Glasul Mureşului, iulie-noiembrie 1937 (Anul 4, nr. 109-120)

1937-07-18 / nr. 109

2 6.000. 000 Lei a câştigat fjf jjjjjjlj] 1.000. 000 „ „ „ 13i.il 200.000 „ „ „ „ 21911 şi 10 câştiguri a câte 100.000 lei ca lozuri emu părute delii colectară Hă& principală şiUIlWlIl cumpăraţi lozuri dela Ernest Révész, col. principala Târgu-Mures Pia'a Regele F rdinand 47. ___Primăria Municipiului Târgu-Mureş_____ Nr. 17788937. Publicaţie de concurs In conformitate cu dispoziţiunile art. 76 şi 78 din Regulamentul legii statutului funcţionarilor publici, se publică concurs pentru ocuparea funcţiunilor mai jos notate, la aceasta primărie: 1. Două posturi de impiegaţi stagiari, retribuite cu salarii bugetare brute lunare de 2400' douămiipatrusute, plus accesoriile cuvenite. 2. — Trei posturi de dactilografi, retribuite cu salarii bugetare brute lunare de lei 2400'—douămiipatrusute, plus accesoriile cuvenite. Condiţiuni generale. Concurenţii, pentru a fi numiţi în aceste funcţiuni îşi vor înainta cererile lor, scrise cu mâna proprie, primăriei dându-le spre înregistrare la camera Nr. 73 (registratura primăriei), cel mai târziu până la 30 iulie a. c. orele 13. Cererile vor fi însoţite în mod obligator de următoarele acte doveditoare: 1. Extns de pe actul de naștere; 2. Certificat medico-oficial, eliberat de medicul municipiului, bazat pe analiza sputei pe examen radiologie chimic, ci nu sufere de nici o boală și în special de tuberculoză;3 Certificat de studii specificat la condiţiile speciale ; 4 Certificat despre depunerea examenului de capacitate prevăzut de legea statutului funcţionarilor publici; 5. Dovada despre satisfacerea serviciului militar; 6 Declaraţie de limbile ce cunoaşte; 7 Certificat de naţionalitate; 8. Certificat de bună purtare; 9 Memoriu (curriculum vitae); 10. Declaraţie despre fuchile ce ocup ' ; 11. Declaraţie despre avrea ce are. Postulanţii cari sunt ip -civicii publice vor înainta cererea prin autoritatea la ce funcţionează, cu referinţe scrise din partea acelei autorităţi Postulanţii vor prezenta referinţe scrise de la persoane particulare cu cari au fost în relaţii de serviciu sau sub a căror ordine auucrat, sau cari prin situaţia lor sunt în stare să cunoască purtarea morală a postulantului • Condiţii speciale: Postulanţii vor dovedii studiile următoare: Ad. 1. Certificat despre absolvirea liceului sau a şcoalei superioare de comerţ. Ad 2. Certificat despre absolvirea cel puţin a cursului secundar inferior. Să cunoască birse dactilografia, urmând a fi supuşi unui examen practic Târgu-Mureş, 13 Iulie 1937. Presed. Corn. Int., Secretar general, (ss) E DAN DEA (ss) DI SPAN TEA I. Contrarii mei politici au insinuat, mai demult, că înainte cu 11 ani, aş fi scris d-lui Q. Bernady o scrisoare în care m-aş fi umilit şi m-aş fi scuzat pentru acţiunea românească ce am desfăşurat în calitate de primar, promiţând în 1926, că pe viitor voi lucra pentru unguri. Au tot ameninţat că vor publica scrisorile, dar n-au făcut-o deşi i-am invitat. Deoarece acum din nou se şoptesc aceste insinuări, pentru ca cei de bunăcredinţă să se convingă şi de astadată că sunt neadevărate, iată în traducere scrisoarea privată ce am adresat d-lui G. Bernady, cu care partidul liberal de atunci făcuse pact pentru alegerile comunale din Târgu-Mureş . Mult stimate D-le deputat, „Când mâ adresez Dv. a doua oară cu o scrisoare, întocmai ca şi în cazul prim, rog tot o declaraţie sinceră Cunoscându-vă caracterul cavaleresc de neexcepţional, sunt sigur câ, tot aşa ca în primul caz, o veţi face şi acum. Este vorba de aceea informaţiune a prietenilor mei. Ca Dv. şi ca preşedinte al partidului maghiar, aţi avea - 4. 1.. 