Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1936 (Anul 3, nr. 45-67)

1936-01-12 / nr. 45

Glasul Mureşului Întrunirile liberale dela Chiherul de sus şi Chiherul de jos Imediat după terminarea sărbătorilor, echipele liberale au şi început sa cutreiere judeţul. Astfel în ziua de 5 Ianuarie s’au deplasat în comuna Chiherul de jos şi Chiherul de sus, d-nii Dr. I. Haller secretar general al partidului, Partenie Duca revizor şcolar şi Dr. Aurel Puia şeful sectorului Eremitul. Populaţia a primit cu multă însufleţire pe fruntaşii noştri, ascultându-i cu mult interes. D-l Dr. Puia a arătat scopul venirii în mijlocul sătenilor, de-a arăta ce-au înfăptuit aceia în cari ţara şi-a pus toată încrederea aducându-i la conducere înainte cu 2 ani, a arătat apoi importanţa înzestrării armatei şi a legii pentru protecţia muncii naţionale. D-l P. Duca a expus înfăptuirile bogate pe tărâmul cultural, arătând starea de înflorire a şcolii. D-sa arată ce s’a înfăptuit în judeţ pentru şcoală mulţumită guvernului liberal şi părintelui şcoalei Dr . Angelescu. D-l Dr. Haller a explicat im portanţa conversiunei şi munca ce a depus-o tot timpul partidul liberal pentru ridicarea economică a păturii ţărăneşti. Lumea multă ce a asistat a manifestat multă încredere aplaudând pe vorbitori şi declarânduse alături de partidul liberal, singurul care a lăsat urme de o guvernare rodnică. După aceia s’a procedat la constituirea organizaţiilor, sătenii alegându-şi următorii conducători: Chiherul de sus, Pop Petre preşedinte, Tătar Vasile vicepreşedinte, Pop Filip secretar, Pop Simion Casar, şi membrii : Niţa Simion, Muntean Ion, Pop Filon, Şuţ Simion, Hărşan Vasile, Şofalvi Mihai Chiheriul de jos, Bogdan Vasile preşedinte, Costa Ion vicepreşedinte, Cioloca Sandu secre- tar, Moldovan Simion casar, membrii : Bogdan loan, Truța loan, Laieş 1 laian, Bogdan Qheorghe a loan, Neag Simion, Bogdan ! Qheorghe a lui Toader. Pentru Basarabia înfometata Filiala societăţii Crucea Roşie Română din Tg.-Mureş, în activitatea sa în legătura cu ajutorarea înfometaţilor din Basarabia, a realizat până acum următoarele rezultate : La 2 Decembrie a trimes Crucii Roşi prin Banca Naţională 40.000 lei, colectată astfel: prin listele de subscripţie, de la următoarele notariate din jud. Mureş: Notariatul Brenei 1701 lei, Troiţa 122, Călugăreni 70, Hodoşa 50, Eremitul 135, Mercurea Nirajului 372, Măgherani 31, Sovata 1400, Neaua 160, Sântandrei 154 Prin colecţia elevilor gimnaziului român din Reghin 310 lei. Prin colecte de la instituţiile civile din Târgu-Mureş: Liceul de fete „Unirea“ 1099 lei, liceul de baeţi „Al. Papiu Ilarian“ 1163, şcoala comercială sup. de băeţi 78, gimnaziul francez de fete 430, şcoala primară nr. 2 „M. Eminescu“ 120, Camera de comerţ 260, Serviciul sanitar al jud. Mureş 1350, Banca Româneasca 240, banca Albina 360, elevii şcoalei normale de băeţi 179, Casa de Economii 200, Casa de asigurare 50, fabrica de zahăr 500, societatea anonimă de gaz metan 3250. Asociaţia medicilor din jud. Mureş 500 lei, de la garnizoana Tg.-Mureş 4179, din fondul filialei „Crucea Roşie“ 21 540 Lei. La data de 21 Decembrie 1935, a mai trimes centralei Crucea roşie Bucureşti, tot prin Banca Naţională, suma de lei 70.712, colectată astfel: Notariatele din plasa Reghinul de jos şi anume: Breaza lei 2056, Petelea 2764, Chiherul de sus 1399, Apalina 3853, Dedread 4397, Corneşti 2117, Ilioara 687, Voivodeni 300, Poarta 726 şi Beica de jos 40 Notariatele din plasa Reghin de de sus: Vătava 25 000 lei, Ruşii munţi 1349, Ibăneşti 6112, Suseni 1188, Brâncoveneşti 7301, Jabniţa 2938, Aluniş 4953, Ideciu de jos 3006, Hodac 360 şi Gurghiu 166. Filiala mai are la sediul său colectate următoarele sume dela: Notariatul lobăgeni 1160 lei, che-ta din 7-X11-1935 lei 236, notariatul Urmeniş 3515, preotul Fridu Gr. din comuna Moişa 640. Total lei 5561. S’au mai adunat 2 vagoane porumb şi 1 vagon lemne de foc expediate înfometaţilor din Chişinău şi Cetatea Albă. In prezent filiala se ocupă cu plasarea a 250 copii basarabeni, în comunele fruntaşe din judeţul Mureş, pentru care sunt luate toate dispoziţiile. Filiala ne roagă a mulţumi pe această cale, în numele înfometaţilor, tuturor persoanelor mărinimoase, cari au contribuit cu donaţiunile de mai sus. înfiinţarea băncii populare «Topliţana» din Topliţa D. E. Dandea petrecând vacanţa Crăciunului în fruntaşa comună româneasca Topliţa, s-a folosit de acest râgaz, pentru a înfiinţa acolo o bancă populară serioasă demnă de toată încrederea. In frunte cu d-sa, preoţii Gliga ori şi Neatuţu unit, d-nii Dr. Ion Suceava primpretor, Dr. I. Luca notar public, Dr. Ilie Bucur primar, Alex. Filip şi Dr. V. Moldovan avocaţi, I. Iancu şef al asig. sociale, N. Gheorghiu dirig. poştei, V. Mureşan notar, şi 190 ţărani gospodari fruntaşi, au pus fiinţă băncii, a cărei lipsă este adânc simţită în regiunea Topliţei. Vom reveni. Cinema oraşului Sâmbătă, Duminecă şi Luni Invitaţia la vals cu LILifln HflRVKY Felicitări de anul nou şi prilejul anului nou, Dl Dr. Emil Dandea, primarul oraşului Tg.