Glasul Mureşului, iulie-decembrie 1936 (Anul 3, nr. 68-88)

1936-07-15 / nr. 68

Glasul Mureşului Aduceri aminte Porunca Vremii in unul festiv din 8 Iunie 1935 pg. 20, dă istoricul societăţilor studenţeşti de la 1918 şi între altele scrie: „După consumarea marei epopei naţionale, prima şedinţă a centrului studenţesc „Petru Maior“ are loc la 11 Dec. 1918. Preşedinte al centrului era d. Emil Dandea care cere transformarea universității din Cluj in Universitate românească. Cinematograful orașului: CHARLIE CHAR in Egipt 3 Acţiuni şi realizări sub guvernarea liberală In sectorul Ungheni In fruntea acestui sector este d-l profesor Augustin Cicioveanu, din Tg.-Mureş, care, după cum se vede din expunerea de mai jos, s’a ocupat cu mult devotament şi multă dragoste de interesele satelor din acest sector, căutând şi izbutind să le organizeze atât din punct de vedere al politicei liberale, având în toate satele organizaţiuni bine întemeiate, cât şi să le ajute în nenumărate ocaziuni şi să lupte cu succes pentru rezolvarea nevoilor de interes general. In acestă activitate D-sa a fost ajutat de d-l .advocat dr. Ioan Jarda. Sectorul are 16 comune. S-a făcut reorganizarea în 16 comune precum urmează: 1). Ungheni, Preşedintele org. loan Pop Banu, agricultor, 2). Mureşeni, Preş. org. Teodor Blaj agricultor, 3) Cristeşti, Preş. org lacob David agricult. 4) Moreşti, Preş. org. Petre Farcaş, preot, 5) Sânmărghita, Preş. org. Ilie Oprişor agr., 6) Oarba Preşed. org. Sângeorzan Dumitru preot, 7) Dileil vechi Preş. organizaţiei Păcurar Vaier agr., 8) Dodeul nou Preş. org. Albert Szakács agric., 9) Cergiid Preşed. org. Apostol Vlad preot, 10) Cerghizel Preş. org. Vasile Baba agr., 11) Tirimia-ma-e Preş. org. Petre Morar agr., 12) Budiul mic Preş org. Alexandru Macarie agr., 13) Cocoş, Preş. org. Gidofalvy Dionisie agr , 14) Satul nou Preş. org. Magyari Dominic agr., 15) 77/7- mioara, Preş..org. Andrei Nagy agr., 16) Săuşa, Preş. org. Sămărghiţan Ioan agricultor. In comunele sectorului dela Noemvrie 1933 până azi s’au făcut următoarele realizări: Ungheni: au primit maşină de sămănat, seminţe, trifoi şi lucernă. Mureşeni: s’a ridicat statuia eroului martir din 1848 Vasile Pop din Nazna, primind un ajutor pentru fondul de construcţie de lei 17.000. Dezvelirea monumentului s’a făcut la 1 Dec. 1935 în cadrul solemn la care au participat lD-uii miniştrii Ioan Nistor şi Vaier Roman, preş. org. de Mureş Dr. Emil Dandea, prefectul judeţului Fr. Porubschi, toţii şefii autorităţilor militare şi civile. Şcoala primară de Stat a primit un ajutor de lei 3500. Cisteşti: şcoala primară de Stat a primit din Ministerului Instrucţiunii Lei 70.000 prin care sau făcut ultimele adaptări aşa că în luna Mai a. c. s’a inaugurat un măreţ local şcolar în prezenţa Dlui Ministru Dr. Constantin Angelescu şi autorităţilor judeţene. Clădirea începută în anul 1925 s’a terminat abia în anul 1936. Primele fonduri de construcţie au fost adunate din partea corn. şcolar de construcţie a plasei şi comunei. Au urmat contribuţii din partea statului şi judeţului. Ultimul ajutor la dat judeţul în suma de lei 3000 în anul 1936. Moreşti, în Decemvrie anul 1933 a primit