Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1937 (Anul 4, nr. 89-107)

1937-01-10 / nr. 89

(Haşul Mureşului Nr. 16 — 5 Ianuarie 1937. Convocare. I. Domnii membrii ai delegaţiei permanente sunt rugaţi a participa la şedinţa care se va ţine la 18 Ianuarie (ziua târgului) orele 11, în sala No. 83 a Primăriei Tg.-Mureş. La ordinea de zi chestiuni curente şi de organizare. II. Comitetul judeţean al partidului naţional-liberal va ţine şedinţă în aceiaş zi, la orele 11 la în acelaş loc, fiind la ordinea de zi raportul biroului despre activitatea anului expirat şi expunerea situaţiei politice şi programului de activitate pentru anul început. Membrii comitetului sunt cei aleşi de congres, apoi toţi şefii de sector, preşedinţii organizaţiilor comunale, membrii comitetelor orăşeneşti şi membrii comitetului tineretului liberal. Alte invitaţiuni speciale nu se fac. La această şedinţă pot asista şi prietenii politici cari nu sunt membrii în comitet. Ambele şedinţe se vor începe precis la orele fixate. Preşedinte: Dr. ELANDEA Seer. gen.: I. HALLER. STIRI nona conducere a „Soc. Tinerimii Române“ din Târgu-Iureş. In urma adunării generale a „Soc. Tinerimii Române“ din localitate, ţinută în preajma Crăciunului, şi în urma şedinţei de constituire, noua conducere a societăţii se prezintă în felul următor : Preşedinte: Dr. Nuţiu Emil. Vicepreşedinţi: Dr. Teodor Bordan şi Vasile Netea . Secretar gen.: Iuliu Şerbănuţiu. Secr. de şedinţe: Iosif Mura. Cassier: Gh. Gorun. Econom: Cornel Şildan. Bibliotecar: D-na Toma Maria. Membrii în comitet: Iclănzan Vasile, Dredeţian Ion, Ormenişan Teodor, Jovrea Alexandru, Gridan Aurel, Ustea Teofil şi Bad Aiex Cenzori: Cadar Emil, Ion Uifălean şi D. Frateanu. Asupra situaţiei „Tinerimii Române“ precum şi asupra programului de activitate, vom reveni în Nr. viitor, atât de însemnată pentru cultura credinţa strămoşească a slovei cărţei şi limbei româneşti cari ne-au adus în chip firesc la întregirea neamului sub comanda Regelui României întregite.“ Actul de ctitorie a fost semnat de M. S. Regele, de d-l primministru Gh. Tătărescu, de I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea şi de ceilalţi demnitari prezenţi. La solemnitatea aceasta a participat și primarul comunei Maiorești împreună cu epitropul bisericii. Sfinţirea bisericii din Iaioreşti dusă la Sinaia. Cititorii noştri îşi amintesc desigur că în anul 1935, cu prilejul sărbătoririi zilei de naştere a M. S. Regelui, printre alte daruri, guvernul a oferit M. S. şi vechea bisericuţă de lemn din comuna Maioreşti judeţul Mureş, pe care o descoperise şi o apreciase Suveranul cu prilejul unei călătorii pe meleagurile mureşene. Această bisericuţă a fost reconstruită în preajma Castelului regal de la Sinaia, iar cu ocazia sărbătorilor a fost sfinţită din nou în prezenţa M. S. Regelui Carol II, a d-lui prim-ministru Tătărescu şi a altor înalţi demnitari, de către însăş I. P. S. S. Patriarhul Miron. Această biserică are o vechime de 360 de ani. Acum 216 ani ea a fost zugrăvită de către pictorul bisericesc Ion Voinaru. In interior e împodobită cu vechi şi preţioase icoane şi vestminte din jurul Reghinului. Iată şi actul de nouă ctitorie al acestei biserici: „Această sfântă biserică de lemn, cu hramul sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, a fost adusă din comuna Maioreşti judeţul Mureş şi a fost depusă aci în semn de admiraţie şi recunoştinţă faţă de marele rol ce l-a avut această biserică pe cât de modestă pe ATENŢIUNE! Se desfiinţează magazinul de ghete la „RADU“ desfacere totală (900 perechi de ghete) începe la 9 ianuarie Nu pierdeţi ocazia! Presuri mult sub cost. Activitatea Eforiei judeţeană de păşuni Înfiinţată în primăvara anului 1935, Eforia judeţeană de păşuni administrează azi o suprafaţă de 112.791 jug. păşuni comunale şi ale asociaţiilor de păşuni, aparţinând 187 eforii comunale şi 74 asociaţii de păşuni. Bugetul eforiei judeţene este de 982 083 lei. Activitatea desfăşurată de Eforia judeţeană în acest scurt interval de timp este pe cât de variată, pe atât de bogată în rezultate. Vom enumera mai jos in puţine cuvinte direcţiile în care s’a lucrat: a) Lucrări de întreţinere. In Toamna 1935 şi primăvara 1936, s’a curăţit de spini, buruieni şi plante vătămătoare, o suprafaţă de 2454 jug. şi s’a grăpat o suprafaţă de 12.07 jug. b) Lucrări de îmbunătăţiri. In aceiaşi perioadă de timp, s’a plantat 115 jug. terenuri degradate şi anume 105 jug. cu salcâmi şi 10 jug. cu pini. Plantarea s’a făcut în condiţiuni bune, iar procentul de prindere în medie este de 80°/0. Pentru producerea poeţilor necesari în regiunea câmpiei, s’a înfiinţat în comuna Râciu o pepinieră de 3 jug., procurându-se 160 kgr. sămânţă de salcâmi şi 15 kgr. gledice. S’au