Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1936 (Anul 3, nr. 45-67)

1936-01-12 / nr. 45

2 Dela „Astra“ Către preşedinţii Cercurilor Culturale Domnule Preşedinte, Nu de mult s’a încheiat un an de muncă pe teren cultural în cadrele societăţii veşnic activă ,,Astra“. In urma muncei îndeplinită cu zel şi hărnicie, Desp. nostru a fost clasificat cel mai harnic pe întreagă ţara. In eluptarea acestei merituoase clasificări, aţi adus o foarte importantă parte de jertfelnică muncă şi D-voastră, cu harnicul cerc ce conduceţi. Vă rugăm deci să binevoiţi a primi întreaga noastră recunoştinţă şi binemeritata laudă, de care aţi ştiut să Vă învredniciţi prin stăruitoare şi neobosită hărnicie şi muncă. Domnule Preşedinte, am ajuns în pragul unui an nou de activitate, când sosit este şi timpul prielnic de a desţeleni ogorul culturei neamului şi al însămânţa cu alesele învăţături şi îndrumări prin care se înalţă o naţiune conducătoare de ţară, şi prin care se poate asigura domnirea ei în viitor, ca păstrătoare a credinţei strămoşeşti, dar şi a iubirei patrimoniului sfânt, câştigat prin jertfele părinţilor şi înaintaşilor noştrii. o stăruinţă cu toată căldura şi cu toată însufleţirea Vă rugăm Domnule Preşedinte Începeţi din nou munca D-voastră gratuită pentru binele neamului,"pentru luminarea celor umiliţi, pentru ridicarea celor căzuţi, pentru întărirea celor slăbiţi, pentru apropierea către veşnicile adevăruri prin care trăiesc şi se mântuesc popoarele : credinţa în Dumnezeu, mândria naţională şi jertfa pentru Ţară, dar şi tăria prin înţelepciunea pusă în munca de explorare a tuturor bunurilor pământului etnic. Aţi relizat lucruri frumoase şi înălţătoare in anul trecut, continuaţi înfăptuirile care vă însufleţesc. Strângeţi alături de D-voastră toate sufletele dornice şi toate inimile calde, care vi vor ajuta şi munca va fi mai uşoară şi rodul va fi îmbelşugat şi binecuvântat Contaţi in tot timpul şi pe sprijinul nostru, care v’il oferim cu elan şi cu sacrificiu. Nu desarmam la uneltirile întunericului vrăşmaş. Nu uitaţi că, în această muncă şi jertfă nu sunteţi singuri, ci sute şi mii, poate milioane de suflete au aceiaş credinţă, că inimile lor sunt animate de acelaş dor nepraznic, după un viitor mai luminos, mai bun, mai fericit şi mai românesc. Nu uitaţi deviza „Astrei“ care este per aspera ad ,,Astra“ Reghin, la 22 Decemvrie 1935. Preşed. desp. Astra Reghin. Dr. Nicoară Port românesc de pe IMureş — Fetiţă din com. Filea: D-ra Lucretia Cazan — (Din volumul de folclor »Mureş, Mureş apă lină*) PAGINA CULTURALA. Sfinţirea bisericei prin rom. din Icland In anul 1927 românii din Icland au început a-şi clădi o măreaţă casă de închinare, ajungând încă în anul 1928 sub acoperiş. Au urmat însă greutăţi peste greutăţi. Stăpânitorii din 1929— 1933 au rămas surzi la cererea de ajutor a credincioşilor. In primăvara 1935 însă a venit la Tg.-Mureş d. Al. Lapedatu, ministrul cultelor, când d-l Emil Dandea preş. org. liberale şi păr. protop. stavrofor St. Rusu senator, au arătat că este o chestie de prestigiu românesc, ca atât biserica ortodoxă din Icland, cât şi cea gr. cat. din Tg.-Mureş, să se termine. D. ministru a promis pentru prima 100.000 Lei şi pentru a doua 60.000 Lei, la conferinţa ţinută la Primăria Tg.