, directori de liceu; prof. Raţiu, comandantul legiunii de străjeri; d-na Şandru, reprezentanta legiunii de străjere; prof. Hodel şi prelat Reitmann, reprezentanţii comunităţii evangelice; rabin-şef dr. Mark; dr. Gubert şi Gustav Segal, reprezentanţii comunităţii evreeşti etc. etc. Apoi, corul funcţionarilor publici, corpul profesoral de toate gradele, magistratura şi baroul, delegaţii ale societăţilor şi aşezămintelor culturale, asociaţiile de foşti voluntari, foşti luptători, invalizi şi văduve de războiu, reprezentanţii celorlalte culte etc. etc. Au mai fost reprezentate comandamentele militare şi liceele, precum şi străjerii, prin câte trei cuiburi de la fiecare stol. Trupele militare, elevii liceului militar şi premilitarii au fost înşiruiţi de jur-împrejurul pieţii Ghica Vodă şi în străzile ce dau în această piaţă. Festivitatea a început prin intonarea „Imnului Regal" de către diferitele coruri prezente şi muzicile militare. Apoi, întregul cler în odăjdii a oficiat serviciul divin. S’au oficiat servicii religioase şi de către celelalte confesiuni. Procesiunea După doxologie, s’a format un impozant cortegiu. Procesiunea a străbătut străzile oraşului, până la cimitirul eroilor, fiind deschisă de un pluton de jandarmi, după care urma clerul ortodox în odăjdii. Veneau apoi autorităţile, după care urma clerul israelit şi protestant. După alt pluton de jandarmi, urmau celelalte delegaţiuni. Coloana era încheiată de trupele din garnizoană şi de premintari. Pe întreg parcursul, au cântat diferitele coruri şi muzici militare. Populaţia se descoperea pios la trecerea procesiunii. La cimitir, clerul israelit şi comunitatea evreiască şi-au continuat drumul la cimitirul eroilor evrei, însoţiţi de delegaţi ai autorităţilor şi trupelor. Ceilalţi s-au dus la „Monumentul eroilor“ din cimitirul creştin. Ordinea a fost excelent menţinută de către poliţie şi jandarmi, sub conducerea d-lor locot.-col. Ionescu, comandantul pieţii şi Grosariu, secretarul chestunii de poliţie. La cimitir La Monumentul eroilor din cimitirul creştin s-a oficiat o panahidă. Răspunsurile au fost date de către diferitele coruri, între cari şi corul „Tudor Flondor", dirijat de prof. Şandru. Primul a vorbit părintele Sorocean, predicatorul catedralei, care a arătat însemnătatea zilei şi a subliniat jertfa eroilor. D. general Buniş a rostit o deosebit de impresionantă cuvântare, arătând că visul de unire s’a realizat prin jertfa celor opt sute de mii de eroi, cari au stropit din belşug pământul ţării cu sângele lor. C-sa a încheiat cu cuvintele : „Plecând genunchii la mormintele lor, să le punem flori pe brazda care-i acoperă. Eroii se slăvesc, nu se plâng !“ După cuvântări, străjerii şi armata au depus flori şi coroane pe mormintele eroilor. A urmat defilarea trupelor prin faţa mormintelor eroilor.* După amiază, între orele 16—18, muzicile militare au cântat în Piaţa Unirii. La orele 17 a avut loc un festival în sala Teatrului Naţional, iar seara, la ora 21.30 a avut loc o retragere cu torţe. Rep. ---------------------------------------Dela Camera de Muncă Comisiune* interimară a Camerei de Muncă din Cernăuţi * hotărât executarea unui control sever alorariului de vară la bănci, societăţi de asigurare şi întreprinderi de expediţie şi transport, întrucât s’au primit foarte multe reclamaţiuni că acesta nu este respectat la întreprinderile vizate. Cu această ocazie se va cerceta dacă numitele întreprinderi au afişat tablourile de concedii, potrivit legii contractelor de muncă.* începând de la 1 Iunie până la 15 octombrie, orariul pentru birourile Camerei de Muncă din Cernăuţi, s’a fixat, în conformitate cu jurnalul Consiliului de Miniştri No. 91638, în modul următor: In toate zilele de lucru dela 7.30, iar a doua zi după Duminici şi sărbători legale da ora 15.30 pânâ la 19.30 * Camera de Muncă din Cernăuţi atrage din nou atenţia celor interesaţi ca să-şi ridice cărţile noui de capacitate preschimbate şi anume pentru următoarele maserii, lucrători: (croitori, croitorese, brodiste, modiste, electricieni-instalatori, cizmari, ţesători, tricotari); Meşteri: croitori, croitorese, brodiste, modiste, rutorese, tipografi, bărbieri, cizmari, fotografi, brutari și măcelari) ARTICOLE DE VOIAJ geamantane, valize, truse casete cam pe pâlArii elegante solide GERVIETE. GENŢI DE DAME DIN VULCAN VERITABIL ţi' PIELE produse prcsspât atrtca« VIN DE CU PREŢURI •nai eftine ea oriunde a*^«»»«L Dumei „LA VOIAJUL” CERHAUTL Reg. Ferdinand 4ft Vânzarea cuapreţuri de fabrică și largmagazinul „HERMANN GOTTLIEB“ (fost T. Spieler) 21124 Cernăuți str. Regele Ferdinand 5