-Mureş şi preşedintele organizaţiei liberale judeţene, a primit următoarele urări: De la M. S. Regele, Castelul Peleş M. S. Regele m’a autorizat să vă transmit viile Sale mulţumiri pentru frumoasele urări exprimate cu prilejul anului nou ! Mareşalul Curţii Regale general adjutant ILASIEVICI Dela C. I. C Brătianu: Constantin I. C. Brătianu Vă roagă să primiţi şi să transmiteţi membrilor organizaţiei liberale din Mureş mulţumiri şi vii urări. Dela d-l Gh. Tú túr eseu: Cu prilejul începutului de an vă rog să primiţi urările mele cele mai calde, anul ce vine să vă dea încununarea tuturor sforţărilor ce am făcut împreună pentru consolidarea ţărei. TATARESCU Deasemenea şi de la d-nii miniştrii Al Lapedatu, R. Franasovici, M. Cancicov şi E. Titeanu. Toate se repară de liberali Comuna românească Gălăuiţa şi de pe valea Mureşului, până în anul 1925, forma cătunul comunei Hodoşa din judeţul Mureş. Deslipindu se pădurea comunală, atribuită comunei Hodoşa prin Reforma Agrară, ea a rămas şi pe mai departe în întregime proprietatea acesteia, astfel că Glăuţaşii, complect lipsită de venituri, nu se putea menţine Dl primar Ştefan loan şi venerabilul învăţător Trimbiţaş loan. In calitate de delegat, au început incă înainte cu 8 ani, drumurile pe la diferite autorităţi, pentru a arăta jalnica soartă a comunei şi a locuitorilor lipsiţi de mijloace materiale. In sfârşit judecătoria Topliţa a împroprietărit comuna Gălăuţaşi din pădurile Statului cu 3300 jugăre, iar în urma apelului Ministerului de Agricultură, această cotă s’a redus la tribunalul Mureş la 2400 jugăre. Sentinţa fiind atacată cu recurs, Curtea de Apel Tg.-Mureş, în completul dr. Popescu Octavian preşedinte, consilierii d. Pioneanu Emil şi d. Iosif M. Munteanu, grefier d. Ceuca Teodor, a pronunţat decizia prin care casează sentinţa tribunalului şi împroprietăreşte Camera Gălanţaşi cu 3402 jugăre, luând de bază 486 capi de familii şi atribuind fiecăruia din locuitori câte 7 jugăre. In instanţă din partea Statului, a pledat d. dr. Victor Covrig avocat, iar din partea comunei dl dr. Ioan Oltea avocat din Tg.-Mureş şi dl dr. Bucur Ilie avocat din Topliţa, cari au arătat trecutul şi importanţa naţională a comunei Gălăuţaşi. înfiinţarea unei Cantine şcolare la şc. primară r. r. din Târgu-Mureş Din iniţiativa Doamnelor institutoare: Drişcu Emilia, Biciuşca Eug., Zamfir Olimpia, Letiţia Frăţilă, Lucreţia Runcu şi Elena Aniţei, toate de la şc. primara „Principele Carol“ din localitate, a luat fiinţa cu data de 1 Dec. c. o cantina şcolara, cu scopul de a da de doua ori pe săptămână masă elevilor săraci. Dună o destul de grea depusă de susnumitele iniţiatoare, s’a putut asigura existenţa acestei cantine până la sfârşitul anului şcolar in curs. Din cauza lipsei de fonduri s’a cerut concursul autorităţilor din localitate, care înţelegând frumoasa iniţiativă şi frumosul scop urmărit prin aceasta, a dat în limita posibilităţii ajutorul lor. A dat Primăria municipiului sume de 4000 lei, comitetul şcoalei primare Nr. 1 1000 lei, Şcoala Normala a dat o însemnata cantitate de alimente în natură, iar liceul „Papiu Ilarial“ şi liceul „Unirea“ a promis că va ajuta cantina cu ceea ce va putea. Aducem pe această cale laude iniţiatoarelor şi recomandăm ca această idee să fie generalizata la toate şcolile din oraş. Totodată aducem lauda şi autorităţilor care au înţeles lăudabilul gest al iniţiatoarelor şi au dat ajutorul lor. De la Camera de Agricultură ANUNŢ Se face cunoscut tuturor agricultorilor că, Ministerul Agriculturii a oprit complect plantarea viţei de vie cu începere dela 20 Decembrie 1935. Prin urmare agricultorii trebue să se abţină de a mai pregăti terenul în vederea aceasta şi a mai cumpăra viţe şi portaltoi. Preşedinte, Secr. dir. serv. agr. Metea. Indescifrabil 3 ŞTIRI SI FAPTE. „Librăria Românească“ din REGHIN, cu 1 Dec. a. c. s-a mutat în mod provizoriu, în edificiul Băncii Mureşiana din centrul oraşului! Bine asortată vinde cu preţurile cele mai scăzute!