distribuit ajutoare pentru plantare diferitelor eforii comunale in sumă de 4350 lei. Eforia judeţeană pentru a stimula însemânţările de lucerna pe islazuri, a procurat cantitatea de 990 kgr. sămânţă in valoare de 25 740 lei, distribuind-o gratuit eforiilor comunale. Pe de altă parte s’au încurajat in această direcţiune eforiile comunale, distribuindu-se ajutoare in sumă de 41 772 lei. c) Construcţiuni pastorale. Pentru construire de grajduri comunale s’au distribuit în cursul acestui timp 400.000 lei. d) Procurarea de maşini şi unelte. Pentru necesităţile insemânţărilor pe islazuri şi grăparea lor s’au procurat maşini şi unelte in valoare de 119.999 lei, care au fost distribuite gratuit eforiilor comunale. e) Ajutoare pentru asanări de terenuri s’au distribuit în sumă de 15.000 lei. f) Premii. Pentru a stimula organele administrative la o cât mai bună administrare a islazurilor comunale, s’au instituit premii, distribuindu-se în acest scop 8000 lei. O adresă de mulţumiri Pentru felul cum s’a reuşit a se organiza şi conduce în judeţul Mureş Eforia judeţeană, D-l prefect Porubschi a primit din partea Ministerului Internelor următoarea adresă: No. 5649 din 11 Decemvrie 1936. DOMNULE PREFECT Organele de control ale acestei Direcţiuni, cu ocaziunea inspecţiunilor făcute la eforia de păşuni din acel judeţ, au constatat, că situaţiunea financiară a acestei eforii este bună, iar manipularea fondurilor băneşti se face într’un mod impecabil cu respectarea strictă a dispoziţiunilor legale. De asemenea relevă şi un fapt îmbucurător, că gospodărirea eforiilor comunale de păşuni se efectuiază după un program bine stabilit, fără patimi politice, având singurul scop prosperitatea şi bunul mers al exploatării păşunilor. Faţă de această situaţiune exemplară a păşunilor din acel judeţ, Ministerul vă aduce mulţumit, rugându-va, ca şi pe viitor sa depuneţi acelaş interes şi aceiaşi râvnă pentru prosperitatea lor. Ministru: BÂRCĂ ss. Director: 3 Completul Tribunalului Mureş a procedat la tragerea la sorţi a juraţilor din lista generală de 250 Sorţul a indicat persoanele de mai jos, cari urmează să intre in completele Curţei cu juraţi in sesiunea Februarie şi Noemvrie 1937: d. dr. István Mihai avocat; d. dr. Horga V , notar public (Reghin) ; d. Czition Bela avocat; d. Pop Cornel inginer; d. Teleki Carol proprietar (Dumbrăvioara); d. Muscă Teodor profesor; d. dr. Aurel Calipin avocat (Teaca); d. dr. Șogan Ilarie avocat; d. Stoina Petre notar public; d Hancu Ion director de școală; d. Dupont Arthur director de liceu, d. Bucşa Pompei plugar (Fărăgău), d. Bucur Iosif librar, d Farcaş Traian Nicolai plugar (Hodac), Vidiu N., secretar general Naţional-ţărăniştii vor fi scoşi de la Camera de Agricultură din Târgu-Mureş. In urma hotărârii Tribunalului au fost invalidaţi 29 de membrii din consiliul Camerei de agricultură din Tg.-Mureş, în frunte cu preşedintele Păr. Ioan Roman, pe motivul că nu sunt agricultori. Pentru cei 29 de membrii se vor face noi alegeri. judeţ, d. Scheiner Ion căpitan rezervă (Teaca), d. dr. Micu Vasile avocat, d. Niculescu Zeno inginer şef judeţ, d. Maximilian Costin director Conservator, d. Roman Simion proprietar (Oroi), d. Finichi Dumitru locat colonel rezervă, d. Boeriu Vaier, director gimnaziu (Reghin), d. dr. Octavian Popescu consilier Curte pensionar, d. Pop Vasile, plugar (Moişa), d. Popp Iosif profesor, d. Pastor Petru proprietar (Voiniceni), d. Olivier Perhaiţa funcţionar Municipiu, d. dr. Ion Harşia avocat (Reghin), d. Hurducaciu Petru, plugar (Crăeşti) d. Porav Gavrilă a lui Iacob plugar (Crăeşti). Din aceste 30 de persoane se va trage la sorţi pentru fiecare şedinţă, numărul prevăzut de lege. No. 17 — 6 Ianuarie 1937. Aviz. Comitetul Municipal al partidului naţional liberal va ţine şedinţă în sala No. 83 a Primăriei Sâmbătă, la 16 Ianuarie orele 18, fiind la ordinea zilei chestiuni curente şi de organizare. Preşedinte: E. DANDEA. Secretar: Dr. R. POP. Concediile învăţătorilor — O circulară a ministerului educaţiei naţionale. — D-l profesor dr. C. Angelescu, ministrul educaţiei naţionale, a trimis o circulară tuturor inspectoratelor regionaleşi revizoratelor şcolare din ţară, prin care le face cunoscut, că sub nici un motiv, nu se pot aproba concedii şi permisii învăţătorilor, fără avizul ministerului de resort. Convocare. Membrii comitetului Tineretului liberal din judeţul Mureş, sunt convocaţi pe ziua de 18 Ianuarie, ora 11 a în camera 83 de la Primărie, pentru a participa la şedinţa comitetului judeţean al partidului, ai cărui membrii de drept sunt. Târgu-Mureş, la 8 Ianuarie 1937. Preşedinte : V. NETEA. _________ Secretar: I. UIFĂLEAN. Săraţii eşiţi la sorţi în iud. Blateşti, sesiunea Cărţii ca lari din februarie şi noembrie 1937.