1 DV/«iul Lămuriri să mă candideze de consilier comunal pentru un loc care revine românilor pe lista co- i muna cu partidul maghiar. Considerând că eu totdeuna am executat numai intenţiunile guvernului meu, — întocmai cum odinioară în locul care-l ocup azi eu o aţi făcut şi Dv. — şi acum în împrejurările politice schimbate, în calitate_^_consilier comunal voi face tot aşa spre binele patriei şi a oraşului, conştiu de aceea ca Dv. va revine partea leului pentru înţelegerea dintre cele două partide. Este natural ca şi partidul liberal intenţionează să candideze de consilieri pe cei mai pregătiţi oameni. Cum dupâ părerea cu care mă onorează prietenii mei şi modesta mea persoană este între aceştia, pentru orientarea mea, cu onoare va rog sa binevoiţi a-mi arata pe scurt motivele în cazul când excepţionali într’adevar candidatura mea. As fi dorit sa iau personal declaraţia, adică motivarea Hu dar cunoscând ca sunteţi extrem de ocupat am ales calea aceasta, deoarece nu ştiu dacă pentru discuţie personala ar fi fost timp şi ocaziune. Când rog amabilul Dv răspuns, primiţi expresiunea deosebitelor mele consideraţiuni. Cu distinsă stima 811-976. E. DANDEA. La aceasta am primit următorul răspuns: Prea stimate D-le primar*) ! „Cu referire la scrisoarea adresată mie în ziua de ieri vă comunic, ca informaţiunea aceea conform careia eu şi în calitate de preşedinte al partidului maghiar din Tg. Mureş am luat poziţie contracandidării domnului primar pe lista comună a partidului liberal şi a partidului maghiar, este întemeiată.“ Cu toată stima, Dr. BERNÁDY. *) Nagyságos Polgármester UKi Am de adaugat numai atâta cat am cerut o lămurire şi am primit-o. Din răspuns se vede că într’adevăr partidul maghiar şi d. Bernadi intre condiţiile înţelegerii au pus şi aceea ca eu să nu fiu candidat. Ma considera periculos __________Plasai Muresről pentru interesele lor. Pentru aceasta nu, am de ce sâ mă jenez. Cred că din punct de vedere românesc este mai compromiţător ca ungurii sâ te pretindă, decât să te excepţioneze. Dar nu retractez nici afirmaţia din scrisoare câ şi in trecut am lucrat conform intenţiilor guvernului meu şi câ aşa voi face şi in viitor. Doar aceasta este, de sine înţeles ! Aşa fac şi acum şi aşa fac toţi demnitarii oricărui guvern serios. Acest adevăr i-am spus altfel de reptutie or. Aşa d. e, în articolul de fond al acestei gazete din 14 Februarie 1937 scriam: „Administraţiile locale numai aşa pot lucra dacă şi cum sunt dirijate de guvern*. „Dacă de primăria Tg.Mureşului s’a putut româniza în 1923, aceasta este a se mulţumi in primul rând directivei luminoase, naţionaliste a guvernului Brâtianu. Iar ca această operă s’a putut desăvârşi acum, este meritul guvernului Tatarescu.“ A scrie d-lui Bernady că voi lucra în interesul patriei noastre şi a oraşului cum a făcut-o şi D-sa în locul meu in vremea ungurească pentru unguri, este umilinţă ? Daci în ochii unor oameni aceasta este „umilinţă*, atunci cuvintele şi-au pierdut senzul sau acei oameni judecata. 11. Altă insinuaţie se lansează pentru a diminua realizările actualei conduceri a Tg.-Mureşului: „Fac uşor toate, dar din banii rămaşi după noi“ Chiar dacă ar fi aşa şi ar fi un grav atestat de sărăcie, sa ai bani şi sa nu realizezi nimic timp de 5 ani. Dar adevărul care rezulta din registrele Primăriei cari stau la dispoziţie spre a fi controlate de oricine, — este următorul: La venirea mea la Primărie în 22 Dec. 1922 am aflat în casierie numerar şi efecte în suma de lei 6.543.879, dar la plecare în 27 Martie 1926 am lăsat lei 11.731.068, deci vreo 5 milioane în plus! La preluarea Primăriei de către naţional ţărănişti în 16 Februarie 1929 a fost în cassă 12.735 622 lei, iar la instalarea regimului actual în 11 Dec. 1933 se afla acolo suma de 4 741.512 lei, deci cu 6 9°4.110 — cu aproape 7 milioane — mai puţin. Comparaţia, şi pe acest teren, nu numai pe acel al realizărilor, este dezastruoasă pentru contrarii noştrii în lumina cifrelor reci! La fiecare pas ne servesc contrarii noştrii astfel de satisfacţii, după cam noi nici nu umblăm. De ce nu sunt mai prudenţi ? E. DANDEA.