Glasul Bucovinei, martie 1940 (Anul 23, nr. 5849-5872)

1940-03-01 / nr. 5848 (5849)

Vineri 1 Martie 1940 Numărul 2 lai Ziarul : Telefon Nr. 29 17 APARE ZILNIC Tipografia: Telefon Nr. 29-17 ta cr* In registrul publicațiilor periodice al Tribunalului Cernăuți« S. ül, sub Nr. 15/38 din 26 Mai 1938. — Proprietar: Institutul de Arte grafice și Editură «Glasul Bucovinei“ S. A.R. Cernăuți Director responsabil: Dr. AUREL MORARIU Anul XXI No 5848 REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Cernăuți, Strada Iară cu Fiondor 33 sau D. Petrino Nr. 1 Declarațiile d-lui Lloyd George „Lupta până la o pace onorabilă, echitabilă și durabilă" Londra 29 (Rador). Luând cuvântul Miercuri la Londra la o întrunire, d. Lloyd George I a decarat între altele: „Națiunea admite că acest drept ca noi să luptăm pentru dreptul internațional și că trebui s continuăm acțiunea noastră până se va ajunge la o pace onorabilă, echitabilă și durabilă. Când se va realiza pacea, ea nu trebue să fie un pact desconsiderat, ci o pace având toate elementele necesare pentru permanență și durată. Este sigur că va fi o pace, care nu va construi o abdicare dela principiile, dela angajamentele, dela promisiunile și dela încrederea ce ni s’a acordat. Dacă vreți cu adevărat un război scurt, trebue să vă pregătiți pentru un război de lungă durată.______________________ Cel puțin pe unul din fronturile vitale, după părerea mea, nu suntem deplin pregătiți, și acesta este frontul aprovizionării cu alimente“. Făcând o comparație între actuala blocadă a Germaniei cu aceea din războiul anterior, Lloyd George a spus: „Atunci ei erau aproape încercuiți. Azi, ușa lor din spate și ușile laterale sunt libere. Ei au stabilit diferite acorduri comerciale cu țărille din jurul lor“. Ocupându-se apoi de posibilitatea unui război cu URSS, Lloyd George a spus: „Am întreprins o acțiune de mare amploare. Ea pune în joc toate forțele noastre. Nu trebue să luam nouă riscuri”. D. Lloyd George a íliminat adresând un apel către populația rurala spre a spori producția alimentară. Declarațiile d-lui Hull împotriva preponderenței Washington 29 (Rador). — Reuter transmite: D-1 Hul, șeful departamentului de stat, a declarat Miercuri că sunt în curs conversații între diplomații Statelor Unite și diferite guverne străine în toate părțile lumii pentru a împiedica la sfârșitul războiului cu forțele autarhice și totalitare să obțină o preponderență. Da 1 Hull a adăugat că au fost trimise copii după recentele sale declarații cu privire la luarea de contact cu neutrii, — cu scopul de a se stabili o ordine mondială mai bună după încetarea răsbo lului, — tuturor reprint* nilorit*« forțelor autarhice și totalitaretelor Unite pentru ca aceștia să se poată aduce la cunoștința guvernelor pe lângă care sunt acreditați. întrebat de ziariști, dacă aceste instrucțiuni se referă numai la capitalele națiunilor neutre, Huli a declarat că ele privesc toate capitalele. Această acțiune a fost luată, a încheiat d-l Huli, cu scopul de a se pregăti ajustările de ordin economic și militar de după război. Aceste conversații nu au nimic de a face cu condițiile c<* fx’wtă în cursul războiului. -------------------------------------------------------------- - Accentuarea activității aeriene Două avioane germane dobâdte Paris 29 (Rador). Revenirea timpului frumos a fost subliniată printr-o acce luare a activității aeriene. Utimele 48 ore au fost larg folosite, mai ales prin recunoașteri îndepărtate, în cursul cărora au fost aruncate numeroase manifeste deasupra orașelor mari. In cercurile militare franceze se confirmă că activitatea desfășurată pe teritoriul francez a fost plătită de către aviația germană prin pierderea a două avioane, doborîte de artileria antiaeriană franceză. Noaptea trecută avioanele germane au sburat din nou pe deasupra nordului și estului Franței. Unele dintre ele s-au înapoiat în Germania trecând pe deasupra Belgiei. Activitate militară și diplomatică în regiunea Caucazului? Declarațiile evasive ele d-lui Butler Londra 29 (Rador). — Deputatul laburist Strauss a întrabat pact. Chamberlain dacă sunt adevărata vacaniele Informații asupra unei activitați militare si diplomatice In regiunea Caucazului. 0*1 Butler a răspuns că lordul Halifax nu a primit nici o confirmare oficială asupra Incidentelor de frontieră din acea regiune despre care s-a anunțat de curând în presă. Insistând spre a afla dacă nu se observă nici o activitate in acea regiune, Strauss a primit din partea lui Butler următorul răspuns: „Pretutindul se manifestă activitate, dar noi nu arm confirmarea Incidentelor anunțate de presă*. D-1 ministru Vântu a sosit la Cernăuți Azi dimineață, cu trenul de 7*30, au sosit în localitate de nași d-l George Vântu, subsecretar de stat la ministerul de interne și președintele organizației F.R.N. a ținutului Suceava. D-1 ministru Vântu era însoțit de cnii căpitan Văcăreanu, comand. Gărzii F.R.N. din jud. Cernăuți și Radu Boldur, director de cabinet. In gară, d-1 ministru Gh. Vântu a fost primit de șefii autorităților locale. D-na și d-1 ministru Gh. Vântu vor rămâne în localitate până Duminică. Conferința d-lui prof. univ. Cristofor Coroamă anum Are loc Vineri 1 Hârtie în aula nouă a universității In ciclul „Cunoștințe generale despre razboiu și potențialul de războiuu, va conferenția d. prof. univ Christofor Coroamă despre: „Mo neta ca instrument de schimb și circulafiune in timp de razboiu“, Vineri, 1 Martie cr., dela orele 19 la 20, în aula Universității Caroline, O notă de protest a guvernului polon în jurul numirii de reprezentanți ai Poloniei occidentale în Reichstag Londra, 29 (Rador). — Pot transmite: D. Raczynski, ambasadorul Poloniei la Londra, a remis lordului Halifax o notă a guvernului polon, în care protestează contra faptului că guvernul Reichului a numit un număr de deput la fi ca reprezentanți ai Poloniei occidentale în Reichstag. Nota polonă reamintește protestul formal al guvernului polon din 27 Octombrie 1939 contra încorporării provinciilor occidentale la Reich și subliniază că pe baza celei de a patra convenții din Haga, orice încorporare a unor teritorii cucerite efectuată înainte de a se fi semnat tratatul de pace, este ilegală. Evacuarea zonei petroliere din Alexandria Cairo 29 (Rador). Guvernatorul militar al Alexandriei a dat ordin pentru evacuarea, cu începere de la 1 Mai a zonei petrolifere din regiunea Alexandria. Această zonă urmează să fie pusă sub controlul autorităților militare.