sumele de lei 5000 şi lei 12000 pentru repararea podului plutitor peste Mureş şi drumuri. Sânmărghita, pentru înobilarea rasei de porci a primit un vier rasa „Yorksiere“. Oarba: pentru refacerea drumurilor şi podurilor a primit 2 ajutoare de la judeţ de lei 3000 şi lei 4000. Dileul vechi: a primit de la judeţ un ajutor pentru şosele de 4000. Cerghid: pentru ridicarea unei noi clădiri şcolare din partea comitetului şcolar judeţean a primit sumele de lei 20000 şi lei 10000. Judeţul a contribuit la fondul de construcţie cu sumele de lei 5000 şi lei 5000. In anul 1935 cu ocaziunea sfinţirei fundamentului şcoalei, la iniţiativa Dlui preşedinte al organizaţiei judeţene Dr. Emil Dandea s’a improvizat o colectă realizâdu-se suma de lei 14000. Camera de agr. a înfiinţat o pepinieră de altoi. Cerghizel: pentru clădirea bisericei ortodoxe a primit ajutor de la judeţ sumele de lei 10000 lei 3000 lei 5000. Agricultorii au primit seminţe de trifoi şi lucernă decuscutate. Tirimia: a primit lemne pentru arderea cărămizilor ce se vor întrebuinţa la şcoala de stat. Agricultorii au primit o maşină de sămănat, seminţe de trifoi şi lucernă. Budiul mic: a primit lei 4000 pentru construcţia unui pod. Tirimioara: a primit lemnele necesare la arderea cărămizilor pentru şcoală. Şăuşa, pentru repararea podului plutitor peste Mureş a primit suma de lei 15000. Biserica gr. cat. a primit un ajutor de 5000. Sectorul Milaş este condus de Dl. Dr. Alexandru Pop, originar din comuna Socol din aces sector, cunoscând în mod temeinic toate nevoile populaţiei şi ale satelor din acest sector, străduindu-se din răsputeri să le poată ajuta cât mai mult. Din darea de seamă de mai jos se poate vedea că truda Dlui Dr. Pop n’a fost în zadar şi că a isbutit să le organizeze atât din punct de vedere politic, cât şi să le rezolve problemele de interes general, asigurându-şi simpatia şi respectul tuturor. In această activitate Dsa este ajutat de Păr. Teofil Hosu din Milaş, şi de Dl. prof. David Romanu din Tg-Mureş. Sectorul cuprinde următoarele comune, conduse de următorii şefi de organizaţii: Cozma , Giurgiu Ştefan, Băiţa : Ceteraş Gavril, Frunzeni: Groşu Iacob, Urmeniş: Tompa loan, Şopteriu: Manton Vasile, Delureni: Arieşan Avram, Orosfaia : Brânzeu loan păr., Comlod : Bercia loan, Crăeşti: Porav Gavril 1. lacob, Milaş : Gabor Iosif. In comuna Milaş. 1. S’a început edificarea şcoalei de Stat, pentru care, în cursul anului 1935, s’au făcut 135 000 de cărămizi, dintre cari jumătate este şi arsă. S’a transformat cârciuma corn. în 2 sate de învăţământ. 2. In fiecare an au primit în mod gratuit transportat la gara Milaş, câte 6 vagoane de prund pentru impietruirea drumurilor comunale. S’au construit 5 fântâni corn. S’a dat gratuit grapă de livezi din partea Camerei de Agricultură şi 50 Kg. seminţă de lucernă. 3. In anul crt. 5 părechi de ghete pentru şcolari săraci. 