-Mureş. Erau unii cam necrezatori că făgăduiala să va împlini în aceste zile grele pentru bugetul statului. Insă vorba d-lui ministru Alex. Lapedatu s’a realizat, banii au venit. Biserica gr. cat. din Tg.Mureş, cu ajutorul dat de Primărie, Prefectură şi Minister, in anul 1935 un total de 2 milioane, este gata de sfinţire. Biserica ort. din Icland cu a-jutorul de sus, la care s’a adaus 30000 Lei din partea episcopiei Cluj şi alte sume din partea preoţilor din protopopiat, 1500 Lei de la d. Elandea şi cu ajutorul credincioşilor s-a terminat şi s-a sfinţit cu pompa cuvenită a 3-a zi de Crăciun. P. S. S. Episcopul Nicolae al Clujului fiind suferind serviciul a fost condus de către do. consilier episcopesc Dr. Sava şi protopop Rusu, înconjuraţi de preoţii: Stoicovici— Cristeşti, Moruşca - Icland, Viscreanu— Band, Sângeorgeanu — Petea, Oltean—Berghia şi diaconul episcopiei. Răspunsurile au fost date de un cor bine organizat de păr. Sămărghiţan. Oricât de mare este biserica, ea s-a dovedit neîncăpătoare pentru credincioşii veniţi din toate părţile,* am remarcat pe lângă tot fruntaşii locali şi pe cei din comunele Petea, Iclănzel, Lechinţa, etc. In frunte cu primarii. Intre intelectuali am remarcat d-nele R. Rusu, E. Popovici, Sângeorgean, Sămărghiţan, etc. şi d-nii Dr. Dandea, Dr. Florian, Dr. Haler, A. Jovrea, etc. Cuvântarea inaugurală a fost rostită de păr. protopop Rusu, iar predica de păr. consilier Dr. Sava, cari au arătat însemnătatea actului şi a zilei. D. E. Dandea, a arătat cum după multă aşteptare Iclănzenii au avut norocul să afle in d-nul ministru Al. Lapedatu, pe omul înţelegător şi iubitor în al bunelor fapte, cu ajutorul căruia şi cu vrednicia proprie a credincioşilor s-a putut ajunge la sărbătoarea de azi. Îndeamnă pe credincioşi să aibă încredere în Tron şi conducătorii acestei ţări, care este a românilor pe veci. După serviciul divin a fost o masă comună la păr local Moruşca, unde s-a toastat pentru P. S. Episcop Nicolae, păr protop. Rusu, E. Dandea şi gazda căsii. La ora 4 credincioşii au început a se împrăştia la casele lor cu mare mulţumire sufletească. In şedinţa delegaţiei judeţene ce s’a ţinut la 20 Nov. s’au acordat noui ajutoare pentru bisericile româneşti din judeţ. Dintre bisericile ortodoxe au primit următoarele : Sângerul de pădure 2000 lei, Urisiul de sus 3000 lei, Aluniş 2000 lei, Iclandul Mare 2000 lei, Sâncraiul de Mureş 2000 lei, Coronca 2000 lei, Pogăceaua 2000 Iei, Şăulia 000 lei şi Deleni 2000 Lei. S-a acordat oficiilor parohiale gr. cat. câte un ajutor de: Cuieşd 3000 lei, Şăuşa 5000 lei, Ernei 2000 lei, Frunzeni 5000 lei, Comori 2000 Lei, Filipişul mic 2000 lei şi Laureni 2000 lei. Plata Mareșu înl însemnări în vremurile noastre, când adversarii politici vor să întunece munca de aproape un secol a partidului liberal şi sa nu recunoască progresele serioase făcute în ultimii 60 de ani în această ţară, graţie partidului nostru, credem că este o datorie sfânta a soldaţilor credincioşi ai ideii naţional-liberale din zilele noastre, ca să scoată în relief tot ceea ce a înfiinţat el. In acest scop, Aşezământul Cultural Ion C. Burtianu a scos o serie de lucrări, între care şi Scrisorile familiei I. C Brătianu apărute în 5 volume. Ele cuprind istoria acestei ţâri de la 1859—1891. Pentru organizaţii şi Dv. costul total este de 300 lei. Ar fi de dorit ca bibliotecile, instituţiile şi membrii partidului să aibă aceste volume de mare valoare educativa, moral şi politică. Facem apel călduros la prietenii noştri să binevoiască a ne comunica câte colecţii sa le trimitem, achitând costul anticipat. Primăria Tg.-Mureş a donat doua mari tăbli de marmoră pentru biserica gr-cat. Acestea vor fi aşezate la intrare, cu inscripţiile obicinuite. Primăria a rugat conducătorii bisericei, ca sfinţirea să se facă deodată cu congre- Agrului care se va ţine în Tg.-Mureş, şi anume pe o dată între 1—15 Septembrie 1936, când vor fi în oraş mai multe manifestaţiuni româneşti. Intre altele atunci va avea loc tot în Tg.-Mureş, congresul uniunei oraşelor din România, o expoziţie cu reducere pe calea ferată, etc.