4. S’au plantat 70.000 de puieţi de salcâmi pe locurile sterile, în mod gratuit şi 12.000 puieţi de stejar in pădurea exploatată. In comuna Orosfaia. S’a procurat lemne necesare pentru construirea unei săli de învăţământ. S’a acordat ajutor din partea Comitetul şcolar judeţean lei 10.072. S’a construit din nou şcoala primară conf. ref. A primit dela Prefectură 15 vagoane de prund transportat la gara Milaş în mod gratuit, pentru repararea drumurilor. S’a construit 5 poduri şi 4 fântâni corn. A primit dela Camera de Agricultură 30 kg. sămânţă de lucernă. S’au plantat 30 000 de puieţi de salcâmi pe locurile sterile. S’au acordat 3000 lei ajutor pentru cumpărarea taurului corn. In comuna Comlod. 1. S’a construit o șură pentru pompa de apă. 2. A primit dela Prefectură 15 vagoane de prund gratuit transportat la gara Milaș. S’au construit 4 poduri și 2 fântâni corn. 3. S’au acordat un ajutor de 3000 lei din partea Camerei de Agricultură. In comuna Urmenișu. S’a dat un ajutor pentru biserica grecocatolică în sumă de Lei 10.000, iar pentru școala de stat un ajutor în sumă de Lei 4.000. S’a dat pentru impietruirea drumului principal din comună, 10 vagoane de piatră in valoare de Lei 10.000, cu care s’a împetruit în lungime de 1 km. In comuna Delureni. S’a dat pentru împetruirea drumului ce vine din şoseaua judeţeană până la capul satului un ajutor de Lei 20.000, tot în comuna Delureni, în anul curent, s’a dat un ajutor pentru poduri de Lei 2.000. In comuna Crăeşti. S’a tăiat drumul dela Crăeşti la comuna Milaş în lungime de 5 şi jumătate km, care drum s’a petruit în întregime şi s’a săpat şanţuri regulate. Acest drum a fost construit din nou. In comuna Şopteriu. S’a dat o maşină de sămănat in valoare de Lei 7000, deasemenea şi in comuna Delureni în aceaşi valoare, iar în comuna Crăeşti, s’a dat o greblă de fier în valoare de 2000 Lei. Comuna Urmenişu a primit pentru cumpărarea unui taur comunal suma de Lei 4000, comuna Delureni Lei 7000, comuna Şopteriu 4000 lei şi comuna Crăeşti, suma de 7000 lei. In domeniul pomiculturei s’a dat comunei Urmenişu, Şopteriu, Delureni şi Crăeşti, puteţi de salcâmi cantitatea care s’a cerut, iar cu ocazia zilei pomilor s’a dat pentru fiecare comună o cantitate mai mică de pomi de sol altoiţi, întreprinderi particulare fără ajutor dela stat şi judeţ. In acest timp s’a edificat în corn. Delureni o moară ţărăneasca, de asemenea şi în comuna Şopteriu, unde până în anul trecut nu au existat mori, deasemenea şi în comuna Urmenişu, s’a făcut o reparaţie radicală a morii ţărăneşti, în care s’a instalat şi o maşină de scărmănat lână, care până în anul trecut nu a existat în circumscripţia notarială. In comuna Crăeşti, s’a edificat o casă comunală în valoare de Lei 36.000, care este în întregime edificată, iar în comuna Delureni s’a cumpărat o casă comunală cu suma de Lei 24.000. In comuna Delureni, s’a edificat o moară nouă în valoare de Lei 180.000, iar moara din comuna Şopteriu, in valoare de Lei 170.000. Ajutoare Totodată ţinem să amintim că pentru grajdul taurilor comunali din comuna Urmenişu, s’a dat un ajutor în sumă de Lei 20 000, grajdul este în construcţie. Pentru şcoala din comuna Băiţa s’a acordat un ajutor de 140.000 Lei. Pentru comuna Cozma, un ajutor de 50.000 lei, pentru repararea drumului şi a podului, 2000 Iei pentru un taur comuna Pentru comuna Frunzeni, in ajutor de 5000 lei pentru cirr 5000 iei pentru biserică, şi lei pentru taurul comunal. In sectorul IRUaş